DIY-vahvistimia ym.

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Message
Author
Olli
3k
Posts: 3201
Joined: 23 Aug 2013, 00:27

Re: DIY-vahvistimia ym.

#181 Post by Olli » 15 Jan 2017, 23:39

Tuli korjattua tollainen Laney Klipp 100 -styrkkari. Anodisulake ja pari vastusta etuspuolelta oli kärähtänyt. Lisäksi joku edellinen huoltaja oli vaihtanut yhden EL34:n kannan, joka on kyllä aivan paska. Niin huono kontakti, että pääteputken läpi ei kulkenut anodivirtaa. Alkuperäistyylinen kanta tilalle ja johan toimii ja biasoituu. Hurinakin pieneni ja tehot palautui. Laitteessa on aika ihmeellisiä virityksiä (mm. hehku- ja biasjännitteille lisätty täysin tarpeettomasti sulakkeet ja hehkusulakkeen tilallle juotettu kuparilanka :P ). Vahvistin tarvis varmaan myös elkorempan, jotta olisi mahdollisimman luotettava, mutta omistaja ei katso sitä tarpeelliseksi (härveli ei ole keikkakäytössä).

Image

Image

Image

Image

User avatar
MFFF
7k
Posts: 7020
Joined: 11 Sep 2004, 20:31
Location: He
Contact:

Re: DIY-vahvistimia ym.

#182 Post by MFFF » 18 Jan 2017, 00:25

^Arvostan muuntajien kokoa ja sulakeratkaisua!

Tein ekaa kertaa itse kuvitetun alumiinipaneelin sublimaatiotekniikalla. Onnistui hyvin ja sain jopa kaikki reiät kohdilleen. Vahvistinkin (ax84) toimi hyvin. Puutyöt vielä jäljellä, onneksi on lähinnä kasaus ja viimeistely tekemättä. Ostin Motonetistä sellasen pienen Deuzer pyörösahan. Hyvä ostos! Todella kätevä ja tarpeeksi tarkka kotelon osien sahaamiseen. Saan sillä tehtyä ehkä piping-upotuksetkin, vaikka löysin myös sopivan jyrsinterän siihen hommaan. Tästä pitäisi tulla hieman 60-lukua henkivä pikkuvahvistin. On violettia hassuttelutolexiakin.
Image
Ah, umaamia.

bensaveropakolainen
Maanpäällinen helvetti kumirenkailla helvetti
Posts: 15698
Joined: 08 Jun 2016, 13:51
Location: Kaikkialla

Re: DIY-vahvistimia ym.

#183 Post by bensaveropakolainen » 18 Jan 2017, 00:26

Putkiratioon
Julistanut piffon rogen pannaan.

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68981
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: DIY-vahvistimia ym.

#184 Post by Rage Kandelin » 18 Jan 2017, 00:50

Muistan kun mun vanhan putkiradion takapaneelissa luki, ettei saa mennä sorkkimaan niitä öö osia sielä sisällä. Onko siis esim tämmöttiset vahvistimet jotenkin vaarallisia vai mitö?

Image

Tommonen himottaisi mutta kissat vähän huolettaa. Joissain noissa on jonkinlainen häkki noita putkia suojaamassa.
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: DIY-vahvistimia ym.

#185 Post by Ceijo Succula » 18 Jan 2017, 00:50

Juuh Klippit on hienoja vehkeitä! :salut: Tossa mun Matampissa on muuten isoimmat raudat mitä oon kitarastyrkkarissa nähny, toivottavasti kestävät ikuisesti:

Image
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
MFFF
7k
Posts: 7020
Joined: 11 Sep 2004, 20:31
Location: He
Contact:

Re: DIY-vahvistimia ym.

#186 Post by MFFF » 18 Jan 2017, 00:54

En tiedä miksi, mutta just kaikissa painavimmissa vahvistimissa yleensä vain yksi kantokahva, eikä pyöriä. Tuollaista määrää rautaa on just kiva roudailla!
Ah, umaamia.

