DIY-vahvistimia ym.

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
MFFF
7k
Posts: 7020
Joined: 11 Sep 2004, 20:31
Location: He
Contact:

Re: DIY -vahvistimia ym.

#16 Post by MFFF » 14 Dec 2014, 02:22

Frater Vnvm wrote:Osa härveleistä mitä oon tehny monien vuosien aikana. Vähän sekalaisia kuvia, pahoittelen huonoa laatua.

Image
image upload no limit

Image
screen capture windows

Image
image hosting site

Image
post images

Image


adult image

Image
screen capture tool

Image
upload jpg

Image
image url
Mulla on aina DIY-vahvistimien luomisessa ollut kynnyskysymyksenä koteloiden valmistamisen hankaluus. Mikä on tuo vahvistinryhmäkuvan oikean reunan pienin musta kotelo? Ja hieno kokoelma muutenkin! Itse olen tehnyt vaikka mitä, mutta aina ohjeiden mukaan. Itsellä ei ole ollut aikaa perehtyä tuotekehitykseen...
Ah, umaamia.

Olli
3k
Posts: 3201
Joined: 23 Aug 2013, 00:27

Re: DIY -vahvistimia ym.

#17 Post by Olli » 14 Dec 2014, 10:22

Se on passiivinen esivahvistin, koostuu vain liittimistä, teflonpiuhasta, kiertokytkimestä ja Alpsin potikasta.

User avatar
Singularity
1k
Posts: 1158
Joined: 28 Dec 2007, 16:34
Location: Polheim

Re: DIY -vahvistimia ym.

#18 Post by Singularity » 31 Dec 2014, 14:18

Hienoja on! Täs on yks mun duunaama. Ei mitenkään hifistelty, koska tarkoitus oli että tällä soitetaan eikä tätä kuvata :P

Kyseessä siis Hiwatt DR504 klooni, vähän ite modattuna. Hyvin se on kestäny jatkuvaa luukutusta jo 5 vuotta.

Tekeillä:
Image

Sisusta:
Image

Lopullinen:
Image
* sigh *

User avatar
Singularity
1k
Posts: 1158
Joined: 28 Dec 2007, 16:34
Location: Polheim

Re: DIY -vahvistimia ym.

#19 Post by Singularity » 31 Dec 2014, 14:27

Pari muutaki pienempää on tullu tehtyä, mut en ees tiä kenellä ne menee lainassa nykyään. Kiinnostais tehdä joko Sunn:in 50w KT88 vehje, tai sitte bassolle 200w Hiwatt, mut saa ny nähdä koska täs on taas rahaa semmosiin (jos ikinä).

Alkanu miettiin kans jonku kunnon hifistely (putki) mikkietuasteen tekoa, mut en ny sit tiä onko vaivan arvoista, kun se pitäis olla sit niin hiton hyvä ja häiriötön.
* sigh *

Olli
3k
Posts: 3201
Joined: 23 Aug 2013, 00:27

Re: DIY -vahvistimia ym.

#20 Post by Olli » 31 Dec 2014, 16:59

Siistiä työtä! :o

Heigen
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14722
Joined: 12 Mar 2014, 18:02

Re: DIY -vahvistimia ym.

#21 Post by Heigen » 30 Jan 2015, 04:57

Paljons on osille tullut hintaa noissa? :o
joo

Olli
3k
Posts: 3201
Joined: 23 Aug 2013, 00:27

Re: DIY -vahvistimia ym.

#22 Post by Olli » 30 Jan 2015, 17:13

Heigen wrote:Paljons on osille tullut hintaa noissa? :o
Noi monopäätteet tuli aika kalliiks, jotain 1500€ yhteensä. Toi valkoinen stereopääte taas tuli naurettavan halvaks, pääosin dyykatuista ja kierrätysosista tehty, ainoastaan kotelo on kalliimpi hankinta, eBay -löytö.

User avatar
Singularity
1k
Posts: 1158
Joined: 28 Dec 2007, 16:34
Location: Polheim

Re: DIY -vahvistimia ym.

#23 Post by Singularity » 06 Mar 2015, 07:05

Alkasin tekeen 0 euroa budjetilla tämmöstä EL84/ECC83 Parallel SE kitaravahvaria. Eli kaikki osat on purettu vanhoista vehkeistä tai löydetty rompe-laatikkojen pohjilta. Wish me luck!

