Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44159
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#541 Post by Hardcore-Mummo » 18 Nov 2019, 09:27

Rage Kandelin wrote:
17 Nov 2019, 16:45
Rouva on myymässä läppäriänsä. Mites kaikkea pitää ottaa huomioon ettei kaiken maailman seminaarikuvia päädy vääriin käsiin.
Oletan että kysymys on siitä riittääkö pelkkä tiedostojen poisto? Koviksiltahan voi mahdollisesti palauttaa kaikenlaista joten itse ainakin formatoisin koviksen (mahdollisesti jopa sillä kirjoita joka blokki päälle-optiolla, en kyllä tiedä onko tällä SSD-maailmassa enää merkitystä).
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17809
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#542 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 18 Nov 2019, 10:10

Noise-Mummo wrote:
18 Nov 2019, 09:27
Rage Kandelin wrote:
17 Nov 2019, 16:45
Rouva on myymässä läppäriänsä. Mites kaikkea pitää ottaa huomioon ettei kaiken maailman seminaarikuvia päädy vääriin käsiin.
Oletan että kysymys on siitä riittääkö pelkkä tiedostojen poisto? Koviksiltahan voi mahdollisesti palauttaa kaikenlaista joten itse ainakin formatoisin koviksen (mahdollisesti jopa sillä kirjoita joka blokki päälle-optiolla, en kyllä tiedä onko tällä SSD-maailmassa enää merkitystä).
Formatointi ilman päällekirjoitusta ei käytännössä poista levyltä mitään. Kyllä SSD:nkin joutuu päällekirjoittamaan jos haluaa kamat sieltä poistaa, mutta mun käsittääkseni SSD:ssä riittää kertapäällekirjoitus ihan forensisia menetelmiäkin vastaan, siinä missä pyörivän hdd:n kanssa suositeltavaa on kirjoittaa useaan kertaan yli aidon näköisellä datalla, jos meinaa jotain valtiollisia tahoja vastaan suojautua.

Kertapäällekirjoitus riittää paremmin kuin hyvin yksityishenkilöiden kikkoja vastaan.

Tai jos käyttää kryptattua levyjärjestelmää (nykyään helppoa ja hauskaa, mutta en silti ole edes itse lähtenyt tähän), niin pelkkä formatointi riittää. Mutta menee ohi varmasti haetusta, koska yleensä läppärit myydään toimivan käyttöjärjestelmän kanssa. Periaatteessa user datan poisto on aika helppoa, mutta jos yrittää jotain undelete-kikkoja vastaan suojautua niin menee hiukan kiharaiseksi.
Image


Image

User avatar
badger
8k
Posts: 8672
Joined: 15 Feb 2016, 19:46

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#543 Post by badger » 20 Feb 2020, 02:00

väittävät että nyky ssd:t poistaa poistetun datan oikeasti, koska käyttis ajaa TRIM komentoa, eli ei tarvis kirjotella päälle

hdd:t olen kirjottanu kolme kertaa yli random datalla

Poistunut käyttäjä 29b4ce
Poistunut käyttäjä
Posts: 27109
Joined: 08 Mar 2020, 15:17

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#544 Post by Poistunut käyttäjä 29b4ce » 20 Mar 2020, 06:13

miten tuommoisesta puisesta kosmetiikansäilytyksessä käytetystä laatikosta saisi pinttyneen hajuveden hajun pois vai saako mitenkään?

User avatar
guccinacci
Posts: 147
Joined: 29 Jan 2013, 08:32
Location: Lahti

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#545 Post by guccinacci » 04 May 2020, 12:10

Vinkkiä mistä tämmöstä niittiä löytää? Vaatimuksena siis että kartion leveys about 1-1,2cm ja noi kiinnitysklipsit olis suht pitkiä (näissä toi on 1,7 cm). Itse kartion korkeudella ei niin väliä. Ebayssa kun selailin nii kaikissa tuntuis noi klipsit olevan reilusti alle sentin mittaisia ja luulen ettei ne pysy paksussa nahkarotsissa.
Image
paska haisee ja balalaika soi

User avatar
Alistaja McLean
Posts: 460
Joined: 19 Jan 2013, 11:19
Location: Tyrmä

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#546 Post by Alistaja McLean » 14 Jun 2020, 13:26

Varmasti ennenkin kysyttyä tämä, mutta pitäis värjätä farkut mustiksi kotosalla. Tarttuuko väriaine pesukoneen rumpuun yms.? Joskus kuulin tällaista urbaanilegendaa, että vaatteet kannattaa värjätä vanhalla koneella, jonka kanssa ei ole niin nöpönuukaa.
- Hey, Herbie! How's life?
- Taking forever.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44020
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#547 Post by Sergio Pissahätä » 14 Jun 2020, 16:20

