Uudisraivaajafantasioiden realisointia

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Uudisraivaajafantasioiden realisointia.

#211 Post by mähöne » 20 Nov 2016, 10:43

Kauko Keuhkon näköinen mies wrote:^Sanoisin että vanha kansa monissa jutuissa oikeassa koska asiat käytännössä opittuja. Teoriat ja perusteet asioiden tekemiselle sitten enimmäkseen ihan vaan keksittyä höpöä,
Näinhän se usein menee. Että jonkun asian toimittaminen on yritysten ja erehdysten perästä, tai vaan riittävän tekemisen kautta muovautunut saatujen kokemusten kautta tietynlaiseksi. Perustelut toiminnalle voikin tosiaan olla sitten ihan mitä tahansa. Tässä se vaikeus näiden kanssa onkin. Elikkäs jos joku sanoo, että näin toimitaan koska Shivan peenis tai Pellervon perskarvat, niin sitä aika herkästi jättää omaan arvoonsa sekä perustelut, että toimintatavan. Kun sille toiminnalle voi, ja monesti löytyykin, jokin astetta järkiperäisempi ja vähemmän runollinen peruste.

Mutta jos joku homma jostain syystä vaan kertakaikkiaan toimii, niin en mä sano että se väärin ois, vaikkei sille mitään järkevää selitystä just heti löytyiskään. Oma asiansa sitten on kans että miten sen itelleen perustelee, tai pystyykö olemaan vallan perustelematta.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Uudisraivaajafantasioiden realisointia.

#212 Post by mähöne » 20 Nov 2016, 10:44

Ceijo Succula wrote:Sössön viljeli skenessä hirsipuita kuunkiertojen mukaan jo silloin, kun tulevien uudisraivaajien kantaisät vielä taputtelivat savipaskaa uhrikivelle ja opettelivat muodostamaan äänteitä.
:lol2mylly: Wadup niggas, tsek joor flou! :lol2mylly:

User avatar
Mauski Peltonen
pinkki ääshöyli
Posts: 2296
Joined: 30 Jul 2013, 22:20
Location: 00940

Re: Uudisraivaajafantasioiden realisointia.

#213 Post by Mauski Peltonen » 12 Dec 2016, 19:34

tilanne?
Image

User avatar
sössön sössön
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 57219
Joined: 19 Mar 2014, 14:16

Re: Uudisraivaajafantasioiden realisointia.

#214 Post by sössön sössön » 12 Dec 2016, 21:10

mähöne wrote:Aiva. Onko sulla sössöni paljonkin kokemusperäistä tietoa aiheesta? Ihan tosissani kysyn, lähes vailla vittuilua. Mulle vaan tulee jotenkin sellanen fiilis, että noi sun latelemat mielipiteet aiheesta ois lukemalla omaksuttua toisen käden tietoa. En tiiä, voin olla, mielelläni olen, väärässä
jaa tämmönen, no pahoittelen etten oo huomannu vastata.

no sillee toisen käden tietoa et metsurin hommia tehny ukki kertoili joskus pienenä tosta puunkaadon ajankohdasta ja mummo sit taas näytti juttuja puutarhassa. Molemmat oli hommissaan pitkälti vanhan kansan perimätiedon varassa, ja muistan et ukki sano tosiaan laskevalla kuulla alkuvuodesta pitäis hirsiä kaataa. En oo varma tiesinkö ees mitä laskeva kuu tarkottaa, olin jotai 6 tai 7 ehkä.

