Kotipuutarhurit

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
Banana Joe
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70561
Joined: 18 Mar 2010, 11:18
Location: Babylon

Re: Kotipuutarhurit

#4501 Post by Banana Joe » 27 May 2020, 20:57

Banana Joe wrote:
27 May 2020, 19:35
Kakkoskodin parveke laitettu reilaan. Delin tomaatintaimet istutettu laastipaljuihin. Pinaatti, retiisit, salaatti, basilika, oregano, minttu, lehtikaali, persilja, chili ja munakoiso kasvaa hyvin. Kevätsipuli vielä antaa odottaa itseään. Hedelmällisyysriittejä harjoitettu ja viiniä kaadettu multaan Freijalle, Bacchukselle ja Dionysokselle.
Suosituksia hyville pölyttäjäkukille partsille?
Image

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21858
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4502 Post by delirium8 » 27 May 2020, 21:11

Mulla ois muuten vielä erinäisiä tomaatintaimia ylimääräsenä, pääasiassa pihvitomaatteja. Voisin vaihella niitä esim minttuihin, esikoihin, kurkuntaimiin, kiinansipuliin, karhunlaukkaan tai mitä mielenkiintoista nyt onkaan tarjolla.

User avatar
Hans Normaali
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 53034
Joined: 09 Mar 2004, 13:52
Location: Keputopia

Re: Kotipuutarhurit

#4503 Post by Hans Normaali » 29 May 2020, 22:00

Loput porkkanat ja juurikkaat kylvetty! :soth:
NINJA PO VENSKA!

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Kotipuutarhurit

#4504 Post by Doctor Muñiz » 30 May 2020, 04:55

Ostin sitten Prisman ruokaosastolta Annabelleä siemenperunaks, kun mitään oikeaa siemenperunaa ei enää saanut :lol: Back to the '80s.
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Kotipuutarhurit

#4505 Post by Doctor Muñiz » 30 May 2020, 05:08

Kieppi wrote:
26 May 2020, 23:32
Hans Normaali wrote:
26 May 2020, 23:02
On kyllä huomannut kuinka tuulisuus lisääntyy. Asiaa ei auta piiruakaan se, että tosta vedetään kuusikkoo matalaksi jatkuvalla syötöllä, ja metsänraja siirtyy koko ajan kauemmas. Ahneet paskiaiset.
Äläpä muuta sano. Toi tuuli on sellainen mikä pistää kyllä raivon partaalle joka kevät (ja muinakin vuodenaikoina). Ja toi metsien lahtaaminen on täälläkin ihan jatkuvaa. Just eilen naapuri sanoi kun nähtiin, että hakkaa kesän aikana omansa (nää kesähakkuut on vieläpä ihan älyttömiä ylipäänsä). Toi on joka kerta niin lamaava uutinen kuulla, että multa menee ihan konkreettisesti voimat. Täällä päin ei ole juuri enää varttuneita (kuusi)metsiä, ja nyt pelkään, että se ala minkä tuo tyyppi niistää on meidän kuusikon vierestä. Sitten jää toi meidän läntti ainoaksi näillä main, ja senhän tietää mitä siitä seuraa kun pikkasenkin isommasta alasta niistetään yhtäkkiä suurin osa pois. Tulee tuulenkaatoja, reunasta alkaa kuivua puuta pystyyn, sit tulee kirjanpainajat jne. ja suht pienialaiset kuusikot menee omasta edestään.

Toissatalvena toinen naapuri hakkasi oman kuusikkonsa pois, nyysi joka ikisen puun siltä alalta ja joenvarrenkin täysin paljaaksi kun kävin tuoreeltaan katsomassa. Mä en ole vieläkään halunnut mennä edes katsomaan miltä meidän pala, joka siinä vieressä on näyttää tässä vaiheessa tuon heidän hakkuun ja näiden myrskyisten vuodenaikojen jäljiltä. Siitä lähti komea metsä pois, laskin renkaista että oli 80-100-vuotiasta kuusikkoa. Mä suren noita väheneviä lajeja, kuten metsätiaisia ja monimuotoisuuden vähenemistä ylipäänsä. Tässä maassa tehdään helvetin isoa virhettä koko ajan. No nyt meni off-topikiksi aika runsaasti, mutta aihe on mulle aika tunteita herättävä ja yksi isoimmista murheista mitä ajattelen suht usein.
Itse kun ostanut omani vast'ikään niin mikään yllätys ympärillä ei yllätä ja noi on rannalla mökkien välissä, mutta siis ankeaa on se talousmetsä näidenkin "hoitamattomien" länttien ympärillä. Aattelen, että pelastin ees oman monimuotoisen kasvavan rantametsän osuuteni tehometsätalouden kourista ja että Etelä-Suomessa ei oo mun yli viidenkymmenen elinvuoden aikana edes ollut yhtenäisiä laajoja metsäalueita. Stoalaisella tyyneydellä universaalin velvollisuuden täyttäen mutta tiedostaen että väistämättömän edessä tässä saappaat jalassa jne.
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Kotipuutarhurit

