Mehiläistarhaus

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21858
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Mehiläistarhaus

#76 Post by delirium8 » 17 Aug 2017, 09:56

Ilmottauduin nyt mehiläiskurssille, tulkaa mun kanssa!

https://www.opistopalvelut.fi/toimela/c ... =fi&t=3556

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4101
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#77 Post by Ruutari » 17 Aug 2017, 09:57

delirium8 wrote:Ilmottauduin nyt mehiläiskurssille, tulkaa mun kanssa!

https://www.opistopalvelut.fi/toimela/c ... =fi&t=3556
Hienoa! Olet jännän äärellä. Olen tähän asti todella tyytyväinen uuteen harrastukseeni.

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21858
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Mehiläistarhaus

#78 Post by delirium8 » 17 Aug 2017, 10:04

Rutger Hauer wrote:
delirium8 wrote:Ilmottauduin nyt mehiläiskurssille, tulkaa mun kanssa!

https://www.opistopalvelut.fi/toimela/c ... =fi&t=3556
Hienoa! Olet jännän äärellä. Olen tähän asti todella tyytyväinen uuteen harrastukseeni.
Nojoo, meillä on ollut yliopistolla näitä mehiläistieteen juttuja ja sit on noiden muiden kurssien puitteissa paljon pölytyksestä niin, koska tällä hetkellä ei juurikaan ole yliopiston puolelta käytännön kursseja tarjolla niin pitää hoitaa se sitten omineen.

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21858
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Mehiläistarhaus

#79 Post by delirium8 » 17 Aug 2017, 10:29


User avatar
MFFF
7k
Posts: 7020
Joined: 11 Sep 2004, 20:31
Location: He
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#80 Post by MFFF » 19 Aug 2017, 15:05

delirium8 wrote:Ilmottauduin nyt mehiläiskurssille, tulkaa mun kanssa!

https://www.opistopalvelut.fi/toimela/c ... =fi&t=3556
Mä oon niinku varmasti ehkä... edit. "Sait paikan."
Ah, umaamia.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4101
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#81 Post by Ruutari » 21 Aug 2017, 09:52

Kauden loppuun mukava ylläri viimeisen pesän kanssa: hunajaa reilu 30kg vaikka sitä jäi pesään aika huolella. Ensi kaudella sulkuverkko vielä paikoilleen. Nyt pesiin jäi muutama mukava kakku, joiden keskiosassa paljon sikiöitä. Tosta pesästä tuli enemmän, mitä muista yhteensä. Ei tarvitse jatkossa arpoa, mistä tekee jaokkeet. 60-70kg hunajaa yhteensä eka kaudesta alunalkaen kahdella pesällä. Ei tää paskempi aloitus ollutkaan.

Nyt talviruokintaa ja ens vkl vielä yhden pesän hapotus. Syksyllä myöhemmin oksaalitiputus vielä.

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21858
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Mehiläistarhaus

#82 Post by delirium8 » 24 Aug 2017, 08:44

Oon nyt noilla molemmilla nyt sit. Kohta päässä surisee!

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#83 Post by mähöne » 24 Aug 2017, 10:34

Hieno homma deli ja MFFF! Surinaa, sitä pitää olla.

Keräsin tällä viikolla lopuistakin pesistä hunajat pois. Loppukesän sato +sikiöalasta saatu koko kesän hunaja nosti keskisadon n. 30 kiloon/pesä. Oon pirun tyytyväinen kun n. puolet tosta on arvokkaampaa pohjoisen high end -tavaraa. Jos sato ois tätä luokkaa jatkossakin, niin laskelmien mukaan voisin elää tällä hommalla parin vuoden päästä. [-o<

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#84 Post by mähöne » 24 Aug 2017, 10:36

