DIY kengät ja muut nahkahommat

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
virtuaali-pekka
Posts: 47
Joined: 06 Mar 2007, 20:40
Location: JKL

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#61 Post by virtuaali-pekka » 19 Nov 2019, 11:13

Aivan mahtavaa tekemistä kenkien parissa Joulutortulla! :prayersmoker:

Itse teen lompakko,vyö, laukku yms. juttuja Roihuvuoren Nahka tittelin alla. Ihanaa tehdä hommia upean materiaalin parissa. Nyt työn alla nojatuoli puuseppäkaverin kanssa, toivottavasti valmistuu tän vuoden aikana!

User avatar
Paul Di'Anneli
Skepu dosentti
Posts: 77307
Joined: 16 Sep 2010, 22:28
Location: Vaihtopenkillä
Contact:

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#62 Post by Paul Di'Anneli » 19 Nov 2019, 11:28

tee se itse joulutorttu wrote:
16 Nov 2019, 10:47
Anneli Mökkimopo wrote:
16 Nov 2019, 00:27
Mua kiinnostaa tavallaan tää ite tekeminen ujosti. Mutta ei varmaan ikinä ole aikaa ja kärsivällisyyttä tuolle tasolle mutta ehkä jotku läppäkengät vois joskus tehdä :-k
Jotkut tollaset Pihka -tyyliset stitchdown kengät on varmaan helpoimmasta päästä jos haluaa kokeilla.
Spoiler:
Image
No jotkut tollaset ois ihan siistitkin. Pitää vähän tutkia aihetta ja miettiä, että onko musta tollaseen. Hyvin äkkiä siinä vaan käy niin, että hommiin on ryhdytty vaikka tietää jo etukäteen ettei tästä mitään tuu!

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42641
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#63 Post by dillen aspen » 19 Nov 2019, 11:32

Kiitoksia virtuaali-pekka! Teikäläisen tekemiset on tuttuja IG:n kautta, helvetin siistejä juttuja! Lompakkohommat kiinnostaa itsenikin ja yksi reppuprojekti on työn alla. Sitten joskus kun on kunnolla tilaa ja rahaa niin ostan kunnon satulasepän ompelukoneen, toi tolppakone on liian kevyt laukku- ja reppuhommiin. Käsin ompelu on toki kestävin ja paras tapa, mutta ei riitä aika siihen hommaan.

Oon näihin kenkiin mennessä onnistunut katkaisemaan elämässäni yhden pohjanompelunaskalin, eilen katkaisin kolme :tuuliviiri: Ei siinä muuten mitään, mutta kun niitä ei oikein enää saa mistään (omat on 50-luvulta). Pitää olla varovaisempi jatkossa.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42641
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#64 Post by dillen aspen » 19 Nov 2019, 11:34

Anneli Mökkimopo wrote:
19 Nov 2019, 11:28
tee se itse joulutorttu wrote:
16 Nov 2019, 10:47
Anneli Mökkimopo wrote:
16 Nov 2019, 00:27
Mua kiinnostaa tavallaan tää ite tekeminen ujosti. Mutta ei varmaan ikinä ole aikaa ja kärsivällisyyttä tuolle tasolle mutta ehkä jotku läppäkengät vois joskus tehdä :-k
Jotkut tollaset Pihka -tyyliset stitchdown kengät on varmaan helpoimmasta päästä jos haluaa kokeilla.
Spoiler:
Image
No jotkut tollaset ois ihan siistitkin. Pitää vähän tutkia aihetta ja miettiä, että onko musta tollaseen. Hyvin äkkiä siinä vaan käy niin, että hommiin on ryhdytty vaikka tietää jo etukäteen ettei tästä mitään tuu!
Jos innostut niin meikältä saa lainaan lestit ja jotain naskaleita jne. Periaatteessa jotain kämänahkaakin voin antaa, mutta eipä tuo älyttömän kallista ole ostettunakaan.

