Man Cannoner bygää: Flying V ukulele. Kuvia lisätty!

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Message
Author
User avatar
Meikä_Mandalorialainen
Dynaaminen Menestyjä
Posts: 40907
Joined: 29 Jul 2013, 12:33
Location: Voittaja Joukkue

Re: Man Cannoner bygää: Flying V ukulele.

#16 Post by Meikä_Mandalorialainen » 25 Apr 2016, 13:21

kirjoittelen tästä lisää ja lätkin kuvia tossa Toukokuun alussa. Nyt aion keskittyä yhteen toiseen hommaan. Ukuli on nyt aikapitkälti valmis. Kaikkein vittumaisin osuus oli kaiken laittaminen kasaan ja se hitollinen hierominen, että hommat natsais.
Elikkäs pistetään nyt tiiseriksi yksi kuva:
Image
Tossa on koppaa liimattu pohjan ja sivujen verran. Sivut tosissaan on kiinnitetty toisiinsa tappiliitoksilla samoin V:n "alasakara?"
V:n kärkeen tuli tollanen mäntypuusta tehty palikka johon kaiversin jyrsimellä uran kaulan helpottamaan kaulan kiinnitystä.
Huom. Jos teet kaulaa, älä tee lohenpyrstöliitosta tohon palikkaan. On meinaan vittumainen säädettävä sit lopussa.
Image
Homoloordi Rantanen wrote:En ymmärrä alkoholitonta edgeä rogessa.
MASU ASUKKI wrote:hardcore pitää minua vankinaan... ja minulla on tukholman syndrooma
Spoiler:
Image

User avatar
Meikä_Mandalorialainen
Dynaaminen Menestyjä
Posts: 40907
Joined: 29 Jul 2013, 12:33
Location: Voittaja Joukkue

Re: Man Cannoner bygää: Flying V ukulele.

#17 Post by Meikä_Mandalorialainen » 25 Apr 2016, 13:52

Mies kuin veistos wrote:osa 3. Suunnitelma: Miten vitussa tehdään Ukulele?

Elikkäs. En ole koskaan ennen tehnyt soittimia. Viimeksi olen veistellyt tai rakentanut jotain "järkevää" ylä-asteella 90-luvun puolella.
Olen mä amiksen käynyt ja tehnyt kaikenlaisia pikkuhommia ja jeesaillut mökin rakennuksessa, remonteissa jne. joten työkalut sentään pysyy kädessä.
Mutta miten vitussa tehdään Ukulele?
Siihen tarvitaan suunnitelma. Suunitelman voi kehittää googlaamalla ja pöllimällä itseään fiksummilta ideoita.
katsoin noin 100 kertaa tän videon*:
http://www.instructables.com/id/Flying- ... crap-Wood/
ja tätä sivustoa on tullut tavattua joka vaiheessa. Tämä on ihan hiton hyvä. Täältä niksejä koko rakennuksen joka vaiheeseen.
http://www.instructables.com/id/Flying- ... crap-Wood/
Etsin googlella kaikkia skemoja joita voisin hyödyntää. Niitä kuvia en itse tähän lataa, mutta voi olla, että linkkaan ne kuvat tänne ko. tyyppien sivuilta.


Mutta suunnitelmaan takaisin. Päädyin siihen, että tekisin V mallisen uken. En tekisi niin käppää kuin toi DIY jäbä tossa ekassa linkissä vaan pyrkisin enemmänkin ton tokan linkin tasoon. En siihen projampan tekemiseen vaan ton amatöörin. HUOM. Ton projampan tekeminen on ihan helvetin siistiä seurattavaa.

Tenori UKE:han on siis isompi kuin sopraano. Eli ei muuta kuin googlailemaan mitat. Tarkoitukseni oli, että vaikka muoto olisikin V, olisi kuitenkin kopan tilavuus sama kuin klassisen muotoisessa tenorissa. Myös skaalan** pituus olisi n. tenorin skaala. Eli pitäisi tehdä pinta-ala ja tilavuuslaskuja. No ei muuta kuin laskin käteen ja laskemaan. Siihen tarvitaan myös eri Ukulelejen speksit.