Åkei Lindman wrote:
14 Jun 2020, 13:26
Varmasti ennenkin kysyttyä tämä, mutta pitäis värjätä farkut mustiksi kotosalla. Tarttuuko väriaine pesukoneen rumpuun yms.? Joskus kuulin tällaista urbaanilegendaa, että vaatteet kannattaa värjätä vanhalla koneella, jonka kanssa ei ole niin nöpönuukaa.
voi ne värjätä myös keittelemällä väriliemessä isossa padassa, jos pesukoneen puolesta pelottaa. Värjäys on parasta suorittaa ulkotiloissa keittolevyn tai kaasuhellan avulla, koska höyryt ovat rajut.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Paul Di'Anneli
Skepu dosentti
Posts: 77333
Joined: 16 Sep 2010, 22:28
Location: Vaihtopenkillä
Contact:

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#548 Post by Paul Di'Anneli » 14 Jun 2020, 21:35

guccinacci wrote:
04 May 2020, 12:10
Vinkkiä mistä tämmöstä niittiä löytää? Vaatimuksena siis että kartion leveys about 1-1,2cm ja noi kiinnitysklipsit olis suht pitkiä (näissä toi on 1,7 cm). Itse kartion korkeudella ei niin väliä. Ebayssa kun selailin nii kaikissa tuntuis noi klipsit olevan reilusti alle sentin mittaisia ja luulen ettei ne pysy paksussa nahkarotsissa.
Image
Mää oon joskus tilannu studs and spikes sivulta ja niillä ainakin joskus oli melko laaja valikoima. Ainakin omassa nahkatakissa on pysyny melko hyvin ellei todella hyvin.

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68979
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#549 Post by Rage Kandelin » 16 Jul 2020, 11:20

Mulla on tommonen yksinkertainen vekotin, jonka pitäisi yhdistää ittensä wifiin heti kun sen päälle laittaa. Nytten se ei sitä kuitenkaan tee, vaan sininen valo välähtää kolmesti ja sen jälkeen pidempään kerran. Patteri on ladattu täyteen, eikä laitetta ole kolhittu, ennemminkin sitä on pidelty kuin kipiää pillua. Mistäköhän nyt kiikastaa? Niin joo ohjekirjaa ei ole.
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17809
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#550 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 17 Jul 2020, 16:09

Rage Kandelin wrote:
16 Jul 2020, 11:20
Mulla on tommonen yksinkertainen vekotin, jonka pitäisi yhdistää ittensä wifiin heti kun sen päälle laittaa. Nytten se ei sitä kuitenkaan tee, vaan sininen valo välähtää kolmesti ja sen jälkeen pidempään kerran. Patteri on ladattu täyteen, eikä laitetta ole kolhittu, ennemminkin sitä on pidelty kuin kipiää pillua. Mistäköhän nyt kiikastaa? Niin joo ohjekirjaa ei ole.
Ohjekirja lähes varmasti löytyy netistä. Tossa on varmaan jotain vaatimuksia sille wifille.
Image


Image

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68979
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#551 Post by Rage Kandelin » 19 Jul 2020, 22:24

38911 BASIC BYTES FREE wrote:
17 Jul 2020, 16:09
Rage Kandelin wrote:
16 Jul 2020, 11:20
Mulla on tommonen yksinkertainen vekotin, jonka pitäisi yhdistää ittensä wifiin heti kun sen päälle laittaa. Nytten se ei sitä kuitenkaan tee, vaan sininen valo välähtää kolmesti ja sen jälkeen pidempään kerran. Patteri on ladattu täyteen, eikä laitetta ole kolhittu, ennemminkin sitä on pidelty kuin kipiää pillua. Mistäköhän nyt kiikastaa? Niin joo ohjekirjaa ei ole.
Ohjekirja lähes varmasti löytyy netistä. Tossa on varmaan jotain vaatimuksia sille wifille.
Ei löyvy
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
Lateksiton kondomi
8k
Posts: 8861
Joined: 03 Nov 2014, 20:07
Location: Turkku

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#552 Post by Lateksiton kondomi » 29 Jul 2020, 22:48

Vaikka mulla jotain sähköturvallisuuskoulutusta onkin, niin parempi varmistaa vielä viisaammilta. Tarkoitus olisi rakentaa tommonen sänky, jonka pääty peittää pistorasian eli täytyisi laittaa jatkojohto tohon että saa ladattua puhelinta yms.
Jatkojohtojahan saa rakentaa omaan käyttöön kun tietää mitä tekee ja mulle on joskus sähköalan ammattilainen opettanut koulussa miten tämä tehdään eli se puoli on hanskassa. Mutta mites jos jatkojohdon pistorasia onkin tommonen perus seinään laitettava rasia minkä laitankin siihen sängynpäätyyn, eikö toi silti lasketa jatkojohdoksi mitä maallikko saa tehdä eikä kiinteäksi pistorasian asennukseksi mitä en saisi tehdä? Toisessa päässä siis ihan pistoke eikä mitään kikkailuja että vetäisin johdot suoraa seinän pistorasian johtoihin.

