Koodausnurkka

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
apokalypsi kuten tiedämme
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19640
Joined: 01 Jul 2005, 10:33
Location: when in Rome

Koodausnurkka

#1 Post by apokalypsi kuten tiedämme » 18 Jun 2011, 12:10

Mitä jätkät, mikä boogie?

Ite oon tässä omina hommina tutustunut AMQP-tekniikoihin (rabbitMQ:lla) ja ihan haffuttelumielessä rakentanut tollasta infraa missä eri instanssit keskustelee keskenään "palveluarkkitehtuurin" välityksellä. Ei siinä kyllä tällä hetkellä ole kuin chatti ja lokitusrajapinta. Pitäis kyllä varmaan muuttaa infraa raakatekstinä kulkevien viestien sijaan vaikka messagepackillä serialioituihin olioihin tai sit ehkä xml. Vois kirjottaa jotain osia pythonilla, mut infra on javaa. Tosin marshalointi ja unmarshalointi voi olla vähän hiivaista jos välitys menee xml:nä, kun ei pydärin xml-kirjastoista ole käryä. JAXP nyt toimii ainakin ihan hyvin.
Waked by the trumpet sound - I from my grave shall rise
And see the Judge with glory crowned - And see the flaming skies!

User avatar
Suomen Sylvester Stallone
Kuvan käsitteliä mies
Posts: 177187
Joined: 01 Aug 2005, 00:20

Re: Koodausnurkka

#2 Post by Suomen Sylvester Stallone » 18 Jun 2011, 18:45

Tein kerran QBasicilla semmosen pelin missä voi arvailla lukua. Ohjelma aina kysy ensin jotain lukua väliltä 0-100 ja sitten se kerto onko se luku isompi vai pienempi. Sit kun sen oikeen luvun arvas se ohjelma sano "onneksi olkoon, arvasit oikein!!!"
Image

---
Ivan Tahallinen
Posts: 11656
Joined: 22 Aug 2008, 16:21

Re: Koodausnurkka

#3 Post by --- » 18 Jun 2011, 18:50

mikä taajuus kennetti? wrote:Mitä jätkät, mikä boogie?

Ite oon tässä omina hommina tutustunut AMQP-tekniikoihin (rabbitMQ:lla) ja ihan haffuttelumielessä rakentanut tollasta infraa missä eri instanssit keskustelee keskenään "palveluarkkitehtuurin" välityksellä. Ei siinä kyllä tällä hetkellä ole kuin chatti ja lokitusrajapinta. Pitäis kyllä varmaan muuttaa infraa raakatekstinä kulkevien viestien sijaan vaikka messagepackillä serialioituihin olioihin tai sit ehkä xml. Vois kirjottaa jotain osia pythonilla, mut infra on javaa. Tosin marshalointi ja unmarshalointi voi olla vähän hiivaista jos välitys menee xml:nä, kun ei pydärin xml-kirjastoista ole käryä. JAXP nyt toimii ainakin ihan hyvin.
Onks tää jollain nörttipuppugeneraattorilla tuotettu pätkä? Pistä linkkiä!

User avatar
ihan tavallinen
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11445
Joined: 02 Jan 2009, 12:34
Location: kaatuvien puiden metsä
Contact:

Re: Koodausnurkka

#4 Post by ihan tavallinen » 18 Jun 2011, 22:21

Mä oon tehnyt kaikkee epämäärästä paskaa viime aikoina. Niinkun yleensäkin.

Eniten kiinnostais tämmönen visualisointi softa Processing joka on tehty Javalla ja jolle vois koodata ite kaikkee Javalla. En ookaan tehnyt hetkeen mitään järkevää Javalla ja on ollut jo vähän ikävä.

Oon aiemmin käyttänyt samoihin tarpeisiin lähinnä ImageMagickia + shell scriptejä.

Meinasin jossain vaiheessa jopa koodata tämmösen takia ihan oman softan, jossa ideana olisi luoda dynaamisesti HTML+CSS sivuja ja sitten avata ne yksitellen Java-ohjelmaan, XULRunnerilla tms toteutettuun nettiselaimeen ja tallentaa näkymä kuvana kovalevylle ja rendata kuvat animaatioks. Mutta en oo jaksanut.

Sit oon vähän tehnyt jotain paskaa php:llä. Tämmönen CMS läjä kuin GetSimple on musta ihan jees. Ei tarvii ees SQL:ää.