biodynamiikkaan perehdyin vähän kun luin jotain Rudolf Steinerista ja huomasinki et hemmetti sehän liippas aika läheltä sitä mitä mummo kerto. Mummo ei kyllä varmalla ollu lukenu mitään puutarhan hoidosta tai kasvien kasvatuksesta, saati sit jostain saksalaisesta antroposofista mut silti sillä oli kyllä yks kauneimpia pihoja mitä oon nähny, ja muutenki oli ihme viherpeukalo :salut:
Nää on vähän monisyisiä juttuja. Yhtäältä on noi Qllin muistuttamat juuripaineet, kapillaari-ilmiöt, ja haihtumisimut. Näiden nestettä ylöspäin puskeva voima taitaa kyllä olla niin suuri, että siihen ei melko varmana kuu vaikuta millään tavalla. Siis silloin kun ollaan vuodenkierrossa kasvun mahdollistavassa vaiheessa. Toisaalta nää kuuhommat saattaa vaikuttaa paremminkin jonkinlaiseen syklisyyteen, missä jotkut rosessit saattaa jaksottua ton meitä lähimpänä olevan taivaankappaleen sekä auringon vetovoiman ja muutenkin niiden(varmasti ainakin auringon) sijaintiin liittyvien tekijöiden mukaan. Isommassa skaalassa siis vuodenkierto ja siihen liittyvät aktiivisemmat vaiheet ja lepojaksot, ja nopeemmalla kierrolla nää kuun vaiheet. Näissä kuujutuissa mennään kyllä sellasella alueella, missä monen tekee mieli joko kieltää kaikenlainen karkeata ja helppoa hienovaraisempi vaikutus asioihin ja tapahtumiin, tai sitten vaan lipsahtaa uskonnon puolelle.
Juuh. Se mikä tommosessa vanhan kansan tiedossa on et se on kerätty useimmiten aika helvetin pitkän jakson aikana ihan tarkkailemalla ja kattelemalla ja yrittämällä ja erehtymällä, ja vaikka tommoset kasvien kasvamiset fyysisellä tasolla liittykin juuripaineisiin ja hiusputki-ilmiöön ym shitz niin se ihminen sitte jäsentää sitä tarkkailuaan ja hahmottaa sen pitkälti ajan syklien kautta, ja liittää asioita esim. kuunkiertoon ja sen vaiheisiin vaikkei asioilla oliskaan suoraa yhteyttä kuuhun, niinku.
om shanti shanti shanti
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Uudisraivaajafantasioiden realisointia.

#215 Post by mähöne » 17 Dec 2016, 09:47

viidakkomies wrote:tilanne?
Image

Nää hirsiaihiot sain pari-kolme viikkoa sitten ajatettua aiotulle veistopaikalle. Oon toistaseks kuitenkin pidättäytynyt veistohommista, kun on ollut liikkuvia osia ja epävarmuustekijöitä tavallista enemmän tässä. Eilen nyt sitten varmistu tämmönen käänne, että teen ens viikolla kaupat samalla kylällä sijaitsevasta hirsirunkoisesta rintamamiestalosta.

Muutan tonne vielä tän vuoden puolella, ja remppaan sitä siinä samalla asuessani. Taidan keskittyä nyt vallan tähän ainakin talven ajan, ja alottelen veistohommat sitten kesemmällä. Tää on oikeestaan noiden hirsiaihioidenkin kannalta parempi, että saavat kuivua vielä. Pienentää seinässä kiertymisen riskiä sitten niin. Kuusia ovat, ja väittävät sen kuivuessaan kiertyvän pahemmin kuin mänty. Saan nää hirsiaihiot katon alle tuolla uudella ranchilla, niin varmaan ajan/ajatan ne sinne. Ja siellä ne kuiten veistänkin sitten jahka.

Elikkäs tää rintamamiestaloråjeckts muuttaa nyt askelmerkkejä ja aikataulutusta jonkin verran tän korpiprojektin osalta(joka on mulle edelleen merkittävintä tekemistä, rintamiestalo otettakoon yllättäen ja pyytämättä tulleena sivujuonteena tähän), mutta ei sitä kuitenkaan täysin syrjäytä tahi peruuta.

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65703
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Uudisraivaajafantasioiden realisointia.

#216 Post by Timo Jutilan maksa » 17 Dec 2016, 13:41

^hommat isollaan siis. :thumbup:
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Uudisraivaajafantasioiden realisointia.

#217 Post by mähöne » 08 Jan 2017, 20:26

Timo Jutilan maksa wrote:^hommat isollaan siis
No niin no, tää oli saman vuoden aikana jo toinen työttömänä tehty kiinteistökauppa, että mulle nää on kyllä ollut tosi merkittäviä ja strategisia peliliikkeitä.

