DIY kengät ja muut nahkahommat

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
ManowaRäiä
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 24207
Joined: 20 Aug 2015, 12:18
Location: Joey DeMaio Spoken Word Tour

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#91 Post by ManowaRäiä » 23 Dec 2019, 11:07

Noniin :salut:
Ever hear about Vlad the Impaler? Awesome dude with the spikes? He's my hero!

Image Image
Image

User avatar
nääsgul
RUTTO SAAPUU
Posts: 51488
Joined: 19 Oct 2009, 23:30
Location: burzum

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#92 Post by nääsgul » 26 Dec 2019, 20:21

ManowaRäiä wrote:
23 Dec 2019, 11:07
Noniin :salut:
Rippa wrote: Haluaa elellä rauhassa luonnon helmassa, taivaalla hävittäjät jyrisee, metsäkoneet kaataa puita, ihmiset mölyää ja möykkää, voimalinjat surisee. On aika kostaa
je veux des ailes végétaliennes ou je veux mourir
Spoiler:
ᛉ H E I L I G E ᛣ
Image
ᛉ H E I L I G E ᛣ

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#93 Post by dillen aspen » 31 Dec 2019, 15:37

Mulla on kolme paria puhkikuluneita kiipeilykenkiä. Noita voi pohjauttaa, mutta se maksaa 40e/pari ja pitäis lähettää Helsinkiin, joten tilasin saksasta pienehkön palan vibramin pohjakumia parilla kympillä. Hankalin homma tossa kiipeilykenkien pohjaamisessa on käsittääkseni vanhan pohjan hiominen pois ja en oo tähän asti uskaltanut kokeilla sitä kun ei oo ollu kunnon vehkeitä. Nyt kun on toi putsi niin hiomisen ei pitäis olla ongelma.

Pitää vielä selvittää mitä liimaa noi ammattilaiset käyttää, tod. näk. jotain lämpöaktivoitavaa kontaktiliimaa kuitenkin.

User avatar
Charles Hanson
Kaiken pahan alku
Posts: 54214
Joined: 19 Sep 2012, 17:38
Location: At the Heart of Winter
Contact:

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#94 Post by Charles Hanson » 31 Dec 2019, 15:56

tee se itse raketti wrote:
31 Dec 2019, 15:37
Mulla on kolme paria puhkikuluneita kiipeilykenkiä. Noita voi pohjauttaa, mutta se maksaa 40e/pari ja pitäis lähettää Helsinkiin, joten tilasin saksasta pienehkön palan vibramin pohjakumia parilla kympillä. Hankalin homma tossa kiipeilykenkien pohjaamisessa on käsittääkseni vanhan pohjan hiominen pois ja en oo tähän asti uskaltanut kokeilla sitä kun ei oo ollu kunnon vehkeitä. Nyt kun on toi putsi niin hiomisen ei pitäis olla ongelma.

Pitää vielä selvittää mitä liimaa noi ammattilaiset käyttää, tod. näk. jotain lämpöaktivoitavaa kontaktiliimaa kuitenkin.
Harjottelet eka omilla kengillä ja lyöt sitten leiville tampereen kiipeilijöiden kenkiä pohjaamalla! :evil3:
HARSH NOISE NOISECORE NOISECORE/GORE NOISE
Aake Kalliala sings Hellhammer wrote:
25 Aug 2021, 17:30
manse is the bastard
Image

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#95 Post by dillen aspen » 12 Jan 2020, 18:33

Tein noista aiemmin postaamistani päällisistä kuitenkin matalat (varrettomat). En oo ihan tyytyväinen noihin kärjen ompeleisiin, mutta muuten ovat ihan onnistuneet ja tuntuisivat sopivan hyvin lestiin, eli kaavoitus on ihan ok.

Image

User avatar
nääsgul
RUTTO SAAPUU
Posts: 51488
Joined: 19 Oct 2009, 23:30
Location: burzum

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#96 Post by nääsgul » 12 Jan 2020, 19:06

tuleeks kärjen profiilistä enemmän RW vai Alden?
Rippa wrote: Haluaa elellä rauhassa luonnon helmassa, taivaalla hävittäjät jyrisee, metsäkoneet kaataa puita, ihmiset mölyää ja möykkää, voimalinjat surisee. On aika kostaa
je veux des ailes végétaliennes ou je veux mourir
Spoiler:
ᛉ H E I L I G E ᛣ
Image
ᛉ H E I L I G E ᛣ

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#97 Post by dillen aspen » 12 Jan 2020, 20:24

surullisen hahmon ritari wrote:
12 Jan 2020, 19:06
tuleeks kärjen profiilistä enemmän RW vai Alden?
Aika Aldenit noi lestit on kärjeltään.

