Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
Poistunut käyttäjä 03ec59
Poistunut käyttäjä
Posts: 152539
Joined: 17 Mar 2008, 12:28

Re: Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

#2701 Post by Poistunut käyttäjä 03ec59 » 02 Jan 2019, 13:36

Herra Aasi wrote:
02 Jan 2019, 13:27
vieläks tuolla pitää järkkärin allekirjottaa kaikenmaailman vastuuvapautuslomakkeita vai onko siitä päästy eroon? :P en tiedä mitä ne olettavat tapahtuvan, mutta itselle sellainen tuntuu vähän vieraannuttavalta epäluottamuksen osoitukselta siihen nähden, että missään muussa paikassa ei tungeta heti papereita naaman eteen. Siinä alkaa saman tien kuumottaa jotain ylimääräistä, mitä ei varmaan tapahdu kun ei tapahdu koskaan muulloinkaan :o
oliks tässä joku teoston maksut kulma? en nyt tarkalleen enää muista mitä toi kaavake pitää sisällään kun ei oo tarvinnu järkkäillä omia keikkoja muutamaan vuoteen

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

#2702 Post by Herra Aasi » 02 Jan 2019, 13:38

SAMMAGS!man wrote:
02 Jan 2019, 13:25
Herra Aasi wrote:
02 Jan 2019, 12:38
Ite nyt teen tätä touhua muutenkin ehkä vähän eri lähtökohdista, tää ei oo harrastus tai duunia vaan elämäntyö ja sellainen henkireikä, jonka kanssa jaksan taas sitten pitää nuppini läjässä kaiken muun paskeen kanssa. Tämä on mulle siis välttämättömyys, ja olen kiitollinen siitä että tällaiselle kolistelulle ja huminallekin annetaan tilaa, vaikka siitä on kiinnostunut joka kylällä melko pieni kourallinen tyyppejä. Jos ne kaikki asuis samassa paikassa, niin täähän olisi helvetin helppoa ja saisi aina omansa pois. Siitä huolimatta, nämä menee aina tapauskohtaisesti ja sellasella kerjäläismunkin mentaliteetilla, että en odota mitään, mutta kaikki on plussaa. "Jos tappavat, se on hyvä, jos eivät tapa, niin sekin on hyvä".
Homma ok, ymmärrän osittain näkemyksesi tähän asti.
Herra Aasi wrote:
02 Jan 2019, 12:38
Tämäkin siitä syystä, että keikkajärkkääjänä tiedän miten stressaavaa touhua se on ja hoidan mieluummin asiat yhteisymmärryksessä kuin alkaisin keulia jonkun muutaman kympin takia, etenkin jos paikalle on tullut just sen verran, että saa paikalle pakollisen miksaajan maksettua. Mieluummin maksavat sille ja antavat meikän juoda kahvia koko illan.
Tässä mennään mielestäni metsään. Keikkajärkkääjän voisi olettaa tietävän homman riskit ja mahdolliset kulut. Jos artistia on pyydetty soittamaan johonkin, niin kai vähintään tarjoudutaan maksamaan tämän kulut? Tässä maassa menee esim. bändin liikuttamiseen helposti aika paljon rahaa ja etenkin vaivaa.

Mun mielestä kulukorvaukset on ehdottomasti vähintä, mitä esiintymisestä tulisi saada korvaukseksi, koska keikkailu syö rahaa ja ennen kaikkea vaivaa, se aiheuttaa säätöä jne. Kotikaupungin keikkoja voi toki soittaa vaikka ilman korvauksia, mutta sekin ruokkii sitä valitettavan yleistä harhakäsitystä, että eihän niille paikallisbändeille tartte hoitaa mitään, kun nehän asuvat täällä ja ovat tommosta höpöhöpöä.

