Ano Turtiainen on paikassa Eduskunta - Riksdagen.
1 t · Helsinki ·
Oikeusministeri romuttaa Suomen perustuslain
TIEDOTE – Eduskuntaryhmä Valta kuuluu kansalle
Julkaisuvapaa
Eduskuntaryhmä Valta kuuluu kansalle jätti 29.6.2021 kirjallisen kysymyksen valtiosäännön rikkomisesta eduskunnan puhemiehelle ja hänen kauttaan oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonille. Ministeri on 15.7.2021 on antanut siihen vastauksensa. Hän ei kuitenkaan vastaa kysymykseen vaan luistaa vastuusta vetoamalla siihen, että valtioneuvosto ei voi arvioida eduskunnan päätöksentekoa. Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ano Turtiaisen mielestä oikeusministerin tulisi ilman muuta ottaa kantaa asiaan, jota on valtioneuvoston suunnalta valmisteltu.
– Tämä on erittäin tärkeä asia, mutta mikään taho ei halua siihen puuttua. Tulkitsen oikeusministerin vastausta niin, että hänen mielestään Suomi ei ole enää tasavalta, eikä Suomen perustuslakia tarvitse enää noudattaa. Oikeusministerin mukaan Suomen valtaoikeuksia voidaan siirtää Suomen ulkopuoliselle taholle ilman, että noudatetaan perustuslain 73 §:n vaikeutettua perustuslain säätämisjärjestystä. Oikeusministeri näyttää olevan sitä mieltä, että Suomelta ja suomalaisilta voidaan viedä perustuslaillinen toimivalta EU-sopimuksilla.
Turtiainen moittii, että Henriksson jättää vastaamatta kysymyksen oleellisimpiin osiin. Hän ilmoittaa vastauksessaan, että sopimuksilla voitaisiin ylittää Suomen perustuslaki, eikä hän kommentoi mitenkään PL 73 §:ssä säädettyä menettelyä, johon VKK:n kysymys pohjautuu. Valtiosäännön sisällöllinen muutos ei ole sopimuksenvarainen asia, eikä Suomessa voi olla laillisesti voimassa sopimusta, joka on ristiriidassa valtiosäännön kanssa (PL 94 § 3 mom). Turtiainen on vakavana:
– Hallitus toimii erittäin ylimielisesti ja luulee, että se ei joudu mistään eikä koskaan vastuuseen. Suomen kansalaiset ovat nyt itsenäisen historiansa suurimman kysymyksen edessä. Sallimmeko, että maamme itsenäisyys luovutetaan vaivihkaa pois ja että perustuslakiamme räikeästi poljetaan – vai ryhdymmekö vihdoin taistelemaan niiden puolesta?
Liitteenä laajempi selvitys aiheesta, ja linkeissä kirjallinen kysymys sekä ministerin vastaus.
https://www.eduskunta.fi/…/Kysymys/Docu ... 5+2021.pdf
https://www.eduskunta.fi/…/Kysym…/Docum ... 5+2021.pdf
Lisätiedot:
Ano Turtiainen (
[email protected], +358 9 432 3115)
Kansanedustaja, eduskuntaryhmän puheenjohtaja
James Hirvisaari (
[email protected], +358 9 432 4115)
Kansanedustajan avustaja, eduskuntaryhmän pääsihteeri
Liite: Oikeusministeri Henriksson romuttaa Suomen perustuslain
Perustuslain 1-3 §:issä ja 82 §:ssä säädetään, mitkä tahot voivat käyttää valtaoikeuksia Suomessa. Suomen valtiosääntö on turvattu säätämällä sen muuttaminen mahdolliseksi vain perustuslain 73 §:n säätämisjärjestyksessä. PL 73 § tarkoittaa samalla, että Suomen kirjoitetun valtiosäännön mukaisia valtaoikeuksia ei voi siirtää ja muuttaa millään sopimuksella minkään valtion tai EU-elimen kanssa. EU-elinten toiminta Suomessa on mahdollista vain yhdellä tavalla: ensin pitää muuttaa kirjoitettua valtiosääntöä PL 73 §:n säätämällä tavalla. On ilmeistä, että erinäisillä sopimuksilla jatkuvasti poljetaan perustuslakia. Herää kysymys, onko EU-elinten toiminta Suomessa ollut lainvastaista koko ajan.
Eduskuntaryhmä Valta kuuluu kansalle jätti 29.6.2021 edellä olevaan liittyen kirjallisen kysymyksen valtiosäännön rikkomisesta oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonille. Oikeusministeri on 15.7.2021 laatinut vastauksen, jolla ei vastaa kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseen, joka koski PL 73 §:n rikkomista, oikeusministeri vastaa vastauksella, jossa ei mainita PL 73 §:ää lainkaan. Henrikssonin vastauksessa väitetään, että Suomen valtaoikeuksia voitaisiin siirtää Suomen ulkopuoliselle taholle ilman, että noudatettaisiin perustuslain 73 § vaikeutettua perustuslain säätämisjärjestystä, mutta hän ei kerro, miksi sellaista väittää. Hän sovelsi vastauksessaan pelkästään EU-elinten normistoa. Oikeusministeri valehtelee tahallisesti, että PL 73 §:n sijaan Suomen perustuslaillisten valtaoikeuksien lopettamiseen ja muuttamiseen eli oman valtiosääntömme muuttamiseen sovellettaisiin EU-viranomaisten omaa normistoa. Henriksson toisin sanoen vastasi valtiosäännön rikkomista koskevaan kysymykseen valtiosääntöä lisää rikkoen, valtiosäännön normeja edes soveltamatta ja ohittamalla tahallaan kokonaan PL 73 §:n normin, jonka soveltamiseen hänen kuului ottaa kantaa. Vastauksellaan Henriksson on romuttanut koko valtiosäännön, kaikki lakimme ja laillisuusperiaatteen Suomesta. Henriksson on vastauksessaan lopettanut perustuslain säätämisjärjestyksen ja PL 73 §:n Suomesta. Henrikssonin vastausta kuuluu ryhtyä tutkimaan valtiopetosrikoksena ja ministerivastuuasiana.