Asioita joita päätin tehdä eritavalla kun tossa ekassa videossa mm.
- toi liimaaminen suoraan vaneriin. - ei vitussa
- kopan reunoihin liitokset
- kaulaa varten teen kunnon liitokset.
- kaulan tekisin ns. kunnolla. mutta lapa tulisi samasta hirrestä kuin muukin kaula.

Voidaan sanoa, että pyrin kakkoslinkin laatuun yrittäen pitää ykköslinkin ajatuksen.

Koetan tänään tässä vähän myöhemmin skannailla noi piirrustukset mitkä tosta tehtiin ja sitten ruveta latailemaan kuvia tänne.
Seuraavassa postauksessa luultavasti käsittelen sitten ekaa bygäys vaihetta, koppaa

Kuten aiemminkin, niin täydennän tätä ja muita postauksia sitä mukaa kun huomaan virheitä tai täydennettävää.

*en oikeesti kattonut sataa kertaa. Se alun sössötys vituttaa, vaikka koetankin ollan ympäristöystävällinen.
** En tosiaan tiedä mikä ton skaalan nimi on oikeesti suomeksi. Scale lontoon kielellä. Eli etäisyys tallasta yläsatulaan.
No niin. Tästä tenoristahan tulikin sitten baritoni, kun katsoin mitat päin persettä. Elikkäs skaalan pituus oli lopulta lähempänä Baritonin mittaa kuin Tenorin.
No oli miten oli. Pitää vireen ihan ok ja soi hyvin. On ns. hemmetin siisti soundi tossa.
Image
Homoloordi Rantanen wrote:En ymmärrä alkoholitonta edgeä rogessa.
MASU ASUKKI wrote:hardcore pitää minua vankinaan... ja minulla on tukholman syndrooma
Spoiler:
Image

User avatar
Housut
2k
Posts: 2290
Joined: 14 Nov 2015, 01:36
Location: Orjuuttajakäärmeiden valtakunta

Re: Man Cannoner bygää: Flying V ukulele.

#18 Post by Housut » 29 Jun 2016, 23:19

:salut:
Hernaricount 2024: 2 (2023: 3 2022: 12 2021: 12 2020: 40 2019: 45 2018: 43 2017: 40)
ImageImage

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65703
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Man Cannoner bygää: Flying V ukulele.

#19 Post by Timo Jutilan maksa » 30 Jun 2016, 00:36

Saatana, nyt niitä päivityksiä :x
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
Meikä_Mandalorialainen
Dynaaminen Menestyjä
Posts: 40907
Joined: 29 Jul 2013, 12:33
Location: Voittaja Joukkue

Re: Man Cannoner bygää: Flying V ukulele.

#20 Post by Meikä_Mandalorialainen » 30 Aug 2016, 09:46

Osa 4. Eli se osa jossa ruvetaan rakentaa.

Aloitin kopan tekemisen etsimällä sopivaa puuta. Faijan ullakolla oli mun edesmenneen isotädin kyläkaupan hyllyt ja lipastot. Niistä sai hyvää ja varmasti kuivaa koivulautaa ja vaneria.
No aloitin siitä mistä noissa opastusjutuissakin. Eli kopan tekemisellä. Ensin sahasin mittaan kopan sivut saarniviilusta. Jätin pari senttiä ylimääräistä tässä vaiheessa vielä.

Tein proggiksen mun vanhempien luona jossa oli kaikenlaisia sähkötyökaluja, sen takia proggis olikin niin ihana, kun oli pyörösahat ja kaikki. Kaikki hailssit muinaisille tekijä-äijille ketkä on tehnyt kaiken käsillä ilman sähköä.

Sivujen sahaaminen oli sinänsä aika suoraviivaista puuhaa. Skeman(piirrustuksen joka siis tehtiin vaiheessa 3) mukaan sahasin sivut ja sitten sahasin niihin oikeat viisteet. Eka yritys ei tietenkään onnistunut vaan viisteet meni toisessa pitkässä sivussa liian jyrkäksi ja toisessa se meni väärin päin. :facepalm: Onneksi faija oli ottanut tota sohvantukilautaa paljon jemmaan. Toinen yritys meni paremmin, mutta lopulta päädyin tekemään sivut vielä kerran ja silloin niistä tulikin IMO ihan saatanan hyvät. Tässä vaiheessa ylimääräiset sentit oli sitten jo sahattu ns. hittoon ja kyljet oli oikeassa mitassa ja kulmatkin oli kuosissa.

