DIY alusvaatteet

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
eläin (kissa)
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 51349
Joined: 16 Nov 2020, 09:07
Location: Kattby

DIY alusvaatteet

#1 Post by eläin (kissa) » 28 Nov 2020, 16:48

Aina välillä pitää uusia kalsarivarastoa, ja tykkään tehdä sen tällä tavalla isompana könttänä, koska yksittäisiin kappaleisiin menee ehkä tunti tai pari, ja onko se nyt sitten mikään projekti.

Image

Suunnitelma: on

Kaavat:
- Ohhh Lulu Hyacinth (OK)
- Ohhh Lulu Ava, versio A (OK)
- Ohhh Lulu Delphine, versiot A ja B (tulostamatta, teippaamatta ja muokkaamatta)
- Studio Costura Mara (OK)

Materiaalit:
- lycraa on
- pitsi on tilattu
- vuorikangasta on
- mustaa trikoota on
- taitekuminauhaa on
- olkainkuminauhaa saattaa olla
- heloja saattaa olla
- vyötärökuminauhaa pitää varmaan tilata
- tota rintsikoiden alareunan mikä toi nyt on kuminauhaa pitää varmaan tilata
- sitä sellaista kaaritukien kujanauhaa todellakin pitää tilata
- ainakin yhdet mustat hakaset, mutta tilaan varmaan parit ylimääräiset varastoon

Seuraavaksi projektissa pitää siis printtailla kaksien kalsareiden kaavat ja keksiä, miten noiden rintsikoiden kupeista saa vielä sentin korkeutta pois ilman, että kaava tuhoutuu. Sitten materiaali-inventaario.
Hyvin argumentoitu (1)

User avatar
eläin (kissa)
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 51349
Joined: 16 Nov 2020, 09:07
Location: Kattby

Re: DIY alusvaatteet

#2 Post by eläin (kissa) » 29 Nov 2020, 11:03

Jatkuu: sain skarpattua ja tulostin loput kaavat, fiksasin Maraa vielä ja leikkelin kaikki kuntoon. Kuminauhat on tilauksessa, koska BWearilla on viime aikoina mennyt puolitoista viikkoa pelkkään tilauksen käsittelyyn.
Kuvat ovat mukavan marraskuisia:

Image

Osa kaavoista alkaa olla jo aika puhki rakastettuja, ja saatan jaksaa jossain vaiheessa jäljentää ne uusiksi. Ehkä.

Image

Studio Costuran Mara taitaa olla ensimmäinen ikinä kuppikoko-ympäryskoko -kaava*, jonka olen saanut muokattua itselle sopivaksi. En tule kylläkään ikinä tajuamaan rintsikkakokoja, koska tässäkin olisin kokotaulukon mukaan tarvinnut koon 70E tai 70F, joita ei ollut kaavassa mukana. Nyt on sitten koko 70D revitty kappaleiksi elikkäs yksinkertaisesti otettu kuppiosan korkeudesta 5 cm pois, mutta leveyteen/ympärysmittaan ei tarvinnut koskea. :dontknow: Tämäkään kaava ei siis ole kaarituille soveltuva, ja mitä nyt sellaisia olen joskus aikoinaan kokeillut, niin materiaaleja menee hukkaan ja mustelmia tulee kylkiluiden päälle ja vituttaa ja tuntuu epämuodostuneelta, joten kaarituet cancelled.

*Esim. noi Ohhh Lulun kaavat on lähtökohtaisesti koossa XS-XXL isoimman rinnanympärysmitan mukaan, ja ilmoitettu, että mittasuhteet on noin C-D-kupille. Näihin yleensä lisään jonkun 0,5-1 cm syvyyttä kuppiin/etukappaleeseen ja poistan saman verran ympärystä takakappaleesta, ja hyvä tulee. Poikkeuksena projektissa mukana oleva (p.s. ilmainen kaava muuten) Hyacinth, jonka kuppikoko on noin A-B, ja johon lisäsin tutoriaalin mukaan volyymia vähän eri systeemillä.
Hyvin argumentoitu (1)

