Mehiläistarhaus

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#61 Post by Ruutari » 21 Jun 2017, 11:33

mähöne wrote:Leikkaa mieluummin siivu jostain muusta kuin valmiista sikiökakusta ja siirrä se sinne sikiöalan läheisyyteen. Kannattaa muuten merkata se kuhnurikehä jollain nastalla tai tussilla tai jollain, niin on helpompi käydä leikkaamassa sitä sitten.
Joo, itseasiassa samaa mietin äsken - ellei kuningatarta tai avosikiöitä.
Valtakunnallinen keskisato on n. 40kg/pesä. Huippuvuosina huippupesillä hyviltä laitumilta sato voi nousta yli 200kg:n. Huonoimpina vuosina pitää ruokkia ja hunajaa ei tuu grammaakaan. Mulla on kahtena viime vuotena tullut 2-3kg per pesä. Sitä edeltävinä 70-90kg.
Jep, nyt on kait ollut pari varsin heikkoa vuotta. Kerroinko muuten jo, että linkosin kaksi kakkua? Reilut kaksi kiloa hunajaa on purkeissa jo.
[Avosikiökakulla, missä tarpeeksi nuoria toukkia, tai vielä varmemmin munia, näät helposti onko pesässä muniva emo. Elikkäs alkavatko vaiko eivätkö ala tekemään hätäemokennoja.]
Joo, en vain nähnyt yhtään munia tai toukkia viimeksi. Mutta mun silmillä on noiden munien havaitseminen muutenkin hankalaa. Uusi yritys ylihuomenna.
rutgeri wrote:Mielipiteitä oikeasta ja väärästä tulee varsin monelta ja kaikki vähän erilaisia.
Näin vaan mennään.
Näinhän tää on joo :)

Lainaukset taisi mennä persiilleen, mutta haittaneeko tuo.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#62 Post by Ruutari » 24 Jun 2017, 17:02

Kävin pesillä taas. Pistän tähän tilanteen, jotta muistan itsekin

Pesä 1. Kuningatar löytyi, sikiöitä, hunajaa. Hieman vihaisia. Tein vähän tilaa tähän.

Pesä 2. Tämän kevään jaoke. Pesässä on porukkaa, mutta ei yhtään sikiötä. Kuningatarta ei pesässä. Leikkasin palan toukkakakkua tähän pesästä 3 ja siirsin sikiökakun pesästä 1 mehiläisineen.

Pesä 3. Tämän kevään jaoke. Kuningatar löytyi. Kunnon tohina päällä. Siirsin jaokkeen pois toisen pesän päältä tämän viereen. Toivottavasti mehiläiset löytää kotiin.

Pesä 4. Eniten hunajaa, valmiita hunajakakkuja ja mehiläisiä todella paljon. Mutta en nopealla silmäyksellä löytänyt sikiöitä. Heitin varmuuden vuoksi palan toukkakakkua pesään. Saavat tehdä uuden emon, ellei ole. Poistin sulkuristikon.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#63 Post by Ruutari » 06 Jul 2017, 16:00

Kävin pesillä. Kaikissa pesissä sikiöitä ja hunajaa. Jaokkeet onnistui ja kuningattarien luonti.

Tein tilaa taas pesiin, lisäsin laatikot ja laitoin sulkuristikot pääpesiin. Kyllä tää tästä.

Ensi kerralla täytyy tuoda yksi jalusta lisää, nyt on jaokkeet päällekkäin tuolilla.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#64 Post by Ruutari » 18 Jul 2017, 23:58

Menee kennomonologiksi, mutta kävin taas pesillä. Alkaa olla oikein hyvin hunajaa (arviolta 20kg per pesä) pääpesissä ja myös toisessa jaokkeessa. Toinen vähän pienempi. Tein nyt kuhnurikennoja varten kolot, ehkä sinne punkitkin menee jos muninta alkaa.

Perse Naama
Olisipa minulla hampaat vitussakin
Posts: 60076
Joined: 20 Nov 2011, 19:57

Re: Mehiläistarhaus

#65 Post by Perse Naama » 19 Jul 2017, 02:34

Kiva topik tosiaan on ja olisi mukava saada enemmän kuvia myös :salut:

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#66 Post by Ruutari » 19 Jul 2017, 08:02

Puhdas neitsyt, Valtiatar wrote:Kiva topik tosiaan on ja olisi mukava saada enemmän kuvia myös :salut:
Tein tälläsen gallerian, lopussa nykytilannetta:

https://photos.app.goo.gl/uxntuG2hLvUK2B582

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#67 Post by mähöne » 20 Jul 2017, 03:52

Puhdas neitsyt, Valtiatar wrote:Kiva topik tosiaan on ja olisi mukava saada enemmän kuvia myös :salut:
unohinko laittaa sulle niitä ulostekuvia? kas tässä m'am. siinä on roiskittu kirjaimellisesti pitkin seiniä.