(Tähän tulee kuva viisteistä kunhan löydän ne kuvat)

Suosittelen lämpimästi, että kun teet itse tollasta niin tee pari harjotus kertaa ja ehkä mielikuvaharjoittele kaikki viisteet yms. ennen oikeaa sahaamista.

sivu palikat oli sahattu ja viisteet olivat oikein. Piirsin sivuja hyödyntäen kopan linjat vaneriin. Tässä jätin pari senttiä ylimääräistä joka puolelle. Ajattelin, että hion sitten ylimääräisen pois nauhahiomakoneella, kun koppa on kasassa. Tämä oli hyvä idea. Suosittelen. Itse en ole niin tarkkaa sahaaja että saisin varmasti viivan mukaan menemään. joten marginaalia on parempi olla.

Käytännössä tässä vaiheessa kun kopan sivut oli sahattu ja pohja karkeassa mitassa. Rupesin sumplimaan miten kaulan istuttamisen tekisin. päädyin tuossa kuvassakin näkemään set neck ratkaisuun. Eli tein jyrsimällä kalanpyrstöuran mänty 2x4 palaan ja sahasin sen viisteiden mukaiseksi.
Ensi kerralla en tee kalanpyrstöä vaan suorasivuisen jyrsinnän. Kalanpyrstön ongelma on sen tarkkuus. Toimisi varmasti jos olisin parempi puuseppä. En ole, joten siihen tuli väkisinkin rakoa, jonka sitten joutuu täyttämään tikuilla ja sahanpurulla. :(

tein kaikkiin vahvistusliitännät. Koska tein soitinta itselleni, halusin varmistaa, että tulee mieleistä, siksi teinkin muutaman ns. turhan jutun:
- tappiliitännät kopan yläpäähän eli siihen 2x4 kohtaa sivulaudat. Samoin alakulmiin. V:n sisäkulmaan sahasin kaksi pientä uraa johon laitoin puutikut pitämään horisontaalisen tason samalla korkeudella. (Tämä oli suht vaikeaa, mutta totally worth it) Liimauksessa noi tappiliitokset oli tuhannen kolehman arvoiset. Pysyi kaikki alussa speksatulla paikoilla helpohkosti.

Tässä unohtu ennemin kertoa, että tietenkin hioin kyljet ja pohjan huolellisesti nauhahiomakoneella. Viisteet, sivut jne.
Nauhahiomakone oli itseasiassa miltei jokaisessa työvaiheessa pirun hyvödyllinen.

Postataas tää tämmösenä ja sit mietitään, mitä tein seuraavaksi

Laitetaas tähän pari alkuvaiheen kuvaa:

Elikkäs tässä ekassa kuvassa on V:n sisäkulman urat sahattu ja sinne laitettu noi pienet puutikut. Tässä vaiheessa vielä mallaillaan miten ne menis sinne. (Tämä siis ennen ensimmäistäkään liimausta)
Image

Sitten kun toi näytti hyvältä, ja kyllähän se näytti niin tarvitsin jonkun systeemin pitämään ton ylä palikan paikallaan, eli sen mihin kiinnitetään kaula. (2x4 tehty möhkäle) Laitetaas se nyt vaikka tähän.
Image

Sitten liimauksen ajaksi tonne kopan sisään tullut "selkäranka" (Lisää tähän myöhemmin joku spineless vitsi) Tuossa kuvassahan ei ole vielä mitään liimausta aloitettukaan, vaan tarkoitukseni oli vain mittailla ja tsekkailla, että kaikki "sopii"
Image

Laitetaan pari kuvaa liimauksen ajalta. Kopan eka liimaus oli kaikkein jännittävin liimaus, koska en ollut ennen moista tehnyt ja siinä on eniten liikuvia osia. Sen takia jouduninkin tekemään kaikenlaisia: "on the fly" ratkaisuja. mm. kiiloja puristimien väliin, tilapäispuristimia, puristimien vaihtamista liimauksen alettua jne.

