DIY kengät ja muut nahkahommat

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42733
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#16 Post by dillen aspen » 23 Oct 2019, 23:06

Homma jatkuu. Tein päällisen takaosan tosiaan uudestaan, koska olin mitannut nilkan ympäryksen väärin ja kenkä olisi ollut liian kapea nilkan kohdalta.

Koska jouduin tekemään myös vuorin takaosan uusiksi, vaihdoin samalla vähän tukevampaan ja ja parempaan nahkaan. Näistä on tarkoitus tulla suht tukevat maiharimaiset nahkakengät, niin paksumpi vuori ei ole ollenkaan paha juttu.

Tässä vuori ommeltuna kasaan.

Image

Tämä ei ole mitenkään pakollinen juttu, mutta koska kenkiin tulee monokoukut, päätin vahvistaa nauhapieliä. Yleensä tähän käytetään synteettistä materiaalia, mutta kun nyt kerran tehdään käsin nahasta niin käytän nahkaa. Nahka on n. 1,8mm kasviparkittua nahkaa jonka ohensin reunoilta.

Image

Image

Nämä vahvikkeeet liimataan nauhapieliin niin että ne jäävät päällisen ja vuorin väliin.

Image

Päällisen takaosa liimataan vuoriin ompelua varten. Vuori on isompi kuin päällinen koska vuorista olisi hyvin vaikea tehdä täydellisesti oikean kokoinen ennen paikalleen sovittamista. Ylimääräinen nahka leikataan lopuksi pois

Image

Päällinen ja vuori ommellaan yhteen.

Image

Tämä jälkeen päällisen etuosa voidaan liimata ja ommella paikalleen. Tässä vuorin ylimääräinen reuna on leikattu pois.

Image

Seuraavaksi liimataan iltti, eli nauhojen alle tuleva lärpäke. Iltin alareuna ohennetaan ja se liimataan sekä ommellaan vuorin ja päällisen väliin. Iltti on syytä kiinnittää tukevasti koska siitä pidetään kiinni kun kenkä vedetään jalkaan.

Image

Iltti ommeltuna paikalleen.

Image

Seuraavaksi merkataan paikat nauhareille/monokoukuille. Sopiva etäisyys pitää hakea harpilla. Näihin kenkiin tulee neljä nauhareikää ja viisi monokoukkua.

Image

Reiät tehdään pyöreällä meistillä.

Image

Nauhareikien metallirengas ja kiinnitystyökalu.

Image

Ja valmiit päälliset. Tässä nahassa on aika vahva ns. pull-up -ominaisuus joten varsinkin ennen lankkausta se naarmuuntuu herkästi. Naarmut eivät ole pysyviä, mutta näkyvät selvästi. Nauhapielet on suljettu pinkomista varten nippusiteillä.

Image

User avatar
Kriippine
toksoplasmoosi jengi
Posts: 31098
Joined: 30 Dec 2013, 02:58

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#17 Post by Kriippine » 24 Oct 2019, 04:06

Kiinnostavaa ja hyvää tekemistä.
😾 :x 🎨 📖
Spoiler:
Image
Riena wrote:
20 Oct 2020, 09:06
(\_/)
(w)
/> <\

Minister of pizza and beer
4k
Posts: 4634
Joined: 15 Jul 2011, 13:12

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#18 Post by Minister of pizza and beer » 24 Oct 2019, 06:57

Kriippine wrote:
24 Oct 2019, 04:06
Kiinnostavaa ja hyvää tekemistä.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#19 Post by mähöne » 24 Oct 2019, 07:57

mitähän tähän nyt sanois. on ihan mahtavaa katsoa noin taitavaa tekemistä. taito tehdä itselleen tollaset kengät on jotain ihan muuta kuin osata laittaa glitteripuikosta vähän omaa käden jälkeä joulukorttiin. toi on oikeasti kunnioitusta herättävää ja kaataa mun kohdallani jotain päänsisäisiä raja-aitoja. haastaa määrittelemään uudelleen mahdollisten asioiden listaa.

mulle tulee sellainen pääosin hyvällä(inspiroivalla) tavalla kateellinen olo sun taidoistasi. ja noista työkaluista! toisaalta iskee lamaannus ja tippuu hanskat käsistä että piruako sitä tässä yrittää ite väkertää mitään kun on tollasia helvetin multitaitureita jotka istuvat omatekemälle sohvalle makoilemaan, nostaen jalat joissa omatekemät kengät omatekemälle pöydälle. arvostan ihan helvetisti tota sun tekemistäsi ja sitä että jaat sitä täällä. erityisesti tykkään kun pilkot prosessin eri vaiheisiin, tulee vähän semmonen kutkuttava olo että toi vois olla ihan mahdollista meiltä muiltakin kuolevaisilta.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42733
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#20 Post by dillen aspen » 24 Oct 2019, 09:03

