Miksaus- ja masterointitopsu

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44023
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Miksaus- ja masterointitopsu

#1 Post by Sergio Pissahätä » 18 Nov 2018, 16:47

Olisi mielenkiintoista kuulla teijän miksaus- ja masterointikäytännöistä. (Livemiksailuista ehkä jonnekin toiseen topsuun, vaikka sekin toki kiinnostaa.) Miten puhdistaa korvat miksausta varten, kun miksaa omaa materiaaliaan? Ja millaisilla työkaluilla tykkäätte värkätä?

Mie en ole mikään miksaaja, mutta omia nauhoituksia joskus miksailen toki ja asia kiinnostaa.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Balam-Acab
el segundo
Posts: 173493
Joined: 23 Apr 2004, 17:04
Location: anarkistinen rodunsekoittajapariskunta

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#2 Post by Balam-Acab » 18 Nov 2018, 16:54

mun ainakin tarvii käydä konkreettisesti puhdistuttamassa korvat terkkarilla sen lisäksi, että välttää melulle altistumista yms. pään rasittamista ennen hommiin ryhtymistä. vaikuntuotanto on vaikuttavaa.
Naturally, the machines were destroyed.
Image
http://ctw.fi/ Cast to Wolves crust
:homosaatio: :heart: :love5: :love8: :transagenda:

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44023
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#3 Post by Sergio Pissahätä » 18 Nov 2018, 16:59

RADIO KOIRA RAKAS wrote:
18 Nov 2018, 16:54
mun ainakin tarvii käydä konkreettisesti puhdistuttamassa korvat terkkarilla sen lisäksi, että välttää melulle altistumista yms. pään rasittamista ennen hommiin ryhtymistä. vaikuntuotanto on vaikuttavaa.
analogi miksausta
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#4 Post by Herra Aasi » 18 Nov 2018, 18:27

En tajua näistä asioista kauheasti, mutta räpeltämällä oon oppinut yhtä ja toista, sekä vakoilemalla kavereiden systeemeitä. Aloin sössöttää jotain, mutta lopultakin aloin miettiä että eihän sitä kauhean kiinnostavaa ole lukea. Lähinnä sitä, että opettelee tekemään sellasta suhinaa kuin tykkää kuunnella, yrityksen ja erehdyksen kautta.

Olin harjottelussa kaverin studiolla ja sielläkin se vaan naureskeli partaansa, kun on studio täynnä mikkejä ja kokeilin ja treenailin siellä lähinnä 1-3 mikin virityksiä rumpuseteille.

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#5 Post by Ceijo Succula » 18 Nov 2018, 19:14

Mieluummin oon miksaamatta omaa musiikkia, koska normaalin ihmisen on lähes mahdoton suhtautua siihen objektiivisesti. Ite miksatun musiikin masteroinnissa on tarpeeksi haastetta. Ihan huiputkin äänittää ja miksauttaa ja masteroittaa omat bändinsä usein muualla.

Korvien puhdistamisen suhteen tarpeeksi pitkä tauko matskusta on musta ainoa foolproof-tapa. En oo tehnyt yhtään levyä, jota ei olisi muutaman viikon päästä kuunnellessa tullut semmonen ”voi vittu, miksi näin eikä noin”-fiilis. Se nyt toki on aika mahdotonta ottaa osaksi normaalia prosessia, joten pikaresetointiin kuuntelen tovin joko jotain ihan muun tyyppistä musiikkia tai hiljaisuutta. Äänitysten jälkeen pidän aina yhden tai kaksi vapaapäivää ennen kuin rupean editoimaan ja miksaamaan.

Tykkään tehdä analogisen tiskin ja outboardin kanssa käyttäen tietokonetta raiturina, mutta ei se oikein mulle enää 2018 ole taloudellinen realiteetti. Siksi nykyään mäkki, Pro Tools ja valikoituja plugareita. Semmosia joka sessiossa käytössä olevia plugareita on Slate Digitalit, Fabfilterit, Soothe ja DeBleeder. Authoroinnin ja DDPi:t hoidan Hofan työkaluilla.