Mulla oli tossa loppuvuodesta tämmöne käärme, että parisuhteen muodonmuutoksen myötä vuokrasin tosta kyliltä itelleni huoneen ja keittiön. Siihen väliin, kun kuukauden vuokralla asuminen oli jo alkanut taas ahistaan, tuli tieto että ois myynnissä tämmönen ihan pätevän olonen hirsitalo joka oli verotuksellisista syistä arvotettu niin alas ku mahollista. Niin selvitin sitten samointein oisko mulla saumaa saaha se itelleni. Vaihdoin jotain materiaa rahaksi, pankki antoi luottoa, ja niin vaan mentiin.

Tän viikon yli kolmenkympin pakkaset on osottanu tän talon paremmaksi mitä kuvittelin, täällä on hyvät tulisijat eikä varsinaista vedontuntua oo missään. Kaivossa hyvä vesi, ja uuden vesiautomaatin avulla se juoksee keittiöön ja vessaan. Vesivessaa en käytä(huussi 4 life), mutta suihku, lavuaari ja pyykkikone on käytössä. Oon useemman vuoden asustellut kantoveden varassa, ja tämmönen juokseva vesi ja lämminvesivaraaja tuntuu tähän väliin jotenkin ihan vitunmoiselta ylellisyydeltä. Ei mun maailmankatsomus oikein salli itelleni tämmöstä energiankäyttöä vain yhtä ihmistä varten, enkä tämmöstä meinaa tällä tavoin varmaan pitkään jatkaakaan, mutta ai että, kyllä tää nyt on ihan hyvä näin.

Nyt on semmonen fiilis, että asustelen tässä ja laitan tota metsittymisråjektinoa ihan kaikessa rauhassa. Tänä vuonna veistänen mökin kehikon ja ens vuonna laittanen sen sijoillensa -ajatuksella.

Tän paikan suhteen, missä nyt asun, mulla on ajatus että siirtäsin tän sitten eteenpäin jollain asumistuella omaksi -tyyppisellä järjestelyllä. Win-win meiningillä widdu. Kikkaillaan pelisääntöjen mukaan, kyllä se meiltä käy. Jos jollain on mahdollisuus hoitaa jotain hyvää ja ihmiselle välttämätöntä, ja toisella ei, niin onhan se nyt vaan vitun tymää olla kikkailematta niin, että se muuttuu myös sille toiselle maholliseksi. Solidaarisuutta, pelisilmää, mitä näitä nyt on. Tehään niinku tykätään.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Uudisraivaajafantasioiden realisointia.

#218 Post by mähöne » 08 Jan 2017, 20:28

mähöne wrote:Tän paikan suhteen, missä nyt asun, mulla on ajatus että siirtäsin tän sitten eteenpäin jollain asumistuella omaksi -tyyppisellä järjestelyllä. Win-win meiningillä widdu. Kikkaillaan pelisääntöjen mukaan, kyllä se meiltä käy. Jos jollain on mahdollisuus hoitaa jotain hyvää ja ihmiselle välttämätöntä, ja toisella ei, niin onhan se nyt vaan vitun tymää olla kikkailematta niin, että se muuttuu myös sille toiselle maholliseksi. Solidaarisuutta, pelisilmää, mitä näitä nyt on. Tehään niinku tykätään.
wat mind?

User avatar
Herää ammattiylpeys ja kuole
6k
Posts: 6236
Joined: 30 Nov 2008, 19:49

Re: Uudisraivaajafantasioiden realisointia.

#219 Post by Herää ammattiylpeys ja kuole » 08 Jan 2017, 21:10

mähöne wrote:
mähöne wrote:Tän paikan suhteen, missä nyt asun, mulla on ajatus että siirtäsin tän sitten eteenpäin jollain asumistuella omaksi -tyyppisellä järjestelyllä. Win-win meiningillä widdu. Kikkaillaan pelisääntöjen mukaan, kyllä se meiltä käy. Jos jollain on mahdollisuus hoitaa jotain hyvää ja ihmiselle välttämätöntä, ja toisella ei, niin onhan se nyt vaan vitun tymää olla kikkailematta niin, että se muuttuu myös sille toiselle maholliseksi. Solidaarisuutta, pelisilmää, mitä näitä nyt on. Tehään niinku tykätään.
wat mind?
Ihanaa ja arvostusta täältä ten tausond tons!

User avatar
Rakas vaimoni Heli
Muuttoapurit vihaavat tätä naista.
Posts: 50866
Joined: 09 Mar 2008, 13:46
Location: avaruudellinen olo

Re: Uudisraivaajafantasioiden realisointia.