User avatar
badger
8k
Posts: 8672
Joined: 15 Feb 2016, 19:46

Re: DIY alusvaatteet

#3 Post by badger » 29 Nov 2020, 18:42

nopeesti laskettuna tuossa vois säästää jos tekis boksereita ite, kaupassa noi maksaa jotai 7e kappale ja eurokankaasta sais puuvillaa 100cm x 150cm 10-15e, tuostahan sais jo monta pöksyä
mitähän kangasta noihin käytetään

User avatar
eläin (kissa)
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 51349
Joined: 16 Nov 2020, 09:07
Location: Kattby

Re: DIY alusvaatteet

#4 Post by eläin (kissa) » 29 Nov 2020, 19:12

badger sadberg badger wrote:
29 Nov 2020, 18:42
nopeesti laskettuna tuossa vois säästää jos tekis boksereita ite, kaupassa noi maksaa jotai 7e kappale ja eurokankaasta sais puuvillaa 100cm x 150cm 10-15e, tuostahan sais jo monta pöksyä
mitähän kangasta noihin käytetään
Voin vahvistaa, vaikka rintsikkaprojektit tuleekin aavistuksen kalliimmaksi. Jollain kolmenkympin sijoituksella tulee yleensä se setti, jonka olin alunperinkin meinannut tehdä, ja sitten ylijäämistä yhdistelemällä vielä jotain lisää, koska noihan ei vie kangasta juuri ollenkaan.

Lähtisin eurokankaassa vaatetusosastolle tutkimaan jotain pehmeähköä puuvillaa, mutta en ole bokseriasiantuntija.
Hyvin argumentoitu (1)

User avatar
beebe munk
meitikkä
Posts: 118985
Joined: 01 Jan 2005, 17:20
Location: kiikkustuoli

Re: DIY alusvaatteet

#5 Post by beebe munk » 29 Nov 2020, 23:09

topik seurantaan. ite vihaan ommella joustavia kankaita, joten en jaksa tämmöseen rojektiin ikinä ryhtyä, mutta kiinnostaa silti. oon miettinyt semmosten rintsikkatoppien ompelua kyllä, kun en meinaa kaupasta löytää sellasia tosi simppeleitä mitä haluaisin.
KUUKAUDEN KESÄ TARJOUS SIILI
Image
Spoiler:
Image

User avatar
eläin (kissa)
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 51349
Joined: 16 Nov 2020, 09:07
Location: Kattby

Re: DIY alusvaatteet

#6 Post by eläin (kissa) » 30 Nov 2020, 07:22

Voin paljastaa, että en mäkään tätä tekisi ilman saumuria.
Hyvin argumentoitu (1)

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42710
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY alusvaatteet

#7 Post by dillen aspen » 30 Nov 2020, 08:14

Tein joskus 10v sitten yhdet kalsarit ja ne pääsi eläkkeelle tänä vuonna. Isomman satsin tekeminen on käynyt mielessä kun ärsyttää maksaa 15e kestävistä boksereista.

User avatar
Paul Di'Anneli
Skepu dosentti
Posts: 77333
Joined: 16 Sep 2010, 22:28
Location: Vaihtopenkillä
Contact:

Re: DIY alusvaatteet

#8 Post by Paul Di'Anneli » 30 Nov 2020, 08:28

Jos jaksat raportoida ompeluprosessia silleen, että vähemmänkin saumuria käyttänyt pysyy kärryillä niin olen kiitollinen [-o< Oon miettinyt jo kauemmin, että opettelis tekeen ite vaatteensa ja jotenki vituttaa taas kaikki. Jotain shortseja oon jämäkankaista aiemmin lähinnä tehny mutta tämmönen vois olla ihan fiksu rojekti.

