DIY alusvaatteet

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
diskomyrkkyluikero
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 20661
Joined: 05 Aug 2015, 00:11
Location: Olli Haapakangas fanclub

Re: DIY alusvaatteet

#16 Post by diskomyrkkyluikero » 09 Dec 2020, 08:25

Lauerman kahvi wrote:
05 Dec 2020, 15:42
Keitossani on mies wrote:
30 Nov 2020, 12:23
hyvä topik :salut:

User avatar
diskomyrkkyluikero
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 20661
Joined: 05 Aug 2015, 00:11
Location: Olli Haapakangas fanclub

Re: DIY alusvaatteet

#17 Post by diskomyrkkyluikero » 09 Dec 2020, 08:25

Kysymys pitseistä ja materiaaleista, ei osunut silmään: kuinka helposti löytää luonnonkuituisehkoja kutisemattomia pitsejä, vai onko tämä todella kallis ajatus?

User avatar
eläin (kissa)
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 51272
Joined: 16 Nov 2020, 09:07
Location: Kattby

Re: DIY alusvaatteet

#18 Post by eläin (kissa) » 09 Dec 2020, 08:49

diskotonttuluikero wrote:
09 Dec 2020, 08:25
Kysymys pitseistä ja materiaaleista, ei osunut silmään: kuinka helposti löytää luonnonkuituisehkoja kutisemattomia pitsejä, vai onko tämä todella kallis ajatus?
No sanotaan vaikka niin, että odottelen just tekokuituista joustopitsiä Kanadasta, koska on tosi vaikea löytää sellaista pakkalevyistä, josta saa alushousut leikattua. En oo muuten ehkä ikinä törmännyt luonnonkuituisiin. Suurin osa alusvaatepitseistä on sellaisia 15-25 cm leveitä, mistä saa just rintsikat leikattua.

Mun pääasialliset materiaalilähteet on B Wear (Ruotsissa) ja Make Bra (Tampereella). Ensimmäisestä tilaan yleensä pitsit ja sellaiset harsomaiset (mesh) vuorikankaat, ja sitten sieltä saa kunnollisia hakasia, ja kuminauhoja ja kankaita on vähän laajempi valikoima. Make Brassa on sitten taas hyvälaatuista peruslycraa, parasta kohtaamaani olkainkuminauhaa ja oikeasti metallisia rinkuloita, ja sieltä tilattu taitekuminauha on myös tosi hyvää. Värivalikoima on noissa kaikissa musta, valkoinen ja luonnonvalkoinen, mutta mua ei ole haitannut, koska käytän pääasiassa mustaa kuitenkin.

Studio Costura (ainakin postittaa Virosta) myy kaavojen lisäksi myös Etsyn kautta tarvikkeita, ja myös valmiita tarvikepaketteja. Ja toi kanadalainen, mistä tilasin pitsiä on Emerald Erin, jolla on myös Etsyssä kaavoja ja tarvikkeita. (Oli muitakin kivoja kankaita, mutta hemmetti kun noita joutuu aina tullille selittämään puhelimessa, jos tilaa yli sen jonkun 21€ rajan. Ja näköjään myös kestää sata vuotta kuljettaa pitsi meren yli.)

Hain eilen postista kuminauhoja, niin voisin niistä vähän kirjoitella seuraavaksi.
Hyvin argumentoitu (1)

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 43983
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: DIY alusvaatteet

#19 Post by Sergio Pissahätä » 09 Dec 2020, 10:36

hyvä rojekti! itseäni kiinnostaisi ommella yksinkertaisia boksereita, koska en käytä muunlaisia alusvaatteita ja ompelutaidot on vaatimattomat. Vaikea löytää sopivan helppoja kaavoja, joku muka helppo ohjekin sisälsi varmaan 25 työvaihetta ja kaikkia ihme kikkailusaumurointijuttuja. Luulisi, että munapussittomien ja sepaluksettomien peruskalsonkien tekeminen olisi vähän helpompaa. Jos joku osaa linkata jotain kaavasivustoa niin kiinnostaa. Saumuria ei ole ittellä, mutta äitiltä löytyy tarvittaessa. Voisikohan operaatiosta selvitä jopa ilman saumuria?