#220 Post by Rakas vaimoni Heli » 08 Jan 2017, 21:21

Qlli wrote:
mähöne wrote:
mähöne wrote:Tän paikan suhteen, missä nyt asun, mulla on ajatus että siirtäsin tän sitten eteenpäin jollain asumistuella omaksi -tyyppisellä järjestelyllä. Win-win meiningillä widdu. Kikkaillaan pelisääntöjen mukaan, kyllä se meiltä käy. Jos jollain on mahdollisuus hoitaa jotain hyvää ja ihmiselle välttämätöntä, ja toisella ei, niin onhan se nyt vaan vitun tymää olla kikkailematta niin, että se muuttuu myös sille toiselle maholliseksi. Solidaarisuutta, pelisilmää, mitä näitä nyt on. Tehään niinku tykätään.
wat mind?
Ihanaa ja arvostusta täältä ten tausond tons!
mähöne :heart: olet idolini.
P O L L Y wrote:
21 Jan 2024, 14:53
tulisipa jo ufo hakemaan takaisin
Yöradio-crew 1% ~~ soitetut toiveet count: 7 ~~

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Uudisraivaajafantasioiden realisointia.

#221 Post by mähöne » 08 Jan 2017, 21:59

Siunattu enkeli kouluttaja wrote:
Qlli wrote:
mähöne wrote:
mähöne wrote:Tän paikan suhteen, missä nyt asun, mulla on ajatus että siirtäsin tän sitten eteenpäin jollain asumistuella omaksi -tyyppisellä järjestelyllä. Win-win meiningillä widdu. Kikkaillaan pelisääntöjen mukaan, kyllä se meiltä käy. Jos jollain on mahdollisuus hoitaa jotain hyvää ja ihmiselle välttämätöntä, ja toisella ei, niin onhan se nyt vaan vitun tymää olla kikkailematta niin, että se muuttuu myös sille toiselle maholliseksi. Solidaarisuutta, pelisilmää, mitä näitä nyt on. Tehään niinku tykätään.
wat mind?
Ihanaa ja arvostusta täältä ten tausond tons!
mähöne :heart: olet idolini.
:oops:
En kyllä tiijä, mulla ei oo ollu (aineellisesti*, rakastettu oon aina kokenut olevani) mitkään parhaat maholliset lähtökohdat ja välillä on menty vähän miten sattuu, mutta jotenkin oon läpi elämäni ollut aina pirun onnekas ja hommat on lopulta kääntynyt hyvälle mallille. Oon aika epäsosiaalinen vaikkakin sosiaalisesti verrattain lahjakas. Mulla on jostain syystä siunautunut lähes aina ympärilleni tavalla tai toisella hyväntahtosia lajitovereita. Tahdon vilpittömästi jakaa tästä syntynyttä hyvää. Pistää hyvän kiertämään. Kyseenalaistaa ja laajentaa mahollisten toimintamallien kirjoa. Jep joo.

*80-luvulla kolmen lapsen yh-isän muksuna elin kyllä mitä melkoisessa yltäkylläisyydessä oikeestaan. Isäni oli työnarkomaani ja laitto lapsensa aina kaiken muun edelle. Uhras itteensä. Teki oman työnsä lisäks sivuduuneja meiän verokorteilla jne.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Uudisraivaajafantasioiden realisointia.

#222 Post by mähöne » 08 Jan 2017, 22:02

mähöne wrote:siunautunut
vai siunaantunut. En oikeen oo sinut tämmösten termien kanssa. En tiiä mitä ne tarkoittaa.

User avatar
Heppanen
Hippan heppan
Posts: 86651
Joined: 22 Mar 2015, 18:27
Location: Heppala

Re: Uudisraivaajafantasioiden realisointia.

#223 Post by Heppanen » 08 Jan 2017, 22:18

Hyvä mähöne! :salut:
Spoiler:
dippan deppan
Spoiler:
hippan heppan

User avatar
Rakas vaimoni Heli
Muuttoapurit vihaavat tätä naista.
Posts: 50866
Joined: 09 Mar 2008, 13:46
Location: avaruudellinen olo

Re: Uudisraivaajafantasioiden realisointia.

