Kotipuutarhurit

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Kotipuutarhurit

#4231 Post by Doctor Muñiz » 14 Sep 2019, 06:32

Kieppi wrote:
26 Aug 2019, 22:36
Palstavarkaat yök :x

Mä oon tässä suojannut tammen taimia peuroilta ja kauriilta. Tulee hieno tammimetsä jos saavat kasvaa rauhassa ja riittää valoa + vettä. Tekee mieli myös mm. istuttaa puita hirveällä vauhdilla. Kai tää on joku vastareaktio Amazonin tilanteesta johtuvaan ahdistukseen.
Haapa, leppä ja varmaan raitakin olis parempia kuin tammi käsillä olevalla aikavälillä. Tietysti, jos satsaa reilusti yli 50 vuoden hiilensitovuuteen, niin kuusi.
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4232 Post by Kieppi » 14 Sep 2019, 09:29

Doctor Muñiz wrote:
14 Sep 2019, 06:32
Kieppi wrote:
26 Aug 2019, 22:36
Palstavarkaat yök :x

Mä oon tässä suojannut tammen taimia peuroilta ja kauriilta. Tulee hieno tammimetsä jos saavat kasvaa rauhassa ja riittää valoa + vettä. Tekee mieli myös mm. istuttaa puita hirveällä vauhdilla. Kai tää on joku vastareaktio Amazonin tilanteesta johtuvaan ahdistukseen.
Haapa, leppä ja varmaan raitakin olis parempia kuin tammi käsillä olevalla aikavälillä. Tietysti, jos satsaa reilusti yli 50 vuoden hiilensitovuuteen, niin kuusi.
Sorry, unohdin täsmentää, että toi metsä kasvaa siis jo koivun, haavan, kuusen, pihlajan, lepän, männyn ym. sekametsän taimia. Kuusia istutinkin siis jo aikaisemmin kesällä, ja ovat lähteneet hyvin. Tammia suojasin siksi, kun niiltä nuo peurat järsii oksat ja hankaa herkästi kuoren rikki, myös katajille laitoin suojia kun se on toinen suosikki. Koivut ja muut ei niitä kiinnosta. Tammia sinne on tullut aikaa myöten, kun närhet kylvää terhoja. Tosi reippaita taimia, jotka isoimmat jo parimetrisiä, on säästynyt peurojen käsittelyltä, enkä halua menettää niitä :)

Koivu kasvaa ihan hillitöntä vauhtia. Meillä on muutama hehtaari nuorta koivikkoa, ja just katselin että tarvii palkata joku taimikonhoitoon, en saa noita yksin tehtyä.

User avatar
Kyy povellasi
Turha ehdottaa, mikään ei kelpaa kuitenkaan.
Posts: 89660
Joined: 18 Feb 2007, 13:22
Location: Ryynänen

Re: Kotipuutarhurit

#4233 Post by Kyy povellasi » 14 Sep 2019, 18:27

jotain yhteenvetoa vois skriiwaa kaudesta jahka jaksas. Tänään paljastu että juureksia nakertanut paskiainen olikin jyrsijän sijasta espanjansiruetana :x tiedossa on että noita meidän palsta-alueella on, mutta eka kerta kun niitä löydän omalta palstalta. Järkyttävää jälkee saa aikaan mokoma lörttönen!
Hans Normaali wrote:
Mortal Kombat wrote: Plotko taas kerran aivan oikeassa tässä.
^vanha pif-viidakon sananlasku siinä.
Kake Randelin Fan Club #1

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Kotipuutarhurit

#4234 Post by Doctor Muñiz » 15 Sep 2019, 01:34

Kieppi wrote:
14 Sep 2019, 09:29
Doctor Muñiz wrote:
14 Sep 2019, 06:32
Kieppi wrote:
26 Aug 2019, 22:36
Palstavarkaat yök :x

