Ruoka- ja lääkesienten kasvatus ulkona

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Message
Author
User avatar
☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 82750
Joined: 22 Feb 2016, 15:20

Ruoka- ja lääkesienten kasvatus ulkona

#1 Post by ☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤ » 08 May 2017, 17:08

mimmosia kokemuksia ja vinkkejä? kantoon tai puuhun varmaan ainakin?

mitä kaikkia symbioosipotentiaaleja muiden puutarhakasvien kanssa?

mitä kaikkea voi kasvattaa suomen oloissa?
Last edited by ☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤ on 13 Feb 2018, 10:14, edited 1 time in total.
Image

Poistunut käyttäjä 0bf725
Poistunut käyttäjä
Posts: 38919
Joined: 06 Sep 2015, 18:18

Re: Ruokasienten kasvatus ulkona

#2 Post by Poistunut käyttäjä 0bf725 » 09 May 2017, 03:24

oon vaan sisällä kasvatellut kahvinporoissa osterivinokasta mutta tää skene kiinnostais kyllä myös itteä. sitäkin miettinyt että mitenhän kävis jos tosta lohkasis palan ja siirtäis johonkin isompaan astiaan ulos :-k tosin ihannelämpötila rihmaston kasvamiseen on 20-25 ja sitten ite sienten kasvamiselle 15-20 että syksyllähän noi pitäis kai kuitenki laittaa varmaankin. pitää muistaa googletella mutta juh topik seurantaan!

User avatar
Suomen Sylvester Stallone
Kuvan käsitteliä mies
Posts: 177275
Joined: 01 Aug 2005, 00:20

Re: Ruokasienten kasvatus ulkona

#3 Post by Suomen Sylvester Stallone » 09 May 2017, 21:41

jostain luin että kanttarelleja kun kerää ja perkaa ne sienet ja heittää perkuutähteet johonkin tiettyyn paikkaan siihen alkaa kasvamaan sieniä
Image

User avatar
sössön sössön
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 57219
Joined: 19 Mar 2014, 14:16

Re: Ruokasienten kasvatus ulkona

#4 Post by sössön sössön » 09 May 2017, 22:35

korvasienikuoppahan on tän skenen klassikko

elikkäs
1. kaivetaan kuoppa
2. laitetaan kuoppaan sanomalehteä ja turvetta (tai se mitä siitä on just kaivanu pois)
3. odotellaan seuraavaan toukokuuhun
4. kerätään korvasieniä
om shanti shanti shanti
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Ruokasienten kasvatus ulkona

#5 Post by Kieppi » 12 May 2017, 15:24

En tiiä tästä mitään, mut luultavasti herkkusieniä oli viime kesänä piha täynnä, kun jotkut ikivanhat herkkusienen tähteet oli laitettu tommoseen paskaruumaan missä oli kuivaa turve- ja purupohjaista hevosenpaske-kompostia. Sitten kun sieltä ruumasta ajettiin sitä kompostia pihalle ja se kastui alkoi tulla kirjaimellisesti sieniä sateella joka kukkapenkkiin mihin sitä kompostia ajettiin, ja sinne paskaruuman taakse mihin se kasa oli vedetty. En oo tommosta vielä ennen nähnytkään.

User avatar
kyösti kalkkuna
5k
Posts: 5724
Joined: 07 Mar 2015, 17:34

Re: Ruokasienten kasvatus ulkona

#6 Post by kyösti kalkkuna » 07 Jan 2018, 02:24

☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤ wrote:mimmosia kokemuksia ja vinkkejä? kantoon tai puuhun varmaan ainakin?

mitä kaikkia symbioosipotentiaaleja muiden puutarhakasvien kanssa?

mitä kaikkea voi kasvattaa suomen oloissa?
Moro!

Ulkotiloissa kannattaa kasvattaa lahopuupölleissä (lehtipuut) jotain ympättyä kamaa, jolloin vaihtoehdot tuppaavat olemaan tasoa osterivinokas/koralliorakas/talvijuurekas/koivunkantosieni yms. Sitten on esim rikkikääpä, siitake ja herkkusienet. Hifistelijä voi tietenkin yrittää tehdä kuorikekasaan vaikka huhtasieniviljelmän. Kasvatustulos riippuu tosi paljon ilmastosta ja alustasta eli lue, näistä on kuitenkin esim. amerikkalaisia oppaita (ja suomalaisia taitaa olla ainakin tekeillä).