Sovittelua:
Image

Ei löytyny kaapista ku vihreää vasaralakkaa, joten tää on sit tän värinen! Virtalähde puoli toimaa, seuraavaksi pitäs alkaa tekeen ite etu ja pääteasteita.
Image
* sigh *

Olli
3k
Posts: 3201
Joined: 23 Aug 2013, 00:27

Re: DIY -vahvistimia ym.

#24 Post by Olli » 07 Mar 2015, 09:51

Hieno homma, mä käytän kans aika paljon kierrätysosia.

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45036
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: DIY -vahvistimia ym.

#25 Post by Ceijo Succula » 07 Mar 2015, 13:13

Pirun hienoja noi Singularityn vahvarit!

Kertokaa, vahvistingurut, minulle biasoinnista. Mun pitäis vihdoin viimein opetella toi homma, kun tuntuu niin hölmöltä maksaa asiasta viiskymppiä per laaki pelkästään korkeiden jännitteiden pelossa. Mulla on ns. fixed bias -nuppi, jonka päätteessä on 2xEL84, ja seuraavat asiat askarruttaa:

a) Onko pelkällä yleismittarilla ilman probea mittaaminen tosiaan niin hasardia kuin pelottelevat?

b) Oon nyt lueskellut kahden tyyppisiä ohjeita. Muuten menevät linjaan, mutta toisissa neuvotaan mittaamaan suoraan virta pääteputkien seiskapinnien ja ulostulomuuntajan kolmannen piuhan (ensiön keskiulosotto? tässä vahvarissa piirilevyllä B+) välillä, ja toisissa (UralTonen ohje) käsketään mittaamaan näiden välinen jännite ja laskemaan niistä anodivirrat. Onko UralTonen ohje turvallisempi? Käytännössähän tossa ei pitäisi olla eroa, koska voin laskea joka tapauksessa sen tavoitellun jännitteen jakamalla tavoitellun anodivirran (en ole vielä mitannut anodijännitettä, mutta tässä vahvarissa sen pitäisi olla jossain 20-22mA välillä jos haetaan 65% biasia) putken seiskapinnan ja ensiön keskiulosoton välisellä vastuksella (nämä mittasin putkilta 63 ja 76 ohmia).

c) Voinko oman mielenrauhani ja turvallisuuteni turvatakseni mitata anodijännitteen chassiksen päältä tökkäämällä yleismittarin johtimen suoraan putken kannan seiskarööriin yläpuolelta, jättämällä johtimen tököttämään siihen ja pitämällä yhdellä kädellä maajohdinta rungossa?

d) Missäs vaiheessa pääteputket pitää olla paikallaan? Ei anodijännitettä mitattaessa, mutta sen jälkeen?

Ja meneekö koko operaatio step-by-step nyt näin:

1. Virrat irti, chassis ulos, kaikki säätimet nollaan, pääteputket irti, kaapin piuha kiinni.
2. Vastuksen mittaaminen piirilevyltä pääteputken kannan 7 ja B+:n väliltä.
3. Chassin oikein päin, mittarin johdin putken kannan seiskareikään, virrat päälle ja vahvari pois standbylta.
4. Mittarin maajohdin runkoon ja anodijännitteen mittaaminen.
5. Virrat pois varmuuden vuoksi, pääteputket paikalleen ja chassis taas ylösalaisin.
6. Virrat päälle, vahvari pois standbylta ja jännitteen mittaaminen piirilevyltä putken seiskapinnin ja B+:n väliltä.
7. Bias-trimmerillä vuorotellen rullailua ja mittailua kunnes ollaan tavoitelluissa jännitelukemissa (tässä tapauksessa lienee jossain 1,5 voltin välimaastossa)?

Kiitti! :salut:
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45036
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: DIY -vahvistimia ym.

#26 Post by Ceijo Succula » 07 Mar 2015, 21:59

Homma hoidettu, koska minulla ei ole edes kuolemanpelkoa 8) Pieruongelma ei kadonnut, mutta matalammilla gaineilla saundi on vielä parempi. Vanhat Shuguangit putket ei ihan balanssiin menneet, toisessa 65% jota tavoittelin ja toiseen jäi 59%, eli 21/19mA. Seuraavaksi sitten putket vaihtoon, kun ei tää näköjään niin paha askare olekaan kun huolellisesti tekee.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Singularity
1k
Posts: 1158
Joined: 28 Dec 2007, 16:34
Location: Polheim

Re: DIY -vahvistimia ym.

