Mehiläistarhaus

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#106 Post by Ruutari » 19 Aug 2018, 08:52

Voin myös postitella. Lisäksi mulla on suoraan pesästä otettua kennohunajaa tarjolla. Eli mehiläisen vapaasti kasvattama kenno täynnä hunajaa ilman pohjukkeita jne. Jos kiinnostaa niin viestitellään ensi viikolla kun pakkailen ja purkitan.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#107 Post by mähöne » 30 Mar 2019, 17:55

Image

The game is on! Eilen +12 ja kaikilla pesillä kevään ekat lennot ja suolen tyhjennykset.

Oon kierrellyt pesiä ja bodycount so far: 3 yhdyskuntaa. Ruoka loppunut kesken ja kuolleet nälkään. Eivät ole syystä tai toisesta saaneet syksyllä pakattua sokerilientä tarpeeksi kennoihinsa. Pitänee ottaa käyttöön tarkempi pesäkohtainen kirjanpito vastaanotetun ruokintasokerimäärän seurantaa varten. Toisaalta semmonen kikkelis kokkelis että jos ei osaa varautua tulevan talven varalle niin eivät omaa riittävän hyviä ominaisuuksia täkäläisiin olosuhteisiin niin joutavatkin kuolla.

Ainakin yksi heikossa hapessa oleva pesä tulee vielä kuolemaan. Ruokaa on hyvin, mutta porukkaa vain kourallinen. Lienee emoton. Otan kaikista kuolleista pesistä varuilta ekm-näytteet.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#108 Post by mähöne » 30 Mar 2019, 18:02

Image
:evil: Tikan perkele käynyt pitämässä fiestaa yhdellä tarhalla ja laittanut paikat ns. remonttiin. Elikkäs kaikkiin 10 pesään paukutellut enemmän tai vähemmän mm. uusia lentoaukkoja. En oikein tiiä mitä tekis. Jollei se hakkaa noita enempää(mikä tuntuu epätodennäköiseltä, reiät vaikuttivat tuoreilta), lämpötalouden puolesta varmaan pärjäisivät noissa siihen saakka kun on lämpöisempää ja vaihdan tilalle uudet osastot. Tilkitsin isoimmat reiät sammaleella ens hätään.

Äänenvaimentimella varustettu piekkari olis yksi ratkaisu. Käpytikka arvotettu näemmä 34€ arvoiseksi niin se on aika paljon vähemmän kuin se n. 5000€ vahinko mitä se tekee jos paskoo noi kaikki yhdyskunnat siten että kuolevat. Varmaan siirtänen kuitenkin pesät pois tuolta jahka sinne pääsee autolla, vielä ei päässyt kuin 150m päähän.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#109 Post by mähöne » 30 Mar 2019, 18:05

Talvitappiot tähän mennessä läpikäytyjen pesien(83 kpl) osalta siis 4, eli pauttiarallaa 5%. Pitkän aikavälin maanlaajuinen keskiarvo jotain 10-15% että se huomioiden tilanne näyttää hyvältä. Pari tarhaa vielä käymättä.

Tarhoja kierrellessä oon lähinnä käsituntumalla kokeillut pesien painoa ja siten ruokatilannetta. Tarvittaessa laittanut 50% sokerilientä ulkoruokintalaitteella. Tällaisia, osa hyvinkin kevyitä mutta muuten vahvoja pesiä, ollut tähän mennessä n. 15kpl.

Pohjia en ole ainakaan vielä vaihtanut/putsannut. Mulla leikattiin käsi tammikuussa ja on vieläkin vähän kysymysmerkki että kuinka paljon se jatkossa kestää rasitusta. Ainakaan vielä ei kestä nostella osastoja joissa paljon ruokakakkuja. On toisin sanoen koko homman jatko vaakalaudalla tässä. Kirurgi oli mieltä että ainakin tälle kesälle aiotut laajennukset suosilla jäihin.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#110 Post by Ruutari » 30 Mar 2019, 19:01

Mulla yksi pesä tyhjeni sadonkorjuun yhteydessä. Testailin kennohunajatouhuja ja taisin olla kovakourainen pesää kohtaan, ehkä tapoin vahingossa emon tms.

