N: Vastikkeeton natsi töräyttelee taas! (grand unified Jari Ehrnrooth -topik)

Wannabe-poliitikkojen, profeettojen ymv. erikoisjengin draamaseurantaa. Extra sackey.

Moderator: raaka mestitsi ¹

Post Reply
Message
Author
User avatar
Nakkipipo viiksillä
King of PIF
King of PIF
Posts: 16022
Joined: 04 Dec 2015, 17:11
Location: Hindukušin solat

Re: N: Vastikkeeton natsi töräyttelee taas! (grand unified Jari Ehrnrooth -topik)

#721 Post by Nakkipipo viiksillä » 14 Apr 2020, 10:33

Ingmar Bergmanin kuolema wrote:
13 Apr 2020, 18:37
Ei taida olla millään oikealla medialla tilaa ihan tämmöiselle filosofis-hypnoottiselle poliittiselle julistukselle joka esittää ettei ole poliittinen julistus.
Näin, joten paras loppusijoituspaikka Ehrnroothin kolumneille taitaakin olla Oikea Media.
Image
Spoiler:
Image

User avatar
Noise-Mummo
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 23636
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Itis

Re: N: Vastikkeeton natsi töräyttelee taas! (grand unified Jari Ehrnrooth -topik)

#722 Post by Noise-Mummo » 14 Apr 2020, 10:41

Ylypiä wrote:
13 Apr 2020, 11:09
Noise-Mummo virallinen wrote:
13 Apr 2020, 10:34
Trollface-mies wrote:
26 Mar 2020, 19:16
Hemmetti sentään sitä Yleä joka ei julkaise Jari Ehrnroothin massiivisia marttyyrikolumneja kovimman kulkutautiuhan aikana.
Pikkulinnut jutteli että Yle olisi lopettanut yhteistyön lopullisesti.
Vieköhän tie Iltalehtiin, Maikkarille vai suoraan Sarastukseen/Alfalle?
Laitan veikkauksen iltalehdet-luukkuun. Veikkaan ettei ole kuitenkaan tarpeeksi sakiaa syvään päätyyn.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
Poop ON Tape: https://www.facebook.com/poopontape
UUTUUS: JP&S: RASKAS JOULU-ep
<<<< Maustetytöt-Fan Club jäsen #6 >>>> Image

User avatar
Jesse Python
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 151032
Joined: 11 Nov 2011, 07:43

Re: N: Vastikkeeton natsi töräyttelee taas! (grand unified Jari Ehrnrooth -topik)

#723 Post by Jesse Python » 14 Apr 2020, 11:04

Noise-Mummo virallinen wrote:
14 Apr 2020, 10:41
Ylypiä wrote:
13 Apr 2020, 11:09
Noise-Mummo virallinen wrote:
13 Apr 2020, 10:34
Trollface-mies wrote:
26 Mar 2020, 19:16
Hemmetti sentään sitä Yleä joka ei julkaise Jari Ehrnroothin massiivisia marttyyrikolumneja kovimman kulkutautiuhan aikana.
Pikkulinnut jutteli että Yle olisi lopettanut yhteistyön lopullisesti.
Vieköhän tie Iltalehtiin, Maikkarille vai suoraan Sarastukseen/Alfalle?
Laitan veikkauksen iltalehdet-luukkuun. Veikkaan ettei ole kuitenkaan tarpeeksi sakiaa syvään päätyyn.
Helpommin ehkä sopis Appelsin-mediaan kuin Iltalehteen, mutta ton jorinat on niin epäkaupallista ankeutusta, että en oikein usko kolumniensa myyvyyteen.

User avatar
Salajulkku
King of PIF
King of PIF
Posts: 15215
Joined: 09 Apr 2013, 12:34

Re: N: Vastikkeeton natsi töräyttelee taas! (grand unified Jari Ehrnrooth -topik)

#724 Post by Salajulkku » 14 Apr 2020, 11:55

Jesse Python wrote:
14 Apr 2020, 11:04
Noise-Mummo virallinen wrote:
14 Apr 2020, 10:41
Ylypiä wrote:
13 Apr 2020, 11:09
Noise-Mummo virallinen wrote:
13 Apr 2020, 10:34
Trollface-mies wrote:
26 Mar 2020, 19:16
Hemmetti sentään sitä Yleä joka ei julkaise Jari Ehrnroothin massiivisia marttyyrikolumneja kovimman kulkutautiuhan aikana.
Pikkulinnut jutteli että Yle olisi lopettanut yhteistyön lopullisesti.
Vieköhän tie Iltalehtiin, Maikkarille vai suoraan Sarastukseen/Alfalle?
Laitan veikkauksen iltalehdet-luukkuun. Veikkaan ettei ole kuitenkaan tarpeeksi sakiaa syvään päätyyn.
Helpommin ehkä sopis Appelsin-mediaan kuin Iltalehteen, mutta ton jorinat on niin epäkaupallista ankeutusta, että en oikein usko kolumniensa myyvyyteen.
Ei ole kyllä kansanvillitsijän ominaisuuksia Jarilla.
Image