#27 Post by Singularity » 08 Mar 2015, 14:48

Mä oon laittanu aina tommosen 1r/2W vastuksen putken katodin ja maan väliin, ja mitannu siitä suoraa. ostin nuita läjän joskus ihan sitä varte että saa vaan juottaa kii ja jättää sinne.

Eli siis mittaa voltit ton vastuksen yli, niin siitä tulee suoraa mA arvo.
* sigh *

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45036
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: DIY -vahvistimia ym.

#28 Post by Ceijo Succula » 08 Mar 2015, 15:42

Singularity wrote:Mä oon laittanu aina tommosen 1r/2W vastuksen putken katodin ja maan väliin, ja mitannu siitä suoraa. ostin nuita läjän joskus ihan sitä varte että saa vaan juottaa kii ja jättää sinne.

Eli siis mittaa voltit ton vastuksen yli, niin siitä tulee suoraa mA arvo.
Joo, tuota katodivastusbiasointia mietin myös, mutta vihjailivat, että mittaustulokseen tulee 1-5mA heitto alakanttiin, ja tämmösessä vahvarissa kun puhutaan muutenkin sen verran pienistä lukemista, niin pelkäsin menevän vähän hankalaksi.

Sinänsähän tolla yllämainitulla tavalla homma hoituu ekan kerran jälkeen yhtä kivuttomasti, kun anodijännite, resistanssit ja tavoitevirrasta lasketut jännitteet on valmiiksi tiedossa, elikkäs kotelo auki, mittari kiinni hauenleualla B+ -piuhaan, toinen pää putken pinniin ja trimmeriä veivaamaan. Vai helevetti, muuttuukos noi resistanssit myös putkien vaihdon yhteydessä? No, ei se ole paha rasti, kun ne voi mittailla rauhassa ilman virtoja :P
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45036
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: DIY -vahvistimia ym.

#29 Post by Ceijo Succula » 08 Mar 2015, 19:26

Noniin hemmetti. M.netin ystävällisellä avustuksella pieruongelma hävisi. Yksi vastus piti kolvata gainipotikan perään ja nyt toimii vitun hyvin :soth:
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Singularity
1k
Posts: 1158
Joined: 28 Dec 2007, 16:34
Location: Polheim

Re: DIY -vahvistimia ym.

#30 Post by Singularity » 08 Mar 2015, 23:14

Ceijo Succula wrote:
Singularity wrote:Mä oon laittanu aina tommosen 1r/2W vastuksen putken katodin ja maan väliin, ja mitannu siitä suoraa. ostin nuita läjän joskus ihan sitä varte että saa vaan juottaa kii ja jättää sinne.

Eli siis mittaa voltit ton vastuksen yli, niin siitä tulee suoraa mA arvo.
Joo, tuota katodivastusbiasointia mietin myös, mutta vihjailivat, että mittaustulokseen tulee 1-5mA heitto alakanttiin, ja tämmösessä vahvarissa kun puhutaan muutenkin sen verran pienistä lukemista, niin pelkäsin menevän vähän hankalaksi.

Sinänsähän tolla yllämainitulla tavalla homma hoituu ekan kerran jälkeen yhtä kivuttomasti, kun anodijännite, resistanssit ja tavoitevirrasta lasketut jännitteet on valmiiksi tiedossa, elikkäs kotelo auki, mittari kiinni hauenleualla B+ -piuhaan, toinen pää putken pinniin ja trimmeriä veivaamaan. Vai helevetti, muuttuukos noi resistanssit myös putkien vaihdon yhteydessä? No, ei se ole paha rasti, kun ne voi mittailla rauhassa ilman virtoja :P
Nui on jotain 1% vastuksia niin pitäs olla hyviä sinänsä. En mä oo kauheesti jaksanu ajatella ees, kai tohon vaikuttaa mittarinki laatu tohon lukemaan, mut eipä ne ny luulis paljoa kärsivän jos sieltä joku ylimääränen watti lähtee putkista. Ainahan ne vähä vaeltaa ajan mukananki, ja oon tainnu aina muutenki vähä varovasti säätää ihan pikkaselle aliteholle, ku eipä se nyt soundia niin paljon muuta viä.

Mut hyvä pointti kyllä toi, tossa viimeisimmäshän on aika pienet lukemat sitte muutenki, niin toi heitto ny voiki jo vaikuttaa. Tosin toi päätemuuntaja on liian pieni kuitenki, joten kokeilen säätää sen pienelle aliteholle aluksi muutenki, ja katton paljoko toi päättäri muuntaja lämpenee.
* sigh *

Post Reply