Stereovahvistimen maaginen vika

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Message
Author
+++
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14588
Joined: 04 Jul 2005, 13:49

Stereovahvistimen maaginen vika

#1 Post by +++ » 15 Aug 2011, 20:04

olen taistellut tälläisen pienen ongelman kanssa jo tovin.

toinen kanava menee stereovahvistimesta mykäksi tietyn väliajan jälkeen. sen kanavan saa taas kuulumaan irrottamalla kaiuttimen johdon ja kytkemällä sen takaisin. ne liittimet on semmoset ruuvattavat, mihin kajarinjohto laitettaan sivustapäin semmoseen reikään.

oon koittanut eri johdoilla ja uskon että vika on vahvistimessa. vai onko?

pistäkää vinkkejä kehiin!

Stack Faggy
1k
Posts: 1250
Joined: 15 Nov 2006, 12:41
Location: hesa

Re: Stereovahvistimen maaginen vika

#2 Post by Stack Faggy » 17 Aug 2011, 07:58

Perusneuvoja:

Jos johdot oot jo kokeillu, niin vaihda ensin kaiuttimet päittäin: näät jääkö vika vahvariin vai kaiuttimeen.

Todnäk jää vahvariin.. sitte vaa vahvari auki ja crc:tä niihin liittimiin jos on päässy hapettumaan/kertymään paskaa. Tällä tempulla korjaantunu itsellä vastaavat ongelmat. Tosin myös nappuloiden "liittimet" kannattaa samalla putsata, kun niistäkin johtuen tuppaa silloin tällöin toinen kanava katoamaan (nappuloita rämppäämällä lähtee kanava toimimaan).

Eikä tosiaan tartte osata mitään elektroniikkapaskaa näperrellä, jotta tuo onnistuu. Kuhan osaa ruuvit avata ja ruiskii vaan menemään.

+++
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14588
Joined: 04 Jul 2005, 13:49

Re: Stereovahvistimen maaginen vika

#3 Post by +++ » 18 Aug 2011, 12:25

Neil Yo-Ung wrote:Perusneuvoja:

Jos johdot oot jo kokeillu, niin vaihda ensin kaiuttimet päittäin: näät jääkö vika vahvariin vai kaiuttimeen.

Todnäk jää vahvariin.. sitte vaa vahvari auki ja crc:tä niihin liittimiin jos on päässy hapettumaan/kertymään paskaa. Tällä tempulla korjaantunu itsellä vastaavat ongelmat. Tosin myös nappuloiden "liittimet" kannattaa samalla putsata, kun niistäkin johtuen tuppaa silloin tällöin toinen kanava katoamaan (nappuloita rämppäämällä lähtee kanava toimimaan).

Eikä tosiaan tartte osata mitään elektroniikkapaskaa näperrellä, jotta tuo onnistuu. Kuhan osaa ruuvit avata ja ruiskii vaan menemään.
okei! kiitos neuvosta. raportoin kun saan homman tehtyä.

User avatar
Herää ammattiylpeys ja kuole
6k
Posts: 6233
Joined: 30 Nov 2008, 19:49

Re: Stereovahvistimen maaginen vika

#4 Post by Herää ammattiylpeys ja kuole » 05 Feb 2012, 13:24

Tämä on melko selkee potikkavika. Sähköpömpelikaupoista saa sellasta potentiometrien puhdistusainetta ni suihki sitä kaikkiin kytkimiin mitä siinä faffarissa on. Yleensä joutuu vähän purkamaan sitä vahvistimen kuorta poikkeen ni sit pääsee käsiksi kunnolla siihen potikan ytimeen. Niissä on joko sellanen avoin lovi tai sitten pieni reikä sen potikan pohjassa mistä saa sinne sisään menemään sitä tököttiä. Sit ko on suihkassu sitä ainesta ni vääntelee kaikkia namiskoita ääriasennosta ääriasentoon hetken aikaa ni sit pelittää. Kantsii tosiaan putstata kaikki ne potikat eli volume, balanssi, basso ja treble ym ym mitä siinä onkaa ko tollane vika voip joteki mystisesti tulla melkein mistä potikasta vaan.

