Kotipuutarhurit

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
Banana Joe
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70555
Joined: 18 Mar 2010, 11:18
Location: Babylon

Re: Kotipuutarhurit

#4201 Post by Banana Joe » 08 Aug 2019, 17:35

Harvennuspunajuuria namskutarallaa. Kurkkua säilötty kylmätilat täyteen ja silti tunkee ovista ja ikkunoista.
Image

vox sipuli
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11894
Joined: 30 Jan 2017, 17:35

Re: Kotipuutarhurit

#4202 Post by vox sipuli » 10 Aug 2019, 19:27

mitsunoista ei näytä tulevan oikein mitään, mutta myöhemmin kylvetyt naapurilaatikon komatsunat kasvaa oikein komiasti :? mikäköhän noidenkin vaatimuksissa sitten on erona
Muukalaiset täältä pois wrote:
02 May 2019, 22:39
No, minulla oli tässä kuitenkin järkevä pointti joka oli kohdistettu oikein eikä jotain harhaista olkinukkeilua.
Laku Setä wrote:
11 Feb 2020, 11:38
meitä järjellä tän homman ottavia tuntuu olevan kovin vähän.

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21857
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4203 Post by delirium8 » 11 Aug 2019, 15:23

Image



Image

Nyt vain toivotaan lämmintä keliä syyskuulle [-o<

User avatar
$wag artisti
1k
Posts: 1032
Joined: 04 May 2011, 21:45
Location: Helsinki

Re: Kotipuutarhurit

#4204 Post by $wag artisti » 15 Aug 2019, 14:14

delirium8 wrote:
11 Aug 2019, 15:23

Nyt vain toivotaan lämmintä keliä syyskuulle [-o<
Mitäs sitten kun tämä ei toteudu: kuinka hyödyntää vihreät tomaatit?

Siemenet talteen ensi vuotta varten ja muu tomaatti kompostiin?

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21857
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4205 Post by delirium8 » 15 Aug 2019, 14:28

$wag artisti wrote:
15 Aug 2019, 14:14
delirium8 wrote:
11 Aug 2019, 15:23

Nyt vain toivotaan lämmintä keliä syyskuulle [-o<
Mitäs sitten kun tämä ei toteudu: kuinka hyödyntää vihreät tomaatit?

Siemenet talteen ensi vuotta varten ja muu tomaatti kompostiin?
Nämä on jo niin pitkällä että sitten kerätään tosiaan vihreänä ja kypsytetään sisätiloissa. Aika hyvin kypsyy vihreänä kerätytkin, jotkut tietysti menee huonoksi, mutta niin se menee kasvissakin kypsyvissä. Kaupallisestihan tomaattia välillä kerätään alikypsänä koska se kestää paremmin käsittelyä ja kestää myyntikuntoisena pidempään niin ja sitä sitten kypsytellään varastossa jne. Makuunhan se tietysti vähän vaikuttaa. Eli periaatteessa tulossa olevasta sadosta ei todennäköisesti mene paljoakaan hukkaan. Ainoastaan jos alkaa tulemaan jotain kasvitauteja tai aivan liian märkää tai saavat hallaa niin silloin tietysti menee hommat pieleen.


Tässä on mun toinen ylläri pellosta, porkkanat on jo aika isoja!

Image

Ja jotenkin helvetin pitkiä, ilmankos en meinannut saaha noita ylös pellosta sitten millään.

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4206 Post by Kieppi » 15 Aug 2019, 18:44

Kauniita porkkanoita Delillä!

Nyt on jokusen verran tullut vettä, ei oo tarvinnut tykittää jatkuvasti kasteluja. Oonkin nyt kerennyt vähän istutella. Mulla on kasvatettuna erilaisten kellojen taimia (hirven-, peuran-, kissan-, karpaattien- ja ukonkellot) ja mm. niitä nyt sitten istuttelin tohon mun parikymmentä metriä pitkälle projektiseinustalle. Siihen päätyi myös maksaruohoja, ketoneilikkaa, keijunkukkaa, jalokallioista ym. Tulee nätti jos kukkivat ja lisääntyvät, täytyy siemenistä vielä lisäksi kylvää noita kelloja, jos vaikka lähtevät. Mä en oo kasvattanut aiemmin kuin karpaattienkelloa, joka on helppo, joten vähän kiinnostaa miten nuo muut lähtevät noin niinkuin istutettuna.

