Kotipuutarhurit

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
ACID HEX
King of PIF
King of PIF
Posts: 17319
Joined: 17 Jun 2008, 02:02
Location: bvnker

Kotipuutarhurit

#1 Post by ACID HEX » 08 Dec 2009, 18:07

Täällä voi keskustella niin sisä- kuin ulkokasveista, olivat ne sitten koristekasveja tai hyötykäyttöön tarkoitettuja.

Onko kenelläkään muuten kokemusta tuholaisista sisäkasveissa? Itse ostin eräästä isosta ketjusta ruohovartisen banaanikasvin, jossa huomasin muutaman päivän kuluttua villakilpikirvoja ja nyt ne on levinneet silminnähden ainakin pieneen pesäraunioiseen. Banaani meni roskiin ja kuuteen kasviin laitoin Provadol-puikot ja odottelen sormet ristissä josko tepsis. Vituttaa kyl ihan uskomattoman paljon, että puutarha-alanliikkeessä myydään kasveja, joissa tulee elukat kaupan päälle. :(

Tällä hetkellä löytyy vissiin 19 viherkasvia, joitten hoito käy välillä melkein työstä. :roll: Löytyy mm. 3 bonsaita, 2 Phalaenopsis-orkideaa ja sit liuta vähän helpompia.
Image
Image

User avatar
asiantuntia (kaikki alat)
ihana
Posts: 23207
Joined: 22 Apr 2004, 20:04
Location: Awesomestow

Re: Kotipuutarhurit

#2 Post by asiantuntia (kaikki alat) » 08 Dec 2009, 18:57

kebardi wrote:Täällä voi keskustella niin sisä- kuin ulkokasveista, olivat ne sitten koristekasveja tai hyötykäyttöön tarkoitettuja.

Onko kenelläkään muuten kokemusta tuholaisista sisäkasveissa? Itse ostin eräästä isosta ketjusta ruohovartisen banaanikasvin, jossa huomasin muutaman päivän kuluttua villakilpikirvoja ja nyt ne on levinneet silminnähden ainakin pieneen pesäraunioiseen. Banaani meni roskiin ja kuuteen kasviin laitoin Provadol-puikot ja odottelen sormet ristissä josko tepsis. Vituttaa kyl ihan uskomattoman paljon, että puutarha-alanliikkeessä myydään kasveja, joissa tulee elukat kaupan päälle. :(

Tällä hetkellä löytyy vissiin 19 viherkasvia, joitten hoito käy välillä melkein työstä. :roll: Löytyy mm. 3 bonsaita, 2 Phalaenopsis-orkideaa ja sit liuta vähän helpompia.
Mun chileissä oli jotain tosi pieniä, en nyt muista minkä nimisiä. Niihin auttoi mäntysuopa/vesiliuoksella suihkuttaminen, vissiin joku 5 kertaa piti uusia mutta nyt ne on olleet jotain 2kk poissa. Chilit tosin alkaa nuutua valon puutteessa. :?
Donna, sè fili, e cadeti lo fuso.
Quando te fletti, tien lo culo chiuso.

User avatar
ACID HEX
King of PIF
King of PIF
Posts: 17319
Joined: 17 Jun 2008, 02:02
Location: bvnker

Re: Kotipuutarhurit

#3 Post by ACID HEX » 08 Dec 2009, 19:05

^Tuli mieleen vihannespunkki, koska siitä saattaa päästä eroon mäntysuopaliuoksellakin. Villakilpikirvoihin ei ainakaan auta suihkuttelu, ellei käy tosi hyvä tuuri, koska ne vaurioittaa sitä kasvia imemällä ja sen myrkyn pitääkin tulla siis siitä kasvista. Ne paskiaiset on vielä ton villaisen kilven avulla hyvin suojautuneet kaikilta kemiallisilta hyökkäyksiltä. Muuten oiskin mukaan tarttunut Raid tai joku muu vastaava.