Drupal-projektejakin olis kesken pari, juopot.com yms. En oo jaksanut niitäkään hinkata. Hermot meni kun en saanut Drupal7 kumminkaan toimimaan ja piti alottaa taas alusta Drupal6:lla.
Anarko-Markon joulukalenteri:
http://anarkomarko.blogspot.fi/

 = 
█████ ███████
Posts: 4178
Joined: 25 Dec 2010, 00:23

Re: Koodausnurkka

#5 Post by  =  » 19 Jun 2011, 00:50

AHK:lla tuli väännettyä jotain OCR-juttuja viimeks.

User avatar
ihan tavallinen
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11445
Joined: 02 Jan 2009, 12:34
Location: kaatuvien puiden metsä
Contact:

Re: Koodausnurkka

#6 Post by ihan tavallinen » 19 Jun 2011, 01:42

mikä taajuus kennetti? wrote:Ite oon tässä omina hommina tutustunut AMQP-tekniikoihin (rabbitMQ:lla) ja ihan haffuttelumielessä rakentanut tollasta infraa missä eri instanssit keskustelee keskenään "palveluarkkitehtuurin" välityksellä. Ei siinä kyllä tällä hetkellä ole kuin chatti ja lokitusrajapinta. Pitäis kyllä varmaan muuttaa infraa raakatekstinä kulkevien viestien sijaan vaikka messagepackillä serialioituihin olioihin tai sit ehkä xml. Vois kirjottaa jotain osia pythonilla, mut infra on javaa. Tosin marshalointi ja unmarshalointi voi olla vähän hiivaista jos välitys menee xml:nä, kun ei pydärin xml-kirjastoista ole käryä. JAXP nyt toimii ainakin ihan hyvin.
Mä tein koulun lopputyönä joskus semmosen Java + Flash pelin, missä jouduin vähän tommosiin juttuihin tutustumaan. Siinä oli kaikenmaailman olioinstansseja kanssa jotka keskusteli keskenään, mutta mä käytin kyllä vaan kökösti metodikutsuja ja parametrejä. Töissä oon joskus käyttänyt jotain tommosta vähän hienostuneempaakin messagesysteemiä. Kun sen pelin piti toimia tietysti sairaan nopeesti, niin mä kans serialisoin lähes kaiken mahdollisen ja jätin selkolukuisiksi XML:iksi vaan konffit ja flashin kanssa keskustelun. Sekin vei tehoja ihan tolkuttomasti. Kaikkein eniten yllätti että lokitus vei ihan älyttömästi tehoja. Kokeilin paria valmista ratkaisua, mutta ne oli suurimmalla lokitustarkkuudella ihan liian hitaita ja päädyin sit koodaan ite jonkun hirveen stringbufferhässäkän. Jos olisin osannut, niin olisin ehdottomasti hoitanut ton lokituksen jollain nopeammalla tekniikalla kuin javalla. Töissä ihmiset joskus hoiti jotain raskaita string-operaatioita perl-skripteillä.
Anarko-Markon joulukalenteri:
http://anarkomarko.blogspot.fi/

User avatar
kaipaan tropiikkiin
Joku muu vaihde
Posts: 5972
Joined: 09 Mar 2004, 09:47
Location: 13°09′28″N 061°13′30″W

Re: Koodausnurkka

#7 Post by kaipaan tropiikkiin » 19 Jun 2011, 01:57

melkoinen wrote:Eniten kiinnostais tämmönen visualisointi softa Processing joka on tehty Javalla ja jolle vois koodata ite kaikkee Javalla. En ookaan tehnyt hetkeen mitään järkevää Javalla ja on ollut jo vähän ikävä.
Processing on kiinnostanu jo useemman vuoden, mut aikaansaavuus on ollu vähän mitä on.

Ois kiva jos ois jotain ylimääräisiä usb-kontrollereita "sattumalta" kotosalla ni vois tuon kautta keksiä jotain uusia käyttötarkoituksia niille.

User avatar
ihan tavallinen
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11445
Joined: 02 Jan 2009, 12:34
Location: kaatuvien puiden metsä
Contact:

Re: Koodausnurkka

#8 Post by ihan tavallinen » 19 Jun 2011, 02:19

juhæ wrote:
melkoinen wrote:Eniten kiinnostais tämmönen visualisointi softa Processing joka on tehty Javalla ja jolle vois koodata ite kaikkee Javalla. En ookaan tehnyt hetkeen mitään järkevää Javalla ja on ollut jo vähän ikävä.
Processing on kiinnostanu jo useemman vuoden, mut aikaansaavuus on ollu vähän mitä on.