Mä oon tässä suojannut tammen taimia peuroilta ja kauriilta. Tulee hieno tammimetsä jos saavat kasvaa rauhassa ja riittää valoa + vettä. Tekee mieli myös mm. istuttaa puita hirveällä vauhdilla. Kai tää on joku vastareaktio Amazonin tilanteesta johtuvaan ahdistukseen.
Haapa, leppä ja varmaan raitakin olis parempia kuin tammi käsillä olevalla aikavälillä. Tietysti, jos satsaa reilusti yli 50 vuoden hiilensitovuuteen, niin kuusi.
Sorry, unohdin täsmentää, että toi metsä kasvaa siis jo koivun, haavan, kuusen, pihlajan, lepän, männyn ym. sekametsän taimia. Kuusia istutinkin siis jo aikaisemmin kesällä, ja ovat lähteneet hyvin. Tammia suojasin siksi, kun niiltä nuo peurat järsii oksat ja hankaa herkästi kuoren rikki, myös katajille laitoin suojia kun se on toinen suosikki. Koivut ja muut ei niitä kiinnosta. Tammia sinne on tullut aikaa myöten, kun närhet kylvää terhoja. Tosi reippaita taimia, jotka isoimmat jo parimetrisiä, on säästynyt peurojen käsittelyltä, enkä halua menettää niitä :)

Koivu kasvaa ihan hillitöntä vauhtia. Meillä on muutama hehtaari nuorta koivikkoa, ja just katselin että tarvii palkata joku taimikonhoitoon, en saa noita yksin tehtyä.
Joo no, koivu tietysti itsestäänselvyys ja kuuset siellä alla varttumassa. Ite oon pikkupaltsallani miettinyt rantalehtojen/aukon suosimista (vanha pelto) eli mitääntekemättömyyttä, kun se on hevonkuusessa Saarijärvellä.

Mulla olis kyllä runsaasti pähkinää sinne vietäväksi...
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

User avatar
ahh, yes yes
3k
Posts: 3768
Joined: 25 Aug 2011, 11:33
Location: pyörä kellari

Re: Kotipuutarhurit

#4235 Post by ahh, yes yes » 15 Sep 2019, 08:34

Joku hirviö oli tuhonnut härkäpavuista suurimman osan :x Palot olivat kuin nekroosissa ja niistä oli kuitenkin syöty siemenet, eli varmaan joku varpusta pienempi tuholainen on kyseessä.

Pitäisi haalia vähän lautaa kasaan ja rakentaa ensi kevääksi isommat kohopenkit. Jos jaksaisi niin pitäisi kyhätä myös aitaa jänöjusseja varten, sillä nyt kun naapuripalstalaisilla on aidat niin ristihuulet käyvät minun palstallani.

Kesän viljelykokeilu meni silleen hyvin, että palsta siirrettiin nyt vanhempieni sijaan minun nimiini :mrgreen:

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4236 Post by Kieppi » 16 Sep 2019, 22:29

Sadonkorjuupäivä. Kaskinauriit oli ihan mahdottomia, porkkanoiden seassa oli myyrä jyllännyt sen verran paljon, että puolet sadosta menee hevosporkkanaksi. Porkkanamaan ympärillä on kyllä ollut pitkää heinikkoa tänä(kin) vuonna, kai noi myyrät viihtyy siellä paremmin.

Taitepavuista korjasin suurimmaksi osaksi ens kaudelle siementä. Mulla on tommonen Etelä-Ruotsista lähtöisin oleva lajike, joka varmaan tykkäis pidemmästä kesästä. Jonkinlainen osa paloista oli kyllä tuleentunut, joten eiköhän tosta jotakin saa talteen.

Perunaa tulee yllättävän hyvin, vaikka kuivuus on ollut aikamoista, eikä niitä ole kasteltu.

Muutkin mitä jo aiemmin keräsin on ihan kohtuullisesti onnistuneita tän kesän sääoloihin nähden, eli valkosipulit, herneet ja härkäpavut.

Nyt sit vaan syyshommia sitä mukaa kun jaksaa: penkkeihin kompostia, vähän vielä kitkemistä ja kääntämistä ja muuta vääntämistä.

User avatar
$wag artisti
1k
Posts: 1032
Joined: 04 May 2011, 21:45
Location: Helsinki

Re: Kotipuutarhurit

#4237 Post by $wag artisti » 17 Sep 2019, 22:34

Kannattaako kompostia levittää viljelyksille nyt syksyllä vai keväällä?