Mua kiinnostais kauheesti kasvivalot, koska ne edistäis orkideojen kukkimista. Energiansäästölamppujen vertailu vaan tuntu joltain ydinfysiikalta ja E14 kannalla ei vissiin edes valmisteta kasvilamppuja.
Image
Image

User avatar
Mandoliinimies
Poistunut käyttäjä
Posts: 803
Joined: 18 Mar 2007, 20:43
Location: Utopia

Re: Kotipuutarhurit

#4 Post by Mandoliinimies » 09 Dec 2009, 16:27

Kasvivaloina käytetyissä lampuissa on tärkeintä värilämpötila(yksikkönä toimii Kelvin(K)), jota kasvi käyttää avukseen yhteyttämisessä jne. Värilämpötila mukaan määräytyy myös valon laatu ja sen sopivuus kasvien eri kasvuvaiheessa. Sininen kasvuun(6400K) ja punainen kukkimiseen(2700K).

E14-kannalle voi löytyä energiansäästölamppuja, mutta E27:lle löytyy paljon paremmin.

Hanna
1k
Posts: 1928
Joined: 05 Mar 2004, 21:58
Location: Lempäälä punx

Re: Kotipuutarhurit

#5 Post by Hanna » 20 Dec 2009, 18:05

Kohta vois ruveta taas chilejä kylvään.
Suositelkaas hyvää lajiketta, semmosta ns. semi-tulista.
Kasvuolosuhteet on jees, kasvihuonekin on tiedossa keväällä.
Rehu saa myös kasvaa ison kokoseks,ei haittaa.

Mikäs tällainen `Lemon Drop`-lajike on? Voiko suositella?
Sitte pif räjähti.

User avatar
asiantuntia (kaikki alat)
ihana
Posts: 23207
Joined: 22 Apr 2004, 20:04
Location: Awesomestow

Re: Kotipuutarhurit

#6 Post by asiantuntia (kaikki alat) » 20 Dec 2009, 19:23

^jos haluut niin mulla olis antaa siemeniä ainakin Pico de Pajarrosta ja sit sellasesta kuin Thai sun. Toi jälkimmäinen on aika pieni, mutta pajarro kasvoi mulla johonkin 1,5 metriin ja Huikkiksella vissiin vielä korkeammaksi. Molemmat teki kivasti satoa, tulisuusaste on sellainen ei liian kiukkuinen mutta muutamalla hetelmällä saa spagettisoossin ihan tarpeeksi kiukkuiseksi.
Donna, sè fili, e cadeti lo fuso.
Quando te fletti, tien lo culo chiuso.

User avatar
Nixu
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 26629
Joined: 16 Aug 2004, 13:32
Location: Valhalla
Contact:

Re: Kotipuutarhurit

#7 Post by Nixu » 21 Dec 2009, 13:49

Chilin siemenet vois kyllä kohta laittaa multiin. Jalapenoa ja habaneroa enimmäkseen.

User avatar
tyty
Posts: 145
Joined: 05 Nov 2007, 15:43
Location: jkl

Re: Kotipuutarhurit

#8 Post by tyty » 21 Dec 2009, 21:49

Hanna wrote:Mikäs tällainen `Lemon Drop`-lajike on? Voiko suositella?
Se on sellanen keltainen chili, siinä on vissiin joku sitruunan vivahde maussa (?) Mulla on sitä kans itellä, mut ei oo vielä tehny hedelmää. Kukki jo kerran, mutta ilmeisesti liian vähäisen valon ja muuton takia ei sit tehny hedelmää. Mut uusi yritys, tosi hyvä voivaiselta vaikuttaa ainakin tällä hetkellä.

Hanna
1k
Posts: 1928
Joined: 05 Mar 2004, 21:58
Location: Lempäälä punx

Re: Kotipuutarhurit

#9 Post by Hanna » 22 Dec 2009, 16:04

Vois muuten keväällä jotain viherkasvivaihtoo kattoo, jos jotakuta kiinnostaa.
Mulla vois ainakin olla viirivehkaa jaettavaks, ja lehtipistokkaita kultaköynnöksestä, kissuksesta, lehtikakaktuksesta jne.

