DIY kengät ja muut nahkahommat

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42700
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#76 Post by dillen aspen » 25 Nov 2019, 10:56

Tosa vielä yks kuva kenkästä. Nahassa on näköjään vähän löysää pintaa, eli lestin poistamisen jälkeen se vetää tietyt alueet vähän rypylle.

Image

Aloitin heti seuraavaa paria koska meikän isoin kompastuskivi tässä harrastuksessa on se että teen kenkiä liian harvoin jolloin en opi virheistä vaan teen ne aina uudestaan.

Tällä kertaa käytän toista lestiä jossa on vähän korkeampi korko ja muutenkin enemmän muotoa (noi edellisessä parissa käyttämäni lestit on aika perunat).

Image

Image

Joulupukin apuri.

Image

Image

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42700
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#77 Post by dillen aspen » 26 Nov 2019, 12:40

Oon pitkään halunnut kokeilla ns. "apron stitch" ommelta kengän kärkeen ja päätin tehdä sellaisen näihin kenkiin.

Kyseessä siis tällainen koristeommel päkiän päällä:
Spoiler:
Image
Ompeleen reiät merkattuna kaavaan

Image

Ompelua

Image

Tikit on liian pitkiä, lanka hieman liian paksua sekä tuon kaaren muotoa pitää hienosäätää varsinaisiin kenkiin, mutta tekniikkana aivan mahdollinen homma.

-------
Erikoispönttö
Posts: 95476
Joined: 29 Sep 2008, 04:16

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#78 Post by ------- » 26 Nov 2019, 16:29

John Hand wrote:
23 Nov 2019, 14:21
voi jumalauta saatana :salut:
Eija-Riitta Korhola wrote:Sikiöbisnes trendaa. Paljon elimiä.

User avatar
Kostojevski
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 46133
Joined: 09 Mar 2016, 20:12

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#79 Post by Kostojevski » 26 Nov 2019, 18:27

työmiehen lauantai wrote:
26 Nov 2019, 16:29
John Hand wrote:
23 Nov 2019, 14:21
voi jumalauta saatana :salut:

User avatar
Tauski Peltonen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 54300
Joined: 07 Feb 2013, 16:30
Location: päihtyneenä ja puolialasti tampereella

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#80 Post by Tauski Peltonen » 29 Nov 2019, 06:48

:prayersmoker: :prayersmoker:
Image
+dIcK_cAnDyCaNe+ wrote:
21 Dec 2022, 12:25
Onks tässä se nälkävuoden mittaan venyvä ruplatus Tonttu vaan ei saa unta? Sehän on käytännössä suulla tuotettua Sunn-O))):ta

User avatar
Tauski Peltonen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 54300
Joined: 07 Feb 2013, 16:30
Location: päihtyneenä ja puolialasti tampereella

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#81 Post by Tauski Peltonen » 29 Nov 2019, 06:49

Image
tarvitsen tämmöiset mittatilauksena ja käsin tehtyinä: nyt [-o< [-o<
Image
+dIcK_cAnDyCaNe+ wrote:
21 Dec 2022, 12:25
Onks tässä se nälkävuoden mittaan venyvä ruplatus Tonttu vaan ei saa unta? Sehän on käytännössä suulla tuotettua Sunn-O))):ta

Lofpimalla
Skitso faija
Posts: 24020
Joined: 21 Nov 2017, 12:54

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#82 Post by Lofpimalla » 12 Dec 2019, 15:51

Mukava topik, melkein tekee itekin mieli taas alkaa tekeen kenkiä, mutta vaan melkein. :salute:
Ps. Oon laiska ja en jaksanu kattoo mutta mitä kärki ja kantakovikkeita käytöt, ootko asetooni tai termoplastisia kokeillut. Tosin noi termoplastiset kantakovikkeita voi olla ilman kapituskonetta aika vaikeeta.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42700
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#83 Post by dillen aspen » 12 Dec 2019, 22:17

Smölde wrote:
12 Dec 2019, 15:51
Mukava topik, melkein tekee itekin mieli taas alkaa tekeen kenkiä, mutta vaan melkein. :salute:
Ps. Oon laiska ja en jaksanu kattoo mutta mitä kärki ja kantakovikkeita käytöt, ootko asetooni tai termoplastisia kokeillut. Tosin noi termoplastiset kantakovikkeita voi olla ilman kapituskonetta aika vaikeeta.
Nahasta oon nuo tehny, se on kuitenkin perinteinen ja hengittävä materiaali.

Lofpimalla
Skitso faija
Posts: 24020
Joined: 21 Nov 2017, 12:54

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#84 Post by Lofpimalla » 12 Dec 2019, 23:53

tee se itse joulutorttu wrote:
12 Dec 2019, 22:17
Smölde wrote:
12 Dec 2019, 15:51
Mukava topik, melkein tekee itekin mieli taas alkaa tekeen kenkiä, mutta vaan melkein. :salute:
Ps. Oon laiska ja en jaksanu kattoo mutta mitä kärki ja kantakovikkeita käytöt, ootko asetooni tai termoplastisia kokeillut. Tosin noi termoplastiset kantakovikkeita voi olla ilman kapituskonetta aika vaikeeta.
Nahasta oon nuo tehny, se on kuitenkin perinteinen ja hengittävä materiaali.
Totta.

virtuaali-pekka
Posts: 47
Joined: 06 Mar 2007, 20:40
Location: JKL

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#85 Post by virtuaali-pekka » 20 Dec 2019, 10:51

Nyt tuli ensimmäistä kertaa testattua Shell Cordovania. Ostin pienen suikaleen ja tein korttikotelon itselleni joululahjaksi. Ja ohhoi, onhan se nyt aikamoinen materiaali. Ihan mahtava näppituntuma ja pehmeys aika omaa luokkaansa. Ja mukava työstettävä oli myös. Katsotaan minkälaiseksi toi käytössä muodostuu.