Ois kiva jos ois jotain ylimääräisiä usb-kontrollereita "sattumalta" kotosalla ni vois tuon kautta keksiä jotain uusia käyttötarkoituksia niille.
Opettele Arduinon alkeet lisäksi ja osta Arduino-boardi. Ei maksa paljoo (jotain 20€) ja sillä vois sitten tehdä jo vaikka mitä. Sitä voi ohjata ihan perus potikoilla ja kytkeä USBilla koneeseen.

En mäkään tolla oo mitään järkevää saanut aikaan, mutta on toi nyt ihan älytön parannus tohon mun vanhaan imageMagick + sh-skriptit viritykseen, jota ei selkeästi ollut tarkotettu tommoseen käyttöön mihin sitä käytin. Tolla muutkin ihmiset näyttäis tekevän ainakin vähän saman tapasia juttuja. Sen verran tosta tajusin jo nyt että tolla saa tehtyä pari juttua varmaan aika helposti mitä olin miettinyt jo puolisen vuotta muilla keinoilla. Tilasin just sen O'reillyn pikkukirjan (12 €), jos ehtis lomalla sen lukasta ja testailla.
Anarko-Markon joulukalenteri:
http://anarkomarko.blogspot.fi/

User avatar
apokalypsi kuten tiedämme
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19640
Joined: 01 Jul 2005, 10:33
Location: when in Rome

Re: Koodausnurkka

#9 Post by apokalypsi kuten tiedämme » 20 Jun 2011, 09:59

melkoinen wrote:
mikä taajuus kennetti? wrote:Ite oon tässä omina hommina tutustunut AMQP-tekniikoihin (rabbitMQ:lla) ja ihan haffuttelumielessä rakentanut tollasta infraa missä eri instanssit keskustelee keskenään "palveluarkkitehtuurin" välityksellä. Ei siinä kyllä tällä hetkellä ole kuin chatti ja lokitusrajapinta. Pitäis kyllä varmaan muuttaa infraa raakatekstinä kulkevien viestien sijaan vaikka messagepackillä serialioituihin olioihin tai sit ehkä xml. Vois kirjottaa jotain osia pythonilla, mut infra on javaa. Tosin marshalointi ja unmarshalointi voi olla vähän hiivaista jos välitys menee xml:nä, kun ei pydärin xml-kirjastoista ole käryä. JAXP nyt toimii ainakin ihan hyvin.
Mä tein koulun lopputyönä joskus semmosen Java + Flash pelin, missä jouduin vähän tommosiin juttuihin tutustumaan. Siinä oli kaikenmaailman olioinstansseja kanssa jotka keskusteli keskenään, mutta mä käytin kyllä vaan kökösti metodikutsuja ja parametrejä. Töissä oon joskus käyttänyt jotain tommosta vähän hienostuneempaakin messagesysteemiä. Kun sen pelin piti toimia tietysti sairaan nopeesti, niin mä kans serialisoin lähes kaiken mahdollisen ja jätin selkolukuisiksi XML:iksi vaan konffit ja flashin kanssa keskustelun. Sekin vei tehoja ihan tolkuttomasti. Kaikkein eniten yllätti että lokitus vei ihan älyttömästi tehoja. Kokeilin paria valmista ratkaisua, mutta ne oli suurimmalla lokitustarkkuudella ihan liian hitaita ja päädyin sit koodaan ite jonkun hirveen stringbufferhässäkän. Jos olisin osannut, niin olisin ehdottomasti hoitanut ton lokituksen jollain nopeammalla tekniikalla kuin javalla. Töissä ihmiset joskus hoiti jotain raskaita string-operaatioita perl-skripteillä.
Middleware -- aikamme trendisana :thumbleft:

Javan String -luokkahan on immutable, jonka takia noita StringBuffereita ja muita yleensä käytetään. + En näe oikein mitään syytä lokittaa millään muulla kuin jollain Apache Commons loggerilla, vaikka log4j:llä. Toki hyvin toimivan loggerin kirjoittaminen on ihan hauska pikku pähkinä.
Waked by the trumpet sound - I from my grave shall rise
And see the Judge with glory crowned - And see the flaming skies!

Oululaisten vedet tarkistettava
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13242
Joined: 24 May 2004, 17:09

Re: Koodausnurkka

#10 Post by Oululaisten vedet tarkistettava » 20 Jun 2011, 22:24

mikä taajuus kennetti? wrote: Middleware -- aikamme trendisana :thumbleft:
eiks tolle oo mitään 2.0 -sanaa, koska middlewarehan on ollu bullshitbingossa jo kaukaa ysäriltä.
Image

User avatar
apokalypsi kuten tiedämme
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19640
Joined: 01 Jul 2005, 10:33
Location: when in Rome

Re: Koodausnurkka

#11 Post by apokalypsi kuten tiedämme » 20 Jun 2011, 22:51

fuck you i'm an anteater wrote:
mikä taajuus kennetti? wrote: Middleware -- aikamme trendisana :thumbleft:
eiks tolle oo mitään 2.0 -sanaa, koska middlewarehan on ollu bullshitbingossa jo kaukaa ysäriltä.
Pick 1-n: Palveluarkkitehtuuri? SOA? rEstFull? Enterprise Service Bus? Messaging?
Waked by the trumpet sound - I from my grave shall rise
And see the Judge with glory crowned - And see the flaming skies!