Olli
3k
Posts: 3201
Joined: 23 Aug 2013, 00:27

Re: DIY-vahvistimia ym.

#187 Post by Olli » 18 Jan 2017, 17:59

MFFF wrote:^Arvostan muuntajien kokoa ja sulakeratkaisua!
Sulake ns. "really slow blow" -mallia.

Todella siistiä tekoa toi sun uus rakennelma.

Olli
3k
Posts: 3201
Joined: 23 Aug 2013, 00:27

Re: DIY-vahvistimia ym.

#188 Post by Olli » 18 Jan 2017, 18:01

Rage Kandelin wrote:Muistan kun mun vanhan putkiradion takapaneelissa luki, ettei saa mennä sorkkimaan niitä öö osia sielä sisällä. Onko siis esim tämmöttiset vahvistimet jotenkin vaarallisia vai mitö?

Image

Tommonen himottaisi mutta kissat vähän huolettaa. Joissain noissa on jonkinlainen häkki noita putkia suojaamassa.
Ei oo vaarallisia, mutta en mää noita ihan halvimpia kiinalaisia ostais, rahat menee hukkaan.

User avatar
Kylmä Hki
4k
Posts: 4025
Joined: 26 Mar 2006, 14:40

Re: DIY-vahvistimia ym.

#189 Post by Kylmä Hki » 18 Jan 2017, 18:58

MFFF wrote:En tiedä miksi, mutta just kaikissa painavimmissa vahvistimissa yleensä vain yksi kantokahva, eikä pyöriä. Tuollaista määrää rautaa on just kiva roudailla!
Joissain nupeissa on raudat toisessa päässä ja kahva keskellä, että kantaessa laite roikkuu epämukavasti 45 asteen kulmassa :x

Olli
3k
Posts: 3201
Joined: 23 Aug 2013, 00:27

Re: DIY-vahvistimia ym.

#190 Post by Olli » 18 Jan 2017, 20:29

death comes ripping wrote:
MFFF wrote:En tiedä miksi, mutta just kaikissa painavimmissa vahvistimissa yleensä vain yksi kantokahva, eikä pyöriä. Tuollaista määrää rautaa on just kiva roudailla!
Joissain nupeissa on raudat toisessa päässä ja kahva keskellä, että kantaessa laite roikkuu epämukavasti 45 asteen kulmassa :x
Toi Laney on just sellainen.

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68981
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: DIY-vahvistimia ym.

#191 Post by Rage Kandelin » 18 Jan 2017, 23:20

Frater Vnvm wrote:
Rage Kandelin wrote:Muistan kun mun vanhan putkiradion takapaneelissa luki, ettei saa mennä sorkkimaan niitä öö osia sielä sisällä. Onko siis esim tämmöttiset vahvistimet jotenkin vaarallisia vai mitö?

Image

Tommonen himottaisi mutta kissat vähän huolettaa. Joissain noissa on jonkinlainen häkki noita putkia suojaamassa.
Ei oo vaarallisia, mutta en mää noita ihan halvimpia kiinalaisia ostais, rahat menee hukkaan.
Oolrait. Kiitoksia.
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
Singularity
1k
Posts: 1158
Joined: 28 Dec 2007, 16:34
Location: Polheim

Re: DIY-vahvistimia ym.

#192 Post by Singularity » 02 Feb 2017, 22:23

Frater Vnvm wrote:Tuli korjattua tollainen Laney Klipp 100 -styrkkari. Anodisulake ja pari vastusta etuspuolelta oli kärähtänyt. Lisäksi joku edellinen huoltaja oli vaihtanut yhden EL34:n kannan, joka on kyllä aivan paska. Niin huono kontakti, että pääteputken läpi ei kulkenut anodivirtaa. Alkuperäistyylinen kanta tilalle ja johan toimii ja biasoituu. Hurinakin pieneni ja tehot palautui. Laitteessa on aika ihmeellisiä virityksiä (mm. hehku- ja biasjännitteille lisätty täysin tarpeettomasti sulakkeet ja hehkusulakkeen tilallle juotettu kuparilanka :P ). Vahvistin tarvis varmaan myös elkorempan, jotta olisi mahdollisimman luotettava, mutta omistaja ei katso sitä tarpeelliseksi (härveli ei ole keikkakäytössä).
Klipp <3