Henriksson vastauksellaan nyt ensi kertaa avoimesti ilmoittaa, että Suomi ei ole Henrikssonin ja oikeusministeriön mukaan perustuslain 1-3 § mukainen tasavalta, jossa valta kuuluu kansalle ja kirjoitetun valtiosäännön säätämille elimille. Henrikssonin mukaan valtiosääntömme olisi alisteinen Marinin, Tuppuraisen ja EU-virkamiesten keskinäisille sopimuksille, ja EU-normit voisivat tulla voimaan valtiosääntöä rikkoen ja perustuslaki ohittaen.
Henrikssonin vastaus – jos siihen alistuisimme – tarkoittaisi, että Suomen valtiosääntö on lakkautettu kokonaan PL 73 §:n säätämisjärjestystä noudattamatta ja pelkillä EU-elinten omilla normeilla ja sopimuksilla.
Valtiosääntömme ei mahdollista Henrikssonin vastaukseen kirjoitettua tulkintaa millään perusteella. Suomen kansalle valtiosäännössä turvattu valta ei voi laillisesti voi siirtyä Henrikssonin, Marinin, Tuppuraisen tai kenenkään sopimuskumppaneille sopimalla eikä Henrikssonin väittämiä pelkkiä EU-normeja soveltamalla. Valtiosääntö on muutettavissa vain sitä erityistä lainkohtaa PL 73 §:ää soveltamalla, jonka Pöysti, Henriksson, Marin, Tuppurainen ja muut tahallaan jättivät soveltamatta ja tekojensa peittelemiseksi myös pois Henrikssonin vastauksesta ja aiemmin Pöystin ratkaisuista pois näkyvistä.
Elämme laittomuuden tilassa, jossa oikeusministeri ja muut päättäjämme eivät noudata perustuslain 2 §:n 3 momentin säätämää laillisuusperiaatetta, eivät kunnioita ja noudata perustuslakiamme eivätkä perustele enää edes päätöksiään ja vastauksiaan valtiosäännöllämme, vaan suoranaisesti valehtelevat vastauksissaan ja väittävät voivansa vapaasti sopimuksilla rikkoa valtiosääntöä, ohittavat
valtiosäännön normit ja perustelevat jopa valtiosäännön rikkomista soveltamalla EU-elinten normeja perustuslain ohi.
Henriksson jättää vastaamatta myös kysymykseen: “mihin toimiin valtioneuvosto aikoo ryhtyä niiden toteamiseksi valtiosäännön vastaisina Suomea sitomattomiksi, vai onko niin, että valtiosäännön mukaisten oikeuksien ja oikeustilan palauttaminen Suomeen on mahdollista vain ICC-tuomioistuimen tai muun kansainvälisen tuomioistuimen tuomiolla?”
Valtiosääntöön kirjoitettua valtaa voidaan siirtää pois valtiosäännön tekstissä mainituilta elimiltä eli eduskunnalta, hallitukselta, presidentiltä, oikeuslaitokselta, oikeusasiamieheltä ja oikeuskanslerilta jollekin muulle taholle kuin kirjoitetussa valtiosäännössä mainitaan vain säätämällä siitä PL 73 §:ssä säädettyä vaikeutettua perustuslain säätämisjärjestystä käyttäen eikä koskaan ”sopimuksella”, koska valtiosäännön sisällöllinen muutos ei ole sopimuksenvarainen asia eikä Suomessa voi olla laillisesti voimassa sopimusta, joka on ristiriidassa valtiosäännön kanssa (PL 94 § 3 mom). Miksi tätä ei todeta Henrikssonin vastauksessa?
Suomen kansalaiset ovat itsenäisen historiansa suurimpien kysymysten edessä:
1) Loppuuko maamme itsenäisyys ja perustuslakimme siksi, että Henriksson, Marin, Pöysti ja muu valtiojohto valehtelevat omalle kansalleen eivätkä noudata valtiosääntöämme?
2) Alistummeko kansana siihen, että oikeusministeri Henriksson, oikeuskansleri Pöysti, pääministeri Marin ja muu valtiojohto valehtelevat meille ja vaan ohittavat ylimmän lakimme laittomilla sopimuksilla
3) Alammeko taistella itsenäisyytemme, laillisuusperiaatteen ja kirjoitetun valtionsäännön mukaisen laillisen vallankäytön puolesta?