User avatar
Paul Di'Anneli
Skepu dosentti
Posts: 77307
Joined: 16 Sep 2010, 22:28
Location: Vaihtopenkillä
Contact:

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#65 Post by Paul Di'Anneli » 19 Nov 2019, 11:43

tee se itse joulutorttu wrote:
19 Nov 2019, 11:34
Anneli Mökkimopo wrote:
19 Nov 2019, 11:28
tee se itse joulutorttu wrote:
16 Nov 2019, 10:47
Anneli Mökkimopo wrote:
16 Nov 2019, 00:27
Mua kiinnostaa tavallaan tää ite tekeminen ujosti. Mutta ei varmaan ikinä ole aikaa ja kärsivällisyyttä tuolle tasolle mutta ehkä jotku läppäkengät vois joskus tehdä :-k
Jotkut tollaset Pihka -tyyliset stitchdown kengät on varmaan helpoimmasta päästä jos haluaa kokeilla.
Spoiler:
Image
No jotkut tollaset ois ihan siistitkin. Pitää vähän tutkia aihetta ja miettiä, että onko musta tollaseen. Hyvin äkkiä siinä vaan käy niin, että hommiin on ryhdytty vaikka tietää jo etukäteen ettei tästä mitään tuu!
Jos innostut niin meikältä saa lainaan lestit ja jotain naskaleita jne. Periaatteessa jotain kämänahkaakin voin antaa, mutta eipä tuo älyttömän kallista ole ostettunakaan.
Kiitos! Pidän mielessä [-o<

virtuaali-pekka
Posts: 47
Joined: 06 Mar 2007, 20:40
Location: JKL

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#66 Post by virtuaali-pekka » 19 Nov 2019, 11:59

tee se itse joulutorttu wrote:
19 Nov 2019, 11:32
Kiitoksia virtuaali-pekka! Teikäläisen tekemiset on tuttuja IG:n kautta, helvetin siistejä juttuja! Lompakkohommat kiinnostaa itsenikin ja yksi reppuprojekti on työn alla. Sitten joskus kun on kunnolla tilaa ja rahaa niin ostan kunnon satulasepän ompelukoneen, toi tolppakone on liian kevyt laukku- ja reppuhommiin. Käsin ompelu on toki kestävin ja paras tapa, mutta ei riitä aika siihen hommaan.

Oon näihin kenkiin mennessä onnistunut katkaisemaan elämässäni yhden pohjanompelunaskalin, eilen katkaisin kolme :tuuliviiri: Ei siinä muuten mitään, mutta kun niitä ei oikein enää saa mistään (omat on 50-luvulta). Pitää olla varovaisempi jatkossa.
Oon pari vuotta sitten käynyt tuolla Pihkan kenkäkurssilla tekemässä just noi kuvan kengät, on kyllä todella hyvät käyttöjalkineet. Ja päivän mittaiseksi introksi kenkien tekoon ihan 5/5 setti. Nyt yhdet suosikkikengät on tulossa tiensä päähän niin aattelin ne purkaa ja tehdä kaavat ja toivottavasti myös niistä sit kengät joskus. Lestejä on pappa-vainaan suutarinpajan jäljiltä joitakin itselläkin tallessa. Ja muutamia vanhoja naskaleita ja veitsiä myös.

Ompelukoneen hankkiminen on aina tasaisin väliajoin mielessä, pitäisi vaan ottaa asiakseen perehtyä että mitä ja mistä ja mitä varten.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42641
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#67 Post by dillen aspen » 19 Nov 2019, 13:33

Mulla on muuten tekeillä tollanen suutarin puristin (stitching pony), onko Pekalla tai muilla nahka-ukoilla vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon tollaisen kanssa? Tarkoitus oli tehdä sellainen joka tulee jakkaran päälle jalkojen väliin/alle.

virtuaali-pekka
Posts: 47
Joined: 06 Mar 2007, 20:40
Location: JKL

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#68 Post by virtuaali-pekka » 20 Nov 2019, 08:15

tee se itse joulutorttu wrote:
19 Nov 2019, 13:33
Mulla on muuten tekeillä tollanen suutarin puristin (stitching pony), onko Pekalla tai muilla nahka-ukoilla vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon tollaisen kanssa? Tarkoitus oli tehdä sellainen joka tulee jakkaran päälle jalkojen väliin/alle.
Riittävän paljon tilaa niiden leukojen alle korkeussuunnassa, että mahtuu isompikin työ siihen puristuksiin. Leukoihin nahkat suojiksi ettei tuu jälkiä mihinkään ja riittävän paljon puristusvoimaa että pysyy paikallaan. Mulla on pari tollasta halpisversiota, kumpikaan ei ole missään nimessä täydellinen mutta ajaa asiansa. Aika usein tulee ommeltua nykyään myös ilman tota telinettä.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42641
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#69 Post by dillen aspen » 21 Nov 2019, 11:02