Ja on kyllä aika mielenkiintoista mennä soittamaan ilmaiseksi joihinkin ravintoloihin, jotka tekevät bisnestä viinaa myymällä ja tapahtumia järjestämällä. Mun mielestä se antaa signaalia kaupalliselle puolelle, että noita resupettereitähän on hyvä kupata, kun eivät älyä vaatia tai kysyä yhtään mitään, kuten Lux In Tenebres aiemmin kirjoitti viestissään.
Herra Aasi wrote:
02 Jan 2019, 12:38
Ja kyllä sitä myöten yleensä sitten matkakulut ja/tai ruoat saa, joskus hyvässä lykyssä kirjoja tai levyjä myymällä jää jotain käteenkin. Sen myönnän, että oon tottunut ehkä vähän liiankin huithapeliin asenteeseen kun Lahdessa asuessa minnekään meneminen ei maksanut oikeastaan yhtään mitään ja nyt tuntuu että olen syksyn työntänyt lähinnä rahaa auton tankkiin. Siitä huolimatta olen vahvasti sitä mieltä, että aika monet helvetin hienot reissut olis jääneet väliin jos olisin alkanut katella alkuasetelmia siitä, miltä se rahan kantilta näyttää.
Mun mielestä tollanen "artisti maksaa, mutta hyviä kokemuksia!!!" -lähtöinen ajattelu tukee ikävällä tavalla tätä nykyistä some- ja suoratoistoajattelua, että taidehan on vaan tollasta kutsumushommaa, eihän siitä tarvi mitään maksaa ja tekijöitä tukea, muuten kuin jakamalla jotain kuvaa instassa ja kuuntelemalla pari biisiä ilmatteeksi jostain Bandcampista, että rakkaudesta lajiin bro. Ja samalla se tekee mun mielestä tyhjäksi ruohonjuuritason kulttuurihommien merkitystä. Eri asia kaikki tollaset hyväntekeväisyyskekkerit, ite järkätyt jutut jne.
iso osa noista keikoista onkin muualla kuin baareissa tai sellasissa paikoissa, jotka tekee bisnestä musiikkihommen varjolla, eli kaipa ne voisi tuohon hyväntekeväisyys-kategoriaan sitten selkeämmin laittaa, jos se on helpompi ymmärtää sitä kautta. Toki kun menen vaikka lepikseen soittamaan, niin lippuriskihommaa se on niinkuin missä tahansa muussakin bändimusakeikassa, eli kolmasosa niistä rahoista tulee sitten meikälle ihan mukisematta. Taidegallerioissa ja muissa sitten kiertää kolehtirasiat, ja silloinhan se on vähän ihmisistä kiinni, mitä ne haluaa siitä maksaa, jos eivät katso sitä minkään arvoiseksi niin vittuako siinä sitten.

Ja kuten sanoin moneen otteeseen; kyllä ne rahat sieltä tavallisimmin tulee jollain tavalla kummiskin. Lisäksi olen siitä onnellisessa asemassa, että vaikka kuulijoita ei olisikaan paljon, ne oikeasti tahtovat tukea tätä sekoilua, samoin kuin useimmat keikkajärkkääjät. Pointtina on se, että en oleta tai odota yhtään mitään keneltäkään missään tilanteessa, kun olen ihan riittävän monta kertaa saanut pettyä ja mesota joskus aikanaan. Myös jotenkin mystisesti tuntuu, että tällä systeemillä olen myös saanut kohtuullisempia korvauksia, kuin silloin joskus aikanaan kun oli sovittu jostain ja illan päätteeksi keikan järkännyt tyyppi tulee selittelemään että ei oikein olisi varaa maksaa sitä kun ei tänne nyt tullut ketään. Ja kyllä tässä vuosien varrella on eniten tullut turpaan kaikenmaailman punkkimogulien tukikeikoista, mikä osaltaan tällaiseen asenteeseen on tainnut johtaakin.

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

#2703 Post by Herra Aasi » 02 Jan 2019, 13:39

hevikrusti-ruslanas wrote:
02 Jan 2019, 13:36
Herra Aasi wrote:
02 Jan 2019, 13:27
vieläks tuolla pitää järkkärin allekirjottaa kaikenmaailman vastuuvapautuslomakkeita vai onko siitä päästy eroon? :P en tiedä mitä ne olettavat tapahtuvan, mutta itselle sellainen tuntuu vähän vieraannuttavalta epäluottamuksen osoitukselta siihen nähden, että missään muussa paikassa ei tungeta heti papereita naaman eteen. Siinä alkaa saman tien kuumottaa jotain ylimääräistä, mitä ei varmaan tapahdu kun ei tapahdu koskaan muulloinkaan :o
oliks tässä joku teoston maksut kulma? en nyt tarkalleen enää muista mitä toi kaavake pitää sisällään kun ei oo tarvinnu järkkäillä omia keikkoja muutamaan vuoteen
en oo kanssa ihan varma, mutta saatto olla tämäkin! Viimeks oon itse järkännyt keikan tuolla vissiin 4 vuotta sitten näköjään. :P

User avatar
salilta tuttu hevari
Kotimainen kansainvälisen tason folk metal -mörssäri
Posts: 83090
Joined: 10 Jun 2011, 03:06
Location: Stone island