User avatar
Herää ammattiylpeys ja kuole
6k
Posts: 6233
Joined: 30 Nov 2008, 19:49

Re: Stereovahvistimen maaginen vika

#5 Post by Herää ammattiylpeys ja kuole » 05 Feb 2012, 13:26

Melkosen ajankohtainen vastaus

User avatar
craft-artesaani
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 64633
Joined: 28 Jul 2007, 03:52

Re: Stereovahvistimen maaginen vika

#6 Post by craft-artesaani » 05 Feb 2012, 13:29

Juu ei mitään CRC:tä vaan kontaktispray PRF 6-68 tai potikoille PRF 7-78.

Stack Faggy
1k
Posts: 1250
Joined: 15 Nov 2006, 12:41
Location: hesa

Re: Stereovahvistimen maaginen vika

#7 Post by Stack Faggy » 05 Feb 2012, 17:03

JÄÄTELÖMIES wrote:Juu ei mitään CRC:tä vaan kontaktispray PRF 6-68 tai potikoille PRF 7-78.
Mä oon tätä käyttäny: http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =164028662 . En noista sen enempää tiedä, mutta tuo tuntuu ainakin toimivan. Pitää ens kerralla harkita tosiaan noita mitä mainostelit!

User avatar
skribidibibidi däyn däyn
1k
Posts: 1495
Joined: 05 Aug 2010, 21:35
Location: Ulottuvuus seitsemän

Re: Stereovahvistimen maaginen vika

#8 Post by skribidibibidi däyn däyn » 04 Jul 2012, 18:59

Onkohan mulla nyt just toi sama ongelma. Toinen kanava ei kuulu juuri yhtään/rätisee vitusti, eikä vika ole kajareissa kummassakaan. Avasin ton mut enhän mä mitään tolle osaa tehä. Juotokset näyttäis olevan ihan kunnossa, eli pitäiskö nyt hommata tota suihketta? Ei oo kyllä mitään najua et mihin sitä pitäis pistää. :|

cunt-ola
2k
Posts: 2689
Joined: 12 Nov 2005, 19:36

Re: Stereovahvistimen maaginen vika

#9 Post by cunt-ola » 05 Jul 2012, 04:07

Pelkkää huomenta wrote:Onkohan mulla nyt just toi sama ongelma. Toinen kanava ei kuulu juuri yhtään/rätisee vitusti, eikä vika ole kajareissa kummassakaan. Avasin ton mut enhän mä mitään tolle osaa tehä. Juotokset näyttäis olevan ihan kunnossa, eli pitäiskö nyt hommata tota suihketta? Ei oo kyllä mitään najua et mihin sitä pitäis pistää. :|
venaat nyt vaan kiltisti parivuotta sitä vastausta, kohta joku kertoo

User avatar
Balam-Acab
el segundo
Posts: 173498
Joined: 23 Apr 2004, 17:04
Location: anarkistinen rodunsekoittajapariskunta

Re: Stereovahvistimen maaginen vika

#10 Post by Balam-Acab » 05 Jul 2012, 07:35

Pelkkää huomenta wrote:Onkohan mulla nyt just toi sama ongelma. Toinen kanava ei kuulu juuri yhtään/rätisee vitusti, eikä vika ole kajareissa kummassakaan. Avasin ton mut enhän mä mitään tolle osaa tehä. Juotokset näyttäis olevan ihan kunnossa, eli pitäiskö nyt hommata tota suihketta? Ei oo kyllä mitään najua et mihin sitä pitäis pistää. :|
Liikkuvat mekaaniset osat, eli potentiometrit (pyöritettävät nupit, vola, balanssi jne.), muut säätimet sekä kytkimet olis hyvä ottaa tähtäimeen. Kun ruuttaat puhdistusainetta niin, että sitä päätyy jonkin verran myös ao. komponentin sisään, runkkaa samalla sitä nuppia tai nappia ääriasennosta toiseen aggressiivisesti ja toivo, että se auttaa. Hyvä toivo parantaa tulosta jopa 50 %!
Naturally, the machines were destroyed.
Image
http://ctw.fi/ Cast to Wolves crust
:homosaatio: :heart: :love5: :love8: :transagenda:

