Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: Mayhem peruttu, kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH

Noise-Mummo
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#541 Post by Noise-Mummo » 18 Nov 2019, 09:27

Rage Kandelin wrote:
17 Nov 2019, 16:45
Rouva on myymässä läppäriänsä. Mites kaikkea pitää ottaa huomioon ettei kaiken maailman seminaarikuvia päädy vääriin käsiin.
Oletan että kysymys on siitä riittääkö pelkkä tiedostojen poisto? Koviksiltahan voi mahdollisesti palauttaa kaikenlaista joten itse ainakin formatoisin koviksen (mahdollisesti jopa sillä kirjoita joka blokki päälle-optiolla, en kyllä tiedä onko tällä SSD-maailmassa enää merkitystä).
Image
Poop ON Tape: https://www.facebook.com/poopontape
UUTUUS: JP&S: RASKAS JOULU-ep
<<<< Maustetytöt-Fan Club jäsen #6 >>>> Image

38911 BASIC BYTES FREE
4k
Location: omassa kuplassaan väärässä/oikeassa (tarpeeton yliviivataan)

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#542 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 18 Nov 2019, 10:10

Noise-Mummo wrote:
18 Nov 2019, 09:27
Rage Kandelin wrote:
17 Nov 2019, 16:45
Rouva on myymässä läppäriänsä. Mites kaikkea pitää ottaa huomioon ettei kaiken maailman seminaarikuvia päädy vääriin käsiin.
Oletan että kysymys on siitä riittääkö pelkkä tiedostojen poisto? Koviksiltahan voi mahdollisesti palauttaa kaikenlaista joten itse ainakin formatoisin koviksen (mahdollisesti jopa sillä kirjoita joka blokki päälle-optiolla, en kyllä tiedä onko tällä SSD-maailmassa enää merkitystä).
Formatointi ilman päällekirjoitusta ei käytännössä poista levyltä mitään. Kyllä SSD:nkin joutuu päällekirjoittamaan jos haluaa kamat sieltä poistaa, mutta mun käsittääkseni SSD:ssä riittää kertapäällekirjoitus ihan forensisia menetelmiäkin vastaan, siinä missä pyörivän hdd:n kanssa suositeltavaa on kirjoittaa useaan kertaan yli aidon näköisellä datalla, jos meinaa jotain valtiollisia tahoja vastaan suojautua.

Kertapäällekirjoitus riittää paremmin kuin hyvin yksityishenkilöiden kikkoja vastaan.

Tai jos käyttää kryptattua levyjärjestelmää (nykyään helppoa ja hauskaa, mutta en silti ole edes itse lähtenyt tähän), niin pelkkä formatointi riittää. Mutta menee ohi varmasti haetusta, koska yleensä läppärit myydään toimivan käyttöjärjestelmän kanssa. Periaatteessa user datan poisto on aika helppoa, mutta jos yrittää jotain undelete-kikkoja vastaan suojautua niin menee hiukan kiharaiseksi.

Post Reply