User avatar
hyvin pienikokoinen Korhonen
Posts: 132
Joined: 02 Mar 2020, 17:31
Location: gulagin vartiokoppi

Re: N: Vastikkeeton natsi töräyttelee taas! (grand unified Jari Ehrnrooth -topik)

#725 Post by hyvin pienikokoinen Korhonen » 14 Apr 2020, 11:57

Jesse Python wrote:
14 Apr 2020, 11:04
Noise-Mummo virallinen wrote:
14 Apr 2020, 10:41
Ylypiä wrote:
13 Apr 2020, 11:09
Noise-Mummo virallinen wrote:
13 Apr 2020, 10:34
Trollface-mies wrote:
26 Mar 2020, 19:16
Hemmetti sentään sitä Yleä joka ei julkaise Jari Ehrnroothin massiivisia marttyyrikolumneja kovimman kulkutautiuhan aikana.
Pikkulinnut jutteli että Yle olisi lopettanut yhteistyön lopullisesti.
Vieköhän tie Iltalehtiin, Maikkarille vai suoraan Sarastukseen/Alfalle?
Laitan veikkauksen iltalehdet-luukkuun. Veikkaan ettei ole kuitenkaan tarpeeksi sakiaa syvään päätyyn.
Helpommin ehkä sopis Appelsin-mediaan kuin Iltalehteen, mutta ton jorinat on niin epäkaupallista ankeutusta, että en oikein usko kolumniensa myyvyyteen.
Minä lyön internettini vetoa Iltasössötyksen puolesta. Kyllä ne sieltä löytävät lukijakuntaa, joka pönkittää egoaan näillä "olen minä kyllä vitun fiksu ja rationaalinen kun uskallan sanoa suoraan, ettei tämä yhteiskunta pyöri jos köyhien lapsia ei syödä ja kaikilta muilta kuin minulta oteta kaikkea pois. Hyi kuinka halveksinkaan näitä inhimillisyydestä ja elämisen arvoisesta elämästä vinkuvia tunteilijoita"-fiilistelyillä.
En pidä trukeista mutta trukit pitävät minusta.

User avatar
Eristyislaatuinen nautasuhde
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19416
Joined: 07 Feb 2013, 14:52
Location: Pikes Peak

Re: N: Vastikkeeton natsi töräyttelee taas! (grand unified Jari Ehrnrooth -topik)

#726 Post by Eristyislaatuinen nautasuhde » 14 Apr 2020, 12:59

Johan tuolta on yksi Verkkouutisissa julkaistu, se kai se sen uusi koti on nytten.
Image
Bakom ett hörn står döden på lur
Han tar mig när han vill
Leikitäänkö hetki yhdessä ennen kuin kuollaan
Huolimatomuus, tä? ja kirjoitusvirheet

User avatar
Bastin Osson
Posts: 873
Joined: 17 Apr 2020, 11:31
Location: Kissa-asiain toimisto

Re: N: Vastikkeeton natsi töräyttelee taas! (grand unified Jari Ehrnrooth -topik)

#727 Post by Bastin Osson » 12 May 2020, 12:11

Jari töräyttää jälleen YLEllä.
Jari Ehrnroothin kolumni: Suomalaisuuden koodi

Suomalaisuuden snellmanilainen koodi selittää sen, miksi me niin hanakasti luovutamme ratkaisuvaltamme julkiselle vallalle, pohtii Jari Ehrnrooth kolumnissaan.

Hokema suomalaisten sääntöuskollisuudesta ei ole syntynyt tyhjästä. Vahva näyttö saatiin jälleen koronarajoitusten seuraamisesta.

Kovapäiseksi epäilty kansa noudatti sääntöjä huomattavasti säntillisemmin kuin THL:n johto, valtioneuvosto ja asiantuntijat uskalsivat odottaa.

Stereotyyppinen suomalainen odottaa aina pahinta naama peruslukemilla.

Kun epidemia tukahtuu, kuolonuhrien lukumäärä jäänee ennakoitua alhaisemmaksi.