Visioita tulevalle kaudelle:

Ajattelin jättää maan kääntämisen väliin tällä kertaa. Uutta multaa, kompostia, hiekkaa, turvetta tms vaan päälle. Säästää kaksi tuntia työaikaa, jonka voi käyttää mielekkäämminkin.

Perunan sekaan menköön härkäpapuja koko alalle.

2025 minulla on oma herne-, papu-, chili- tai omenalajike. Maulla ei niin väliä, tarina ratkaisee...

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4238 Post by Kieppi » 17 Sep 2019, 23:32

Mä laitan vaiheessa olevan kompostin tekeytymään talven yli, ja keväällä sit pääosin vain lisäilen kunnolla käynyttä, jos siltä näyttää. Syksyllä on helpompaa tehdä kaikkee tämmösiä ryskätöitä, kun ei oo muuta pihahommaa, keväällä on kuitenkin kiireempää.

Kandee suunnitella ens kauden kylvöt ja istutukset suurinpiirtein kuntoon ennenkuin laittaa sitä kompostia. Ettei esimerkiksi perunan penkkiin tule liian vahvaa maata.

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4239 Post by Kieppi » 20 Sep 2019, 16:14

Nostin maasta sikurin juuria. Tänään jos sais paahdettua, ja jotenkin jauhettua, niin vois testaa sikurikahvia :D

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4240 Post by Kieppi » 21 Sep 2019, 21:35

Toi sikurikahvi oli yllättävän hyvää! Laitoin suhteella 1 mitta kahvia ja 3 mittaa sikurinjuurta. Sit kun pula-aika pyyhkii maamme yli, niin se on mulle ihan fine, sikurissa löytyy! Luin netistä (joten pakko olla totta ja miten se nyt meni..) että 12kg sikurinjuurta tarvitaan per naama vuodessa, jos aikoo juoda kupin korviketta päivässä.

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4241 Post by Kieppi » 02 Oct 2019, 22:31

Kaikki daaliat nostettu, hemmtti noita on paljon. Täytyy varmaan ens vuonna luopua osasta, alkaa olla jo sairauden puolella tommonen määrä...

Taitepavuista tuli oikein nättejä, näyttäis siltä että sain ylläpitosiementä ihan reilusti ja syöntipuskan saa kans ens vuonna laitettua tuosta määrästä. Tämä vaikutti onnistuneen oikein hyvin, toivottavasti itää sitten ens vuonnakin.

Maan kääntöä jonkun verran, kitkentää vielä ja semmoista kaikkea muuta pientä. Nyt kun on vähän enemmän satanut on todella paljon lieroja, tulee hyvä mieli. Kesällä ne raukat olivat kuivassa maassa ihan henkihieverissä...Myös maan rakenne ilahduttaa tosissaan, kyllä on kannattanut ajaa hevonpasketta peltoon ja kattaa oljilla.

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21855
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4242 Post by delirium8 » 03 Oct 2019, 07:44

Nyt alkaa pikkuhiljaa käymään täälläkin yölämmöt pakkasilla, joten kohta menee maahan valkosipulit ja sipulikukat. Siinähän sitä hommaa piisaa viikonlopulle.

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21855
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4243 Post by delirium8 » 03 Oct 2019, 07:45

Joku päälle parisataa kynttä menee maihin, toivotaan että se riittää!

User avatar
feral hermanni
Juutas?
Posts: 185431
Joined: 19 Jul 2008, 18:20
Location: Juutas
Contact:

Re: Kotipuutarhurit

#4244 Post by feral hermanni » 05 Oct 2019, 22:19

vähän ahdasta täällä köökissä

Image

vähän ikävä vastavalokuva, mutta. ajattelin yrittää tehdä tosta sparkly whitestä bonsain
Natural born Juutas

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4245 Post by Kieppi » 13 Oct 2019, 15:40

Onpa Kaniksella siinä viidakko!

Syyshommat jatkuu vielä. Istutin tällä viikolla valkosipulia, toivottavasti onnistuu yhtä hyvin kuin viime talven yli menneet. Noista riittää vähän jollekin ylläpitäjällekin lähetettäväksi. Siemenkirje lähtee matkaan aika pian muutenkin.

Mukavaa, kun alkaa olla tää kausi pulkassa.

Post Reply