#4506 Post by Doctor Muñiz » 30 May 2020, 05:40

Timo Jutilan maksa wrote:
25 May 2020, 20:24
Kyy povellasi wrote:
25 May 2020, 19:23
Timo Jutilan maksa wrote:
25 May 2020, 11:00
Sergio Pissahätä wrote:
24 May 2020, 23:04
Oli! Mut puutarha on Suomen huonoin. Kyllä se tuuheana kasvo ja satoa antoi, mutta Inarijärven rannat eivät ole viljavimmasta päästä...
Lipstikan kanssa kannattaa muistaa että sehän ei tykkää liiasta kosteudesta. Mikä lienee mulla se menestyksen avain myös osaltaan. Silloin kun oli se tolkuton hellekesä niin toki tuotakin piti kastella.
eikös tästä sanota just päinvastoin, eli viihtyy kosteassa kasvupaikassa :scratch: Ne omat puskani ovat melkein ojassa, melko savisella paikalla ja viihtyy hyvin. Mutta niin eihän tuo liperi mitään huolenpitoa kyllä kaipaa.
Piti oikein vilkaista ja tuli vastaan sivu jossa luki että pitäis olla tasaista kosteutta ja läpäisevä maaperä. Tuolla mun liperitarhalla ei ole ollut kuin tasaista kuivuutta enkä uskaltais alustaakaan pitää läpäisevänä.

Ja vaikka kelit olleet mitä ovat, ja viime viikolla satoi vielä luntakin, niin sieltä se perkele puskee kiukulla maasta ylös :salut:
Lipstikkahan on perinteinen aurinkoisen seinän vieruskasvi eli löytyy edelleenkin joistain perinnetilojen (Seitsemisen kruununmetsätorppa jne.) talonvierestä mallia. Meillä jo siirto mökin edessä olevan kasvimaan viereen auttoi kovasti, mutta ihan sinne talon edustan kukkapenkkiin ankarammissa olouhteissa. Ja mitä tulee Tinderiin niin täähän on mainio makkaran mauste...
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

User avatar
Kyy povellasi
Turha ehdottaa, mikään ei kelpaa kuitenkaan.
Posts: 89660
Joined: 18 Feb 2007, 13:22
Location: Ryynänen

Re: Kotipuutarhurit

#4507 Post by Kyy povellasi » 30 May 2020, 07:29

Doctor Muñiz wrote:
30 May 2020, 05:08
Kieppi wrote:
26 May 2020, 23:32
Hans Normaali wrote:
26 May 2020, 23:02
On kyllä huomannut kuinka tuulisuus lisääntyy. Asiaa ei auta piiruakaan se, että tosta vedetään kuusikkoo matalaksi jatkuvalla syötöllä, ja metsänraja siirtyy koko ajan kauemmas. Ahneet paskiaiset.
Äläpä muuta sano. Toi tuuli on sellainen mikä pistää kyllä raivon partaalle joka kevät (ja muinakin vuodenaikoina). Ja toi metsien lahtaaminen on täälläkin ihan jatkuvaa. Just eilen naapuri sanoi kun nähtiin, että hakkaa kesän aikana omansa (nää kesähakkuut on vieläpä ihan älyttömiä ylipäänsä). Toi on joka kerta niin lamaava uutinen kuulla, että multa menee ihan konkreettisesti voimat. Täällä päin ei ole juuri enää varttuneita (kuusi)metsiä, ja nyt pelkään, että se ala minkä tuo tyyppi niistää on meidän kuusikon vierestä. Sitten jää toi meidän läntti ainoaksi näillä main, ja senhän tietää mitä siitä seuraa kun pikkasenkin isommasta alasta niistetään yhtäkkiä suurin osa pois. Tulee tuulenkaatoja, reunasta alkaa kuivua puuta pystyyn, sit tulee kirjanpainajat jne. ja suht pienialaiset kuusikot menee omasta edestään.