Talvella kävin pesillä ja oli kaikki ok. Toi tikanpesä vaikuttaa perin vittumaiselta hommalta. Yksi vaihtoehto voisi olla kanaverkko tms.

Nyt pitäisi pesillä käydä ja painoa tunnustella, että laittaako vähän lisäravintoa sisään.

Tsemppiä käden suhteen. Korvaako joku vakuutus mitään?. Voisiko joku vaakapesähomma toimia paremmin?

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#111 Post by mähöne » 30 Mar 2019, 20:33

Rutger Hauer wrote:
30 Mar 2019, 19:01
Tsemppiä käden suhteen. Korvaako joku vakuutus mitään?
Vanhoja vammoja. Ranne murtunut aikanaan skeitti- ja lumilautahommissa 3-4 kertaa. Viimeisimmästäkin on kyllä jo yli 15 vuotta aikaa. Ei oo ollut mitään ongelmia viime kesään saakka. Nyt sinne laitettiin titaanilevyä ja ruuveja ja tehtiin semmonen osaluudutusleikkaus että vanhat liikeradat on enää muisto vain. Mutta koska asiaan ei liity mitään tuoretta tapaturmaa, niin ei oikein ole iloa noista vakuutuksista. Jos oisin tajunnut että mimmonen homma, niin oisin varmaan pyrkinyt saamaan erilaista tekstiä niihin lääkärikäyntien dokumentteihin kun viime syksynä alkoi kipeytymään.
Rutger Hauer wrote:
30 Mar 2019, 19:01
Voisiko joku vaakapesähomma toimia paremmin?
Semmonen joka laajenee sivuttaissuunnassa? Vaakapesästä tulee muuten mulle ekana mieleen semmonen vaa'alla varustettu pesä joilla seurataan sadon kertymistä. SML:n sivuilla on linkki näihin, on hyödyllinen apu omaa sadonkorjuuta miettiessä tutkailla milloin alkaa lähimmän vaakapesän paino pysyvästi laskea eli alkavat syödä enemmän kuin tuottavat.

Miksei toi sivuttaispesä, miksikähän noita sanotaan, voisi toimia. Ainakin teoriassa. Käytännössä kun on useampi kymppitonni sijoitettuna näihin meillä ja maailmalla vakiintuneeseen LG ja F kalustoon, niin ei oikein jaksaisi miettiä koko palettia uusiksi. En myöskään oikein jaksa uskoa että 200 pesän ammattitarhausta on mahdollista harjoittaa kannattavasti ilman tätä vakiintunutta kalustoa ja sen edullisuutta muihin ratkaisuihin nähden. Jos joudun luopumaan tarhauksesta tulonlähteenä, niin se on sitten se ja sama miten niitä muutamaa pesää hoitaisi.

Emo ylhäällä hoitotapaa oon miettinyt. Pitäisi ottaa selvää miten se oikein toimii. Hunajaosastojen nostelua olisi ainakin vähemmän.

Kieppi
9k
Posts: 9081
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Mehiläistarhaus

#112 Post by Kieppi » 31 Mar 2019, 10:05

Saatko Mähöne toisen tarhurin apuun semmosiin hommiin mitä et yksin pysty tekemään (sitten kun selviää mitä ne hommat on)? Vastavuoroisesti voisit jeesiä sitä toista tyyppiä hänen tarhoillaan. Ei tarvis ehkä lopettaa koko hommaa.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#113 Post by Ruutari » 31 Mar 2019, 10:26