Jos tekisin kymmenet jämätrikoobokserit, selviäisin varmaan seuraavat viisi vuotta tai jopa kauemmin [-o< omien kanssa harjoiteltuaan vois polkasta vastaavat satsit veljelle ja heilatyypillekin :idea: niille tosin pitäisi varmaan pikkuisen modata mallia.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
eläin (kissa)
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 51272
Joined: 16 Nov 2020, 09:07
Location: Kattby

Re: DIY alusvaatteet

#20 Post by eläin (kissa) » 09 Dec 2020, 10:56

Sergio Pissahätä wrote:
09 Dec 2020, 10:36
hyvä rojekti! itseäni kiinnostaisi ommella yksinkertaisia boksereita, koska en käytä muunlaisia alusvaatteita ja ompelutaidot on vaatimattomat. Vaikea löytää sopivan helppoja kaavoja, joku muka helppo ohjekin sisälsi varmaan 25 työvaihetta ja kaikkia ihme kikkailusaumurointijuttuja. Luulisi, että munapussittomien ja sepaluksettomien peruskalsonkien tekeminen olisi vähän helpompaa. Jos joku osaa linkata jotain kaavasivustoa niin kiinnostaa. Saumuria ei ole ittellä, mutta äitiltä löytyy tarvittaessa. Voisikohan operaatiosta selvitä jopa ilman saumuria?

Jos tekisin kymmenet jämätrikoobokserit, selviäisin varmaan seuraavat viisi vuotta tai jopa kauemmin [-o< omien kanssa harjoiteltuaan vois polkasta vastaavat satsit veljelle ja heilatyypillekin :idea: niille tosin pitäisi varmaan pikkuisen modata mallia.
Toimisiko joku tällainen lähtökohtana, jos ajattelee, että vaihtaa materiaalit ja unohtaa kukkaistyttöestetiikan?

https://www.etsy.com/listing/642195995/ ... ve_6&crt=1

Mä en itse selviä elämästä ilman saumuria, mutta kyllä esim. tuon firman omistaja tietääkseni käyttää melkein pelkkää ompelukonetta, ja se tekee alusvaatteita myös mittatilauksena myyntiin. Noi ohjeet usein mun mielestä näyttää monimutkaisemmilta kuin mitä ne on, koska jenkit on iso asiakasryhmä, ja ne tykkää kädestä pitämisestä. (Kirjotin ja myin joskus neuleohjeita, ja tämä kulttuurinen yhteentörmäys oli vähän traumaattista. Tän historian takia tykkään myös maksaa kaavoista ja ohjeista, koska voi ristus sitä työmäärää.) Periaatteessa tuossa ommellaan haarasauma ja sivusaumat, ja sitten yksinkertaisimmillaan viimeistellään kolme reunaa taitekuminauhalla.

Sitten on tää ilmaiskaava myös, mutta malli ei oo ehkä se, mitä haetaan?

https://www.ohhhlululingerie.com/produc ... g-pattern/

Mieskaavoja on muuten ylipäätään tosi surkeasti olemassa, ja tää kyllä harmittaa, kun välillä olisi kiva tehdä lahjoja. Tuli nyt kyllä sellainen muistikuva, että mulla ois hyllyssä vanha Suuri Käsityölehti, jossa ois ehkä perus munakalsareita.
Hyvin argumentoitu (1)

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 43983
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: DIY alusvaatteet

#21 Post by Sergio Pissahätä » 09 Dec 2020, 11:02

eläin (kissa) wrote:
09 Dec 2020, 10:56
Sergio Pissahätä wrote:
09 Dec 2020, 10:36
hyvä rojekti! itseäni kiinnostaisi ommella yksinkertaisia boksereita, koska en käytä muunlaisia alusvaatteita ja ompelutaidot on vaatimattomat. Vaikea löytää sopivan helppoja kaavoja, joku muka helppo ohjekin sisälsi varmaan 25 työvaihetta ja kaikkia ihme kikkailusaumurointijuttuja. Luulisi, että munapussittomien ja sepaluksettomien peruskalsonkien tekeminen olisi vähän helpompaa. Jos joku osaa linkata jotain kaavasivustoa niin kiinnostaa. Saumuria ei ole ittellä, mutta äitiltä löytyy tarvittaessa. Voisikohan operaatiosta selvitä jopa ilman saumuria?