Noi orkkis kannat on kyl vähä paskoja, mä vaihdoin ne kaikki keraamisiin kantoihin ku yhestä löi lävitse ja paukautti putken. Vissiin semmonen vika joka tulee kaikkin nuihin iän mukana. Noi sulakehommat on vähä outoja, tossa mulla on ihan orkkiksena takana verkkosulake, ja tos verkkomuuntajan vieres 2 sulaketta, joista en nyt kuollaksenikaan muista että mihin ne menee. Toinen on pakko olla HT ja toinen sitte joku muu ihmeellinen, kytkiksen mukaan ei pitäs kyllä olla ku 2 sulaketta kaikkineen.

Vaihdoin tohon kaikki elkot joskus, tuloksena: ei mitään eroa missään. Humisee viäki vähä, vaihdoin PI putken anodien vastukset toisinpäin niin hiljeni hieman. (Ne oli jotain tyyliin 100k ja 92k tms.) Melko ikuisia ne konkat tos vehkees näyttäs olevan, mutta jotain elämistä jossain kyl on. Ei sinänsä haittaa mun käytös pieni humina, joten oon antanu olla sitte, studioski viimeksi kuitenki toimi aiva ongelmitta soundi.

Vedän tolla keikoilla ja treeneissä bassoa, ja pörisee kyl aiva mahtavasti. Tein tohon master volumen, ja linkkaan kummatki kanavat välipiuhalla yhteen, sitte ne orkkis volumet toimii gainina. Kummasti se 100w:ki riittää ku ei oo tarvinnu yli puolenvälin vetää masteria ikinä missään 4x10" kaapilla.

EDIT: Ai nii, jos nuiden kantojen kans joutuu sähläämään, niin samalla kantsis vaihtaa noi screen vastukset vähintään 1k/5w tai jotain, orkkikset oli mulla ainaki 560ohm. Mulla ne oli ihan mustuneita kaikki 40 vuoden luukutuksen jälkeen niin vaihdoin samalla. :p Mut toi vehje vetää ihan hävytöntä ylijännitettä päättärien screeneille muutenki, ihmettelen vaan että miten nää nykyputket ees kestää tossa. JJ:n putkis screenien max jännite 450v, ja toi tuuttaa muistaakseni 548v sinne :shock:
* sigh *

User avatar
Singularity
1k
Posts: 1158
Joined: 28 Dec 2007, 16:34
Location: Polheim

Re: DIY-vahvistimia ym.

#193 Post by Singularity » 02 Feb 2017, 22:47

MFFF wrote: On violettia hassuttelutolexiakin.
Hassuttelu tolex hyväksi todettu täälläki! (Näyttää enemmän siniseltä kyl toises kuvas)

Image
Image
* sigh *

User avatar
MFFF
7k
Posts: 7020
Joined: 11 Sep 2004, 20:31
Location: He
Contact:

Re: DIY-vahvistimia ym.

#194 Post by MFFF » 03 Feb 2017, 12:13

Sain mun 40th Anniversary -vahvistimen eilen valmiiksi! Nyt voinkin pitää lomaa näistä hommista hetken, koska ei ole enää tilaa eikä tarvetta yhdellekään ylimääräiselle laatikolle.
Image
Image
Ah, umaamia.

Olli
3k
Posts: 3201
Joined: 23 Aug 2013, 00:27

Re: DIY-vahvistimia ym.

#195 Post by Olli » 18 Mar 2017, 14:58

^Komee peli taas.

Post Reply