Koronaa lannistaa toinenkin suomalaisuuden peruspiirre, välttelevä etäkohteliaisuus. Tässä maassa on luontevaa pitää välimatkaa lähimmäisiin ja tervehtiä naapuria yhteen puristetuin huulin niukasti nyökäten.

Karanteenin kaidalle polulle meitä on ohjannut myös luottamus valtiovaltaa ja viranomaisia kohtaan.

Kriisin pitkittyessä laskut lankeavat, sielunmessuja soitetaan ja kansakunnan näytöllä vilkkuu yhteiskuntamoraali.

Ei meille tarvitse opettaa yhteisvastuullista kuuliaisuutta. Se on mielessä koko ajan.

Stereotyyppinen suomalainen odottaa aina pahinta naama peruslukemilla. Kun pääministeri lausuu jotakin tasapaksulla hallintokielellä, kansa tulkitsee sen vakavaksi elämänohjeeksi, josta ei niin vain poiketa.

Yhteenkuuluvuuden ja yhtenäisyyden tavoittelu, kansan kahtiajakautumisen torjunta, yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon vaaliminen, kaikkien mukana pitäminen ja yhteisöllisyyden asettaminen yksilöllisyyden edelle tulevat olemaan koronakriisin jälkihoidossa kovaa henkistä valuuttaa.

Suomalaisuuden päivänä on kysyttävä, mistä kumpuaa tämä järkevä valtiokeskeinen yhteisvastuullisuus, joka on kuin luotu vaikeuksien voittamiseen.

Meillä isänmaan rakkaus on samalla valtionrakkautta, kenties lujemmin kuin missään muualla.

Aateperinnöstämme voi löytää kansakuntaa ohjaavan koodin, joka selittää ne erityispiirteet, joista kansamme tunnetaan.

Suomalaisuuden suuri linja J. V. Snellmanista Ilkka Niiniluotoon kiteytyy kollektiivisen persoonan käsitteessä.

Valtio-oppinsa (1842) alussa suomalaisuuden päivänsankari lainaa Rousseaun Yhteiskuntasopimusta, jonka mukaan yksilöpersoonat turvaavat elämänsä ja saavuttavat vapauden yhtymällä kollektiiviseksi ja moraaliseksi persoonaksi.

Snellman kuitenkin katsoo, että pelkkä yhteiskuntasopimus ei riitä, vaan valtion olemassaolo ja säilyminen edellyttävät kansallishengeksi kutsuttua eettistä sivistystä, jossa ”yksityinen ja yleinen tahto käyvät yksiin”. Tämä tietoinen yhdeksi yhtyminen vasta antaa yksilöpersoonille todellisen vapauden.

Omana aikanamme akateemikko Ilkka Niiniluoto on asiantuntijakyselyn mukaan kansakunnan johtava ajattelija. Hänen vaikutusvaltaisesta kynästään on lähtenyt filosofisia erittelyjä, päätelmiä ja perusteluja kaikille yhteiskuntaelämän aloille. Analyyttisena filosofina Niiniluoto paitsi ilmaisee ja selkiyttää sitä, miten tieteessä ja arkikielessä ajatellaan, myös ehdottaa ja täydentää käsityksiä, joita olisi perusteltua pitää totena.

Taannoin Niiniluoto esitti, että ihmisryhmistä muodostuvat oikeushenkilöt kuten yhtiöt, yhdistykset ja valtiot eivät ole vertauskuvallisia vaan todellisia persoonia. Niillä on kollektiivisia uskomuksia, tietoa ja pyrkimyksiä, ja ne voivat olla itseisarvoisia moraalisia subjekteja, hän perusteli.

Näin sai uusimman versionsa se kollektiivisen moraalisen persoonan koodi, jonka Snellman asetti suomalaisuuden aateperintöön.

Valtiokeskeinen suomalaisuus on ollut kansallemme voimavara, mutta myös rasite.

Liian usein se on tarkoittanut yhteisöllisen yhtenäisyyden asettamista yksilöllisen vapauden ja itsenäisyyden edelle.

Historiastamme voi huomata, että liberaalin demokratian lähtökohdat, yksilön vapaus ja moniarvoisuus, on aina alistettu kollektiivisen persoonan koodille. Kun poliittiset vapausoikeudet viime vuosisadan alussa astuivat voimaan, niiden miellettiin kuuluvan yksilöille ryhmän tai järjestön jäseninä.