Oululaisten vedet tarkistettava
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13242
Joined: 24 May 2004, 17:09

Re: Koodausnurkka

#12 Post by Oululaisten vedet tarkistettava » 21 Jun 2011, 22:16

mikä taajuus kennetti? wrote:
fuck you i'm an anteater wrote:
mikä taajuus kennetti? wrote: Middleware -- aikamme trendisana :thumbleft:
eiks tolle oo mitään 2.0 -sanaa, koska middlewarehan on ollu bullshitbingossa jo kaukaa ysäriltä.
Pick 1-n: Palveluarkkitehtuuri? SOA? rEstFull? Enterprise Service Bus? Messaging?
=P~
Image

User avatar
ihan tavallinen
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11445
Joined: 02 Jan 2009, 12:34
Location: kaatuvien puiden metsä
Contact:

Re: Koodausnurkka

#13 Post by ihan tavallinen » 30 Jun 2011, 15:41

Toi Processing vaikuttaa muuten koko ajan paremmalta systeemiltä. Tänään tuli postissa kirja ja oon sitä tässä tavaillut. Hoksasin vasta nyt, että tosta on javascript/HTML5-versiokin ja kaikkee. Kohta tulee kyllä semmosia animazuuneja ruudulle että oksat pois. Mikäli oikein ymmärsin, niin ykkösohjelmointi-inhokkini inverse-kinematics:kin näytti tällä toteutettuna suht helpolta. Tai sit oon vaan oppinut vuosien varrella jotain muuta hyödyllistä, miksi toi ei vaikuttanut nyt enää yhtään niin vaikealta.
Anarko-Markon joulukalenteri:
http://anarkomarko.blogspot.fi/

User avatar
apokalypsi kuten tiedämme
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19640
Joined: 01 Jul 2005, 10:33
Location: when in Rome

Re: Koodausnurkka

#14 Post by apokalypsi kuten tiedämme » 01 Jul 2011, 11:39

melkoinen wrote:inverse-kinematics
:salute:

Kaikki mikä liiittyy 3d mallinnukseen tai mihinkään piirtelyyn on mulle ihan hepreaa. Tai no, oommä jotain arvoja kuvaavia käppyröitä vääntänyt.
Waked by the trumpet sound - I from my grave shall rise
And see the Judge with glory crowned - And see the flaming skies!

User avatar
ihan tavallinen
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11445
Joined: 02 Jan 2009, 12:34
Location: kaatuvien puiden metsä
Contact:

Re: Koodausnurkka

#15 Post by ihan tavallinen » 03 Jul 2011, 11:23

mikä taajuus kennetti? wrote:
melkoinen wrote:inverse-kinematics
:salute:

Kaikki mikä liiittyy 3d mallinnukseen tai mihinkään piirtelyyn on mulle ihan hepreaa. Tai no, oommä jotain arvoja kuvaavia käppyröitä vääntänyt.
En kyllä mäkään retosteleen 3d-mallinnustaidoillani, mutta kyllä mä sitäkin oon tehnyt. Joku matriisilaskenta meni multa kyllä ihan yli hilseen, mutta onnekse tämmösetkin oon onnistunut kiertämään aina jonkun muun ystävällisesti koodaamilla pätkillä.

Muuten tommonen visuualinen ohjelmointi on varmaan ehkä just yks mua eniten kiinnostavimpia juttuja ja kyllä mä nyt siitä jotain tajuan.

En sitten vastaavasti taas osaa kuin jotain alkeita monesta noista sun aiemmin mainitsemista jutuista.

Koodaajiakin on nykyään niin moneen lähtöön. Jotkut ihan supertaidehörhötkin on ihmeen kovia koodaamaan nykyään, puhumattakaan jostain graffapuolelta tulleista flash- ja pelikoodaajista. Töissä oon nähnyt pari tämmöstä tapausta, joista on vaikea uskoa että ne ei oo ikinä opiskelleet ohjelmointia päivääkään.
Anarko-Markon joulukalenteri:
http://anarkomarko.blogspot.fi/

Post Reply