Image
Image
Image
Image

Nää on siis kaikki otettu tästä samasta liimauksesta, mutta kuten aiemmin kerroin, niin jouduin liimauksen alettua vielä korjailemaan puristuksia ja kiristyksiä, koska muuten olisi tullut rakoja koppaan. Jotain pientä rakoa tulikin johonkin, mutta ne sai onneksi täytettyä Ceijojauho:lla eli hionnasta muodostuneella pölyllä +erikeepperillä
Last edited by Meikä_Mandalorialainen on 02 Sep 2016, 14:04, edited 3 times in total.
Image
Homoloordi Rantanen wrote:En ymmärrä alkoholitonta edgeä rogessa.
MASU ASUKKI wrote:hardcore pitää minua vankinaan... ja minulla on tukholman syndrooma
Spoiler:
Image

User avatar
Meikä_Mandalorialainen
Dynaaminen Menestyjä
Posts: 40907
Joined: 29 Jul 2013, 12:33
Location: Voittaja Joukkue

Re: Man Cannoner bygää: Flying V ukulele.

#21 Post by Meikä_Mandalorialainen » 30 Aug 2016, 10:02

Mies kuin veistos wrote:Osa 4. Eli se osa jossa ruvetaan rakentaa.

Aloitin kopan tekemisen etsimällä sopivaa puuta. Faijan ullakolla oli mun edesmenneen isotädin kyläkaupan hyllyt ja lipastot. Niistä sai hyvää ja varmasti kuivaa koivulautaa ja vaneria.
No aloitin siitä mistä noissa opastusjutuissakin. Eli kopan tekemisellä. Ensin sahasin mittaan kopan sivut saarniviilusta. Jätin pari senttiä ylimääräistä tässä vaiheessa vielä.

Tein proggiksen mun vanhempien luona jossa oli kaikenlaisia sähkötyökaluja, sen takia proggis olikin niin ihana, kun oli pyörösahat ja kaikki. Kaikki hailssit muinaisille tekijä-äijille ketkä on tehnyt kaiken käsillä ilman sähköä.

Sivujen sahaaminen oli sinänsä aika suoraviivaista puuhaa. Skeman(piirrustuksen joka siis tehtiin vaiheessa 3) mukaan sahasin sivut ja sitten sahasin niihin oikeat viisteet. Eka yritys ei tietenkään onnistunut vaan viisteet meni toisessa pitkässä sivussa liian jyrkäksi ja toisessa se meni väärin päin. :facepalm: Onneksi faija oli ottanut tota sohvantukilautaa paljon jemmaan. Toinen yritys meni paremmin, mutta lopulta päädyin tekemään sivut vielä kerran ja silloin niistä tulikin IMO ihan saatanan hyvät. Tässä vaiheessa ylimääräiset sentit oli sitten jo sahattu ns. hittoon ja kyljet oli oikeassa mitassa ja kulmatkin oli kuosissa.

(Tähän tulee kuva viisteistä kunhan löydän ne kuvat)

Suosittelen lämpimästi, että kun teet itse tollasta niin tee pari harjotus kertaa ja ehkä mielikuvaharjoittele kaikki viisteet yms. ennen oikeaa sahaamista.

sivu palikat oli sahattu ja viisteet olivat oikein. Piirsin sivuja hyödyntäen kopan linjat vaneriin. Tässä jätin pari senttiä ylimääräistä joka puolelle. Ajattelin, että hion sitten ylimääräisen pois nauhahiomakoneella, kun koppa on kasassa. Tämä oli hyvä idea. Suosittelen. Itse en ole niin tarkkaa sahaaja että saisin varmasti viivan mukaan menemään. joten marginaalia on parempi olla.