Toissatalvena toinen naapuri hakkasi oman kuusikkonsa pois, nyysi joka ikisen puun siltä alalta ja joenvarrenkin täysin paljaaksi kun kävin tuoreeltaan katsomassa. Mä en ole vieläkään halunnut mennä edes katsomaan miltä meidän pala, joka siinä vieressä on näyttää tässä vaiheessa tuon heidän hakkuun ja näiden myrskyisten vuodenaikojen jäljiltä. Siitä lähti komea metsä pois, laskin renkaista että oli 80-100-vuotiasta kuusikkoa. Mä suren noita väheneviä lajeja, kuten metsätiaisia ja monimuotoisuuden vähenemistä ylipäänsä. Tässä maassa tehdään helvetin isoa virhettä koko ajan. No nyt meni off-topikiksi aika runsaasti, mutta aihe on mulle aika tunteita herättävä ja yksi isoimmista murheista mitä ajattelen suht usein.
Itse kun ostanut omani vast'ikään niin mikään yllätys ympärillä ei yllätä ja noi on rannalla mökkien välissä, mutta siis ankeaa on se talousmetsä näidenkin "hoitamattomien" länttien ympärillä. Aattelen, että pelastin ees oman monimuotoisen kasvavan rantametsän osuuteni tehometsätalouden kourista ja että Etelä-Suomessa ei oo mun yli viidenkymmenen elinvuoden aikana edes ollut yhtenäisiä laajoja metsäalueita. Stoalaisella tyyneydellä universaalin velvollisuuden täyttäen mutta tiedostaen että väistämättömän edessä tässä saappaat jalassa jne.
Jatkan nyt tähän semioffariin mutta itse kun tässä olen sattumoisin seurannut eteläisen suomen talo/mökkömyyntiskeneä niin siinä on kyllä aika karusti näkynyt noi tehotuotetut "puupellot" ja metsien pirstaloutuminen maaseuduilla. On ihan tavallista että voi olla kilometrien matka lähimpään kunnolliseen yhtenäiseen metsään. Ja ihan perusmenolta vaikuttaa että perikunta hakkaa ensin tontin metsät rahaksi ja sitten yrittää myydä sitä suvun mökkiä joka seisoo surkeana siellä avohakkuun keskellä. :|
Hans Normaali wrote:
Mortal Kombat wrote: Plotko taas kerran aivan oikeassa tässä.
^vanha pif-viidakon sananlasku siinä.
Kake Randelin Fan Club #1

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4508 Post by Kieppi » 30 May 2020, 07:59

"Kiva" kun on muitakin jotka tätä metsähommaa seurailee. Kaikkein eniten karmaisee kun täällä on näitä metsiä mitä tiedän hoidetun sata vuotta vähän siihen tyyliin mitä nykyään pidetään jatkuvana kasvatuksena, tosi komeita maltilla ja järjellä kasvatettuja vanhoja kuusikoita. Sitten tulee tää polvi, joka tällä hetkellä näitä "hoitaa" ja se on yks viuh vaan ja metsät sileäksi, rahat autolainoihin ja perheen lomareissuihin.

Täytyy nyt joidenkin naapurien puolustukseksi kyllä sanoa että on tässä onneksi jonkun matkan päässä semmoinenkin tyyppi, joka suojeli yhden tällaisen tosi hienon metsäpalan. Siellä oli tosin kyllä muutakin suojelullista arvoa.

Kaupungin ym. mailla olevia soveltuvia kohteita voi koittaa ilmoittaa. Mä en tiedä miten se missäkin toimii, mutta ite kerran ehdotin yhtä pientä kohdetta, ihan vaan pistin sähköpostia kaupungin ympäristövirkamiehelle. Siihen oli hiljattain joku muukin ehdottanut suojelua ja se toteutui kyllä aika äkkiä. Mun faija on myös ehdottanut eri paikkakunnalla laajempaa, metsätaloudellisesti ns.hyödytöntä kokonaisuutta liitettäväksi kansallispuistoon, en tiedä miten se nyt on edennyt, mutta ottivat silloin sen ihan kiinnostuneena harkintaan. Eipä siinä mitään menetäkään jos ehdottaa.