Rutger Hauer wrote:Huomionarvoista on, että mun laiskuuden ja mokan johdosta pesään jäi hunajaa, kun oli paljon kakkuja missä oli sikiöitä keskellä ja hunajat reunalla. Saavat ne sitten syödä talvelle tai keväällä. Kerätä niitä enää ei voi.
Mä pidän kolmea sulkuristikon alla olevaa farraria sikiöosastoina joita en järjestele millään tapaa ennen sadonkorjuuta. Hunajan korjuun yhteydessä otan kahesta ylimmästä hunajat pois ja jätän sikiö- ja siitepölykakut, jolloin pesä jää talvehtimaan kahella osastolla. Alimmaiseen osastoon en yleensä kajoa, ellei sikiöintiä oo niin paljon että tarvii siirtää niitä sinne. En nää tarpeellisena yrittää saada kaikkea mahdollista hunajaa pois pesästä. Aina sinne jää kakkuja joissa on sikiöinnin lisäksi hunajaa. Jos on oikein läski hunajakakku ja alalaidassa kuhnurisikiöitä niin sitten otan sen ja leikkaan sikiöt pois/kuorimahaarukalla hiuksista vittuun jos ovat jo sopivan ikäsiä ja kiinteitä.
Rutger Hauer wrote:Olisin voinut olla rohkeampi tilan suhteen ja eristää emon pariin laatikkoon satokauden lähestyessä. Silloin olisi hunajan kerääminen ollut hiton helpompaa ja tehokkaampaa. Nyt sitä jäi pesiin. Jos olisi käynyt pesät läpi muutama viikkoa sitten olisin voinut pelastaa tilanteen ja laittaa sulkuristikon ja siirtää kaikki munitut+hunajaa-kakut ylös odottelemaan kuoriutumista.
Peittosikiöitä sisältävien hunajakakkujen siirto sulkuristikon yläpuolelle hyvissä ajoin on kyllä varmaan ihan fiksu veto jos jaksaa puuhastella.
Rutger Hauer wrote:Ai hitto, kun olisin laittanut pesät sellaiseen paikkaan että autolla pääsee ihan viereen :D
Tää on kyllä meikällekin yks tärkeimmistä hyvän tarhapaikan kriteereistä nykyisin. Siirtotarhauksessa eritoten.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4101
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#85 Post by Ruutari » 24 Aug 2017, 11:28

mähöne wrote:
Rutger Hauer wrote:Huomionarvoista on, että mun laiskuuden ja mokan johdosta pesään jäi hunajaa, kun oli paljon kakkuja missä oli sikiöitä keskellä ja hunajat reunalla. Saavat ne sitten syödä talvelle tai keväällä. Kerätä niitä enää ei voi.
Mä pidän kolmea sulkuristikon alla olevaa farraria sikiöosastoina joita en järjestele millään tapaa ennen sadonkorjuuta. Hunajan korjuun yhteydessä otan kahesta ylimmästä hunajat pois ja jätän sikiö- ja siitepölykakut, jolloin pesä jää talvehtimaan kahella osastolla. Alimmaiseen osastoon en yleensä kajoa, ellei sikiöintiä oo niin paljon että tarvii siirtää niitä sinne. En nää tarpeellisena yrittää saada kaikkea mahdollista hunajaa pois pesästä. Aina sinne jää kakkuja joissa on sikiöinnin lisäksi hunajaa. Jos on oikein läski hunajakakku ja alalaidassa kuhnurisikiöitä niin sitten otan sen ja leikkaan sikiöt pois/kuorimahaarukalla hiuksista vittuun jos ovat jo sopivan ikäsiä ja kiinteitä.
Rutger Hauer wrote:Olisin voinut olla rohkeampi tilan suhteen ja eristää emon pariin laatikkoon satokauden lähestyessä. Silloin olisi hunajan kerääminen ollut hiton helpompaa ja tehokkaampaa. Nyt sitä jäi pesiin. Jos olisi käynyt pesät läpi muutama viikkoa sitten olisin voinut pelastaa tilanteen ja laittaa sulkuristikon ja siirtää kaikki munitut+hunajaa-kakut ylös odottelemaan kuoriutumista.
Peittosikiöitä sisältävien hunajakakkujen siirto sulkuristikon yläpuolelle hyvissä ajoin on kyllä varmaan ihan fiksu veto jos jaksaa puuhastella.
Rutger Hauer wrote:Ai hitto, kun olisin laittanut pesät sellaiseen paikkaan että autolla pääsee ihan viereen :D
Tää on kyllä meikällekin yks tärkeimmistä hyvän tarhapaikan kriteereistä nykyisin. Siirtotarhauksessa eritoten.
Mulla oli tosiaan sulkuristikot aiemmin, mutta tyypit ei oikein rakentaneet kakkuja sen yläpuolelle niin otin pois. Ensi vuonna eri meno, varsinkin kun ei tartte lähteä pohjukkeilla liikkeelle.

Itse talveutan kolme pesää kolmella farrarilla ja yhden kahdella.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4101
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#86 Post by Ruutari » 28 Aug 2017, 07:34

Ai hitto miten hyvä fiilis. Hunaja on tosi hyvää ja olen saanut melkein 60 purkkia jo myytyä. Harvinainen harrastus, kun tästä voi jopa saada rahaa joskus.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4101
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#87 Post by Ruutari » 12 Dec 2017, 13:02

Unohtui päivittää topicia.