mähöne wrote:
30 Mar 2019, 20:33
Rutger Hauer wrote:
30 Mar 2019, 19:01
Tsemppiä käden suhteen. Korvaako joku vakuutus mitään?
Vanhoja vammoja. Ranne murtunut aikanaan skeitti- ja lumilautahommissa 3-4 kertaa. Viimeisimmästäkin on kyllä jo yli 15 vuotta aikaa. Ei oo ollut mitään ongelmia viime kesään saakka. Nyt sinne laitettiin titaanilevyä ja ruuveja ja tehtiin semmonen osaluudutusleikkaus että vanhat liikeradat on enää muisto vain. Mutta koska asiaan ei liity mitään tuoretta tapaturmaa, niin ei oikein ole iloa noista vakuutuksista. Jos oisin tajunnut että mimmonen homma, niin oisin varmaan pyrkinyt saamaan erilaista tekstiä niihin lääkärikäyntien dokumentteihin kun viime syksynä alkoi kipeytymään.
Rutger Hauer wrote:
30 Mar 2019, 19:01
Voisiko joku vaakapesähomma toimia paremmin?
Semmonen joka laajenee sivuttaissuunnassa? Vaakapesästä tulee muuten mulle ekana mieleen semmonen vaa'alla varustettu pesä joilla seurataan sadon kertymistä. SML:n sivuilla on linkki näihin, on hyödyllinen apu omaa sadonkorjuuta miettiessä tutkailla milloin alkaa lähimmän vaakapesän paino pysyvästi laskea eli alkavat syödä enemmän kuin tuottavat.

Miksei toi sivuttaispesä, miksikähän noita sanotaan, voisi toimia. Ainakin teoriassa. Käytännössä kun on useampi kymppitonni sijoitettuna näihin meillä ja maailmalla vakiintuneeseen LG ja F kalustoon, niin ei oikein jaksaisi miettiä koko palettia uusiksi. En myöskään oikein jaksa uskoa että 200 pesän ammattitarhausta on mahdollista harjoittaa kannattavasti ilman tätä vakiintunutta kalustoa ja sen edullisuutta muihin ratkaisuihin nähden. Jos joudun luopumaan tarhauksesta tulonlähteenä, niin se on sitten se ja sama miten niitä muutamaa pesää hoitaisi.

Emo ylhäällä hoitotapaa oon miettinyt. Pitäisi ottaa selvää miten se oikein toimii. Hunajaosastojen nostelua olisi ainakin vähemmän.
Joo tota sivuttaispesää mietin. Sellastakin voisi suunnitella, että rakentaisi pesän jossa alhaalla toi vaakahomma ja sen päälle saisi kaksi tai kolme farraria tai langsthrothia hunajaa varten. Noitahan voisi olla vaikka kaksi tai kolme riviä?

Jotkut menestyksellä pitää emoa ylhäällä. Ite ajattelen vähän niin että emo alhaalla ei tyypit ole ns. vankina, mutta tossa tilanteessa kyllä lähtisin tota koittamaan.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#114 Post by mähöne » 31 Mar 2019, 10:38

Kieppi wrote:
31 Mar 2019, 10:05
Saatko Mähöne toisen tarhurin apuun semmosiin hommiin mitä et yksin pysty tekemään (sitten kun selviää mitä ne hommat on)? Vastavuoroisesti voisit jeesiä sitä toista tyyppiä hänen tarhoillaan. Ei tarvis ehkä lopettaa koko hommaa.
En usko. Kesä tuppaa olemaan vähän sellaista kiirusta näiden kanssa ja jokaisella kun on sitten omat hommansa ja kiireensä. Tarhat pitää kiertää satokauden aikana n. kerran viikossa niin työvoiman tarve on niinkuin jatkuvaa. Viikottaiseen pesällä käyntiin kuuluu mm. sikiöalan tarkastaminen parveilun merkkien seuraamiseksi. Sikiöalana on yleensä 1-3 alinta osastoa ja niiden päällä x määrä hunajaosastoja. Eli hunajaosastot pitää nostaa aina ensiksi sivuun jotta pääsee sikiöosastoihin käsiksi. Tää jatkuva raskaiden(täynnä n. 30kg) hunajaosastojen eestaas nostelu on se mikä mua eniten huolestuttaa.

Emo ylhäällä hoitotapa vois olla ratkaisu tähän. Siinä sikiöala pidetään ylimpänä ja hunajaosastot niiden alapuolella. Sikiöosastot ovat huomattavasti kevyempiä kuin hunajaosastot ja tässä jäisi siis toi hunajalaatikoiden nostelu kokonaan pois. Tämän enempää en oikeastaan tästä hoitotavasta tiedä, pitää ottaa selvää. Jotain ongelmia tässä oli. Ainakin sikiöala saattaa kuumeta liikaa jolloin emo lopettaa munimisen tai pahimmassa tapauksessa vallan kuolee. Luontaisesti mehiläiset keräävät hunajan ylös ja pitää sikiöt alhaalla.

