3D-mallinnus

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Message
Author
User avatar
Joe Roge
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 122536
Joined: 05 Jun 2018, 22:56

Re: 3D-mallinnus

#31 Post by Joe Roge » 19 May 2021, 10:03

Kelju K Kokoomus wrote:
18 May 2021, 22:50
Oon väsännyt avaruusaluksia ja kaikkea roolipelimalleja SketchUpilla varmaan vuodesta 2006 ja nyt vähän hirvittää kun softa on mennyt tilauspohjaiseksi tai web-pohjaiseksi; ekaan ei oo varaa ja toka ei kestä mun suuruudenhulluutta. Pitäis siirtyä johonkin oikeaan mallinnussoftaan, mutta kun kerran vähän koskin Blenderiin meinasin kuolla tuskaan. Mitähän ihmettä sitä tekisi.
fusion 360 on ilmainen ei kaupallisiin juttuihin muistaakseni ja warettamalla saa sitten inventor/solidworks/whatever. JOs tarkotus o tehdä oikeasti rakennettavia 3d malleja ja semmosia mihin saa mitoitukset yms niin unohdat blenderin kokonaan.

User avatar
Kelju K Kokoomus
2k
Posts: 2052
Joined: 08 Jan 2016, 11:17
Location: avanto

Re: 3D-mallinnus

#32 Post by Kelju K Kokoomus » 19 May 2021, 15:42

huutista joka tuutista wrote:
19 May 2021, 10:03
Kelju K Kokoomus wrote:
18 May 2021, 22:50
Oon väsännyt avaruusaluksia ja kaikkea roolipelimalleja SketchUpilla varmaan vuodesta 2006 ja nyt vähän hirvittää kun softa on mennyt tilauspohjaiseksi tai web-pohjaiseksi; ekaan ei oo varaa ja toka ei kestä mun suuruudenhulluutta. Pitäis siirtyä johonkin oikeaan mallinnussoftaan, mutta kun kerran vähän koskin Blenderiin meinasin kuolla tuskaan. Mitähän ihmettä sitä tekisi.
fusion 360 on ilmainen ei kaupallisiin juttuihin muistaakseni ja warettamalla saa sitten inventor/solidworks/whatever. JOs tarkotus o tehdä oikeasti rakennettavia 3d malleja ja semmosia mihin saa mitoitukset yms niin unohdat blenderin kokonaan.
Rakentelua ei tarvii, en mä näitä printtaile, vaan pyörittelen näitä näytöllä ikään kuin ihan sellaisena virtuaalisena aluekarttana tai jotain. Eli lähinnä tarviin hyvät rakentelutyökalut ja simppelit keinot katsella mallien sisään jos ne on jotain taloja tms.

Sit välillä sorrun tekemään jotain animaatiota, johon tota Blenderiäkin käytin, mut kokemus oli niin raskas että mietin kovasti haluanko enää toistaa sitä.
Isä Ted wrote:Edistyskokoomus kyllä kuulostaa sellaiselta puuhastelulta, että sihinä vaan käy kun vaihtolämpöiset painelee menemään.

User avatar
badger
8k
Posts: 8672
Joined: 15 Feb 2016, 19:46

Re: 3D-mallinnus

#33 Post by badger » 19 May 2021, 18:28

emt. eiks blenderissä ole ihan hyvät rakentelutyökalut, paremmat booleanitkin tuli just
ja sisätiloihin näkemistä pitäs auttaa ku säätää clipping distancea tai piilottaa osan geometriasta

User avatar
Kelju K Kokoomus
2k
Posts: 2052
Joined: 08 Jan 2016, 11:17
Location: avanto

Re: 3D-mallinnus

#34 Post by Kelju K Kokoomus » 19 May 2021, 18:44

badger sadberg badger wrote:
19 May 2021, 18:28
emt. eiks blenderissä ole ihan hyvät rakentelutyökalut, paremmat booleanitkin tuli just
ja sisätiloihin näkemistä pitäs auttaa ku säätää clipping distancea tai piilottaa osan geometriasta
Blenderin käyttöliittymä on vaan... semmoinen. Kun oon tottunut tohon sketchupiin joka on tosi intuitiivinen, niin sit Blenderin kanssa oli kuin yrittäis koota leegoista linnaa käyttäen pelkän vasemman jalan varpaita.
Isä Ted wrote:Edistyskokoomus kyllä kuulostaa sellaiselta puuhastelulta, että sihinä vaan käy kun vaihtolämpöiset painelee menemään.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: 3D-mallinnus

#35 Post by dillen aspen » 20 May 2021, 08:41

Itse mallinnan työkseni tietomalleja ja osaan käyttää myös Rhinoa ihan ok, mutta Sketchupin käyttöliittymä on mielestäni kaukana intuitiivisesta ja en osaa käyttää sitä ollenkaan :D Nää on toki täysin tottumiskysymyksiä.

User avatar
badger
8k
Posts: 8672
Joined: 15 Feb 2016, 19:46

Re: 3D-mallinnus

#36 Post by badger » 04 Jun 2021, 00:51


on kyl mielenkiintoinen toi geometry nodes ja kaikkee muutaki siistiä uudessa versiossa

User avatar
badger
8k
Posts: 8672
Joined: 15 Feb 2016, 19:46

Re: 3D-mallinnus

#37 Post by badger » 05 Jun 2021, 01:07

Image
ei tähän kyllä ois mitää geometria nodeja tarvinnu, mutta ainaki on pallojen asettelu parametrisesti

Post Reply