Itsenäisyyden ajan komeimmat yhteiskunnalliset saavutukset toteuttavat snellmanilaista kansallishenkeä. Kansansivistys, talvisodan voitto, evakkojen asuttaminen, laajat sosiaali- ja terveyspalvelut, kattava yliopistoverkosto ja kirjastolaitos ovat vahvasti moraalisen valtiopersoonan tekoa.

Samassa määrin on snellmanilainen kollektiivinen moraalipersoona kiteytynyt myös kansalaisten itsetuntoon.

Espanjalainen, ranskalainen tai italialainen voi olla ylpeä kansastaan ja kulttuuristaan mutta vihata valtiotaan. Tätä ei kuule Suomessa. Meillä isänmaan rakkaus on samalla valtionrakkautta, kenties lujemmin kuin missään muualla.

Jokaisen suomalaisen sisällä asuu pieni valtiopersoona, joka tuntee itsensä vapaaksi ja hyväksi silloin kun noudattaa yleistä etua ja tahtoa, jonka valtiovalta kulloistenkin edustajiensa suulla ilmaisee.

Suomalaisuuden kollektivistinen koodi on tuottanut hyviä sotilaita ja yhteisvastuullisia kriisitoimijoita.

Samalla se on rajoittanut yksilöllistä dynamiikkaa ja vastuunottoa, jotka edistävät monipuolista taloudellista ja kulttuurista toimeliaisuutta, riskinottoa ja luovuutta.

En itse pidä kollektiivista persoonaa todellisena. Vain luonnolliset neurobiologiset ihmisyksilöt voivat olla autonomisia, itsetietoisia ja moraalisia persoonia.

Kun Snellmanin kynäilemä valtiollinen kansallishenki on tehnyt tehtävänsä, se saa mennä. Ennen pitkää suomalaisuuden kollektivistinen koodi meissä purkautuu tai ainakin löystyy, koska se ei sovi yhteen jatkuvasti vahvistuvan yksilöllisen persoonan vapauden ja vastuun eli eettisen liberalismin kanssa.

Suomalaiset ovat tottuneet luottamaan valtioon, mutta syvältä koettelevan kriisin aikoina on muistettava, että oikeushenkilöiden, kuten yhtiöiden, yhdistysten ja valtioiden vakaasta tahdosta on vain vähän näyttöä. Ovathan ne itsessään yksilöpersoonien tekemiä sopimusjärjestelyjä, jotka olosuhteiden muuttuessa voivat hajota tai uudistua arvaamattomalla tavalla.

Kun oikeushenkilö valtion linjasta päättävien luonnollisten henkilöiden pyrkimykset kääntyvät eri suuntiin, sitä sanotaan eduskunnaksi ja politiikaksi.

Jari Ehrnrooth
"Minä olen niin poikki että ei tarvitse kuin hetki istua paikallaan niin alkaa nähdä Paavo Väyrysen ryömivän kohti puukko suussa heinikossa."
-Jouko Turkka, Selvitys oikeuskanslerille (1984)

User avatar
joku argumentaatiovirhe
Melkein homo!
Melkein homo!
Posts: 10355
Joined: 19 Mar 2013, 14:02

Re: N: Vastikkeeton natsi töräyttelee taas! (grand unified Jari Ehrnrooth -topik)

#728 Post by joku argumentaatiovirhe » 12 May 2020, 12:21

Bastin Osson wrote:
12 May 2020, 12:11
Jari töräyttää jälleen YLEllä.
Jari Ehrnroothin kolumni: Suomalaisuuden koodi

Suomalaisuuden snellmanilainen koodi selittää sen, miksi me niin hanakasti luovutamme ratkaisuvaltamme julkiselle vallalle, pohtii Jari Ehrnrooth kolumnissaan.

Hokema suomalaisten sääntöuskollisuudesta ei ole syntynyt tyhjästä. Vahva näyttö saatiin jälleen koronarajoitusten seuraamisesta.

Kovapäiseksi epäilty kansa noudatti sääntöjä huomattavasti säntillisemmin kuin THL:n johto, valtioneuvosto ja asiantuntijat uskalsivat odottaa.

Stereotyyppinen suomalainen odottaa aina pahinta naama peruslukemilla.

Kun epidemia tukahtuu, kuolonuhrien lukumäärä jäänee ennakoitua alhaisemmaksi.

Koronaa lannistaa toinenkin suomalaisuuden peruspiirre, välttelevä etäkohteliaisuus. Tässä maassa on luontevaa pitää välimatkaa lähimmäisiin ja tervehtiä naapuria yhteen puristetuin huulin niukasti nyökäten.

Karanteenin kaidalle polulle meitä on ohjannut myös luottamus valtiovaltaa ja viranomaisia kohtaan.