User avatar
Kyy povellasi
Turha ehdottaa, mikään ei kelpaa kuitenkaan.
Posts: 89660
Joined: 18 Feb 2007, 13:22
Location: Ryynänen

Re: Kotipuutarhurit

#4509 Post by Kyy povellasi » 30 May 2020, 08:13

Semmonen viä piti sanomani että en usko että kaikki metsänomistajat silkkaa ahneuttaan metsiään hakkaavat, varsinkin jotkut metsänsä perinnön kautta omistavat eivät välttämättä tiedä mistään jatkuvan kasvatuksen metodista, Metso-ohjelmista tai ylipäätään siitä ettei metsää ole mikään pakko hakata sileeksi, joten ovat sitten vaan että ookoo ookoo kun metsänhoitoyhdistykseltä tulee viestiä että hei teidän metsä on "hoidettava".
Hans Normaali wrote:
Mortal Kombat wrote: Plotko taas kerran aivan oikeassa tässä.
^vanha pif-viidakon sananlasku siinä.
Kake Randelin Fan Club #1

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4510 Post by Kieppi » 30 May 2020, 13:48

Kyy povellasi wrote:
30 May 2020, 08:13
Semmonen viä piti sanomani että en usko että kaikki metsänomistajat silkkaa ahneuttaan metsiään hakkaavat, varsinkin jotkut metsänsä perinnön kautta omistavat eivät välttämättä tiedä mistään jatkuvan kasvatuksen metodista, Metso-ohjelmista tai ylipäätään siitä ettei metsää ole mikään pakko hakata sileeksi, joten ovat sitten vaan että ookoo ookoo kun metsänhoitoyhdistykseltä tulee viestiä että hei teidän metsä on "hoidettava".
Tämä on taivahan tosi, ja kyllä sitä oikeaa rahanpuutettakin ihmisillä tuppaa olemaan. Sehän tossa on, kun toi metsätalouspuoli on ollut tosi yksipuolista oppia ja tuoton maksimointiin tähtäävää, viis veisaamatta siitä mitä siinä samalla tuhotaan. Ja sitten se sama oppi on jatkunut seuraavaan sukupolveen ja sitä seuraavaan jne. ilman että oikein edes osataan katsoa asiaa toisin. Also siihen päälle nämä nykyiset älyttömyydet, joissa metsät on ihan ok hakata vaikka keskenkasvuisina.

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Kotipuutarhurit

#4511 Post by Doctor Muñiz » 31 May 2020, 02:49

Metsien keskenkasvuisena hakkaaminenhan seuras jatkuvan kasvatuksen paremmin mahdollistaneesta lakiuudistuksesta :sad1:
Kyy povellasi wrote:
30 May 2020, 07:29
Doctor Muñiz wrote:
30 May 2020, 05:08
Kieppi wrote:
26 May 2020, 23:32
Hans Normaali wrote:
26 May 2020, 23:02
On kyllä huomannut kuinka tuulisuus lisääntyy. Asiaa ei auta piiruakaan se, että tosta vedetään kuusikkoo matalaksi jatkuvalla syötöllä, ja metsänraja siirtyy koko ajan kauemmas. Ahneet paskiaiset.
Äläpä muuta sano. Toi tuuli on sellainen mikä pistää kyllä raivon partaalle joka kevät (ja muinakin vuodenaikoina). Ja toi metsien lahtaaminen on täälläkin ihan jatkuvaa. Just eilen naapuri sanoi kun nähtiin, että hakkaa kesän aikana omansa (nää kesähakkuut on vieläpä ihan älyttömiä ylipäänsä). Toi on joka kerta niin lamaava uutinen kuulla, että multa menee ihan konkreettisesti voimat. Täällä päin ei ole juuri enää varttuneita (kuusi)metsiä, ja nyt pelkään, että se ala minkä tuo tyyppi niistää on meidän kuusikon vierestä. Sitten jää toi meidän läntti ainoaksi näillä main, ja senhän tietää mitä siitä seuraa kun pikkasenkin isommasta alasta niistetään yhtäkkiä suurin osa pois. Tulee tuulenkaatoja, reunasta alkaa kuivua puuta pystyyn, sit tulee kirjanpainajat jne. ja suht pienialaiset kuusikot menee omasta edestään.