Jos tekisin kymmenet jämätrikoobokserit, selviäisin varmaan seuraavat viisi vuotta tai jopa kauemmin [-o< omien kanssa harjoiteltuaan vois polkasta vastaavat satsit veljelle ja heilatyypillekin :idea: niille tosin pitäisi varmaan pikkuisen modata mallia.
Toimisiko joku tällainen lähtökohtana, jos ajattelee, että vaihtaa materiaalit ja unohtaa kukkaistyttöestetiikan?

https://www.etsy.com/listing/642195995/ ... ve_6&crt=1

Mä en itse selviä elämästä ilman saumuria, mutta kyllä esim. tuon firman omistaja tietääkseni käyttää melkein pelkkää ompelukonetta, ja se tekee alusvaatteita myös mittatilauksena myyntiin. Noi ohjeet usein mun mielestä näyttää monimutkaisemmilta kuin mitä ne on, koska jenkit on iso asiakasryhmä, ja ne tykkää kädestä pitämisestä. (Kirjotin ja myin joskus neuleohjeita, ja tämä kulttuurinen yhteentörmäys oli vähän traumaattista. Tän historian takia tykkään myös maksaa kaavoista ja ohjeista, koska voi ristus sitä työmäärää.) Periaatteessa tuossa ommellaan haarasauma ja sivusaumat, ja sitten yksinkertaisimmillaan viimeistellään kolme reunaa taitekuminauhalla.

Sitten on tää ilmaiskaava myös, mutta malli ei oo ehkä se, mitä haetaan?

https://www.ohhhlululingerie.com/produc ... g-pattern/

Mieskaavoja on muuten ylipäätään tosi surkeasti olemassa, ja tää kyllä harmittaa, kun välillä olisi kiva tehdä lahjoja. Tuli nyt kyllä sellainen muistikuva, että mulla ois hyllyssä vanha Suuri Käsityölehti, jossa ois ehkä perus munakalsareita.
kiitos vinkeistä ja linkeistä! On kyllä vinha perä siinä, että noissa jenkkiohjeissa on kuva joka ikisestä kangaspalan kääntämisestä ja sen takia ne vaikuttavat niin monimutkaiselta. Noista linkatuista saa kyllä käsityksen, mitä kappaleita about tarvitaan. Minulla on tosi huonot pehmeiden käsitöiden taidot, koska en ole opiskellut peruskoulussa tekstiilitöitä vaan kolvannut jotain leikkiauton valoja silloin, kun olisin voinut oppia vaateompelua. Onneksi en myöskään välitä siitä, jos lopputulos on krustitasoinen.

Yritin etsiä unisex-ohjetta joustokankaisiin boksereihin, mutta löysin lähinnä lastenvaatteita ja SEW IT LIKE A MAN -juttuja. Ehkä näitä yhdistelemällä teen jonkun prototyypin joululomalla äitin saumurilla. Queer-tyyppinä olisi hienoa osata ommella omalle keholle sopivia vaatteita, kun niitä ei yksinkertaisesti ole olemassa.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 43983
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: DIY alusvaatteet

#22 Post by Sergio Pissahätä » 09 Dec 2020, 11:07

voisin myös purkaa kaikista rispaantuneimmat bokserit ja tehdä niistä kaavat :idea:
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
eläin (kissa)
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 51272
Joined: 16 Nov 2020, 09:07
Location: Kattby

Re: DIY alusvaatteet

#23 Post by eläin (kissa) » 09 Dec 2020, 11:12

Sergio Pissahätä wrote:
09 Dec 2020, 11:02
eläin (kissa) wrote:
09 Dec 2020, 10:56
Sergio Pissahätä wrote:
09 Dec 2020, 10:36
hyvä rojekti! itseäni kiinnostaisi ommella yksinkertaisia boksereita, koska en käytä muunlaisia alusvaatteita ja ompelutaidot on vaatimattomat. Vaikea löytää sopivan helppoja kaavoja, joku muka helppo ohjekin sisälsi varmaan 25 työvaihetta ja kaikkia ihme kikkailusaumurointijuttuja. Luulisi, että munapussittomien ja sepaluksettomien peruskalsonkien tekeminen olisi vähän helpompaa. Jos joku osaa linkata jotain kaavasivustoa niin kiinnostaa. Saumuria ei ole ittellä, mutta äitiltä löytyy tarvittaessa. Voisikohan operaatiosta selvitä jopa ilman saumuria?