#224 Post by Rakas vaimoni Heli » 08 Jan 2017, 22:22

mähöne wrote:
Siunattu enkeli kouluttaja wrote:
Qlli wrote:
mähöne wrote:
mähöne wrote:Tän paikan suhteen, missä nyt asun, mulla on ajatus että siirtäsin tän sitten eteenpäin jollain asumistuella omaksi -tyyppisellä järjestelyllä. Win-win meiningillä widdu. Kikkaillaan pelisääntöjen mukaan, kyllä se meiltä käy. Jos jollain on mahdollisuus hoitaa jotain hyvää ja ihmiselle välttämätöntä, ja toisella ei, niin onhan se nyt vaan vitun tymää olla kikkailematta niin, että se muuttuu myös sille toiselle maholliseksi. Solidaarisuutta, pelisilmää, mitä näitä nyt on. Tehään niinku tykätään.
wat mind?
Ihanaa ja arvostusta täältä ten tausond tons!
mähöne :heart: olet idolini.
:oops:
En kyllä tiijä, mulla ei oo ollu (aineellisesti*, rakastettu oon aina kokenut olevani) mitkään parhaat maholliset lähtökohdat ja välillä on menty vähän miten sattuu, mutta jotenkin oon läpi elämäni ollut aina pirun onnekas ja hommat on lopulta kääntynyt hyvälle mallille. Oon aika epäsosiaalinen vaikkakin sosiaalisesti verrattain lahjakas. Mulla on jostain syystä siunautunut lähes aina ympärilleni tavalla tai toisella hyväntahtosia lajitovereita. Tahdon vilpittömästi jakaa tästä syntynyttä hyvää. Pistää hyvän kiertämään. Kyseenalaistaa ja laajentaa mahollisten toimintamallien kirjoa. Jep joo.

*80-luvulla kolmen lapsen yh-isän muksuna elin kyllä mitä melkoisessa yltäkylläisyydessä oikeestaan. Isäni oli työnarkomaani ja laitto lapsensa aina kaiken muun edelle. Uhras itteensä. Teki oman työnsä lisäks sivuduuneja meiän verokorteilla jne.
Itsekin haluaisin elämässäni nykyistä enemmän laittaa hyvää kiertämään, toimintamallien kirjoa on jo tullut kyseenalaistettua. Usein harmittaa kun tuntuu että en ole antanut muille mitään - olen ollut heille vaan huolenaiheena ja taakkana. :| Mutta kai kaikki pienetkin jutut piristävät kuten kuivatut mustatorvarit napapiirillä asuvia kavereita jne.
P O L L Y wrote:
21 Jan 2024, 14:53
tulisipa jo ufo hakemaan takaisin
Yöradio-crew 1% ~~ soitetut toiveet count: 7 ~~

User avatar
Paul Di'Anneli
Skepu dosentti
Posts: 77345
Joined: 16 Sep 2010, 22:28
Location: Vaihtopenkillä
Contact:

Re: Uudisraivaajafantasioiden realisointia.

#225 Post by Paul Di'Anneli » 08 Jan 2017, 22:27

Siunattu enkeli kouluttaja wrote:
Qlli wrote:
mähöne wrote:
mähöne wrote:Tän paikan suhteen, missä nyt asun, mulla on ajatus että siirtäsin tän sitten eteenpäin jollain asumistuella omaksi -tyyppisellä järjestelyllä. Win-win meiningillä widdu. Kikkaillaan pelisääntöjen mukaan, kyllä se meiltä käy. Jos jollain on mahdollisuus hoitaa jotain hyvää ja ihmiselle välttämätöntä, ja toisella ei, niin onhan se nyt vaan vitun tymää olla kikkailematta niin, että se muuttuu myös sille toiselle maholliseksi. Solidaarisuutta, pelisilmää, mitä näitä nyt on. Tehään niinku tykätään.
wat mind?
Ihanaa ja arvostusta täältä ten tausond tons!
mähöne :heart: olet idolini.
Näin on! Oispa joku samanmoinen järjestely täällä päin suomea. Mutta kattelen nää kouluhommat valmiiksi ja alan suunnittelemaan jotain mökkihöperyyttä sitten kun siihen on järkevämmät ajalliset ja materiaaliset resurssit.

Post Reply