Paperikeräysjätteestä ja sahanpuruista voi rakennella itselleen sisälle esim. vinokaskasvattamon, joka on parempi kuin ulkokasvatus jos katsoo kg/aikayksikkö.

Symbioosipotentiaaleja ei ole, sillä melkein kaikki yleisesti kasvatettavat ovat lahottajia, joten ne eivät muodosta sienijuurta - ja kaikilla sun kasveilla onkin jo noita symbiontteja omasta takaa.

Korvasienten viljely hiekkaisessa kuori/hesari/puujätteessä on toki klassikko.
Last edited by kyösti kalkkuna on 07 Jan 2018, 02:25, edited 1 time in total.

User avatar
kyösti kalkkuna
5k
Posts: 5724
Joined: 07 Mar 2015, 17:34

Re: Ruokasienten kasvatus ulkona

#7 Post by kyösti kalkkuna » 07 Jan 2018, 02:25

Vietän tipatonta tammikuuta wrote:jostain luin että kanttarelleja kun kerää ja perkaa ne sienet ja heittää perkuutähteet johonkin tiettyyn paikkaan siihen alkaa kasvamaan sieniä
tähän en itse ainakaan olemassaolevan tiedon perusteella luottaisi.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Ruokasienten kasvatus ulkona

#8 Post by Ruutari » 07 Jan 2018, 12:48

lähikaupan kyösti wrote:
Vietän tipatonta tammikuuta wrote:jostain luin että kanttarelleja kun kerää ja perkaa ne sienet ja heittää perkuutähteet johonkin tiettyyn paikkaan siihen alkaa kasvamaan sieniä
tähän en itse ainakaan olemassaolevan tiedon perusteella luottaisi.
Jos tietää kanttarelliapajan niin sen päälle voi laittaa sanomalehteä tai huopaa tms ja kastella piimällä. Väittävät rihmaston leviävän siihen ja siirtämällä alustaa saa sienet pihalleen.

Perkeet olen vuosia heitellyt pihalle, ilman tulosta.

Mulla on maassa kuoppa, jossa haketta ja keskellä ymppiä. Lisäksi yksi puunrunko, johon porasin reikiä ja ymppiä sisälle + mehiläisvahaa päälle.

Olikohan osterivinokasta ja koivunkantosientä tms. Tavoite olisi paljon suurempi viljelys vielä.

User avatar
kyösti kalkkuna
5k
Posts: 5724
Joined: 07 Mar 2015, 17:34

Re: Ruokasienten kasvatus ulkona

#9 Post by kyösti kalkkuna » 07 Jan 2018, 16:42

Rutger Hauer wrote:
lähikaupan kyösti wrote:
Vietän tipatonta tammikuuta wrote:jostain luin että kanttarelleja kun kerää ja perkaa ne sienet ja heittää perkuutähteet johonkin tiettyyn paikkaan siihen alkaa kasvamaan sieniä
tähän en itse ainakaan olemassaolevan tiedon perusteella luottaisi.
Jos tietää kanttarelliapajan niin sen päälle voi laittaa sanomalehteä tai huopaa tms ja kastella piimällä. Väittävät rihmaston leviävän siihen ja siirtämällä alustaa saa sienet pihalleen.

Perkeet olen vuosia heitellyt pihalle, ilman tulosta.

Mulla on maassa kuoppa, jossa haketta ja keskellä ymppiä. Lisäksi yksi puunrunko, johon porasin reikiä ja ymppiä sisälle + mehiläisvahaa päälle.

Olikohan osterivinokasta ja koivunkantosientä tms. Tavoite olisi paljon suurempi viljelys vielä.
Kunnalta jotain vanhoja kaadettuja puistovaahteroita ja pajuja, sitten niitä vaan 2m pölleiksi ja riviin ja jokaiseen vinokasympit?

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Ruokasienten kasvatus ulkona

#10 Post by Ruutari » 07 Jan 2018, 21:27

lähikaupan kyösti wrote:
Rutger Hauer wrote:
lähikaupan kyösti wrote:
Vietän tipatonta tammikuuta wrote:jostain luin että kanttarelleja kun kerää ja perkaa ne sienet ja heittää perkuutähteet johonkin tiettyyn paikkaan siihen alkaa kasvamaan sieniä
tähän en itse ainakaan olemassaolevan tiedon perusteella luottaisi.
Jos tietää kanttarelliapajan niin sen päälle voi laittaa sanomalehteä tai huopaa tms ja kastella piimällä. Väittävät rihmaston leviävän siihen ja siirtämällä alustaa saa sienet pihalleen.