Jos tekisin kymmenet jämätrikoobokserit, selviäisin varmaan seuraavat viisi vuotta tai jopa kauemmin [-o< omien kanssa harjoiteltuaan vois polkasta vastaavat satsit veljelle ja heilatyypillekin :idea: niille tosin pitäisi varmaan pikkuisen modata mallia.
Toimisiko joku tällainen lähtökohtana, jos ajattelee, että vaihtaa materiaalit ja unohtaa kukkaistyttöestetiikan?

https://www.etsy.com/listing/642195995/ ... ve_6&crt=1

Mä en itse selviä elämästä ilman saumuria, mutta kyllä esim. tuon firman omistaja tietääkseni käyttää melkein pelkkää ompelukonetta, ja se tekee alusvaatteita myös mittatilauksena myyntiin. Noi ohjeet usein mun mielestä näyttää monimutkaisemmilta kuin mitä ne on, koska jenkit on iso asiakasryhmä, ja ne tykkää kädestä pitämisestä. (Kirjotin ja myin joskus neuleohjeita, ja tämä kulttuurinen yhteentörmäys oli vähän traumaattista. Tän historian takia tykkään myös maksaa kaavoista ja ohjeista, koska voi ristus sitä työmäärää.) Periaatteessa tuossa ommellaan haarasauma ja sivusaumat, ja sitten yksinkertaisimmillaan viimeistellään kolme reunaa taitekuminauhalla.

Sitten on tää ilmaiskaava myös, mutta malli ei oo ehkä se, mitä haetaan?

https://www.ohhhlululingerie.com/produc ... g-pattern/

Mieskaavoja on muuten ylipäätään tosi surkeasti olemassa, ja tää kyllä harmittaa, kun välillä olisi kiva tehdä lahjoja. Tuli nyt kyllä sellainen muistikuva, että mulla ois hyllyssä vanha Suuri Käsityölehti, jossa ois ehkä perus munakalsareita.
kiitos vinkeistä ja linkeistä! On kyllä vinha perä siinä, että noissa jenkkiohjeissa on kuva joka ikisestä kangaspalan kääntämisestä ja sen takia ne vaikuttavat niin monimutkaiselta. Noista linkatuista saa kyllä käsityksen, mitä kappaleita about tarvitaan. Minulla on tosi huonot pehmeiden käsitöiden taidot, koska en ole opiskellut peruskoulussa tekstiilitöitä vaan kolvannut jotain leikkiauton valoja silloin, kun olisin voinut oppia vaateompelua. Onneksi en myöskään välitä siitä, jos lopputulos on krustitasoinen.

Yritin etsiä unisex-ohjetta joustokankaisiin boksereihin, mutta löysin lähinnä lastenvaatteita ja SEW IT LIKE A MAN -juttuja. Ehkä näitä yhdistelemällä teen jonkun prototyypin joululomalla äitin saumurilla. Queer-tyyppinä olisi hienoa osata ommella omalle keholle sopivia vaatteita, kun niitä ei yksinkertaisesti ole olemassa.
Joo siis voin kuvitella, että on vaikeaa löytää sopivaa. Ite olen ihan cis-palasina, jos vaatteet ei istu omasta mielestä just oikein, ja tää puuhastelu on kyllä auttanut siihen.

Mä voisin vaikka yhden kalsariprosessin koittaa kuvata tänne sitten, kun pääsen siihen asti.
Hyvin argumentoitu (1)

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 43983
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: DIY alusvaatteet

#24 Post by Sergio Pissahätä » 09 Dec 2020, 11:16

Mie olen puolitoistametrinen persjalkainen suohirviö, jolla on leveät hartiat eikä juurikaan tissejä, joten mikään vaate ei ole ikinä oikein sopinut paitsi löysät lökärit, joten olisi melkoinen kokemus, että joku sopisi joskus! Sori tilityksestä!

Alkkarirapsaa odotellen :bounce: voin rapsata omista kötöstyksistäkin, jos tämä on yleinen diy-alusvaate-topique.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
eläin (kissa)
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 51272
Joined: 16 Nov 2020, 09:07
Location: Kattby

Re: DIY alusvaatteet

#25 Post by eläin (kissa) » 09 Dec 2020, 11:19

Sergio Pissahätä wrote:
09 Dec 2020, 11:16
Mie olen puolitoistametrinen persjalkainen suohirviö, jolla on leveät hartiat eikä juurikaan tissejä, joten mikään vaate ei ole ikinä oikein sopinut paitsi löysät lökärit, joten olisi melkoinen kokemus, että joku sopisi joskus! Sori tilityksestä!