User avatar
eläin (kissa)
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 51349
Joined: 16 Nov 2020, 09:07
Location: Kattby

Re: DIY alusvaatteet

#9 Post by eläin (kissa) » 30 Nov 2020, 11:20

Ajattelin kyllä tuottaa melko perusteellista raporttia, kun ei tässä ole nyt muutakaan, kuin kotona nysvääminen. Tää jonkin verran poikkeaa ns. normaalista vaateompelusta, mutta on toisaalta mielestäni jännittävämpää.
Hyvin argumentoitu (1)

User avatar
beebe munk
meitikkä
Posts: 118985
Joined: 01 Jan 2005, 17:20
Location: kiikkustuoli

Re: DIY alusvaatteet

#10 Post by beebe munk » 30 Nov 2020, 11:52

eläin (kissa) wrote:
30 Nov 2020, 07:22
Voin paljastaa, että en mäkään tätä tekisi ilman saumuria.
saumuri löytyy mutta en silti tuu toimeen joustavien kankaiden kanssa. :oops: mulla ei oikein kärsivällisyys riitä laittamaan niitä säätöjä paikalleen. :P
KUUKAUDEN KESÄ TARJOUS SIILI
Image
Spoiler:
Image

User avatar
beebe munk
meitikkä
Posts: 118985
Joined: 01 Jan 2005, 17:20
Location: kiikkustuoli

Re: DIY alusvaatteet

#11 Post by beebe munk » 30 Nov 2020, 11:52

perusteellinen raportti kiinnostaa! ties vaikka innostuiski sit kokeilemaan kuitenki itekki!
KUUKAUDEN KESÄ TARJOUS SIILI
Image
Spoiler:
Image

User avatar
eläin (kissa)
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 51349
Joined: 16 Nov 2020, 09:07
Location: Kattby

Re: DIY alusvaatteet

#12 Post by eläin (kissa) » 30 Nov 2020, 11:57

Jes! Katotaan, tuleeko materiaalit pikaisesti, vai pitääkö käydä pieteetillä läpi kaavojen muokkaaminen tässä välissä.
Hyvin argumentoitu (1)

User avatar
Keitossani on mies
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 72159
Joined: 09 Sep 2013, 00:12
Location: Käpylä mummo seura

Re: DIY alusvaatteet

#13 Post by Keitossani on mies » 30 Nov 2020, 12:23

hyvä topik :salut:
ImageImage

User avatar
eläin (kissa)
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 51349
Joined: 16 Nov 2020, 09:07
Location: Kattby

Re: DIY alusvaatteet

#14 Post by eläin (kissa) » 05 Dec 2020, 12:43

En ole nyt saanut mitään erityisen mielenkiintoista aikaan (paitsi leikkasin parit mummoalushousut siitä kankaasta, mitä jo oli kotona), ja puolet materiaaleista on edelleen matkalla, niin ajattelin kirjoitella tähän väliin muistiin kaavamuokkausasiaa:
Ihan ensin disclaimerina, että olen itse pituutta lukuun ottamatta siinä määrin standardimittainen, että pääsen kohtalaisen helpolla. Lyhyys on kuitenkin sitä luokkaa, että kyllä mummoalkkareistakin joutuu ottamaan korkeutta pois, mikä tapahtuu suunnilleen näin, että tuo punainen osuus taitetaan pois ja sitten teipataan:

Image

Ohhh Lulun noita korkeavyötäröisiä joudun yleensä madaltamaan 1-2 cm, ja tuossa oikeastaan vaan katsoo, että korkeus otetaan pois suorassa kulmassa keskitaitteeseen nähden. Jos ja kun sivusauma pykältää, niin siihen voi teipata lisää paperia ja piirtää uusiksi, mutta mä olen yleensä vaan kangasta leikatessa katsonut, että tuosta noin.

Rintsikat on kyllä olleet mullekin vaikeita, ja tosi moni sellainen kaava, jota on yleisesti hehkutettu ompeluskenessä ei ole istunut mulle millään metodilla. Sitten kun noi kaavoittajat on monesti itseoppineita, niin olen yrittänyt vähän silmäillä, että onko siellä taas kaavoitettu itselle, ja onko meillä sama kroppa vai ei. Helpointa (ja ehkä elämäni parhaat päätökset top 5:ssä muutenkin) oli luovuttaa kaaritukien kanssa ja noilla yksinkertaisemmilla kaavoilla pääsi silleen kivasti alkuun, että oli helppo nähdä testiversiosta, mistä puuttuu tilaa ja mistä pitäisi ottaa pois.