Hunajat ostettiin multa ihan käsistä ja mun piti tehdä lisäerä. Myin suoraan yli 100 purkkia, enkä ehtinyt edes mainostaa kuin kerran facebookissa. Rahallisesti pääsin siis melkein omilleni ekan vuoden jälkeen. Toki siis jos myisin nykyiset kamat linkoineen, olisin reilusti plussalla.

Omiin hoiviin jäi muutama purkki ja pakasterasioissa pari-kolme kiloa. Ja hiton hyvää on. Palaute on muutenkin ollut todella makeaa.

Kävin nyt pesillä tekemässä oksaalitiputuksen. Talveutan kolmella farrarilla. Yhdessä pesässä mehiläiset olivat ylimmässä laatikossa, muissa olivat siellä keskimmäisessä - luulin jo yhden pesän kuolleen, kunnes kopistelin. Sormet ristissä, että kaverit pärjää talven yli. Seuraavan kerran katselen pesään keväällä.

Ensi vuonna tavoitteena lisätä pesämäärää jaokkeilla. Kenties myös myyn pari jaoketta uusille harrastajille. Tuotanto pitäisi tuplata. Suunnitelmissa on myös yksi testipesä johonkin isoon onttoon puunrunkoon - esim helvetin paksu koivu, joka mennyt lahoksi sisältä. Täytyy katsella ympärille jos sellainen jostakin löytyisi.

Tietyllä tapaa hektisen kesän ja syksyn jälkeen syksy ja talvi onkin mehiläishoidon kannalta leppoisaa. Jos tälläisestä saisi elannon (100-200 pesää) niin siinä alkaisi olemaan työ/loma-suhde kunnossa.

Aion myös perustaa yhdistyksen mehiläishoitoon liittyen, joten kaikkea pientä toimintaa luvassa.

User avatar
ISO-MÄÄ!
1k
Posts: 1306
Joined: 23 Dec 2004, 14:43

Re: Mehiläistarhaus

#88 Post by ISO-MÄÄ! » 10 Jan 2018, 22:56

Kysymys tarhaajille ja asiaan vihkiytyneille:
Voiko mehiläisvahaa syödä? Siis sellaisia kynttilöitä. Ja jos voi, mitä niistä kannattais tehdä?
Rat Fink A Bräu Bräu

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21858
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Mehiläistarhaus

#89 Post by delirium8 » 18 Jan 2018, 09:00

Tämmönen tutkimus löytyi:

https://www.nature.com/articles/s41598-017-19137-5

Aika helvetin mielenkiintoista jos toimii laajassa mittakaavassa!

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#90 Post by mähöne » 15 Apr 2018, 19:34

Ollut ihan mahotonta lentoa pesillä viime päivät. Lepän siitepölyä menee pesiin jatkuvalla syötöllä. Oon käsittänyt että toi ei oo laadultaan mitään parasta mahdollista proteiinia, mutta se on nyt ainoata mitä on tarjolla niin onhan se nyt parasta.

Putsasin pohjat viikonloppuna. Muutama vahvin pesä oli ehtinyt siivota kämppänsä omalla porukalla, mutta suurimmassa osassa oli talvella kuolleita mehiläisiä pesien pohjalla joku litra-puolitoista per pesä. Kyllä ne sais ne itekin kannettua ulos sieltä, mutta hemmetinmoinen duuni niillä on kantaa yksitellen sisariensa kalmoja ulkoilmaan. Tossa näkee samalla mikä on tilanne ruuan ja väkimäärän suhteen.

Mulla oli kaksi heikkoa pesää yhellä osastolla kellarissa talven. Toinen oli kylmennyt, toinen on toistaiseksi hengissä ja pihalla nyt sekin. Muilla pesillä vaikuttaa olevan kaikki kunnossa. Kaksi vähän kiukkusempaa tapausta joihin vaihdan emot het kun mahdollista. En näiden myrkylle allergisena oikein arvosta just tota piirrettä niissä.

Jos kaikki menee askelmerkkien mukaan niin tänä kesänä pesämäärä kasvaa sataan ja sitä seuraavana tuplaantuu. On kynä ja pää sauhunnut laskelmien, hakemusten, investointien ajoituksen, tarjouspyyntöjen, uusien tarhapaikkojen hankinnan, kaluston ja logistiikkapuolen suunnittelun ym. kanssa. On kuitenkin kaikenkaikkiaan hyvä fiilis lähteä täysillä tähän hommaan. Ja yrittäjäksi ylipäätään.

Post Reply