User avatar
nääsgul
RUTTO SAAPUU
Posts: 51488
Joined: 19 Oct 2009, 23:30
Location: burzum

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#98 Post by nääsgul » 12 Jan 2020, 21:02

tee se itse mies? wrote:
12 Jan 2020, 20:24
surullisen hahmon ritari wrote:
12 Jan 2020, 19:06
tuleeks kärjen profiilistä enemmän RW vai Alden?
Aika Aldenit noi lestit on kärjeltään.
ok ok! innolla odotan lopputulosta :bounce:
Rippa wrote: Haluaa elellä rauhassa luonnon helmassa, taivaalla hävittäjät jyrisee, metsäkoneet kaataa puita, ihmiset mölyää ja möykkää, voimalinjat surisee. On aika kostaa
je veux des ailes végétaliennes ou je veux mourir
Spoiler:
ᛉ H E I L I G E ᛣ
Image
ᛉ H E I L I G E ᛣ

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#99 Post by dillen aspen » 22 Jan 2020, 00:13

Tässä on jäänyt aika vähän aikaa askartelulle, mutta ehdin tässä kokeilla uutta tapaa kantakapin valmisteluun. Kappi on siis paikalleen liimattava vahvike joka pitää kantapään muodossaan. Yleensä se tulee päällisen ja vuorin väliin, mutta vuorittomissa kengissä se voidaan ommella paikalleen jolloin se jää näkyviin kengän sisäpuolelle. Perinteisesti kapit ovat nahkaisia, mutta lähes kaikissa tehdaskengissä käytetään synteettisiä, joko thermoplastisia tai liuotimella muotoiltavia kappeja.

Normaalisti laitan kantakapin liimoineen märkänä päällisen ja vuorin väliin pinkomisvaiheessa tähän tapaan
Spoiler:
Image


Olen kuitenkin bongannut instarammerista että monet kengäntekijät, mm. yksi siisteimmistä tekijöistä, japanilainen Show Goto, aka White Kloud
Spoiler:
Image
pinkovat kapin lestin päälle etukäteen. Tässä on muutama etu käyttämääni tekniikkaan, mm se että märkänä lestin päälle pingotun kapin voi tiivistää vasaralla, jolloin siitä tulee ohuempi ja tukevampi. Lisäksi koko kantapään profiili on paremmin hallittavissa, kun pinkoessa ei tarvitse yrittää muotoilla 8-10mm märkää nahkaa vaan vuorin voi pinkoa rauhassa ensin, jonka jälkeen valmiiksi muotoiltu kappi liimataan paikalleen ja päällinen pingotaan sen päälle.

Tämä pitää tosin ottaa huomioon jo kaavoitusvaiheessa, sillä päällisestä ei voi tehdä liian kaarevaa/tiukkaa kantapään kohdalta, jotta valmiiksi muotoillun kapin saa pujotettua paikalleen.

Image

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#100 Post by dillen aspen » 24 Jan 2020, 21:31

Sain päälliset kappeineen pingottua lesteille. Pidin päälliset tällä kertaa kuivina koska olen aika varma ettei tuo nahka kestä kunnollista kastelua, joten päätin kokeilla pinkomisen jälkeen vaimon vaatteidenhöyrytyslaitetta (sellainen vipstaaki joka puskee letkun päässä olevasta suuttimesta höyryä). Ajatuksena on että lämpö ja pieni kosteus turvottavat nahkaa joka jäähtyessään ja kuivuessaan kutistuu ja kiristyy paremmin lestin päälle.

Joka tapauksessa päälliset saavat olla rauhassa lestin päällä ainakin pari vuorokautta ennen reunoksen ompelua, jotta ne pysyvät paremmin muodossaan kun pinkomisnaulat poistetaan.

Kuvassa muuten myös "uudet" (ainakin 50v vanhat) saksalaiset pinkomispihdit (normaalit ja kapeat), ovat muuten huomattavasti paremmat käyttää kuin vanhat englantilaiset pihdit joita oon käyttänyt ennen.


Image

User avatar
Kostojevski
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 46143
Joined: 09 Mar 2016, 20:12

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#101 Post by Kostojevski » 27 Jan 2020, 22:11

Arvostan ihan saatanasti :salut:

User avatar
devil via the anus
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 49721
Joined: 01 Apr 2008, 00:24
Location: cloaca satanica

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#102 Post by devil via the anus » 28 Jan 2020, 12:19

tee se itse hevimies wrote:
12 Jan 2020, 18:33
Tein noista aiemmin postaamistani päällisistä kuitenkin matalat (varrettomat). En oo ihan tyytyväinen noihin kärjen ompeleisiin, mutta muuten ovat ihan onnistuneet ja tuntuisivat sopivan hyvin lestiin, eli kaavoitus on ihan ok.
Spoiler:
Image
Kiinnostais tietää mikä mättää, kun en mitään vikaa saa näkyviin vaikka miten tihrustelen?
Piho wrote:Minä tykkään Jumalasta
Piho wrote:Jumalan nimi on Lucifer

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#103 Post by dillen aspen » 28 Jan 2020, 15:15

devil via the anus wrote:
28 Jan 2020, 12:19
tee se itse hevimies wrote:
12 Jan 2020, 18:33
Tein noista aiemmin postaamistani päällisistä kuitenkin matalat (varrettomat). En oo ihan tyytyväinen noihin kärjen ompeleisiin, mutta muuten ovat ihan onnistuneet ja tuntuisivat sopivan hyvin lestiin, eli kaavoitus on ihan ok.
Spoiler:
Image
Kiinnostais tietää mikä mättää, kun en mitään vikaa saa näkyviin vaikka miten tihrustelen?
Tuosta kulmasta ei nää, mutta tikit ei mee kokoajan näin: ///////, vaan enemmänkin näin: //\///\/\//.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#104 Post by dillen aspen » 03 Mar 2020, 21:18

Hommat on tässä seissy eräästä syystä. Tein sille syylle lestit tänään :P

Image

User avatar
Kostojevski
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 46143
Joined: 09 Mar 2016, 20:12

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#105 Post by Kostojevski » 09 Mar 2020, 19:40

Huopikkaat :o [-o<

Post Reply