Ja nyt kun on näppituntuma, niin Hyacinthia muokkasin sokkona vaan näin, että leikkasin noiden punaisten viivojen kohdalta kaavan auki saumanvaraan asti (tai ei tuossa yläreunassa välttämättä ollutkaan sitä), ja sitten levitin alareunaan (1.) saumakohtaan (1/2 tuumaa, eli 12-13 mm reunasta) 2,5 cm lisää ja lisäksi sivusaumaan (2.) samalla systeemillä 1,5 cm lisää:

Image

Lopuksi teippasin kaavan taakse lisää paperia täyttämään reiät. Takakappaletta en muokannut, kun kangas joustaa sen verran, että sivusauman lisäyksen pystyy ommellessa syöttämään samaan mittaan.

Ja sitten on näitä vähän niin kuin kaarituille piirrettyjä kaavoja mutta ei kuitenkaan, ja näiden perinteisempien mallien kanssa on edelleen enemmän säätämistä:

Image

Elikkäs tässä on tapahtunut seuraavaa:
1. Kuppiosien A ja B yläosasta on otettu keskellä olevan sauman suuntaisesti 2 cm korkeutta pois. Tässäkin on olennaista, että mittaa just sauman kohdalta eikä kaavan reunasta, jolloin noi kappaleet saa edelleen ommeltua yhteen, koska sauman pituus pysyy samana. Ja tuossa kun näkyy tuo kohdistusmerkki, niin teen aina silleen, että sen kohdalta ei leikellä, ja se ikään kuin pysyy paikoillaan, vaikka sauman pituus muuttuu molemmin puolin.
2. Kupin alaosasta ja yläreunasta on otettu kiilamaisesti korkeutta pois niin, että yläreunasta lähtee 2 cm, sauman kohdalta 1 cm, ja sitten kupin ja tuon mikä toi on (engl. cradle, mutta sanotaan vaikka etukappaleeksi) väliseen sauman kohdalla kiila on 05, cm, mikä sitten johtaa siihen, että
3. ja 4. myös muita kaavan osia piti madaltaa 0,5 cm.

Sinisellä yritin esittää vielä vikan hienosäädön, eli kun olin tehnyt muokatulla kaavalla ensimmäiset kunnolliset rintsikat, niin totesin että tuli vähän turhan peittävät tyyliin vintage-mummorintsikat, joten taittelin vielä kupin yläreunasta etukeskisaumaan yhden sentin korkeutta pois. (Nyt jännittää, että riittikö ja tuleekohan seuraavista sellaiset kuin halusin.)

Tein ekat muutokset niin, että saumuroin ensin pelkästä vuorikankaasta proton, johon laitoin hakaset nuppineuloilla kiinni, ja siitä sitten peilin edessä neulasin liikaa kangasta pois, kunnes näytti sopivalta. Tässäkin luulin ensin, että mun pitää poistaa kupin pystysaumasta syvyyttä, kunnes tajusin onneksi, että syvyyshän on ok, mutta ihan väärässä korossa. Sitten lopuksi mittasin protosta, kuinka paljon olin kangasta rypyttänyt, ja siirsin muutokset paperikaavaan. Sitten vielä toinen kökköproto, jolla tarkistin, että muutokset toimii.

Aika yleinen ohje internetsissä on, että pitää tehdä ihan loppuun asti rintsikat oikeilla materiaaleilla, jotta istuvuutta voi tarkastella luotettavasti, mutta oon vähän sitä mieltä, että tämä on materiaalien tuhlausta, ja vähemmälläkin vaivalla voi onnistua. (Enkä kyllä muutenkaan oikein jaksa sitä hinkkausskeneä, jossa vuosien ajan mietitään, miten saa ton millin rypyn pois vasemman tissin kohdalta.)

Semmonen. Jotain kehopositiivisuusjuttuja teki mieli kirjoittaa tähän myös, mutta en osaa oikein muotoilla niitä, paitsi että on ollut itselle hyväksi oppia muokkaamaan vaatteita itseen sopiviksi eikä päinvastoin.
Hyvin argumentoitu (1)

minni cunt
Posts: 145
Joined: 03 Mar 2020, 04:07

Re: DIY alusvaatteet

#15 Post by minni cunt » 05 Dec 2020, 15:42

Keitossani on mies wrote:
30 Nov 2020, 12:23
hyvä topik :salut:

Post Reply