Kaikista raskain työ tässä on sadonkorjuu eli hunajaosastojen keruu pesiltä. Viime vuonna mulla oli yks piffiläinen valjastettuna tähän ja sekin oli jo iso apu. Tänä vuonna oon suunnitellut toteuttavani tän siten, että pyrin palkkaamaan tähän vajaan viikon rupeamaan pari raavasta puutarhatyöntekijää joltain läheiseltä tilalta.

Noin muutenhan oon jo ulkoistanut kaiken varsinaiseen mehiläishoitoon liittymättömän työn eli mm. linkouksen ja purkittamisen. Tämmönen on mulle mieluisa tapa toimia.

e: Niin ja on vielä palkkatöitäkin tässä niin kyllä ei ehdi vastavuoroisesti kenenkään muun tarhoille.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#115 Post by mähöne » 31 Mar 2019, 13:59

Surkuhupaisaa muuten huomata ettei näemmä tarvi nostaa kovinkaan montaa erää maataloustukia, että sisäinen kepulainen parahtaa että nää on nää mettän elävät ihan kiusallaan haittaamassa meitin laillisia elinkeinoja täällä hei! :lol:

User avatar
Vasuri Kabala
Posts: 89
Joined: 12 Feb 2016, 09:00

Re: Mehiläistarhaus

#116 Post by Vasuri Kabala » 02 Apr 2019, 14:19

Niin sullahan oli tällaistakin, itsekin ajattelin juuri tänä keväänä aloittaa pienimuotoisesti hunajahommat. Katsotaan nyt mitä siitä tulee, otin juuri tänään yhteydet mehiläismieheen.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#117 Post by mähöne » 06 Apr 2019, 11:35

Keskiviikkona kattelin että jahas, leppä alkanut kukkimaan kun menee pesiin tuommoista likaisen maitokahvin väristä siitepölyä. Paskaahan se on mutta parasta sellaista koska ensimmäistä ja ainutta proteiinia mitä talven jälkeen on jäniksen puodissa tarjolla. Tuulipölytteisenä ei tarjoa mettä pölyttäjille.

Het perään torstaina sitten huomasin että tilannehan on sen kaltainen että pajun siitepölyä näkyy menevän pesiin ja. Pajusta saatava siitepöly on hyvää ja lisäksi saavat siitä myös mettä.
Image

Image

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#118 Post by mähöne » 06 Apr 2019, 11:37

Image
Muurahaiset ovat myös liikkeellä ja kartoittavat resurssien lähteitä. Nää saattaa tyhjentää mehiläisyhdyskunnan parissa päivässä kun sille päälle sattuu. Eivät osaa kiivetä liukasta muovia ylösalaisin niin oon tämmösiä asennellut esteeksi ja hyvin tuntuu toimivan. Kuvassa myös ulkoruokintalaite jolla helppo tarvittaessa antaa nestesokeria penkomatta pesää.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#119 Post by Ruutari » 06 Apr 2019, 11:39

Oon just matkalla pesille.

Kaverilla oli kaikki pesät kuolleet talvella. Joulun alla olleet vielä elossa. Ruokaa oli paljon ja kuolleita mehiläisiä rutosti. Hiiri oli mennyt johonkin pesään ainakin, varmaan kuolon jälkeen.

Matkalla kävin hautausmaalla ja tuoreen haudan seppeleissä oli kosolti mehiläisiä.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#120 Post by mähöne » 06 Apr 2019, 13:00

Pakitellaas kuitenkin tota pajun kukinnan alkamis steitmenttiä vähän vielä. Oon tällä hetkellä tässä järven rannassa 900m päässä lähimmältä tarhalta ja pari mehiläistä kerää vimmatusti kovin kirkkaan keltaista siitepölyä vasuihinsa näistä rannan tervalepistä. Oon ollut tähän saakka kovasti sitä mieltä että lepän sp olisi sellaista rusehtavan harmaan ihon väristä, mutta pitääkin näemmä tarkistaa miten on. Harmaa- ja tervalepällä vois myös olla eroa tässä asiassa. Image

Post Reply