Re: Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

#2704 Post by salilta tuttu hevari » 02 Jan 2019, 14:56

Yhellä bändillä on kyllä tehty vähän liikaa persnettoreissuja. Tai kun bändi on hajallaan ympäri Suomea, kellään ei oo autoo ja ei saaha lainaa ikinä mistään, niin pelkästää matkakuluja kertyy. Onneks mahdolliset kulut saa kuitattua bändikassasta, ettei nyt tarvii varsinaisesti ite maksaa siitä, et pääsee istumaan 10h julkisissa darrassa soittokamojen kaa.

btw Aasi, kai sä sait jotain rahaa siitä viime joensuun reissusta? :P
Image

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

#2705 Post by Herra Aasi » 02 Jan 2019, 15:23

young urban professional wrote:
02 Jan 2019, 14:56
Yhellä bändillä on kyllä tehty vähän liikaa persnettoreissuja. Tai kun bändi on hajallaan ympäri Suomea, kellään ei oo autoo ja ei saaha lainaa ikinä mistään, niin pelkästää matkakuluja kertyy. Onneks mahdolliset kulut saa kuitattua bändikassasta, ettei nyt tarvii varsinaisesti ite maksaa siitä, et pääsee istumaan 10h julkisissa darrassa soittokamojen kaa.

btw Aasi, kai sä sait jotain rahaa siitä viime joensuun reissusta? :P
sain, muistaakseni bensarahojen (jotka oli sovittu ennalta, mutta en ajatellut tota välimatkaa ja kulua itse ihan loppuun asti) ja kirjojen/kassujen kanssa taisin jäädä 10 euroa voitolle. Se oli sellanen reissu mikä oli sovittu jo ennen muuttoa enkä sillon ihan tajunnut että ajan tosissaan koko Suomen läpi leveyssuunnassa tota varten. :P

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

#2706 Post by Herra Aasi » 02 Jan 2019, 15:26

ja sekin oli nähdäkseni hyvä kokemus, koska se opetti järkeistämään tätä hommaa sen verran, että pystyn soittamaan keikat vähemmällä roudauksella ja sitä myöten tekemään soittoreissuja Onnibussilla, mikä taas tarkottaa vähän pienempiä matkakuluja ja oikeastaan aika paljon mukavampia reissujakin. Mutta ei täällä Suomen länsinurkalla tule kyllä asuttua yhtään pitempään kuin on pakko, on tää ollut sellasta säätämistä koko helvetin syksyn. :o

User avatar
salilta tuttu hevari
Kotimainen kansainvälisen tason folk metal -mörssäri
Posts: 83090
Joined: 10 Jun 2011, 03:06
Location: Stone island

Re: Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

#2707 Post by salilta tuttu hevari » 02 Jan 2019, 15:32

Joo, no hyvä. Olin järkkäämässä tapahtumaa, mutta en vastannut kaikkien bändien rahoista, enkä tiennyt mitä olitte sopinut. Mietin vaan kun tykitit saman päivän ja yön aikana eestakasin, että nyt on kova meno.
Image

User avatar
Heissan vaan!
life style guru
Posts: 78135
Joined: 20 May 2012, 21:27
Location: ihan raivona täällä

Re: Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

#2708 Post by Heissan vaan! » 02 Jan 2019, 16:00

Herra Aasi wrote:
02 Jan 2019, 13:39
hevikrusti-ruslanas wrote:
02 Jan 2019, 13:36
Herra Aasi wrote:
02 Jan 2019, 13:27
vieläks tuolla pitää järkkärin allekirjottaa kaikenmaailman vastuuvapautuslomakkeita vai onko siitä päästy eroon? :P en tiedä mitä ne olettavat tapahtuvan, mutta itselle sellainen tuntuu vähän vieraannuttavalta epäluottamuksen osoitukselta siihen nähden, että missään muussa paikassa ei tungeta heti papereita naaman eteen. Siinä alkaa saman tien kuumottaa jotain ylimääräistä, mitä ei varmaan tapahdu kun ei tapahdu koskaan muulloinkaan :o
oliks tässä joku teoston maksut kulma? en nyt tarkalleen enää muista mitä toi kaavake pitää sisällään kun ei oo tarvinnu järkkäillä omia keikkoja muutamaan vuoteen
en oo kanssa ihan varma, mutta saatto olla tämäkin! Viimeks oon itse järkännyt keikan tuolla vissiin 4 vuotta sitten näköjään. :P
Mun muistaakseni tää on lähinnä vaan soppari esiintymisestä eikä mikään vastuuvapauslauseke. Tais siinä olla jotain tyyliin että jos rikotte mestan mikin niin sitten korvaatte sen, minkä mä ymmärrän ihan hyvin.
Image
Image