Toissatalvena toinen naapuri hakkasi oman kuusikkonsa pois, nyysi joka ikisen puun siltä alalta ja joenvarrenkin täysin paljaaksi kun kävin tuoreeltaan katsomassa. Mä en ole vieläkään halunnut mennä edes katsomaan miltä meidän pala, joka siinä vieressä on näyttää tässä vaiheessa tuon heidän hakkuun ja näiden myrskyisten vuodenaikojen jäljiltä. Siitä lähti komea metsä pois, laskin renkaista että oli 80-100-vuotiasta kuusikkoa. Mä suren noita väheneviä lajeja, kuten metsätiaisia ja monimuotoisuuden vähenemistä ylipäänsä. Tässä maassa tehdään helvetin isoa virhettä koko ajan. No nyt meni off-topikiksi aika runsaasti, mutta aihe on mulle aika tunteita herättävä ja yksi isoimmista murheista mitä ajattelen suht usein.
Itse kun ostanut omani vast'ikään niin mikään yllätys ympärillä ei yllätä ja noi on rannalla mökkien välissä, mutta siis ankeaa on se talousmetsä näidenkin "hoitamattomien" länttien ympärillä. Aattelen, että pelastin ees oman monimuotoisen kasvavan rantametsän osuuteni tehometsätalouden kourista ja että Etelä-Suomessa ei oo mun yli viidenkymmenen elinvuoden aikana edes ollut yhtenäisiä laajoja metsäalueita. Stoalaisella tyyneydellä universaalin velvollisuuden täyttäen mutta tiedostaen että väistämättömän edessä tässä saappaat jalassa jne.
Jatkan nyt tähän semioffariin mutta itse kun tässä olen sattumoisin seurannut eteläisen suomen talo/mökkömyyntiskeneä niin siinä on kyllä aika karusti näkynyt noi tehotuotetut "puupellot" ja metsien pirstaloutuminen maaseuduilla. On ihan tavallista että voi olla kilometrien matka lähimpään kunnolliseen yhtenäiseen metsään. Ja ihan perusmenolta vaikuttaa että perikunta hakkaa ensin tontin metsät rahaksi ja sitten yrittää myydä sitä suvun mökkiä joka seisoo surkeana siellä avohakkuun keskellä. :|
Maanmittauslaitoksen Karttapaikalta voi kattella noita rantojen kiinteistörajoja ja ne kertoo paljon tosta pirstaloitumisesta. Omista pitkään hoitamattomina olleista palstoista toisen ostin pakkohuutokaupasta (siinä on valmiita kiinnityksiä kymmenkertaisesti arvoon nähden, pitäisköhän hakea lainaa :lol: ) ja toisen kuolinpesältä. Karttapaikalta näkee myös luonnonsuojelualueet ja onhan noita tullut ihan mukavasti, mutta kokonaisuudessaan ihan liian vähän ja pieniä.

Ja onhan noikin omalla tavallaan "puutarha". Saarijärvelle vein viime syksynä täältä Mikkelin mökiltä sopimattomiin paikkoihin kasvaneita tammen taimia ja istutin entiselle pellolle. Haavantaimien ympärille tökin täältä leikkaamiani tuomenoksia. Ja Hirvensalmen palstan haavat on jo semimahtavia [-o<
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4512 Post by Kieppi » 31 May 2020, 09:46

Niinhän tuo lakiuudistus sai paljon huonoa aikaan.

Mä tutkin myös toisinaan noita ilmakuvia. Masentaa joka kerta, ja kun ei ole edes tuoreimmat otokset kyseessä, vaan sieltä on niidenkin kuvien jälkeen riivitty ihan huolella.

Banana Joe
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70561
Joined: 18 Mar 2010, 11:18
Location: Babylon

Re: Kotipuutarhurit

#4513 Post by Banana Joe » 31 May 2020, 19:52

Sitruunakurkut, kasvihuonekurkut, parsakaalit, maissit ja lisää tomaattia laitettu multiin. Enää salkopapujen ja kurpitsojen istutus huomenna ja sit saa riittää.
Image

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21858
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4514 Post by delirium8 » 03 Jun 2020, 12:40

Ei kellään sattuisi olemaan mitään esikoita joita jakaa? Oon niihin tosi tykästynyt ja haluisin jotain uusia!

User avatar
Kyy povellasi
Turha ehdottaa, mikään ei kelpaa kuitenkaan.
Posts: 89660
Joined: 18 Feb 2007, 13:22
Location: Ryynänen

Re: Kotipuutarhurit

#4515 Post by Kyy povellasi » 03 Jun 2020, 12:47

täälläkin alkaa oleen kylvöt ja istutukset papuja vaille valmiit. Se onkin hyvä koska pitää päästä kitkemään yhtenä kyrpänä. Perenna-, Maa-artisokka- ja valkosipulipenkit näyttää ihan hirveeltä.

Höh kun taloyhtiö leikkaa nurtsin nykyään jollain keräävällä megavekottimella, en saa nurtsikatetta kerättyä enää pihalta. :hmph:
Hans Normaali wrote:
Mortal Kombat wrote: Plotko taas kerran aivan oikeassa tässä.
^vanha pif-viidakon sananlasku siinä.
Kake Randelin Fan Club #1

Post Reply