Perkeet olen vuosia heitellyt pihalle, ilman tulosta.

Mulla on maassa kuoppa, jossa haketta ja keskellä ymppiä. Lisäksi yksi puunrunko, johon porasin reikiä ja ymppiä sisälle + mehiläisvahaa päälle.

Olikohan osterivinokasta ja koivunkantosientä tms. Tavoite olisi paljon suurempi viljelys vielä.
Kunnalta jotain vanhoja kaadettuja puistovaahteroita ja pajuja, sitten niitä vaan 2m pölleiksi ja riviin ja jokaiseen vinokasympit?
Joo, jotain tälläistä haluan. Joku seinämä, josta päivittäin saisi purtavaa:)

Jos jotain isoja (onttoja) runkoja on Turun seudulla tiedossa niin kiinnostaisi mehiläshommia varten.

eri nimimerkki

Re: Ruokasienten kasvatus ulkona

#11 Post by eri nimimerkki » 04 Feb 2018, 17:47

sössön sössön wrote:korvasienikuoppahan on tän skenen klassikko

elikkäs
1. kaivetaan kuoppa
2. laitetaan kuoppaan sanomalehteä ja turvetta (tai se mitä siitä on just kaivanu pois)
3. odotellaan seuraavaan toukokuuhun
4. kerätään korvasieniä
Eli sanomalehti on korvasienen siemen :-k

User avatar
perään kuulutettu asiakeskustelu
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 12915
Joined: 14 Dec 2013, 23:12
Location: Hautomo

Re: Ruokasienten kasvatus ulkona

#12 Post by perään kuulutettu asiakeskustelu » 04 Feb 2018, 18:07

Rihmaston kasvamisessa siihen pisteeseen että se alkaa tuottaa itiöemiä (sieniä) menee vissiin kymmeniä vuosia (ei-lahottajasienillä) jos sitä ei alunperin ole siinä minne meinaa rihmastoa saada istutettua heittelemällä siivoamisjätteitä kompostiin tms.
Kunnon ekofasismia eikä mitään typeriä kansallisuus-, uskonto-, sukupuoli, tai ihonvärihöpöjä :himpatti:

User avatar
horus
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21314
Joined: 20 Dec 2008, 12:17
Location: Nääs nääs

Re: Ruokasienten kasvatus ulkona

#13 Post by horus » 04 Feb 2018, 20:21

Rutger Hauer wrote:
lähikaupan kyösti wrote:
Vietän tipatonta tammikuuta wrote:jostain luin että kanttarelleja kun kerää ja perkaa ne sienet ja heittää perkuutähteet johonkin tiettyyn paikkaan siihen alkaa kasvamaan sieniä
tähän en itse ainakaan olemassaolevan tiedon perusteella luottaisi.
Jos tietää kanttarelliapajan niin sen päälle voi laittaa sanomalehteä tai huopaa tms ja kastella piimällä. Väittävät rihmaston leviävän siihen ja siirtämällä alustaa saa sienet pihalleen.

Perkeet olen vuosia heitellyt pihalle, ilman tulosta./quote]
Olen kuullu saman jutun kanttarellien syntymisestä sienijätteestä mutta en ikinä että se olis tosiaan toiminu kellään. Pelkistä itiöistä sienikasvuston aikaansaaminen taitaa olla hitaampaa/hankalampaa kuin rihmastoa otolliseen paikkaan siirtämällä. Muistaakseni kanttarelli tykkää koivujen läsnäolosta, jotakin muitakin kumppanikasveja voi olla.
Sd.Kfz. 302 wrote:Världen är vittu paikka idag. :|
Trollface-mies wrote:poliitikon piittaamattomuus ajoi miehen epätoivosiin tekoihin.
Gowron Talvikääryle wrote:
03 Jul 2022, 16:18
Pansar-Sanna, min härskarinna i helvetet!

User avatar
☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 82750
Joined: 22 Feb 2016, 15:20

Re: Ruokasienten kasvatus ulkona

#14 Post by ☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤ » 13 Feb 2018, 10:14

Image

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65701
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Ruokasienten kasvatus ulkona

#15 Post by Timo Jutilan maksa » 13 Feb 2018, 11:00

☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤ wrote:tämmönen löyty https://holvi.com/shop/nordicfungi/
:bounce:
Hmmm... mielenkiintoista. Olis paikka olemassa ja pölkkyjäkin :-k
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

Post Reply