Alkkarirapsaa odotellen :bounce: voin rapsata omista kötöstyksistäkin, jos tämä on yleinen diy-alusvaate-topique.
On yleinen joo!

Kuulostaa muuten ihan mun kropalta. Pahimmillaan olen jostain haalarikaavasta lyhentänyt 5 cm yläosasta ja 20 cm punteista, että tuli siinä omapersjalkaisuus hyvin selväksi. :D
Hyvin argumentoitu (1)

User avatar
riparapa
perunan syöjä
Posts: 54218
Joined: 01 Jan 2008, 03:26
Location: Hankkijan kasvinjalostus

Re: DIY alusvaatteet

#26 Post by riparapa » 09 Dec 2020, 12:24

tämmöinen rojekti vähän kiinnostaa koska käytän toisinaan kusemiseen tarkoitettua päkkeriä ja perus boksereissa se pyörii siinä munataskussa ympyrää jos siihen taskuun ylipäätään saa leikattua jonkinlaisen reiän, ja valmiit päkkeribokserit maksaa maltaita. tietty se kaava on sitten sen verran monimutkainen ettei siitäkään kyllä näillä taidoilla mitään tulis.
Vastustan jyrkästi kaikkiea ja kannatan mitä mieleen tulee.
THE FREAKS ARE COMING :transagenda:
Spoiler:
Image

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 43983
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: DIY alusvaatteet

#27 Post by Sergio Pissahätä » 09 Dec 2020, 12:34

riparapa wrote:
09 Dec 2020, 12:24
tämmöinen rojekti vähän kiinnostaa koska käytän toisinaan kusemiseen tarkoitettua päkkeriä ja perus boksereissa se pyörii siinä munataskussa ympyrää jos siihen taskuun ylipäätään saa leikattua jonkinlaisen reiän, ja valmiit päkkeribokserit maksaa maltaita. tietty se kaava on sitten sen verran monimutkainen ettei siitäkään kyllä näillä taidoilla mitään tulis.
jos jossain hypoteettisessa tilanteessa on pätäkkää, niin tamperelainen Ompelimo Harakanpesä varmaan olisi kiinnostunut tämmöisten suunnittelemisesta
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
riparapa
perunan syöjä
Posts: 54218
Joined: 01 Jan 2008, 03:26
Location: Hankkijan kasvinjalostus

Re: DIY alusvaatteet

#28 Post by riparapa » 09 Dec 2020, 13:07

Sergio Pissahätä wrote:
09 Dec 2020, 12:34
riparapa wrote:
09 Dec 2020, 12:24
tämmöinen rojekti vähän kiinnostaa koska käytän toisinaan kusemiseen tarkoitettua päkkeriä ja perus boksereissa se pyörii siinä munataskussa ympyrää jos siihen taskuun ylipäätään saa leikattua jonkinlaisen reiän, ja valmiit päkkeribokserit maksaa maltaita. tietty se kaava on sitten sen verran monimutkainen ettei siitäkään kyllä näillä taidoilla mitään tulis.
jos jossain hypoteettisessa tilanteessa on pätäkkää, niin tamperelainen Ompelimo Harakanpesä varmaan olisi kiinnostunut tämmöisten suunnittelemisesta
eipäs tullut mieleenkään tämmöinen vaihtoehto, pitänee laittaa kyselyä menemään kunhan joutaa :idea:
Vastustan jyrkästi kaikkiea ja kannatan mitä mieleen tulee.
THE FREAKS ARE COMING :transagenda:
Spoiler:
Image

User avatar
Keitossani on mies
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 72151
Joined: 09 Sep 2013, 00:12
Location: Käpylä mummo seura

Re: DIY alusvaatteet

#29 Post by Keitossani on mies » 10 Dec 2020, 11:44

Mulla on käsityölehdissä muistaakseni useammatkin alusvaatekaavat, boksereita ainakin useat ja myös alushousuja :-k varsinaista rintaliivien ohjetta en muista nähneeni mutta kaarituelliset bikiniliivit ainakin on, samat kaavat niihin varmaan käy :-k

/ Niin jos joku haluaa munakalsarikaavoja eikä ole hyviä löytänyt, niin uskoisin että mulla on kyllä tuolla jemmassa :o
ImageImage

User avatar
eläin (kissa)
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 51272
Joined: 16 Nov 2020, 09:07
Location: Kattby

Re: DIY alusvaatteet

#30 Post by eläin (kissa) » 13 Dec 2020, 12:41

Projekti etenee kuin hautajaissaattue, ja pitsi on vieläkin jossain ( :x ), mutta hölisen tähän väliin vähän kuminauhoista ja muista kilkkeistä.