Kriisin pitkittyessä laskut lankeavat, sielunmessuja soitetaan ja kansakunnan näytöllä vilkkuu yhteiskuntamoraali.

Ei meille tarvitse opettaa yhteisvastuullista kuuliaisuutta. Se on mielessä koko ajan.

Stereotyyppinen suomalainen odottaa aina pahinta naama peruslukemilla. Kun pääministeri lausuu jotakin tasapaksulla hallintokielellä, kansa tulkitsee sen vakavaksi elämänohjeeksi, josta ei niin vain poiketa.

Yhteenkuuluvuuden ja yhtenäisyyden tavoittelu, kansan kahtiajakautumisen torjunta, yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon vaaliminen, kaikkien mukana pitäminen ja yhteisöllisyyden asettaminen yksilöllisyyden edelle tulevat olemaan koronakriisin jälkihoidossa kovaa henkistä valuuttaa.

Suomalaisuuden päivänä on kysyttävä, mistä kumpuaa tämä järkevä valtiokeskeinen yhteisvastuullisuus, joka on kuin luotu vaikeuksien voittamiseen.

Meillä isänmaan rakkaus on samalla valtionrakkautta, kenties lujemmin kuin missään muualla.

Aateperinnöstämme voi löytää kansakuntaa ohjaavan koodin, joka selittää ne erityispiirteet, joista kansamme tunnetaan.

Suomalaisuuden suuri linja J. V. Snellmanista Ilkka Niiniluotoon kiteytyy kollektiivisen persoonan käsitteessä.

Valtio-oppinsa (1842) alussa suomalaisuuden päivänsankari lainaa Rousseaun Yhteiskuntasopimusta, jonka mukaan yksilöpersoonat turvaavat elämänsä ja saavuttavat vapauden yhtymällä kollektiiviseksi ja moraaliseksi persoonaksi.

Snellman kuitenkin katsoo, että pelkkä yhteiskuntasopimus ei riitä, vaan valtion olemassaolo ja säilyminen edellyttävät kansallishengeksi kutsuttua eettistä sivistystä, jossa ”yksityinen ja yleinen tahto käyvät yksiin”. Tämä tietoinen yhdeksi yhtyminen vasta antaa yksilöpersoonille todellisen vapauden.

Omana aikanamme akateemikko Ilkka Niiniluoto on asiantuntijakyselyn mukaan kansakunnan johtava ajattelija. Hänen vaikutusvaltaisesta kynästään on lähtenyt filosofisia erittelyjä, päätelmiä ja perusteluja kaikille yhteiskuntaelämän aloille. Analyyttisena filosofina Niiniluoto paitsi ilmaisee ja selkiyttää sitä, miten tieteessä ja arkikielessä ajatellaan, myös ehdottaa ja täydentää käsityksiä, joita olisi perusteltua pitää totena.

Taannoin Niiniluoto esitti, että ihmisryhmistä muodostuvat oikeushenkilöt kuten yhtiöt, yhdistykset ja valtiot eivät ole vertauskuvallisia vaan todellisia persoonia. Niillä on kollektiivisia uskomuksia, tietoa ja pyrkimyksiä, ja ne voivat olla itseisarvoisia moraalisia subjekteja, hän perusteli.

Näin sai uusimman versionsa se kollektiivisen moraalisen persoonan koodi, jonka Snellman asetti suomalaisuuden aateperintöön.

Valtiokeskeinen suomalaisuus on ollut kansallemme voimavara, mutta myös rasite.

Liian usein se on tarkoittanut yhteisöllisen yhtenäisyyden asettamista yksilöllisen vapauden ja itsenäisyyden edelle.

Historiastamme voi huomata, että liberaalin demokratian lähtökohdat, yksilön vapaus ja moniarvoisuus, on aina alistettu kollektiivisen persoonan koodille. Kun poliittiset vapausoikeudet viime vuosisadan alussa astuivat voimaan, niiden miellettiin kuuluvan yksilöille ryhmän tai järjestön jäseninä.

Itsenäisyyden ajan komeimmat yhteiskunnalliset saavutukset toteuttavat snellmanilaista kansallishenkeä. Kansansivistys, talvisodan voitto, evakkojen asuttaminen, laajat sosiaali- ja terveyspalvelut, kattava yliopistoverkosto ja kirjastolaitos ovat vahvasti moraalisen valtiopersoonan tekoa.

Samassa määrin on snellmanilainen kollektiivinen moraalipersoona kiteytynyt myös kansalaisten itsetuntoon.