Image

Perse Naama
Olisipa minulla hampaat vitussakin
Posts: 60076
Joined: 20 Nov 2011, 19:57

Re: Mehiläistarhaus

#68 Post by Perse Naama » 20 Jul 2017, 15:40

mähöne wrote:
Puhdas neitsyt, Valtiatar wrote:Kiva topik tosiaan on ja olisi mukava saada enemmän kuvia myös :salut:
unohinko laittaa sulle niitä ulostekuvia? kas tässä m'am. siinä on roiskittu kirjaimellisesti pitkin seiniä.

Image
Kiitos! :D :cheers:

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21855
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Mehiläistarhaus

#69 Post by delirium8 » 21 Jul 2017, 08:13

Löysin mehiläiskurssin ja mietin et haluisin mennä.. Ois suht helpon matkan päässä täällä hesoissa, vieläpä... Ois vaan 70e ja kestäis vissiin melkeen vuoden :shock:

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#70 Post by Ruutari » 21 Jul 2017, 11:55

delirium8 wrote:Löysin mehiläiskurssin ja mietin et haluisin mennä.. Ois suht helpon matkan päässä täällä hesoissa, vieläpä... Ois vaan 70e ja kestäis vissiin melkeen vuoden :shock:
Tohon hintaan kuuluu luultavasti kirjakin ja retkeä tms. Tai vaikka ei kuuluisi niin ei paha hinta. Mulla oli noin parin viikon välein lauantaisin tota. Ja siksi toi kestää vuoden, koska siinä oletettavasti on tarhakäyntejä ja käytännön hommia. Ainakin mulla oli. Mene ihmeessä, hauskaa ja mielenkiintoista hommaa ja suojelee mehiläiskantaa.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#71 Post by mähöne » 21 Jul 2017, 12:20

delirium8 wrote:Löysin mehiläiskurssin ja mietin et haluisin mennä.. Ois suht helpon matkan päässä täällä hesoissa, vieläpä... Ois vaan 70e ja kestäis vissiin melkeen vuoden :shock:
Image
we say yes.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#72 Post by mähöne » 21 Jul 2017, 12:24

mulla on tää suomen pohjoisimmat mehiläiset rojekti päällänsä parhaillaan. laitan myöhemmin jotain rapsaa tännekin. nyt oon tykitellyt tonne rogen puolelle aiheesta ja aiheen vierestä. http://www.punkinfinland.net/forum/view ... 0&t=418341

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#73 Post by Ruutari » 15 Aug 2017, 06:44

Ei mene asiat ihan putkeen aina. Sairasteluiden ja muiden kiireiden johdosta pääsin vasta eilen hakemaan osista pesää hunajaa. Heti pesillä käydessä kurkkasin sisään ja perkele, ei ne olleet rakentaneet tarjottuja pohjukkeita nimeksikään reilun kahden viikon aikana.

No, aloitin ottamaan hunajaa ensimmäisestä pääpesästä. Eka laatikko oli vallan ok, mutta toinen laatikko oli jo osittain rakentamatta ja osassa oli sikiöitä. Ajattelin entuudestaan, että kakut joissa on vähän hunajaa sivuilla ja keskellä sikiöitä saa jäädä pesään. Keräsin reilun laatikollisen hunajakehiä, osa kehistä oli vain puoliksi täytetty. Mutta sitten ne loppuikin. Alimmat laatikot olivat reunalta tyhjiä tai rakentamatta. Peitettyjä sikiöitä oli kyllä oikein paljon vieläkin. Tämä on se mun ärhäkkä pesä ja se kyllä tuntui. Pistoja tuli useampi, kävin laittamassa hupparin sitten puvun alle ja sen jälkeen nämä tajusi pistellä sisäreisiin. Muna ja pallit jäi onneksi huomiotta. Ensi kerralla verkkarit alle.

Sitten pienemmän jaokkeen kimppuun. Sieltä ei löytynyt yhtään täyttä hunajakakkua, mutta sikiöinti oli kovassa vauhdissa sielläkin. Keräsin pesän kahteen laatikkoon ja otin rakentamattomat kehät pois kokonaan.

Sitten linkoamaan, linko alkoi prakata loppua kohden ja ei meinannut ottaa enää kierroksia. Voi saatana. Yksi hunajakakku oli jo kiteytynyt eikä sieltä tullut mitään. Lopputulos oli vain 10 litraa hunajaa. Hunaja oli kyllä ihan älyttömän hyvän makuista. Onneksi linko alkoi taas pelata vähän.

No aloitin talviruokinnan molemmille pesille, se tuntusi kelpaavan vähän hiton hyvin ja toinen pesä tuntui imaisseen parissa tunnissa ison satsin sokerilientä. Muurahaishapotuksen suoritan tänään.

Yksi iso jaoke ja toinen isompi pääpesä jäi odottamaan tätä päivää. Niissä pitäisi olla paljon enemmän hunajaa, mitä ekassa satsissa, mutta jää kyllä yhteistulos alhaiseksi. Tuntuu, ettei heinäkuun aikana ole tullut juuri ollenkaan satoa.