Poistunut käyttäjä 03ec59
Poistunut käyttäjä
Posts: 152539
Joined: 17 Mar 2008, 12:28

Re: Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

#2709 Post by Poistunut käyttäjä 03ec59 » 02 Jan 2019, 16:02

Alfred Nobelaner wrote:
02 Jan 2019, 16:00
Herra Aasi wrote:
02 Jan 2019, 13:39
hevikrusti-ruslanas wrote:
02 Jan 2019, 13:36
Herra Aasi wrote:
02 Jan 2019, 13:27
vieläks tuolla pitää järkkärin allekirjottaa kaikenmaailman vastuuvapautuslomakkeita vai onko siitä päästy eroon? :P en tiedä mitä ne olettavat tapahtuvan, mutta itselle sellainen tuntuu vähän vieraannuttavalta epäluottamuksen osoitukselta siihen nähden, että missään muussa paikassa ei tungeta heti papereita naaman eteen. Siinä alkaa saman tien kuumottaa jotain ylimääräistä, mitä ei varmaan tapahdu kun ei tapahdu koskaan muulloinkaan :o
oliks tässä joku teoston maksut kulma? en nyt tarkalleen enää muista mitä toi kaavake pitää sisällään kun ei oo tarvinnu järkkäillä omia keikkoja muutamaan vuoteen
en oo kanssa ihan varma, mutta saatto olla tämäkin! Viimeks oon itse järkännyt keikan tuolla vissiin 4 vuotta sitten näköjään. :P
Mun muistaakseni tää on lähinnä vaan soppari esiintymisestä eikä mikään vastuuvapauslauseke. Tais siinä olla jotain tyyliin että jos rikotte mestan mikin niin sitten korvaatte sen, minkä mä ymmärrän ihan hyvin.
jotenkin muistelisin että keikan järkkäävä lupautuu sopparissa maksamaan keikan teostomaksut, mutta voin olla väärässä tai tämä voi olla muutettu!

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

#2710 Post by Herra Aasi » 02 Jan 2019, 16:08

hevikrusti-ruslanas wrote:
02 Jan 2019, 16:02
Alfred Nobelaner wrote:
02 Jan 2019, 16:00
Herra Aasi wrote:
02 Jan 2019, 13:39
hevikrusti-ruslanas wrote:
02 Jan 2019, 13:36
Herra Aasi wrote:
02 Jan 2019, 13:27
vieläks tuolla pitää järkkärin allekirjottaa kaikenmaailman vastuuvapautuslomakkeita vai onko siitä päästy eroon? :P en tiedä mitä ne olettavat tapahtuvan, mutta itselle sellainen tuntuu vähän vieraannuttavalta epäluottamuksen osoitukselta siihen nähden, että missään muussa paikassa ei tungeta heti papereita naaman eteen. Siinä alkaa saman tien kuumottaa jotain ylimääräistä, mitä ei varmaan tapahdu kun ei tapahdu koskaan muulloinkaan :o
oliks tässä joku teoston maksut kulma? en nyt tarkalleen enää muista mitä toi kaavake pitää sisällään kun ei oo tarvinnu järkkäillä omia keikkoja muutamaan vuoteen
en oo kanssa ihan varma, mutta saatto olla tämäkin! Viimeks oon itse järkännyt keikan tuolla vissiin 4 vuotta sitten näköjään. :P
Mun muistaakseni tää on lähinnä vaan soppari esiintymisestä eikä mikään vastuuvapauslauseke. Tais siinä olla jotain tyyliin että jos rikotte mestan mikin niin sitten korvaatte sen, minkä mä ymmärrän ihan hyvin.
jotenkin muistelisin että keikan järkkäävä lupautuu sopparissa maksamaan keikan teostomaksut, mutta voin olla väärässä tai tämä voi olla muutettu!
itekin muistelisin näin nyt kun ruslanas siitä muistutti. Joka tapauksessa niin harvoin tulee keikkahommissa sopimuksia kirjotettua että jotenkin tuo toi ylimääräistä stressiä jostain turhasta, kivahan tuolla on soittamassa käydä.