Jos oisin ihan vitun rikas tai bändit olisi valmiita maksamaan oikeita rahoja, tekisin varmaan pelkästään analogisesti ja kokonaisilla otoilla, mutta ei se oikein osu tähän nykypäivän touhuun mun kohdalla ellei halua tehdä paskoilla kamoilla tai olla ihan vitunmoisissa veloissa. Elämä on mukavampaa kun ei tartte kerran kuussa ola pankin suuntaan yhteydessä.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#6 Post by Ceijo Succula » 18 Nov 2018, 19:26

Semmonen perusohjenuora, jos on aloittelemassa touhuja, on ”tee liian vähän.” Ei kannata heti roiskia ihan vitusti erilaisia plugareita ja mikkejä ja raitoja joka paikkaan, vaan tekee mahdollisimman simppelisti ja ottaa siitä kaiken irti. Tulee muuten helposti sotkua, ja se eri elementtien balanssin oppiminen on kuitenkin se A ja O sittenkin, kun vermeet on hallussa ja käyttää isompaa työkalupalettia. Musta toi Aasin 1-3 mikin kikkailu oli vaan hyvä juttu - paljon helpompi kuulla erilaisten mikitysten ero ja interaktio ja hakea ne hyvät jutut vaikka yhdellä basarimikillä ja yhdellä overilla kuin 16 mikin kattavalla setupilla ja ihmetellä sitten kun vaiheet on päin vittua eikä mikään kuulosta miltään.

Nuorempana olin yhessä studiossa töissä, ja tyhjänä päivänä kokeilin tehdä ihan överin signaaliketjun basarin äänittämiseen. Hyvän kuuloinen ja kallis basari, sisällä Beta 91 ja joku perus basarimikki (Audix?), ulkona vibtage U87, kalliit piuhat, APIn 312:t ja 550b:t, Distressorit ja Apogeen muuntimet joka rännissä. Aika monta tonnia kiinni pelkässä basariketjussa, ja tuli ihan paska.

Sen sijaan yhen parhaista basarisaundeista oon saanut meidän vanhalla 17-neliöisellä treeniksellä tunkemalla e602:n basariin ja äänittämällä sen Zoomin raiturille vanhan pikku-Tascam-tiskin kautta. Se Tascam meni toveri piffaajalle, toivottavasti palvelee yhä! :P
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
ahh, yes yes
3k
Posts: 3767
Joined: 25 Aug 2011, 11:33
Location: pyörä kellari

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#7 Post by ahh, yes yes » 18 Nov 2018, 20:28

Omat työtavat on aika dogmaattisia, koska se toimii itelle. Vähentämällä vaihtoehtoja tulee oltua luovempi ja keskityttyä kuuntelemiseen. Työkalut sinänsä ei ole mitkään standardit ja en tee enää ammatikseni vaan pelkästään ne kiinnostavat projektit. Plugareiden listaamisesta ei ole mitään hyötyä kellekään, mutta Pro Toolsin omien lisäksi Slaten, Fabfilterin ja Valhalla DSP:n vimpaimia tulee käytettyä.

En mielellään masteroi omia miksauksiani, koska silloin tulee vain vahvistettua sitä omaa ideaa sen sijaan, että joku ulkopuolinen huomaisi miten hommaa voi oikeasti viedä pykälän pidemmälle.


User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#9 Post by Herra Aasi » 18 Nov 2018, 22:06

niinno joo jos joku metodinen lähestymistapa, niin ensin teen KAIKEN mitä haluan tehdä sille biisille/levylle, ja sen jälkeen otan yksi kerrallaan ne asiat helvettiin kunnes se kuulostaa oikeasti hyvältä. :lol: Mitä vähemmän, sen parempi se lopputulos ainakin omaan korvaan yleensä on.

Masterointi siinä mielessä miten itse sen käsitän, eli lähinnä kokonaisuuden viilaamisena onkin sit sikäli hämärämpi juttu, että itestä se kuuluu enemmän siihen albumikokonaisuuden miettimisen ja muun piiriin ja siitä on jo miksausvaiheessa aika selvät sävelet, ja se tulee tavallaan tehtyä siinä samalla.

Toisten tuotosten kohdalla sitten taas toki tehdään täsmälleen niinkuin tahtovat ja koitan olla vaan se apukäsi, joka osaa tehdä sen mitä toinen haluaa kuulla, vaikka ohjeet yleensä on "lisää munaa" tai "jotain sellasta siistiä".

User avatar
Vilhis▲†
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 83459
Joined: 05 Jul 2007, 00:18

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#10 Post by Vilhis▲† » 18 Nov 2018, 22:08

Liveääntä teen nykyaikaisella digikonsolilla ja nyt syksyllä olen aloitellut sellaista, että otan toisinaan keikasta moniraidan, ja näitä sitten miksaan koneella.

Pyrin siihen että livemiksi keikasta on valmis kolmen tunnin väkertämisen päätteeksi. Ideani on yks kelvollinen "yleissoundi" ja vähän automaatiota jos on tarve sille, toivottavasti ei.

joka kanavalle yks parametrinen eq, jossa sisääntuleva signaali näkyy graafisena esityksenä ja yks kompressori, usein la2a tyylinen. low cuttailua joka kanavassa.