Raskasta hommaa työpäivän jälkeen mennä noiden kanssa touhuamaan kun matkoihinkin menee pari tuntia.

Mites Mähösellä tuli hunajaa?

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#74 Post by mähöne » 16 Aug 2017, 02:17

^it aint easy. it aint suppose to be easy.
mulla tais mennä tää kesä ihan oolrait. linkosin lapin tuliaisina lajihunajaa joku 15kg per pesä ja keräävät vielä tän viikon täällä itä-suomessa. jaokkeet siirsin juur hämeeseen talvehtimaan, keräsin hunajakakut ja alotin ruokinnan. tuotantopesille sama ralli +emonvaihto ens viikolla.

kaikenkaikkiaan oon vähintäänkin tyytyväinen siihen mitä tää kesä antoi ja opetti. ens kesänä häme-inari-itä rundille taas.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#75 Post by Ruutari » 16 Aug 2017, 08:42

mähöne wrote:^it aint easy. it aint suppose to be easy.
mulla tais mennä tää kesä ihan oolrait. linkosin lapin tuliaisina lajihunajaa joku 15kg per pesä ja keräävät vielä tän viikon täällä itä-suomessa. jaokkeet siirsin juur hämeeseen talvehtimaan, keräsin hunajakakut ja alotin ruokinnan. tuotantopesille sama ralli +emonvaihto ens viikolla.

kaikenkaikkiaan oon vähintäänkin tyytyväinen siihen mitä tää kesä antoi ja opetti. ens kesänä häme-inari-itä rundille taas.
Joo, itseasiasassas oon vielä katsonut litroissa tota, litra hunajaa painaa 1,4kg joten ihan okei. Ekaan pesäänkin hunajaa jäi vielä varmaan muutama kilo, ettei toi ihan katastrofi ollut - joskaan ei menestyskään. Linkosin myös muutaman kilon silloin kesällä.

Eilen kävin yhdellä jaokkeella ja otin sieltä 15-16 litraa eli melkein 20kg. Huomionarvoista on, että mun laiskuuden ja mokan johdosta pesään jäi hunajaa, kun oli paljon kakkuja missä oli sikiöitä keskellä ja hunajat reunalla. Saavat ne sitten syödä talvelle tai keväällä. Kerätä niitä enää ei voi. Tästä päästään kohta mun oppimislistaan.

Samalla laitoin muurahaishapot kolmeen pesään ja talviruokinta alkoi.

Vielä yksi pesä - se isoin - on vielä katsomatta. Veikkaan sieltä tulevan 30kg hunajaa. Kenties enemmänkin. Loppusaldo tulee olemaan noin 60kg hunajaa. Ihan okei tähän alkuun, katsotaan ensi vuonna taas, nyt kun on rakennettuja kakkujakin.

Lessons learned:
-Sulkuristikon kanssa sohlaaminen. Lisäsin jossain kohtaa laatikon rakentamattomine kakkuineen ja sulkuristikko oli alhaaalla. Luulin sulkuristikon haitanneen rakentamista ja otin sen pois. Tuloksena se, ettei mehiläiset rakentaneet edelleenkään niitä ja kuningatar kävi munimassa ylhäälläkin. Annoin tilaa liikaa.

Olisin voinut olla rohkeampi tilan suhteen ja eristää emon pariin laatikkoon satokauden lähestyessä. Silloin olisi hunajan kerääminen ollut hiton helpompaa ja tehokkaampaa. Nyt sitä jäi pesiin.

Jos olisi käynyt pesät läpi muutama viikkoa sitten olisin voinut pelastaa tilanteen ja laittaa sulkuristikon ja siirtää kaikki munitut+hunajaa-kakut ylös odottelemaan kuoriutumista.

Note to self - jos pienempi jaokkeista kuolee, tehdään se uusiksi isoimmasta/parhaasta pesästä. Jostain syystä toinen pääpesä ei tuota yhtä hyvin ja mehiläiset ovat vielä äkäisempiä.

Tosin jos jotain positiivista hakee, niin parveilua ei tapahtunut ja lingon toimintahäiriö tuli vain yhden ruuvin löystymisestä.

Ensi vuoteen:
-Rohkeus tilan suhteen, sulkuristikko paikoilleen ajoissa.
-Kuningattaren voisi testiksi laittaa pariin pesän ylälaatikoihin - parempi lämpötilan suhteen, eikä pääse parveilemaan.
-Rakennetut kakut nopeuttaa hunajansaantia, josta johtuen:
-Enemmän välilinkouksia
-Hunajaa hakiessa verkkarit ja huppari suojapuvun alle, vaikka olisi lämmintä. Ekalla kerralla sain joku 7 pistoa käsiin, pistin hupparin ja sitten oli vuorossa sisäreidet. Eilen tuli enää yksi hanskan läpi käteen, ja yksi pääsi hipaisemaan päätä.

Ai hitto, kun olisin laittanut pesät sellaiseen paikkaan että autolla pääsee ihan viereen :D

Post Reply