Hinta on kyllä aika jäätävä, tuo 25x12cm pala maksoi muistaakseni 39 euroa eli hintaa noin 4-5 kertaa enemmän kuin sillä nahkalla mitä normaalisti käytän.

User avatar
nääsgul
RUTTO SAAPUU
Posts: 51486
Joined: 19 Oct 2009, 23:30
Location: burzum

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#86 Post by nääsgul » 20 Dec 2019, 17:54

virtuaali-pekka wrote:
20 Dec 2019, 10:51
Nyt tuli ensimmäistä kertaa testattua Shell Cordovania. Ostin pienen suikaleen ja tein korttikotelon itselleni joululahjaksi. Ja ohhoi, onhan se nyt aikamoinen materiaali. Ihan mahtava näppituntuma ja pehmeys aika omaa luokkaansa. Ja mukava työstettävä oli myös. Katsotaan minkälaiseksi toi käytössä muodostuu.

Hinta on kyllä aika jäätävä, tuo 25x12cm pala maksoi muistaakseni 39 euroa eli hintaa noin 4-5 kertaa enemmän kuin sillä nahkalla mitä normaalisti käytän.
Meinasin kysyä että kenen shelliä hankit, mutta some paljasti Horweeniksi. Se on vissiin kalleinta, mutta monet pitääkin parhaana. Vissiin kenkähommissa selkeästi suosituin, mutta Shinkin ja Maryam(?)in shell aivan hyvät moneen muuhun.
Rippa wrote: Haluaa elellä rauhassa luonnon helmassa, taivaalla hävittäjät jyrisee, metsäkoneet kaataa puita, ihmiset mölyää ja möykkää, voimalinjat surisee. On aika kostaa
je veux des ailes végétaliennes ou je veux mourir
Spoiler:
ᛉ H E I L I G E ᛣ
Image
ᛉ H E I L I G E ᛣ

User avatar
Dirty Depi Häri
2k
Posts: 2073
Joined: 28 Jan 2018, 17:56

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#87 Post by Dirty Depi Häri » 20 Dec 2019, 19:42

Juu kiinnostavaa. Topic seurantaan.
Image

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42700
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#88 Post by dillen aspen » 21 Dec 2019, 11:32

Itsekin joskus kyselin AA Crackilta shellin hintoja, yhteen varsikenkäpariin tarvittava määrä olisi maksanut yli 300e, joten jäi väliin.

En tiedä missä hinnoissa esim. Maryamin "horse rump" on, ainakin Ostmo-äijä on myynyt siitä tehtyjä kenkiä lähes samaan hintaan kuin muitakin, joten en usko että se on samoissa hinnoissa kuin esim. Horweenin shell. Se on toki eri tavalla prosessoitu "nahka", vissiin se shellille ominainen syvä kiilto puuttuu (ainakin Horweenin shelliä hierotaan jollain helvetinkoneella niin että pintakerros tiivistyy).


Kenkiin liittyen, pitäisi huomenna hakea Helsingistä putsi :P

User avatar
nääsgul
RUTTO SAAPUU
Posts: 51486
Joined: 19 Oct 2009, 23:30
Location: burzum

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#89 Post by nääsgul » 21 Dec 2019, 13:27

Horse rumpissa on vissiin pääasiallisessa roolissa se shellin päällä asuva pintanahka. Joskus siellä on se shelliki mukana.
Rippa wrote: Haluaa elellä rauhassa luonnon helmassa, taivaalla hävittäjät jyrisee, metsäkoneet kaataa puita, ihmiset mölyää ja möykkää, voimalinjat surisee. On aika kostaa
je veux des ailes végétaliennes ou je veux mourir
Spoiler:
ᛉ H E I L I G E ᛣ
Image
ᛉ H E I L I G E ᛣ

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42700
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#90 Post by dillen aspen » 23 Dec 2019, 10:31

surullisen hahmon ritari wrote:
21 Dec 2019, 13:27
Horse rumpissa on vissiin pääasiallisessa roolissa se shellin päällä asuva pintanahka. Joskus siellä on se shelliki mukana.
Aivan, tossa Maryamin pyllyssä on vissiin nimenomaan kaikki kerrokset tallessa. Löysin yhden firman joka myy saksalaista shelliä noin satasen neliö, varmaan ihan paskaa mutta tekis mieli kokeilla.


Kävin tosiaan eilen hakemassa Katajanokalta vanhan, mutta modernin putsin. Kuumotti vähän sen siirtäminen ahtaasta kivijalkaliiketilasta peräkärryyn kun en tiennyt kuinka painava se on. Otettiin siitä pääakseli ja moottori helvettiin jonka jälkeen painoa oli enää alle 200kg ja siirto onnistui kahdelta mieheltä ongelmitta. Tuossa on kunnon imuri, pitkä hiomanauha, pimsi ja toimiva kurso, joten parannus vanhaan 30-luvun putsiin on huomattava. Sitten joskus kun saan kunnon tilat näille koneille niin teen tästä uudemmasta koneesta hiomaputsin ja siirrän kaikki kiillotuspyörät ja harjat vanhempaan koneeseen jossa on tehottomampi imuri.

Vielä kun olis aikaa tehdä kenkiä :tuuliviiri:

Image

Post Reply