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17809
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#553 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 30 Jul 2020, 13:35

Lateksiton kondomi wrote:
29 Jul 2020, 22:48
Vaikka mulla jotain sähköturvallisuuskoulutusta onkin, niin parempi varmistaa vielä viisaammilta. Tarkoitus olisi rakentaa tommonen sänky, jonka pääty peittää pistorasian eli täytyisi laittaa jatkojohto tohon että saa ladattua puhelinta yms.
Jatkojohtojahan saa rakentaa omaan käyttöön kun tietää mitä tekee ja mulle on joskus sähköalan ammattilainen opettanut koulussa miten tämä tehdään eli se puoli on hanskassa. Mutta mites jos jatkojohdon pistorasia onkin tommonen perus seinään laitettava rasia minkä laitankin siihen sängynpäätyyn, eikö toi silti lasketa jatkojohdoksi mitä maallikko saa tehdä eikä kiinteäksi pistorasian asennukseksi mitä en saisi tehdä? Toisessa päässä siis ihan pistoke eikä mitään kikkailuja että vetäisin johdot suoraa seinän pistorasian johtoihin.
Mun arvaus sanois että tommosen tekeminen ei riko mitään määräyksiä, niin kauan kuin tossa on oikeasti mietitty turvallisuusasiat kuntoon. Lähinnä tämmösissä virityksissä tulee mieleen ihan se fyysinen ympäristö missä se rasia on, eli se ei mielellään sais olla semmosessa paikassa että nukkuessaan / unentokkurassa / kännissä sänkyyn rojahtaessaan onnistuu lyömään jonki ruumiinosansa siihen rasiaan (edes kuoreen). Ja kyl erittäin mieluusti huolehtisin sit myös siitä että rasia on maadoitettu ja semmosessa ryhmässä, missä on sulaketaululla VVSK (uusissa taloissa lähes kaikki pistorasiat on, mutta vanhoissa ei välttämättä ole mikään).

Toi siis on oleellisesti sääntöjen kannalta yksinkertaisen verkkovirtakäyttöisen sähkölaitteen rakentamista, ja tämmöisen saa maallikko Suomessa rakentaa, kunhan noudattaa säännöksiä. Elikkäs tärkeitä kysymyksiä on vedonpoistot, rasian kiinnitys, ja just sen miettiminen että jos jokin riski realisoituu niin mitä on tehty sen ehkäisemiseksi ettei tilanteessa syntyisi hengenvaaraa.

Jos käyttötarve on pelkkä puhelimen lataaminen (eikä esim. CPAP-laitteen käyttö) niin harkitsisin vakavasti että laittaa siihen sänkyyn vain USB-paikkapeitelevyn ja jonkun laadukkaan (paloturvallisen) laturin sinne seinään, mistä sitten veto sinne peitelevylle. Tälleen ei tuu sitä verkkovirtaa sinne missä on ihmisiä. Tosin tässä tulee sit nää hemmetin USB power deliveryt ja muut miljuuna keskenään ristiriitaista standardia, että otapa näistä nyt sit selvää miten tää kannattaa tehdä. Tosin jos tekee tämmösen niin vaihtaminen ja päivittäminen jatkossa tarpeen mukaan ei myöskään oo mitenkään tekemätön temppu.

Disclaimer: Mulla ei ole minkään maailman sähköpätevyyttä.
Image


Image

User avatar
Lateksiton kondomi
8k
Posts: 8861
Joined: 03 Nov 2014, 20:07
Location: Turkku

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#554 Post by Lateksiton kondomi » 30 Jul 2020, 16:55

Tommosia kalusteisiin asennettavia jatkojohtoja näyttäisi saavan ihan valmiinakin nyt kun googlettelin lisää ja myyjien mukaan sähkömiestä ei tarvita eli sen osalta homma näyttäisi olevan ihan sallittua. Hinnat on vain perkeleen suolaisia eli valmista en haluaisi ostaa, taidan pysyä uskomuksessani että vaikka käytänkin seinärasiaa enkä oikeaa jatkojohdon pistorasiaa niin kyseessä on silti jatkojohto.
Turvallisuushommat on toki mietitty sen mukaan että ei synny vaaraa edes kun kissa kaataa vesilasin yöpöydällä/itse kännissä kompastuu päin päätyä/mitä nyt milloinkin, ihan vahingossa tohon sijaintiin ei pääse käsiksi

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17809
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#555 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 30 Jul 2020, 17:04

Joo, tosiaan kun vielä varmistat vedonpoistot sille johdolle ja toki silleen kuin rasia-asennuksissa aina, että suojamaalle jätetään enemmän löysää johtoa kuin muille johtimille (niin että jos kuitenkin väkisin kiskoo sitä johtoa sieltä pois niin suojamaa irtoaa viimeisenä) niin hyvä siitä tulee.
Image


Image

Post Reply