Kotipuutarhurit

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65701
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Kotipuutarhurit

#3661 Post by Timo Jutilan maksa » 17 Jul 2018, 18:58

Asentelen huomenna lisää kastelupulloja. Tällä kelillähän tyhjiä vissypulloja kertyy ihan tuosta noin vaan.
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
Kyy povellasi
Turha ehdottaa, mikään ei kelpaa kuitenkaan.
Posts: 89660
Joined: 18 Feb 2007, 13:22
Location: Ryynänen

Re: Kotipuutarhurit

#3662 Post by Kyy povellasi » 17 Jul 2018, 20:20

wanderer.... wonderer... wrote:
17 Jul 2018, 18:19
Mulla ei ole kompostoria/kompostia eikä puutarhajätteen käsittelyyn tarkoitettuja vempeleitä, joten kertokaas mikä ois hyvä ja hyödyllinen tapa käsitellä puutarhajätteet niinku syntypaikallaan.

Tähän saakka oon siis kerännyt tommosta rumaa kasaa, joka sisältää ravinneköyhää maata, ruohoa ja rikkakasveja. Oon sitä aina välillä möyhinyt, ja mietin, että voisin syssymmällä käyttää sen kasvimaan laajentamiseen tai jotain. Muita kenties viisaampia ideoita?
Jos ei halua/voi rakentaa mitään kehikkoa niin mites avokompostin kaveriks jätesäkit (tyhjät multa/turvesäkit käy ku ne on mustia sisäpuolelta). Rumia ovat, mut avokompostikasa sellasenaan kompostoituu kovin hitaasti ja kuivuu helposti liikaa. Jos kuitenki pitää semmosta avokasaa ni seki kandee kyhätä niin, että alimpana on paksuhko kerros keppejä/risuja tuuletuksen/ilmanvaihdon takaamiseks. Jätesäkeissä voi mädättää eka esim rikkoja ja nakata ne sitte sinne avokompostin sekaan.

Voi myös yrittää nostaa kompostin typpipitosuutta ja nopeuttaa palamista esim heittämällä sinne nokkoskäytettä tai laimennettua kusta, toisaalta myös ruohonleikkuujäte on typpipitosta eli hyvää kompostikamaa (tosin nurtsijätettä voi ja kannattaakin käyttää suoraa kasvimaan katteena). Rikkakasvien juuret ja siämenet voi mätäpädätyksen sijasta koittaa kärtsätä myös auringossa ennen kompostiin nakkaamista ja toivoa sitten parasta. Joku juolavehnä on kyl sellane et se ei saatana kuole millään. Mut toi jätesäkkeihin sulkeminen ( tarpeeks ilmavasti) on mun mielestä aika nopeehko ja halpa tapa saada semmosta semikompostoitunutta mössöö, vuodessa se on jo aika mukavasti hajonnutta, en sit tiä kuinka ravinteikasta. Huono puoli nois jätesäkeissä on se et sinne ei kastemadot ja muut tärkeät öttöjäiset oikein pääse hommiin, siks se vois toimia semmosena avokompostin lisukkeena.
Hans Normaali wrote:
Mortal Kombat wrote: Plotko taas kerran aivan oikeassa tässä.
^vanha pif-viidakon sananlasku siinä.
Kake Randelin Fan Club #1

User avatar
Keitossani on mies
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 72159
Joined: 09 Sep 2013, 00:12
Location: Käpylä mummo seura

Re: Kotipuutarhurit

#3663 Post by Keitossani on mies » 17 Jul 2018, 21:53

Vähän harkitsen pullokastelusysteemiä esim marjapensaille :-k
ImageImage

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65701
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Kotipuutarhurit

#3664 Post by Timo Jutilan maksa » 17 Jul 2018, 23:06

Mulla on onneksi yksi tuollainen Biolanin kompostori, sinne nakkelen pahimpien rikkakasvien roippeet. Vetelee menemään sellaisilla lämpötiloilla että hurjaa seurata. Ei toki palstallisia hirveästi auta tämä.
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
Dark ritu menoo...
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 66398
Joined: 03 Mar 2007, 11:54

Re: Kotipuutarhurit

#3665 Post by Dark ritu menoo... » 18 Jul 2018, 00:02

Kyy povellasi wrote:
17 Jul 2018, 20:20
wanderer.... wonderer... wrote:
17 Jul 2018, 18:19
Mulla ei ole kompostoria/kompostia eikä puutarhajätteen käsittelyyn tarkoitettuja vempeleitä, joten kertokaas mikä ois hyvä ja hyödyllinen tapa käsitellä puutarhajätteet niinku syntypaikallaan.