Onko joku tehnyt silpoydinherneen siemenviljelyä? Mulla on Maatiaisen ohje, jossa sanotaan että pitäis niittää kasvusto, kun alin palko on vähän kellastunut ja ylin hiukan kuivahtanut, mutta mitä nyt syynäilin noita niin ajoitus on silti vähän hankalaa. Mielestäni ei ihan vielä pidä niittää, mutta olis ihan kiva tietää missä kulkee sitten joku kriittinen takaraja tän asian kanssa :)

Noin muuten puutarha näyttää kaoottiselta kun ruohoa ei ole leikattu koko kesänä kärventymisen välttämisen vuoksi, rikkaa pukkaa joka paikassa suunnilleen, marjoja olis poimittavaksi, mutta muut kuviot nyt vähän hidastaa hommia (oon kyllä herukkaa kerännyt jo parikymmentä litraa ja vattuja muutamia litroja), kesäkurpitsaa ja salaattia tulee rutkasti ja niin edelleen. Ylläpitokaurat oon korjannut pois kun fasaania kiinnosti vähän liikaa ne. Jonkun verran valkosipulia, härkäpavut, nauriit ja porkkanat on maassa odottamassa sadonkorjuuta. Niin ja potut ja noi siemenviljeltävät. Halla/pakkanen vei tattarit ja osan daalioista sekä perunoista, mut tämmöstä tää on.

Mukavaa on ollut koko kesän katsella pörriäisten touhuja, kun meillä kukkii koko ajan joku kasvi, ja oon panostanut vuosikausia noihin mesikasveihin. Hyvä fiilis, kun täällä on kaikensorttista pörisijää.

Perinteiseen tapaan tässä nyt taas kerran sanon, että jos ens kesänä VIIMEIN olis meillä niitä laiduntavia eläimiä. Käytin ison osan aitatolpista tänä ja viime kesänä peura-aitojen tekoon, kun oli pakko, että nää jo laitetut rehut säilyy, mutta nyt jos saisin tehtyä talven aikana tolppia lisää niin jo olis hyvä mieli ja jotakin valmiina millä mennä ens kevääseen. Ajattelin sellaista kuviota, että ostaisin lisäksi pikalaiduntolppia, joilla voisin karkeasti ja väliaikaisesti tarpeen mukaan aidata kasvimaata ja muita puskia, jolloin voisin pitää lampaita syömässä myös puutarhan ruohikkoa kun olen itse vähän katsomassa perään. Noin muuten saisi yhden lohkon pelkkään laidunkäyttöön + pienen osan metsää myös, ja siinä oliskin muutamalle lampaalle työmaata. Ja näin tulikin talven työlistaan taas vähän pituutta lisää...

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Kotipuutarhurit

#4207 Post by Ruutari » 15 Aug 2019, 21:33

Mikäs mulla kusi, kun tomaatti versoi hyvin, istutin kasvihuoneeseen ja varret on melkein 3m korkeat, mutta tomaatin tomaattia ei ole. Kukkasia oli.

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21857
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4208 Post by delirium8 » 15 Aug 2019, 22:56

Rutger Hauer wrote:
15 Aug 2019, 21:33
Mikäs mulla kusi, kun tomaatti versoi hyvin, istutin kasvihuoneeseen ja varret on melkein 3m korkeat, mutta tomaatin tomaattia ei ole. Kukkasia oli.
Pölytyksen puute? Ei ole ravisteltu/luonnonpölyttäjiä? Kasvihuoneessa (etenkin pienessä) tulee usein vastaan lämpötilat, pölyttyminen heikkenee liian kuumassa. Oma taktiikka oli ravistella parvekkeen kasvit aamupäivällä tms kun oli vielä viileää.

User avatar
Hans Normaali
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 53031
Joined: 09 Mar 2004, 13:52
Location: Keputopia

Re: Kotipuutarhurit

#4209 Post by Hans Normaali » 17 Aug 2019, 22:27

Oli tossa pari päivää sitten vähän epämukava tilanne, kun aamulla kasvihuoneeseen mennessä sai todeta että kasvustoa kannattelevasta vaijeristosta oli kaksi koukkua mennyt oikoiseksi ja kirsikkatomaatit makasivat tooodella matalalla+chilien ja paprikoiden tukilankoja oli lennellyt irti ja niitä makasi siellä täällä pitkin pituuttaan ymshits. No good. Sain kuitenkin kuormaliinoilla ja kiristimillä hinattua vaijerit jokseenkin entiselleen, ja vaihdettua järeämmät umpikoukut paskaraudan tilalle. Loppujen lopuksi selvittiin säikähdyksellä ja aika pienillä vaurioilla, mutta lisäsin nyt reilusti tukipuita tonne jotka jakaa verkoston painoa. Ei sinänsä, on siinä varmaan pitkälle toista tonnia kasvimassaa roikkumassa.

Tomaattia on tullut koko ajan perkeleesti, ja sen menekki torilla ja lähikaupassa on parantunut koko ajan. Muutenkin toi Mäntän K-kaupan hevi-vastaava on oikein mukava tyyppi ja on ennakkoluulottomasti ottanut rehuja myyntiin meiltä. Kaikenmaailman tapahtumiin pyydetään jatkuvasti myymään, ja sitten kun meet johonkin tapahtumaan, niin sut pyydetään kolmeen uuteen tapahtumaan myymään. Ylipäätään ihan kivalta vaikuttaa, etenkin ensi vuotta ajatellen. Nyt on taas uusia myyntikanava auki valmiina ensi vuodelle.