Espanjalainen, ranskalainen tai italialainen voi olla ylpeä kansastaan ja kulttuuristaan mutta vihata valtiotaan. Tätä ei kuule Suomessa. Meillä isänmaan rakkaus on samalla valtionrakkautta, kenties lujemmin kuin missään muualla.

Jokaisen suomalaisen sisällä asuu pieni valtiopersoona, joka tuntee itsensä vapaaksi ja hyväksi silloin kun noudattaa yleistä etua ja tahtoa, jonka valtiovalta kulloistenkin edustajiensa suulla ilmaisee.

Suomalaisuuden kollektivistinen koodi on tuottanut hyviä sotilaita ja yhteisvastuullisia kriisitoimijoita.

Samalla se on rajoittanut yksilöllistä dynamiikkaa ja vastuunottoa, jotka edistävät monipuolista taloudellista ja kulttuurista toimeliaisuutta, riskinottoa ja luovuutta.

En itse pidä kollektiivista persoonaa todellisena. Vain luonnolliset neurobiologiset ihmisyksilöt voivat olla autonomisia, itsetietoisia ja moraalisia persoonia.

Kun Snellmanin kynäilemä valtiollinen kansallishenki on tehnyt tehtävänsä, se saa mennä. Ennen pitkää suomalaisuuden kollektivistinen koodi meissä purkautuu tai ainakin löystyy, koska se ei sovi yhteen jatkuvasti vahvistuvan yksilöllisen persoonan vapauden ja vastuun eli eettisen liberalismin kanssa.

Suomalaiset ovat tottuneet luottamaan valtioon, mutta syvältä koettelevan kriisin aikoina on muistettava, että oikeushenkilöiden, kuten yhtiöiden, yhdistysten ja valtioiden vakaasta tahdosta on vain vähän näyttöä. Ovathan ne itsessään yksilöpersoonien tekemiä sopimusjärjestelyjä, jotka olosuhteiden muuttuessa voivat hajota tai uudistua arvaamattomalla tavalla.

Kun oikeushenkilö valtion linjasta päättävien luonnollisten henkilöiden pyrkimykset kääntyvät eri suuntiin, sitä sanotaan eduskunnaksi ja politiikaksi.

Jari Ehrnrooth
Totaa, musta tää on siedettävin töräytys tältä hyypiöltä, mitä olen lukenut. Vaikka itse olen enemmän tommonen sosiaalidemokraatti, niin kyllä sitäkin ajatusmaailmaa on hyvä välillä vähän pöyhiä ja kritisoida.

Toisaalta kun tän laittaa aiempien kirjoitusten yli-ihmisfantasioiden kontekstiin, niin onhan tässä koira haudattuna. Mutta missäpä ei olisi.
Karppinen wrote:
23 Apr 2020, 18:19
Minä olen lihava. Ja tunari. Mutta ainakaan en vittu ole Timo Soini.

User avatar
101 sikaria
Posts: 29
Joined: 02 Mar 2020, 09:16
Location: Matkailullinen autiomaa pääkaupungin ympärillä

Re: N: Vastikkeeton natsi töräyttelee taas! (grand unified Jari Ehrnrooth -topik)

#729 Post by 101 sikaria » 12 May 2020, 12:58

Bastin Osson wrote:
12 May 2020, 12:11
Jari töräyttää jälleen YLEllä.
Jari Ehrnroothin kolumni: Suomalaisuuden koodi

Suomalaisuuden snellmanilainen koodi selittää sen, miksi me niin hanakasti luovutamme ratkaisuvaltamme julkiselle vallalle, pohtii Jari Ehrnrooth kolumnissaan.

Hokema suomalaisten sääntöuskollisuudesta ei ole syntynyt tyhjästä. Vahva näyttö saatiin jälleen koronarajoitusten seuraamisesta.

Kovapäiseksi epäilty kansa noudatti sääntöjä huomattavasti säntillisemmin kuin THL:n johto, valtioneuvosto ja asiantuntijat uskalsivat odottaa.

Stereotyyppinen suomalainen odottaa aina pahinta naama peruslukemilla.

Kun epidemia tukahtuu, kuolonuhrien lukumäärä jäänee ennakoitua alhaisemmaksi.

Koronaa lannistaa toinenkin suomalaisuuden peruspiirre, välttelevä etäkohteliaisuus. Tässä maassa on luontevaa pitää välimatkaa lähimmäisiin ja tervehtiä naapuria yhteen puristetuin huulin niukasti nyökäten.

Karanteenin kaidalle polulle meitä on ohjannut myös luottamus valtiovaltaa ja viranomaisia kohtaan.