Tähän saakka oon siis kerännyt tommosta rumaa kasaa, joka sisältää ravinneköyhää maata, ruohoa ja rikkakasveja. Oon sitä aina välillä möyhinyt, ja mietin, että voisin syssymmällä käyttää sen kasvimaan laajentamiseen tai jotain. Muita kenties viisaampia ideoita?
Jos ei halua/voi rakentaa mitään kehikkoa niin mites avokompostin kaveriks jätesäkit (tyhjät multa/turvesäkit käy ku ne on mustia sisäpuolelta). Rumia ovat, mut avokompostikasa sellasenaan kompostoituu kovin hitaasti ja kuivuu helposti liikaa. Jos kuitenki pitää semmosta avokasaa ni seki kandee kyhätä niin, että alimpana on paksuhko kerros keppejä/risuja tuuletuksen/ilmanvaihdon takaamiseks. Jätesäkeissä voi mädättää eka esim rikkoja ja nakata ne sitte sinne avokompostin sekaan.

Voi myös yrittää nostaa kompostin typpipitosuutta ja nopeuttaa palamista esim heittämällä sinne nokkoskäytettä tai laimennettua kusta, toisaalta myös ruohonleikkuujäte on typpipitosta eli hyvää kompostikamaa (tosin nurtsijätettä voi ja kannattaakin käyttää suoraa kasvimaan katteena). Rikkakasvien juuret ja siämenet voi mätäpädätyksen sijasta koittaa kärtsätä myös auringossa ennen kompostiin nakkaamista ja toivoa sitten parasta. Joku juolavehnä on kyl sellane et se ei saatana kuole millään. Mut toi jätesäkkeihin sulkeminen ( tarpeeks ilmavasti) on mun mielestä aika nopeehko ja halpa tapa saada semmosta semikompostoitunutta mössöö, vuodessa se on jo aika mukavasti hajonnutta, en sit tiä kuinka ravinteikasta. Huono puoli nois jätesäkeissä on se et sinne ei kastemadot ja muut tärkeät öttöjäiset oikein pääse hommiin, siks se vois toimia semmosena avokompostin lisukkeena.
joo itse asiassa mulla on osa kamppeesta just tuommoisissa tyhjissä multapusseissa, mutta ovat tosiaan kamalan rumia, ja kun piha ei nyt mikään valtava kuitenkaan ole niin niitä on vaikea saada tuossa mukavasti piiloonkaan.

teen varmaan noin että koitan haalia jostain lisää risuja sinne kasan alle sijoitettavaksi ja sitten tuota nokkoskuraa sun muuta. ihan mukavasti siellä kasassa on ollu elämää, ja mielestäni on myös kutistunut yllättävän nopeasti.

sekin tuli mieleen, että varmaan tommoseen avokompostin sorttiseenkin pitäis pyytää vuokrauspuljusta lupa, mutta en kyllä ala nyt mitään kyselemään. viereinen piha on täys viidakko, joten jos pihan saa jättää täysin rehevöitymään niin kyllä yks puutarhajätekasakin saa sitten olla 8)

User avatar
☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 82750
Joined: 22 Feb 2016, 15:20

Re: Kotipuutarhurit

#3666 Post by ☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤ » 18 Jul 2018, 10:42

Image

User avatar
Keitossani on mies
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 72159
Joined: 09 Sep 2013, 00:12
Location: Käpylä mummo seura

Re: Kotipuutarhurit

#3667 Post by Keitossani on mies » 18 Jul 2018, 11:48

Näyttääpäs tylsältä ja liian helpolta tommonen
ImageImage

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Kotipuutarhurit

#3668 Post by Ruutari » 18 Jul 2018, 12:32

Purin juuri puutarhajätekompostin. Joku oli sen laudoista kasannut ja rotat ovat siellä useamman vuoden pesiytyneet. Tilavuus oli about 3-5 kuutiota. Jäljelle jäi vain maatuva kaunis kasa ja nyt siinä on jo kumpu. Mulla on tontilla 12 omenapuuta ja kymmenkunta muuta, joten lehteä ja omppua tulee runsaasti.

Syksyllä ostan muutaman tolpan ja lyön ne kummun kulmiin ja niiden väliin viritän sitä aitaverkkoa. Tuo tulee toimimaan kompostina tästä eteenpäin. Paljon kevyempi ja kosteutta kestävämpi rakenne. Kun kasa on painunut keväällä, voi verkot poistaa jos käy silmään.

Biojätteelle on ihan Biolanin komposti toki erikseen.