On jääny tässä kuvaamatta valmistusvaiheet, mutta kenkiin on nyt liimattu toiset nahkapohjat, pohjat on ommeltu paikalleen, korot kasattu (2x nahka+Dainiten Logger kantalappu), puolipohjat on liimattu paikalleen ja pohjan reunat hiottu, värjätty ja vahattu. Vielä pitää siistiä koron sisäsivu, naulata puolipohjat paikalleen ja lankata kengät. Aika paskat noista tuli, mutta näin vain mennään.

Paska kuva yön pikkutunneilta:


Image

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42641
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#70 Post by dillen aspen » 22 Nov 2019, 14:42

Mulla on jo ikivanha Pedersenin putsi, mutta nyt tarjoutui mahdollisuus ostaa moderni Mebuksen putsi erittäin edulliseen hintaan :-k Aivan totaalisen overkill meikän tarpeisiin, mutta tulevaisuuteen olis kiva varautua.

Putsi on siis tällainen hioma/kiillotuskone.

Image

User avatar
devil via the anus
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 49702
Joined: 01 Apr 2008, 00:24
Location: cloaca satanica

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#71 Post by devil via the anus » 22 Nov 2019, 22:49

tee se itse joulutorttu wrote:
21 Nov 2019, 11:02
On jääny tässä kuvaamatta valmistusvaiheet, mutta kenkiin on nyt liimattu toiset nahkapohjat, pohjat on ommeltu paikalleen, korot kasattu (2x nahka+Dainiten Logger kantalappu), puolipohjat on liimattu paikalleen ja pohjan reunat hiottu, värjätty ja vahattu. Vielä pitää siistiä koron sisäsivu, naulata puolipohjat paikalleen ja lankata kengät. Aika paskat noista tuli, mutta näin vain mennään.

Paska kuva yön pikkutunneilta:


Image
Parempia kuvia olisi kiva nähdä...
Piho wrote:Minä tykkään Jumalasta
Piho wrote:Jumalan nimi on Lucifer

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42641
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#72 Post by dillen aspen » 23 Nov 2019, 10:00

No tosta vähän parempi mutta edelleen paska kuva.

Mulla kävi pikku moka kaavoituksen kanssa ja kengän mittasuhteet on vähän pielessä (kantakappale on liian pieni ja se vetää koko kengän tasapainon liian taakse). Lisäksi päällisen ompeleet ja kappaleiden reunat on melko epäsiistit. Ihan hyvät rymyämis/talvikengät noista saa kuitenkin.

Image

User avatar
Kostojevski
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 46032
Joined: 09 Mar 2016, 20:12

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#73 Post by Kostojevski » 23 Nov 2019, 10:40

Voi hemmetti, nyt vasta bongasin koko topacin ja ahmin sen läpi innokkaasti hailaten. Tällaista hommailua on niin innostavaa ja inspiroivaa seurata, ja lopputuloskin on oikein hieno! Kaikenlaiset viimeistelyyn liittyvät jutut tulee tietty vain tekemällä.

virtuaali-pekan hommailuille myös :salut:

Omat työt liittyy pienmekaniikan kanssa puuhasteluun ja kaikenlainen kädentyö on lähellä sydäntä. Pihkan kenkäkurssille osallistuminen vahvassa harkinnassa.
ManowaRäiä wrote:
15 Nov 2019, 15:20
Tossa on kyllä jotain hienoa, että pikkiriikkisen reijän tekemiseen tarvitaan joku helvetin iso ja raskas mekaaninen laite [-o<
Tämä jos mikä on elämässä tyydyttävää

User avatar
Skinnyass Bitchface
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10486
Joined: 04 Apr 2016, 18:44

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#74 Post by Skinnyass Bitchface » 23 Nov 2019, 11:00

Upea topic :salute:

User avatar
John Hand
Hohdon menettänyt
Posts: 43516
Joined: 04 Aug 2009, 18:48
Location: HARKOVA…

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#75 Post by John Hand » 23 Nov 2019, 14:21

voi jumalauta saatana :salut:
Rehellinen tervehdys teille noin yhdelle prosentille, hopefully you know who you are.
Image
Spoiler:
Image

Post Reply