Kriisin pitkittyessä laskut lankeavat, sielunmessuja soitetaan ja kansakunnan näytöllä vilkkuu yhteiskuntamoraali.

Ei meille tarvitse opettaa yhteisvastuullista kuuliaisuutta. Se on mielessä koko ajan.

Stereotyyppinen suomalainen odottaa aina pahinta naama peruslukemilla. Kun pääministeri lausuu jotakin tasapaksulla hallintokielellä, kansa tulkitsee sen vakavaksi elämänohjeeksi, josta ei niin vain poiketa.

Yhteenkuuluvuuden ja yhtenäisyyden tavoittelu, kansan kahtiajakautumisen torjunta, yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon vaaliminen, kaikkien mukana pitäminen ja yhteisöllisyyden asettaminen yksilöllisyyden edelle tulevat olemaan koronakriisin jälkihoidossa kovaa henkistä valuuttaa.

Suomalaisuuden päivänä on kysyttävä, mistä kumpuaa tämä järkevä valtiokeskeinen yhteisvastuullisuus, joka on kuin luotu vaikeuksien voittamiseen.

Meillä isänmaan rakkaus on samalla valtionrakkautta, kenties lujemmin kuin missään muualla.

Aateperinnöstämme voi löytää kansakuntaa ohjaavan koodin, joka selittää ne erityispiirteet, joista kansamme tunnetaan.

Suomalaisuuden suuri linja J. V. Snellmanista Ilkka Niiniluotoon kiteytyy kollektiivisen persoonan käsitteessä.

Valtio-oppinsa (1842) alussa suomalaisuuden päivänsankari lainaa Rousseaun Yhteiskuntasopimusta, jonka mukaan yksilöpersoonat turvaavat elämänsä ja saavuttavat vapauden yhtymällä kollektiiviseksi ja moraaliseksi persoonaksi.

Snellman kuitenkin katsoo, että pelkkä yhteiskuntasopimus ei riitä, vaan valtion olemassaolo ja säilyminen edellyttävät kansallishengeksi kutsuttua eettistä sivistystä, jossa ”yksityinen ja yleinen tahto käyvät yksiin”. Tämä tietoinen yhdeksi yhtyminen vasta antaa yksilöpersoonille todellisen vapauden.

Omana aikanamme akateemikko Ilkka Niiniluoto on asiantuntijakyselyn mukaan kansakunnan johtava ajattelija. Hänen vaikutusvaltaisesta kynästään on lähtenyt filosofisia erittelyjä, päätelmiä ja perusteluja kaikille yhteiskuntaelämän aloille. Analyyttisena filosofina Niiniluoto paitsi ilmaisee ja selkiyttää sitä, miten tieteessä ja arkikielessä ajatellaan, myös ehdottaa ja täydentää käsityksiä, joita olisi perusteltua pitää totena.

Taannoin Niiniluoto esitti, että ihmisryhmistä muodostuvat oikeushenkilöt kuten yhtiöt, yhdistykset ja valtiot eivät ole vertauskuvallisia vaan todellisia persoonia. Niillä on kollektiivisia uskomuksia, tietoa ja pyrkimyksiä, ja ne voivat olla itseisarvoisia moraalisia subjekteja, hän perusteli.

Näin sai uusimman versionsa se kollektiivisen moraalisen persoonan koodi, jonka Snellman asetti suomalaisuuden aateperintöön.

Valtiokeskeinen suomalaisuus on ollut kansallemme voimavara, mutta myös rasite.

Liian usein se on tarkoittanut yhteisöllisen yhtenäisyyden asettamista yksilöllisen vapauden ja itsenäisyyden edelle.

Historiastamme voi huomata, että liberaalin demokratian lähtökohdat, yksilön vapaus ja moniarvoisuus, on aina alistettu kollektiivisen persoonan koodille. Kun poliittiset vapausoikeudet viime vuosisadan alussa astuivat voimaan, niiden miellettiin kuuluvan yksilöille ryhmän tai järjestön jäseninä.

Itsenäisyyden ajan komeimmat yhteiskunnalliset saavutukset toteuttavat snellmanilaista kansallishenkeä. Kansansivistys, talvisodan voitto, evakkojen asuttaminen, laajat sosiaali- ja terveyspalvelut, kattava yliopistoverkosto ja kirjastolaitos ovat vahvasti moraalisen valtiopersoonan tekoa.

Samassa määrin on snellmanilainen kollektiivinen moraalipersoona kiteytynyt myös kansalaisten itsetuntoon.