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65701
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Kotipuutarhurit

#3669 Post by Timo Jutilan maksa » 18 Jul 2018, 13:55

Keitossani on mies wrote:
18 Jul 2018, 11:48
Näyttääpäs tylsältä ja liian helpolta tommonen
Jep. Missä hikoilu ja tekemisen meininki.
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
Torakoiden alkiolaiset juuret
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19336
Joined: 20 Mar 2015, 21:59

Re: Kotipuutarhurit

#3670 Post by Torakoiden alkiolaiset juuret » 18 Jul 2018, 14:05

Laitetaas pullokikka käyttöön nyt viikonlopuksi ettei chilit täysin kuole paahteeseen kun olen poissa. Ekat paprikat varmaan kahdessa viikossa valmiina ja muutama tulisempikin lajike paisuu jo.
Image

User avatar
Kyy povellasi
Turha ehdottaa, mikään ei kelpaa kuitenkaan.
Posts: 89660
Joined: 18 Feb 2007, 13:22
Location: Ryynänen

Re: Kotipuutarhurit

#3671 Post by Kyy povellasi » 18 Jul 2018, 14:09

Timo Jutilan maksa wrote:
18 Jul 2018, 13:55
Keitossani on mies wrote:
18 Jul 2018, 11:48
Näyttääpäs tylsältä ja liian helpolta tommonen
Jep. Missä hikoilu ja tekemisen meininki.
Älkäähän ny, iha veikee masiina oli. Kyä itteeni ainaki kiinnostas kaikenlaiset pelle peloton-viritykset jos olis vähä isommat tilukset hoidettavana.
Hans Normaali wrote:
Mortal Kombat wrote: Plotko taas kerran aivan oikeassa tässä.
^vanha pif-viidakon sananlasku siinä.
Kake Randelin Fan Club #1

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65701
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Kotipuutarhurit

#3672 Post by Timo Jutilan maksa » 18 Jul 2018, 16:05

Kyy povellasi wrote:
18 Jul 2018, 14:09
Timo Jutilan maksa wrote:
18 Jul 2018, 13:55
Keitossani on mies wrote:
18 Jul 2018, 11:48
Näyttääpäs tylsältä ja liian helpolta tommonen
Jep. Missä hikoilu ja tekemisen meininki.
Älkäähän ny, iha veikee masiina oli. Kyä itteeni ainaki kiinnostas kaikenlaiset pelle peloton-viritykset jos olis vähä isommat tilukset hoidettavana.
No joo, isommalla kasvihuoneella varmasti kätsä, samoin sen kokoisella pläntillä mikä porukoilla on käytössä.
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21855
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#3673 Post by delirium8 » 19 Jul 2018, 18:12

Semmonen! Perinteinen varoitus palstani tilasta napsahti postiluukkuun.
Viime vuonna oli liikaa rikkaa, tänä vuonna koska ei ollut kasveja.

Minä en enää vittu tiiä mitä ton kanssa sit muka pitäis tehdä. Viime vuonnahan ne vittuili et pitääkö ottaa palstaa sitten kun ei sellaiselle ole aikaa. No, en nyt töiden päälle aina ehdi ja jaksa...

User avatar
Keitossani on mies
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 72159
Joined: 09 Sep 2013, 00:12
Location: Käpylä mummo seura

Re: Kotipuutarhurit

#3674 Post by Keitossani on mies » 19 Jul 2018, 19:56

delirium8 wrote:
19 Jul 2018, 18:12
Semmonen! Perinteinen varoitus palstani tilasta napsahti postiluukkuun.
Viime vuonna oli liikaa rikkaa, tänä vuonna koska ei ollut kasveja.

Minä en enää vittu tiiä mitä ton kanssa sit muka pitäis tehdä. Viime vuonnahan ne vittuili et pitääkö ottaa palstaa sitten kun ei sellaiselle ole aikaa. No, en nyt töiden päälle aina ehdi ja jaksa...
Ei vittu mikä taho sitä palstaa vuokraa? :sad1lol:
ImageImage

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#3675 Post by Kieppi » 21 Jul 2018, 10:10

delirium8 wrote:
19 Jul 2018, 18:12
Semmonen! Perinteinen varoitus palstani tilasta napsahti postiluukkuun.
Viime vuonna oli liikaa rikkaa, tänä vuonna koska ei ollut kasveja.

Minä en enää vittu tiiä mitä ton kanssa sit muka pitäis tehdä. Viime vuonnahan ne vittuili et pitääkö ottaa palstaa sitten kun ei sellaiselle ole aikaa. No, en nyt töiden päälle aina ehdi ja jaksa...
Silloin kun mulla oli palsta kaupungissa, niin aika pitkään näissä sai kuulemma olla oman onnensa nojassa ennenkuin kysyttiin että mitä meinaat.

Jos sun palsta ei oo oikeesti mikään pommi, niin ihan perusteettomiahan noi on. Varsinkin jos ei pistä jonain vuonna kasveja, niin miksi se on ongelma.

Eli jos meno on oikeasti epäselvää, tai tuntuu että teki niin tai näin niin joku on vialla, ottaisin yhteyttä siihen vastaavaan tahoon, kertoisin että ensin oli noin ja nyt on näin, ja pyytäisin että antavat sitten kunnolliset toimintaohjeet joilla välttyä huomautuksilta. Aika usein tää "no näyttäkää sitten miten tää tehdään oikein" -kortti toimii ja loppuu turha vänkääminen.

Post Reply