Rummuille yks yhteinen new york kompurointi ja koska mun virppataltio on toistaiseksi pelkkä 57 päältä niin sille sit tehdään jotain paralleeliprosessointia erikseen, että sais vähän kivemman.

lauluraidoille eq, la2a, desseri, dilsoja ja kaikuja miten nyt istuu mukavasti. näihin samoihin kaikuihin voi sit ajella vähän tomeja, virppaa ja muita vipstaakkeja. Mitä siellä nyt sit onkaan ollut menossa ja kaikki riippuu ja roikkuu.

kaikki tämä menee lopuksi SSL:n tiskien masterkompuraa mallintavan lopputasoittimen läpi niin, että alhaisella ratiolla neula ihan pikkasen liikahtelee. ns. liima.

Aika jalankulkijan tasoista on siis meikän softassa miksaaminen ja tää on muutenkin pilottivaiheessa vielä koko keikkojen miksuuminen taltioiksi mutta ihan olen tykännyt tekemisestä, ei vaan meinaa aika riittää elämässä.

Odotan mielenkiinnolla jos ja kun ammattitason studiohessut käyttävät hyviä puheenvuoroja topsuun.
Last edited by Vilhis▲† on 18 Nov 2018, 22:15, edited 1 time in total.
Cyberpunx. Harmaita nappuloita = 0.
Juutas wrote: Lahja poistuu näyttämöltä aina voittajana. Muista se.
<<††▲▲††<< Maustetytöt-Fan Club jäsen #3 >>††▲▲††>>

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#11 Post by Herra Aasi » 18 Nov 2018, 22:12

†Witch‡House▲VíHìLiS† wrote:
18 Nov 2018, 22:08

Odotan mielenkiinnolla jos ja kun ammattitason studiohessut käyttävät hyviä puheenvuoroja topsuun.
ja ceijon studioon pitäs mennä joku livesessio vetelemään ihan vaan että pääsee juttelemaan näistä hommista siinä sivussa. :prr:

User avatar
Burzum/Kent
6k
Posts: 6605
Joined: 03 May 2006, 17:40

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#12 Post by Burzum/Kent » 18 Nov 2018, 22:33

Aina kun on ulkopuolinen hessu miksannu ja masteroinu niin lopputulos on vituttanu :P Ite en kyllä myöskään osaa näitä hommia ainakaan vielä

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#13 Post by Ceijo Succula » 18 Nov 2018, 22:55

Herra Aasi wrote:
18 Nov 2018, 22:12
†Witch‡House▲VíHìLiS† wrote:
18 Nov 2018, 22:08

Odotan mielenkiinnolla jos ja kun ammattitason studiohessut käyttävät hyviä puheenvuoroja topsuun.
ja ceijon studioon pitäs mennä joku livesessio vetelemään ihan vaan että pääsee juttelemaan näistä hommista siinä sivussa. :prr:
No mitä helvettiä, justhan mä höpisin ummet ja lammet :scratch:
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#14 Post by Herra Aasi » 18 Nov 2018, 23:20

Ceijo Succula wrote:
18 Nov 2018, 22:55
Herra Aasi wrote:
18 Nov 2018, 22:12
†Witch‡House▲VíHìLiS† wrote:
18 Nov 2018, 22:08

Odotan mielenkiinnolla jos ja kun ammattitason studiohessut käyttävät hyviä puheenvuoroja topsuun.
ja ceijon studioon pitäs mennä joku livesessio vetelemään ihan vaan että pääsee juttelemaan näistä hommista siinä sivussa. :prr:
No mitä helvettiä, justhan mä höpisin ummet ja lammet :scratch:
joo, mutta ajan kanssa!

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#15 Post by Ceijo Succula » 18 Nov 2018, 23:23

Herra Aasi wrote:
18 Nov 2018, 23:20
Ceijo Succula wrote:
18 Nov 2018, 22:55
Herra Aasi wrote:
18 Nov 2018, 22:12
†Witch‡House▲VíHìLiS† wrote:
18 Nov 2018, 22:08

Odotan mielenkiinnolla jos ja kun ammattitason studiohessut käyttävät hyviä puheenvuoroja topsuun.
ja ceijon studioon pitäs mennä joku livesessio vetelemään ihan vaan että pääsee juttelemaan näistä hommista siinä sivussa. :prr:
No mitä helvettiä, justhan mä höpisin ummet ja lammet :scratch:
joo, mutta ajan kanssa!
Kyllä tuolla porukkaa ravaa ihan vaan kahvia juomassa ja paskaa jauhamassa, oon piffilleki avoimen kutsun pistäny :P
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

Post Reply