User avatar
skribidibibidi däyn däyn
1k
Posts: 1495
Joined: 05 Aug 2010, 21:35
Location: Ulottuvuus seitsemän

Re: Stereovahvistimen maaginen vika

#11 Post by skribidibibidi däyn däyn » 06 Jul 2012, 13:23

Kiitos. Tossahan toi oikeastaan oli jo yhessä aiemmassa viestissä mutta koska olen urpo niin piti saada vielä ikioma vastaus. Aion hakea tänään ko. ainetta ja roiskia menemään!

User avatar
Aavehiihtäjä
1k
Posts: 1532
Joined: 19 Mar 2004, 11:49
Location: A Night In Turenki

Re: Stereovahvistimen maaginen vika

#12 Post by Aavehiihtäjä » 06 Jul 2012, 14:06

sysmä wrote:raportoin kun saan homman tehtyä.
Tilanne?
Vähitellen lisääntyvää sekavuutta.

User avatar
skribidibibidi däyn däyn
1k
Posts: 1495
Joined: 05 Aug 2010, 21:35
Location: Ulottuvuus seitsemän

Re: Stereovahvistimen maaginen vika

#13 Post by skribidibibidi däyn däyn » 06 Jul 2012, 14:43

Voitelevaa spraytä tykitelty potikoihin ja "kuiva"spraytä kytkimiin. Ei auttanut (ainakaan vielä?). Huonosti pääsen käsiksi bass/treble/balance -potikoiden ytimiin joten yritin sit suihkia jotenki sinne väliin etu- ja takapuolilta. En tiiä menikö kuinka perille. Taitaa olla paskana jostain muualta sit.

EDIT. Äsken toimi hetken ihan ok, sit rupes taas rätisemään ja nyt soi taas kristallin kirkkaasti! Vai meinaako vähän vielä räksiä... argh :x ehkä tää tästä!??!

EDIT2. Nyt vaan rutisee itsekseen tuo toinen kanava vaikka mitä tekee.

User avatar
skribidibibidi däyn däyn
1k
Posts: 1495
Joined: 05 Aug 2010, 21:35
Location: Ulottuvuus seitsemän

Re: Stereovahvistimen maaginen vika

#14 Post by skribidibibidi däyn däyn » 15 Nov 2012, 13:14

Ton yllä kirjoitetun episodin jälkeen vahvari rupes kuin rupeskin toimimaan jälleen moitteetta kunnes nyt taas alkanu räksimään enteilevästi. Vaikea kuvitella että niiden tököttien vaikutus ois jo loppunu, sen verran runsaasti niitä tuolloin kesällä turhautuneena roiskin tonne sisuksiin.

User avatar
Balam-Acab
el segundo
Posts: 173498
Joined: 23 Apr 2004, 17:04
Location: anarkistinen rodunsekoittajapariskunta

Re: Stereovahvistimen maaginen vika

#15 Post by Balam-Acab » 15 Nov 2012, 18:18

ei se vaikutus ikuinen ole, se on vaan potikanvaihdon eteenpäin siirtämistä. voi toimia uudestaankin tehtynä (ja vika voi toki olla muuallakin)
Naturally, the machines were destroyed.
Image
http://ctw.fi/ Cast to Wolves crust
:homosaatio: :heart: :love5: :love8: :transagenda:

Post Reply