Käytännössä tässä vaiheessa kun kopan sivut oli sahattu ja pohja karkeassa mitassa. Rupesin sumplimaan miten kaulan istuttamisen tekisin. päädyin tuossa kuvassakin näkemään set neck ratkaisuun. Eli tein jyrsimällä kalanpyrstöuran mänty 2x4 palaan ja sahasin sen viisteiden mukaiseksi.
Ensi kerralla en tee kalanpyrstöä vaan suorasivuisen jyrsinnän. Kalanpyrstön ongelma on sen tarkkuus. Toimisi varmasti jos olisin parempi puuseppä. En ole, joten siihen tuli väkisinkin rakoa, jonka sitten joutuu täyttämään tikuilla ja sahanpurulla. :(

tein kaikkiin vahvistusliitännät. Koska tein soitinta itselleni, halusin varmistaa, että tulee mieleistä, siksi teinkin muutaman ns. turhan jutun:
- tappiliitännät kopan yläpäähän eli siihen 2x4 kohtaa sivulaudat. Samoin alakulmiin. V:n sisäkulmaan sahasin kaksi pientä uraa johon laitoin puutikut pitämään horisontaalisen tason samalla korkeudella. (Tämä oli suht vaikeaa, mutta totally worth it) Liimauksessa noi tappiliitokset oli tuhannen kolehman arvoiset. Pysyi kaikki alussa speksatulla paikoilla helpohkosti.

Tässä unohtu ennemin kertoa, että tietenkin hioin kyljet ja pohjan huolellisesti nauhahiomakoneella. Viisteet, sivut jne.
Nauhahiomakone oli itseasiassa miltei jokaisessa työvaiheessa pirun hyvödyllinen.

Postataas tää tämmösenä ja sit mietitään, mitä tein seuraavaksi
Mies kuin seksipeto wrote: Image
Tossa on koppaa liimattu pohjan ja sivujen verran. Sivut tosissaan on kiinnitetty toisiinsa tappiliitoksilla samoin V:n "alasakara?"
V:n kärkeen tuli tollanen mäntypuusta tehty palikka johon kaiversin jyrsimellä uran kaulan helpottamaan kaulan kiinnitystä.
Huom. Jos teet kaulaa, älä tee lohenpyrstöliitosta tohon palikkaan. On meinaan vittumainen säädettävä sit lopussa.
Tossa kuva siitä vaiheesta kun koppan pohja ja sivut on liimattu ja hiottu miltei lopulliseen mittaan. Huomatkaa, ettei esim V:n kärkiä ole vielä hiottu "pyöreiksi" Tossa näkee muuten tota toleranssia mitä jätin tohon pohjan vaneriin. Noi lähti sitten nätisti nauhahiomakoneella ja sit lopuksi käsiviilalla.


Jos joku kiinnostaa tässä projektinassa: niin kysy!
Yksi ongelma tämmöisessä rapsaamisessa on se, että unohtaa ehkä jotain välivaiheita tai ajattelee liian lineaarisesti.
Image
Homoloordi Rantanen wrote:En ymmärrä alkoholitonta edgeä rogessa.
MASU ASUKKI wrote:hardcore pitää minua vankinaan... ja minulla on tukholman syndrooma
Spoiler:
Image

User avatar
Meikä_Mandalorialainen
Dynaaminen Menestyjä
Posts: 40907
Joined: 29 Jul 2013, 12:33
Location: Voittaja Joukkue

Re: Man Cannoner bygää: Flying V ukulele. Kuvia lisätty!

#22 Post by Meikä_Mandalorialainen » 02 Sep 2016, 14:16

4.02 Kopan Liimaus.
Elikkäs kun sivut oli sahattu, oli jyrsitty siihen set neck palikkaan (tästä eteenpäin möhkö) lohenpyrstöura. Oli tehty reiät tappiliitoksia varten jne. oli aika liimata.