User avatar
Heissan vaan!
life style guru
Posts: 78135
Joined: 20 May 2012, 21:27
Location: ihan raivona täällä

Re: Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

#2711 Post by Heissan vaan! » 02 Jan 2019, 16:37

hevikrusti-ruslanas wrote:
02 Jan 2019, 16:02
Alfred Nobelaner wrote:
02 Jan 2019, 16:00
Herra Aasi wrote:
02 Jan 2019, 13:39
hevikrusti-ruslanas wrote:
02 Jan 2019, 13:36
Herra Aasi wrote:
02 Jan 2019, 13:27
vieläks tuolla pitää järkkärin allekirjottaa kaikenmaailman vastuuvapautuslomakkeita vai onko siitä päästy eroon? :P en tiedä mitä ne olettavat tapahtuvan, mutta itselle sellainen tuntuu vähän vieraannuttavalta epäluottamuksen osoitukselta siihen nähden, että missään muussa paikassa ei tungeta heti papereita naaman eteen. Siinä alkaa saman tien kuumottaa jotain ylimääräistä, mitä ei varmaan tapahdu kun ei tapahdu koskaan muulloinkaan :o
oliks tässä joku teoston maksut kulma? en nyt tarkalleen enää muista mitä toi kaavake pitää sisällään kun ei oo tarvinnu järkkäillä omia keikkoja muutamaan vuoteen
en oo kanssa ihan varma, mutta saatto olla tämäkin! Viimeks oon itse järkännyt keikan tuolla vissiin 4 vuotta sitten näköjään. :P
Mun muistaakseni tää on lähinnä vaan soppari esiintymisestä eikä mikään vastuuvapauslauseke. Tais siinä olla jotain tyyliin että jos rikotte mestan mikin niin sitten korvaatte sen, minkä mä ymmärrän ihan hyvin.
jotenkin muistelisin että keikan järkkäävä lupautuu sopparissa maksamaan keikan teostomaksut, mutta voin olla väärässä tai tämä voi olla muutettu!
Teostokulmasta ei kyllä oo mitään muistikuvaa :o

Omat järkkäilyt tuolla tapahtu aika pitkälti 2013-2016 tai jotain, enkä muista että kertaakaan oisin mitään teostolapppuja täytellyt tai mistään semmosista mitään semmosta maksanut noiden keikkojen yhteydessä :dontknow:
Image
Image

Poistunut käyttäjä 03ec59
Poistunut käyttäjä
Posts: 152539
Joined: 17 Mar 2008, 12:28

Re: Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

#2712 Post by Poistunut käyttäjä 03ec59 » 02 Jan 2019, 16:46

Alfred Nobelaner wrote:
02 Jan 2019, 16:37
Omat järkkäilyt tuolla tapahtu aika pitkälti 2013-2016 tai jotain, enkä muista että kertaakaan oisin mitään teostolapppuja täytellyt tai mistään semmosista mitään semmosta maksanut noiden keikkojen yhteydessä :dontknow:
no ei oo varmaan kukaan muukaan keikkajärkkääjä :P

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

#2713 Post by Herra Aasi » 02 Jan 2019, 17:34

hevikrusti-ruslanas wrote:
02 Jan 2019, 16:46
Alfred Nobelaner wrote:
02 Jan 2019, 16:37
Omat järkkäilyt tuolla tapahtu aika pitkälti 2013-2016 tai jotain, enkä muista että kertaakaan oisin mitään teostolapppuja täytellyt tai mistään semmosista mitään semmosta maksanut noiden keikkojen yhteydessä :dontknow:
no ei oo varmaan kukaan muukaan keikkajärkkääjä :P
jep, tää oli kai lähinnä vaan ilmoitus siitä että saavat sitten lähettää laskua eteenpäin.

User avatar
cheesepuff
5k
Posts: 5447
Joined: 22 Dec 2013, 23:49
Location: Under the big black sun

Re: Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

#2714 Post by cheesepuff » 02 Jan 2019, 18:06

Ei siinä lapussa mistään Teostomaksuista puhuta vaan että keikan järkkääjä hoitaa lippujenmyynnin ja huolehtii verotushommista ihan ite diy... Plus noi että jos hajotat niin maksat ja miksaajan palkka on järjestäjän hoidettava muistaakseni.
STAY PUNK

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Soittimien & soittamisen kurjuuden maksimointi

#2715 Post by Herra Aasi » 02 Jan 2019, 18:32

cheesepuff wrote:
02 Jan 2019, 18:06
Ei siinä lapussa mistään Teostomaksuista puhuta vaan että keikan järkkääjä hoitaa lippujenmyynnin ja huolehtii verotushommista ihan ite diy... Plus noi että jos hajotat niin maksat ja miksaajan palkka on järjestäjän hoidettava muistaakseni.
I stand corrected ja varmaan sotkin verotushommat teostohommiin sitten. Muutenhan toi on toki ihan perusjuttuja, mutta heti kun ne laittaa paperille niin alkaa jänskättää muka enemmän.

Post Reply