Itse pelto ja kasvihuoneethan näyttää ihan kauheita, ainakin omaan silmään. Kun on käytännössä kaikki aika mennyt keräämiseen, kauppakunnostamiseen, ajeluun ja myyntiin, niin rikkatorjunnat sunmuut on jääneet vähän paitsioon. Nyt ensi viikolla otetaan se asia hoitoon (ja muukin nurkkien siistiminen), koska ensi perjantaina tösähtää mestoille MTK:n Luomujaosto ihmettelemään meidän kasvihuonetta vohoiii! Voi väyrynen minkä ressin siitä onnistuu varmasti kehittämään ensi viikon aikana. :facepalm2: :facepalm2:
NINJA PO VENSKA!

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21857
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4210 Post by delirium8 » 18 Aug 2019, 19:14

Meillä alkaa parvekkeen tomaatit pikkuhiljaa vetelemään viimeisiään, ja pellolla alkaa satokausi vasta tosissaan alkamaan. Jumalauta mikä rysäys sieltä on tulossa.

Parveke:

Image

Pelto:

Image

Image

Image

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21857
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4211 Post by delirium8 » 18 Aug 2019, 19:16

Ja kaalit! Ja kaikki!

Image

Image

User avatar
Hans Normaali
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 53031
Joined: 09 Mar 2004, 13:52
Location: Keputopia

Re: Kotipuutarhurit

#4212 Post by Hans Normaali » 21 Aug 2019, 22:21

Jejee! Tilasin sen vakoauran. On jo matkalla. Nyt vaan ootellaan. [-o<
NINJA PO VENSKA!

User avatar
Hans Normaali
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 53031
Joined: 09 Mar 2004, 13:52
Location: Keputopia

Re: Kotipuutarhurit

#4213 Post by Hans Normaali » 22 Aug 2019, 08:27

Ei helvetti ei saatana. Nyt tippuu tilauksia niin hirveetä kyytiä, että osaan joudutaan jo myymään eioota. Noi lähialueen pikku k-marketit tuntuu vetävän tosi hyvin. Vielä kun joku ostais noi persiljat ja fenkolit pois, ne meinaa mennä vähän niheemmin.

Onko ideoita että mihin kauppaisi luomu-chiliä? Sitä ois tossa nyt aika paljon. Jos ei muuta, niin täytyy ruveta tunkeen niitä pakkaseen ja kuivuriin, ja väsäillä niistä jotain syssymmällä kun on aikaa paremmin.

Huomenna tulee MTK kylään. Tavallaan stressi siitä on alkanut hellittää, koska ei tässä vaan kerkee mitään siivoon tai raivaamaan, kun menee tohon sadonkorjuuseen yms. käytännössä kaikki aika. Näkevätpähän että uuden puutarhatilan perustaminen on yhtä hässäkkää.
NINJA PO VENSKA!

User avatar
Hans Normaali
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 53031
Joined: 09 Mar 2004, 13:52
Location: Keputopia

Re: Kotipuutarhurit

#4214 Post by Hans Normaali » 22 Aug 2019, 22:12

Hans Normaali wrote:
21 Aug 2019, 22:21
Jejee! Tilasin sen vakoauran. On jo matkalla. Nyt vaan ootellaan. [-o<
Tää tuli jo pihaan! Mukavan nopea toimitus. :o
NINJA PO VENSKA!

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4215 Post by Kieppi » 24 Aug 2019, 10:16

Hymyilyttää kuinka toiset on innoissaan maatalouskoneiden hankkimisesta, ja itse hypin riemusta tasajalkaa kun olen nyt antanut ja myynyt noita kyseisiä romppeita pois :D Pakko arvostaa minkälaista jengiä on käynyt hakemassa näitä kyseisiä vanhoja vekottimia, tällaista pellepeloton-luokan viljelijää ja tosi sissejä :) Also oon miettinyt joka laitteen kohdalla tarvitsisko Hans teidän putiikki jotakin mitä meiltä löytyy ja tarjoanko sulle, mutta toi meidän kama on lähinnä viljan- ja heinänviljelyyn soveltuvaa ja osin epäkuntoista/korjattavaa kamaa.

Onko siellä teidän alueella ruokapiirejä? Tosta Rekosta en tiedä vaatiiko se viljelijältä jonkun sitoutumisen, mutta Rekon ulkopuolella toimivilta ruokapiireiltä vois kysyä tilaavatko chiliä, jos tiedätte yhteystietoja. Meillekin joskus tarjottiin syksyllä esim.sieniä ja muita kertaluontoisia juttuja. Joku ilmoitus paikallisten kauppojen ilmoitustaululle, ja suoramyynti yksityisille ihmisille sen johdosta vois kans toimia, jos jaksaa säätää yhteydenottojen kanssa.

Täällä sadon- ja siementen korjuuta, penkkien kääntöä talviteloille (paskaa ja oljet päälle), ruohonleikkuuta viimeinkin kun tuli sateita, seljojen nitistämistä, lähimetsikön raivailua ja sen sellaista syyspuuhaa.

Edit. Niiiiiin ja hei, mites meni MTK:n vierailu??

Post Reply