Mun perhoskämmekässä on 8 nuppua! Vide et oon ylpee. Toi on kuitenkin ainkin vuoden vanha kasvi. Kliiviakin kukkii 8)
Sitte pif räjähti.

User avatar
tompokempola
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19247
Joined: 31 Mar 2008, 11:28

Re: Kotipuutarhurit

#10 Post by tompokempola » 22 Dec 2009, 16:05

a abc inns
ERASMO...

User avatar
ACID HEX
King of PIF
King of PIF
Posts: 17319
Joined: 17 Jun 2008, 02:02
Location: bvnker

Re: Kotipuutarhurit

#11 Post by ACID HEX » 22 Dec 2009, 19:35

Hanna wrote:Vois muuten keväällä jotain viherkasvivaihtoo kattoo, jos jotakuta kiinnostaa.
Mulla vois ainakin olla viirivehkaa jaettavaks, ja lehtipistokkaita kultaköynnöksestä, kissuksesta, lehtikakaktuksesta jne.

Mun perhoskämmekässä on 8 nuppua! Vide et oon ylpee. Toi on kuitenkin ainkin vuoden vanha kasvi. Kliiviakin kukkii 8)
Tää kuulostais hauskalta! Multakin vois löytyä jotain vaihdettavaksi tai ainakin pistokkaita.

Mun muratti kärsii ja kituu, mutta bonsait tekee koko ajan uutta lehteä ja kukoistaa. :shock:
Image
Image

User avatar
asiantuntia (kaikki alat)
ihana
Posts: 23207
Joined: 22 Apr 2004, 20:04
Location: Awesomestow

Re: Kotipuutarhurit

#12 Post by asiantuntia (kaikki alat) » 22 Dec 2009, 19:50

ai pitäis laittaa jo uudet. Hm. Mulla on nuo viimevuotiset vielä ikkunalaudalla, enemmän tai pääosin vähemmän elossa. Ei kyl jaksais, + elävien kasvien kanssa muuttaminen saattaa olla perceestä.
Donna, sè fili, e cadeti lo fuso.
Quando te fletti, tien lo culo chiuso.

User avatar
ACID HEX
King of PIF
King of PIF
Posts: 17319
Joined: 17 Jun 2008, 02:02
Location: bvnker

Re: Kotipuutarhurit

#13 Post by ACID HEX » 22 Dec 2009, 20:15

nimim. Kissahullu wrote:ai pitäis laittaa jo uudet. Hm. Mulla on nuo viimevuotiset vielä ikkunalaudalla, enemmän tai pääosin vähemmän elossa. Ei kyl jaksais, + elävien kasvien kanssa muuttaminen saattaa olla perceestä.
Pakkaa kasvit hyvin, niin sillä kai siitä selviää?
Image
Image

User avatar
asiantuntia (kaikki alat)
ihana
Posts: 23207
Joined: 22 Apr 2004, 20:04
Location: Awesomestow

Re: Kotipuutarhurit

#14 Post by asiantuntia (kaikki alat) » 22 Dec 2009, 21:08

kebardi wrote:
nimim. Kissahullu wrote:ai pitäis laittaa jo uudet. Hm. Mulla on nuo viimevuotiset vielä ikkunalaudalla, enemmän tai pääosin vähemmän elossa. Ei kyl jaksais, + elävien kasvien kanssa muuttaminen saattaa olla perceestä.
Pakkaa kasvit hyvin, niin sillä kai siitä selviää?
oikeasti mä en vaan jaksaisi laittaa noita maatumaan.
Donna, sè fili, e cadeti lo fuso.
Quando te fletti, tien lo culo chiuso.

User avatar
mutavelho
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12470
Joined: 14 Mar 2004, 00:54

Re: Kotipuutarhurit

#15 Post by mutavelho » 26 Dec 2009, 15:21

tompokempola wrote:a abc inns
:lol:

Saas nähä onko orkidea ja kumppanit elossa ku menee takas himaa. Ylikastelin ehkä liiaksi kaiken ennen lähtöä..
It shouldn't just be one person in the crowd's responsibility to deal with fuckers.

Post Reply