Liimaus oli ihan saakelin kuumoittavaa. Liimauksessa kuumotti mm. sen "lopullisuus". Liiman ongelmahan on myös, että se on lubrikantti, jolloin kappaleet pitää jotenkin saada pysymään paikallaan liimauksen ajan.
Tässä olikin mietittävää, koska flying V:n runko on aika vittumaisen muotoinen liimausta ajatellen. Siis jos miettii vaikka jotain laatikkomaista muotoa. :lol: No kiiloja tarvitaan. Niitä on onneksi helppo tehdä. Tarvitaan puristimia. Paljon puristimia. Jonkunlainen rigi olisi varmasti mahdollista rakentaa ja jos olisin tehnyt useamman niin olisin varmaan jonkinlaisen liimausmuotin rakentanut. Tää oli kuitenkin yksittäinen Ukuli joten mentiin puristamalla.

KYSYTTÄVÄÄ?
JOS EI NIIN NYT WC ->

Täältä vessasta käsin voin kertoa, että liimana tässä progiksessa oli Erikeeper. Erikeeper siksi, että sitä sattui olemaan faijan varastossa ja siksi, etten tiennyt, että on olemassa jotain erikoisliimoja soitinrakennusta varten.
+1 Ei paljoa kiinostanut hankkia jotain spessuliimoja yhtä proggista varten.

Tää liimaaminen on sellainen homma, että sitä tuli treenattua tässä projektin aikana aika paljon. Liimasin kuitenkin
Liimatut jutut:
- koppa kasaan + takalevy
- kaula kolmesta palasta
- kaula + koppa
- kansi + koppa
- otelauta + kaula
ja talla + kansi. (tähän käytin myös ruuveja.)
Lisätääs tähän tämmönen fiilistelykuva:
Image
Image
Homoloordi Rantanen wrote:En ymmärrä alkoholitonta edgeä rogessa.
MASU ASUKKI wrote:hardcore pitää minua vankinaan... ja minulla on tukholman syndrooma
Spoiler:
Image

User avatar
Meikä_Mandalorialainen
Dynaaminen Menestyjä
Posts: 40907
Joined: 29 Jul 2013, 12:33
Location: Voittaja Joukkue

Re: Man Cannoner bygää: Flying V ukulele. Kuvia lisätty!

#23 Post by Meikä_Mandalorialainen » 06 Mar 2017, 13:24

Nostis. Löysin mun vanhan puhelimen, eli saan tän iisakinkirkkorapsan vihdoin valmiiksi vuonna 2017.
Image
Homoloordi Rantanen wrote:En ymmärrä alkoholitonta edgeä rogessa.
MASU ASUKKI wrote:hardcore pitää minua vankinaan... ja minulla on tukholman syndrooma
Spoiler:
Image

User avatar
DVD+R
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44468
Joined: 19 Aug 2008, 17:13

Re: Man Cannoner bygää: Flying V ukulele. Kuvia lisätty!

#24 Post by DVD+R » 07 Mar 2017, 11:51

Semmonen kysymys että meinaaks jättää noi kyljet oikeesti tollasiks sormen paksusiks? Akustisissa soittimissa ne on yleensä semmosta 3-4 milliä tai jotai.
kaikki allaskasvatetun ninjamurhaajan tunnusmerkit

User avatar
Meikä_Mandalorialainen
Dynaaminen Menestyjä
Posts: 40907
Joined: 29 Jul 2013, 12:33
Location: Voittaja Joukkue

Re: Man Cannoner bygää: Flying V ukulele. Kuvia lisätty!

#25 Post by Meikä_Mandalorialainen » 08 Mar 2017, 13:41

Cavalcare La Tigre wrote:Semmonen kysymys että meinaaks jättää noi kyljet oikeesti tollasiks sormen paksusiks? Akustisissa soittimissa ne on yleensä semmosta 3-4 milliä tai jotai.
noita ohensin jonkun verran mutta ne jäi aika paksuiks. Toisaalta ton tarkoitus olikin toimia tommosena harjoitus- ja pääsykoekappaleena.
Mä koetan tosiaan tänään tai tässä ennen ens torstaita naputella ja lätkiä kuvat tänne. Silleen, että tää topic voi sitten hautautua hiljalleen Diy:n takasivuille.
Image
Homoloordi Rantanen wrote:En ymmärrä alkoholitonta edgeä rogessa.
MASU ASUKKI wrote:hardcore pitää minua vankinaan... ja minulla on tukholman syndrooma
Spoiler:
Image

Post Reply