Kiitoksia mukavista kommenteista. Onhan tuo harrastuksena vähän erikoisesta päästä ja vaatii paneutumista, mutta ei kenkien tekeminen itse ole mitenkään mahdotonta jos yhtään pysyy työkalut kädessä ja on runsaasti kärsivällisyyttä. Ekan parin tein täysin tavallisilla käsityökaluilla iman ompelukonetta jne. ja vaikka ne näyttää aika perseeltä niin käytän niitä edelleen talkootöissä ja raksahommissa. Oma ongelma on se että teen vaan muutaman parin vuodessa, joten parien välillä meinaa aina unohtua edellisessä parissa opitut asiat. Eihän toi meikän työnjälki ole lähelläkään ammattilaisten laatua, mutta hyvin on kengät kestäneet ja pieniä parannuksia tulee joka pariin.

Itse aloin tämän homman siinä vaiheessa kun valmistuin ekasta koulusta ja ei ollut enää mittavia puu- ja metallipajoja käytettävissä. Teki mieli tehdä käsillä jotain muuta kuin kransseja ja tonttuovia ja tajusin että kenkiä pystyy tekemään kerrostalokämpässä työpöydän ääressä. Nykyään mulla on tosin iso putsi ja pohjanompelukone vanhempien piharakennuksessa, mutta pääasiassa teen näitä hommia edelleen 54m2 kaksion alkovissa.

Jos joku innostuu aiheesta niin voin lainata eim. lestejä ja neuvoa materiaalien hankkimisessa jne.

User avatar
ManowaRäiä
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 24222
Joined: 20 Aug 2015, 12:18
Location: Joey DeMaio Spoken Word Tour

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#21 Post by ManowaRäiä » 24 Oct 2019, 09:13

Jumaliste, hails!
Ever hear about Vlad the Impaler? Awesome dude with the spikes? He's my hero!

Image Image
Image

User avatar
junkka t kumiankka
3k
Posts: 3429
Joined: 23 Oct 2006, 20:52
Location: ragga hooligan party

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#22 Post by junkka t kumiankka » 24 Oct 2019, 09:37

mähöne wrote:
24 Oct 2019, 07:57
toi on oikeasti kunnioitusta herättävää ja kaataa mun kohdallani jotain päänsisäisiä raja-aitoja. haastaa määrittelemään uudelleen mahdollisten asioiden listaa.

, tulee vähän semmonen kutkuttava olo että toi vois olla ihan mahdollista meiltä muiltakin kuolevaisilta.
Tässä kiteytyy kyllä upeasti se mistä DIY hommissa pidän

uusi kusta
8k
Posts: 8864
Joined: 14 Jan 2019, 15:25

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#23 Post by uusi kusta » 24 Oct 2019, 11:48

Mistäköhän osais muuten ettiä nahkakengän tekijöitä? Ois yks idea josta haluis kysästä.
Image

User avatar
devil via the anus
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 49726
Joined: 01 Apr 2008, 00:24
Location: cloaca satanica

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#24 Post by devil via the anus » 24 Oct 2019, 12:02

surullisen hahmon ritari wrote:
19 Oct 2019, 09:43
Sano sit kun haluat tehä mulle kengät korvausta vastaan :evil3:
Piho wrote:Minä tykkään Jumalasta
Piho wrote:Jumalan nimi on Lucifer

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42733
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#25 Post by dillen aspen » 24 Oct 2019, 12:07

uusi kusta wrote:
24 Oct 2019, 11:48
Mistäköhän osais muuten ettiä nahkakengän tekijöitä? Ois yks idea josta haluis kysästä.
Suomessa ei taida kovin montaa ammattitekijää jotka tekevät mittatilaushommia, kun toi Järvenpään Tomikin lopetti ne hommat (tekee vaan korjauksia nykyään käsittääkseni). Pystyssä olevista tulee mieleen Paljakka handmade -ukko, mutta sillä on sitten hinnatkin aika tapissa.