Image

Kuvassa ylhäältä alas:

Läpinäkyvää kuminauhaa, jota käytetään pitsireunojen stabiloimiseen. Tämä kannattaa vaan ommella lähestulkoon venyttämättä paikoilleen pienellä siksakilla.

Taitekuminauhaa (fold over elastic / FOE), joka on niin kuin vinonauha, paitsi kuminauhaa. Jos mitään muuta näistä ei ole saatavilla eikä olla tekemässä millään tavalla tukevia rintsikoita, niin tätä voi käyttää kaikkeen. Ommellessa kannattaa venyttää pienesti, ja tämä on ärsyttävä näppituntumajuttu, jonka oppii tekemällä. Kuvassa oleva on vähän käppästä laatua ja venyy epätasaisesti ommellessa, mutta en jaksanut kaivella parempaa mustaa hyllystä, ja tässä värissä ehkä näkyy paremmin, että siinä on tuollainen taitekohta keskellä.

Ympäryskuminauhaa (band elastic), eli tämä tulee rintsikoihin siihen alareunaan, ja on yleensä aika jämäkkää ja toisella puolella on pehmeämpi pinta, koska se tulee napakasti ihoa vasten. Ite tykkään mitoittaa tämän niin, että mittaan alareunan pituuden ja vähennän mitasta 5%. Tosin just törmäsin ohjeeseen, että venyttäisi sentin per viisi senttiä, mutta en ole ehkä ihan niin tiukkojen valjaiden ystävä. Leveys on yleensä 12 mm, ja kaavoissa on myös sen verran saumanvaraa alareunassa.

Olkainkuminauhaa (strap elastic) ja sitten noi helat, joille en keksi parempaa suomenkielistä nimitystä tähän hätään, mutta rings & sliders. Tässä on nyt 15 mm leveää, koska halusin yksiin rintsikoihin leveämmät olkaimet ja tästä on tuolla toisaalla kuvamateriaalia. 12 mm tuntuu välillä myös itselle overkilliltä, mutta en tiiä, ehkä sitä kapeammalle ei oo markkinoita tai jotain. Mutta siis, noita rinkuloita on sitten aina kuminauhan leveyttä vastaavia kokoja, elikkäs 12 ja 15 mm olkaimille tarvitsee eri kokoiset.

Seuraava ei ole kuminauhaa vaikka vähän joustaakin, vaan sitä kujanauhaa, mihin yleensä tungetaan kaarituet. Tätä meinaan nyt käyttää vaan stabiloimaan ja siistimään saumoja.

Ja alimpana on tuollaista pehmeää alusvaatekuminauhaa, jota en yleensä osta, vaan korvaan taitekuminauhalla, mutta nyt teki mieli laittaa tällaista vaihteeksi kalsareiden vyötäröön.

Ja siitä oikealle on vielä tuollaiset perus hakaset, joita saa yleensä kahdella tai kolmella rivillä, mutta myös sellaisena itse pätkittävänä nauhana. Kerran olen viimeksi mainittua kokeillut, ja ne itse leikatut reunat kutitti selkää, ja en kokeile toiste. Mikä tarkoittaa, että nää pitää aina tilata Ruotsista, koska en ole löytänyt näitä valmiita mistään Suomesta.

Olin joskus aikoinaan ihan paniikissa näistä kaikista, kun menin lukemaan hifistelyblogeja, joissa panikoitiin kaikesta. Aloitin sitten niin, että ekat pari kertaa tilasin valmiita tarvikepaketteja, ja sitten kun aloin tajuta, mikä menee minne, siirryin valikoimaan juttuja itse. Periaatteessa hyvät rintsikat tulee, kun on taitekuminauhaa, ympäryskuminauhaa ja olkainkuminauhaa heloineen ja hakaset, ja muita juttuja käyttää sitten välillä huvikseen. Ja tein kyllä tänäkin syksynä yhden alusvaatesetin pelkästään kankaasta ja taitekuminauhasta, ja tuli aivan mukava.
Hyvin argumentoitu (1)

Post Reply