Espanjalainen, ranskalainen tai italialainen voi olla ylpeä kansastaan ja kulttuuristaan mutta vihata valtiotaan. Tätä ei kuule Suomessa. Meillä isänmaan rakkaus on samalla valtionrakkautta, kenties lujemmin kuin missään muualla.

Jokaisen suomalaisen sisällä asuu pieni valtiopersoona, joka tuntee itsensä vapaaksi ja hyväksi silloin kun noudattaa yleistä etua ja tahtoa, jonka valtiovalta kulloistenkin edustajiensa suulla ilmaisee.

Suomalaisuuden kollektivistinen koodi on tuottanut hyviä sotilaita ja yhteisvastuullisia kriisitoimijoita.

Samalla se on rajoittanut yksilöllistä dynamiikkaa ja vastuunottoa, jotka edistävät monipuolista taloudellista ja kulttuurista toimeliaisuutta, riskinottoa ja luovuutta.

En itse pidä kollektiivista persoonaa todellisena. Vain luonnolliset neurobiologiset ihmisyksilöt voivat olla autonomisia, itsetietoisia ja moraalisia persoonia.

Kun Snellmanin kynäilemä valtiollinen kansallishenki on tehnyt tehtävänsä, se saa mennä. Ennen pitkää suomalaisuuden kollektivistinen koodi meissä purkautuu tai ainakin löystyy, koska se ei sovi yhteen jatkuvasti vahvistuvan yksilöllisen persoonan vapauden ja vastuun eli eettisen liberalismin kanssa.

Suomalaiset ovat tottuneet luottamaan valtioon, mutta syvältä koettelevan kriisin aikoina on muistettava, että oikeushenkilöiden, kuten yhtiöiden, yhdistysten ja valtioiden vakaasta tahdosta on vain vähän näyttöä. Ovathan ne itsessään yksilöpersoonien tekemiä sopimusjärjestelyjä, jotka olosuhteiden muuttuessa voivat hajota tai uudistua arvaamattomalla tavalla.

Kun oikeushenkilö valtion linjasta päättävien luonnollisten henkilöiden pyrkimykset kääntyvät eri suuntiin, sitä sanotaan eduskunnaksi ja politiikaksi.

Jari Ehrnrooth
"Luonnolliset neurobiologiset yksilöt" – kyss mig där ryggen byter namn, niin kuin Gustaf Adolf Ekdahl sanoi piispalle Fanny & Alexanderissa. Ja sanoi muutakin sattuvaa.
Esiintymistiheys: harvoin
Kuvaus: Suurennettu atomi, pystyy sylkemään hiukkasia, jotka muuttavat aineen rakennetta.

Siikahaili
1k
Posts: 1893
Joined: 28 Nov 2017, 12:08

Re: N: Vastikkeeton natsi töräyttelee taas! (grand unified Jari Ehrnrooth -topik)

#730 Post by Siikahaili » 12 May 2020, 13:38

101 sikaria wrote:
12 May 2020, 12:58
välttelevä etäkohteliaisuus.
Nickeyainesta.


User avatar
Trollface-mies
Piffin henkinen ylläpitäjä
Posts: 19570
Joined: 25 Sep 2012, 23:20
Location: kulttuurihegemoniallisesti spermahunnutettu
Contact:

Re: N: Vastikkeeton natsi töräyttelee taas! (grand unified Jari Ehrnrooth -topik)

#732 Post by Trollface-mies » 30 May 2020, 09:14

"Ajateltiin 90-luvulla monessa vaiheessa että liberalismi kuolee pois"? Mitä ysäriä Ehrnrooth on mahtanut elää, kun itse muistan vain Fukuyaman historian lopun?

Aasialaiset kurikulttuurit valjastaa vaatimuksia asettamalla kollektivismin kautta yhteisön voimat tavalla johon länsimaat hedonismissaan eivät pysty blaablaablaa. Sarasvuo komppailee välillä että koulutetut ihmiset on regressoituneet lasten tasolle ja vain muutamat uskalikot kuten sinä ja minä osallistuvat keskustelemalla yhteiskunnan rakentamiseen.

Juuh.
Image
"Sen verta 100% täyttä vihaa, väkivaltaa, solvauksia, olkiukkoiluja ja huonoja käytöstapoja on kaverin ihan random postauksetkin täynnä." --Boromir

"Sua vissiin vaan ärsyttää kun joku muu on äänessä sun sijaan. No itseriittoinen pikkumainen kusipäähän sä olet muutenkin." -- Rypäle Satyr

Post Reply