User avatar
nääsgul
RUTTO SAAPUU
Posts: 51495
Joined: 19 Oct 2009, 23:30
Location: burzum

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#26 Post by nääsgul » 24 Oct 2019, 16:38

tee se itse ystävä wrote:
24 Oct 2019, 12:07
uusi kusta wrote:
24 Oct 2019, 11:48
Mistäköhän osais muuten ettiä nahkakengän tekijöitä? Ois yks idea josta haluis kysästä.
Suomessa ei taida kovin montaa ammattitekijää jotka tekevät mittatilaushommia, kun toi Järvenpään Tomikin lopetti ne hommat (tekee vaan korjauksia nykyään käsittääkseni). Pystyssä olevista tulee mieleen Paljakka handmade -ukko, mutta sillä on sitten hinnatkin aika tapissa.
Järvenpään sivulta:
Mittatilauskenkiä ei toistaiseksi valmisteta. Mittatilauspalvelun tilalle tulee valmismallisto.
Rippa wrote: Haluaa elellä rauhassa luonnon helmassa, taivaalla hävittäjät jyrisee, metsäkoneet kaataa puita, ihmiset mölyää ja möykkää, voimalinjat surisee. On aika kostaa
je veux des ailes végétaliennes ou je veux mourir
Spoiler:
ᛉ H E I L I G E ᛣ
Image
ᛉ H E I L I G E ᛣ

User avatar
nääsgul
RUTTO SAAPUU
Posts: 51495
Joined: 19 Oct 2009, 23:30
Location: burzum

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#27 Post by nääsgul » 24 Oct 2019, 16:40

devil via the anus wrote:
24 Oct 2019, 12:02
surullisen hahmon ritari wrote:
19 Oct 2019, 09:43
Sano sit kun haluat tehä mulle kengät korvausta vastaan :evil3:
haluan tuohon omaan kommenttiin lisätä sen että ei sitten mitään ajatustakaan että ois joku velvoite tai että tarttis. Muistan että meillä on eri kokonen ja mallinen jalka mikä tarkottas uusien lestien ja kaavojen tekoa ja siihen en halua patistaa tippaakaan, hah.
Rippa wrote: Haluaa elellä rauhassa luonnon helmassa, taivaalla hävittäjät jyrisee, metsäkoneet kaataa puita, ihmiset mölyää ja möykkää, voimalinjat surisee. On aika kostaa
je veux des ailes végétaliennes ou je veux mourir
Spoiler:
ᛉ H E I L I G E ᛣ
Image
ᛉ H E I L I G E ᛣ

User avatar
devil via the anus
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 49726
Joined: 01 Apr 2008, 00:24
Location: cloaca satanica

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#28 Post by devil via the anus » 24 Oct 2019, 17:34

surullisen hahmon ritari wrote:
24 Oct 2019, 16:40
devil via the anus wrote:
24 Oct 2019, 12:02
surullisen hahmon ritari wrote:
19 Oct 2019, 09:43
Sano sit kun haluat tehä mulle kengät korvausta vastaan :evil3:
haluan tuohon omaan kommenttiin lisätä sen että ei sitten mitään ajatustakaan että ois joku velvoite tai että tarttis. Muistan että meillä on eri kokonen ja mallinen jalka mikä tarkottas uusien lestien ja kaavojen tekoa ja siihen en halua patistaa tippaakaan, hah.
Jaa niin, en ajatellu tota muuten ollenkaan. Eli sama kaikkeen.
Piho wrote:Minä tykkään Jumalasta
Piho wrote:Jumalan nimi on Lucifer

User avatar
ManowaRäiä
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 24222
Joined: 20 Aug 2015, 12:18
Location: Joey DeMaio Spoken Word Tour

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#29 Post by ManowaRäiä » 24 Oct 2019, 17:43

Paljon tollaisen kenkien tekemiseen menee aikaa?
Ever hear about Vlad the Impaler? Awesome dude with the spikes? He's my hero!

Image Image
Image

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42733
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#30 Post by dillen aspen » 24 Oct 2019, 21:50

devil via the anus wrote:
24 Oct 2019, 17:34
surullisen hahmon ritari wrote:
24 Oct 2019, 16:40
devil via the anus wrote:
24 Oct 2019, 12:02
surullisen hahmon ritari wrote:
19 Oct 2019, 09:43
Sano sit kun haluat tehä mulle kengät korvausta vastaan :evil3:
haluan tuohon omaan kommenttiin lisätä sen että ei sitten mitään ajatustakaan että ois joku velvoite tai että tarttis. Muistan että meillä on eri kokonen ja mallinen jalka mikä tarkottas uusien lestien ja kaavojen tekoa ja siihen en halua patistaa tippaakaan, hah.
Jaa niin, en ajatellu tota muuten ollenkaan. Eli sama kaikkeen.
Joo ei hätää :P , kyllä mää jossain vaiheessa meinaan tehdä muillekin kenkiä, vielä vaan ei itsevarmuus ja aika riitä.
ManowaRäiä wrote:
24 Oct 2019, 17:43
Paljon tollaisen kenkien tekemiseen menee aikaa?
Jos ja kun ompelen pohjat käsin niin luulen että 25-30h luokkaa per pari. Jos saan jossain kohtaa ton mun pohjanompelukoneen toimimaan tarpeeksi varmasti että uskallan syöttää sille kengät niin se nopeuttaa hommaa lähes viidellä tunnilla.

Post Reply