Kotipuutarhurit

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
Kieppi
9k
Posts: 9081
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4081 Post by Kieppi » 27 May 2019, 09:26

☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤ wrote:
26 May 2019, 18:51
$wag artisti wrote:
26 May 2019, 17:56
Onko täällä jotain skenetietoa Hyötykasviyhdistyksestä ja Maatiainen ry:stä?

Molemmilla suht samanlainen tarkoitus ja myymälät Töölössä. Miksi eri yhdistykset?

En ole vielä kehdannut kysyä asiasta suoraan myyjiltä.
Oon ollut hyötykasviyhdistyksessä siemenpussitrajana ja annalassa. Noitten toiminta tuntuu painottuvan siemen, tapahtuma, oma maa ja oheisjuttuihin. Maatiais tuntuu taas painottuvan kantojen ylläpitohommiin siemenmyynnin lisäksi, oliko niin että tilaajoilta vai vain jäseniltä toivotaan että lähettää sit siemeniä takas. Kyllähän tänne kaikenlaista mahtuisi enemmänkin
Jokseenkin näin. Maatiaisella on normaalin siemenmyynnin lisäksi mm. vanhojen kasvikantojen ylläpitoviljelyä, mutta siis siemeniä saa ostaa kuka tahansa normaaliin tapaan, ilman mitään velvoitteita kerätä tai ylläpitää yhtään mitään. Kaupan siemeniä on vähemmän, lähinnä vihannespuolella on, mutta perenna- ja luonnonkasvien siementen myynti perustuu siihen että ihmiset keräävät niitä ja lähettävät myyntiin (vaihtareita saa toki kerättyjä siemeniä vastaan).

Maatiaisella on aihepiirissään perinne- ja luonnonkasvien lisäksi myös maatiaiseläimet ja perinnemaisemat, ja just kaikki vanhat perinteiset työtavat jne. kulttuuriperintöä. Lehdessä on asiaa ihan laidasta laitaan, ei pelkkää kasvihommaa.

Itse olen kokenut tämän maatiaishomman olevan enemmän mun juttu, joskin Hyötykasviyhdistykseltäkin tulee siemeniä välillä tilailtua.

Nyt on Maatiaisen taimipäiväkin tulossa helatorstaina, Läyliäisissä Lopella. Oon käynyt kerran, kiva tapahtuma on!

User avatar
FÖÖF!!! FÖÖÖ!!! LÖÖÖ!!! MÖÖÖ!!!
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 69659
Joined: 05 Jun 2013, 15:23

Re: Kotipuutarhurit

#4082 Post by FÖÖF!!! FÖÖÖ!!! LÖÖÖ!!! MÖÖÖ!!! » 27 May 2019, 17:47

vähän iski paskat päivät alottaa kasvien totuttelu partsiin pentele. unohin hallaharsotkin hankkia, mutta toivon että parvekkeen lasit suodattaa uuveet tarpeeks hyvin.
varpu wrote:
02 Mar 2023, 06:36
alussa oli suo, kuokka ja slipknot

User avatar
Hans Normaali
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 53003
Joined: 09 Mar 2004, 13:52
Location: Keputopia

Re: Kotipuutarhurit

#4083 Post by Hans Normaali » 29 May 2019, 09:06

Voi vitun kyrpäläinen. Ennuste lupas pari milliä yöksi vettä, mutta kohta on jo 10mm täynnä. Pelto on jo ennestään aika märkä, ja pitäis saada sinne nyt levitettyä paskat, kalkit ja kalit, ja vedettyä penkit. Ei auta tai helpota tää vitun sade nyt yhtään. Taas tämmönen päivä, että heti aamusta ihan hermo pinnassa, ja tekis mieli mennä johki kiven alle syömään myrkkyä/juomaan viinaa, mutta kai se vaan pitää mennä kahlaan mutaan ja viskoon paskaa. Tästä päivästä, kuten kaikista päivistä tässä viime aikoina, tulee taas todella pitkä ja raskas. :x
NINJA PO VENSKA!

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Kotipuutarhurit

#4084 Post by Ruutari » 29 May 2019, 09:41

Tein tämmösen:



Muokkasin tota myös jo ja tohon oikealle puolelle laitoin myös seinämää ja putkea kiinni. Tarkoitus olisi siihenkin jotain ruukkukasveja tms tuoda.

Vesi on sadevettä, jota kerään saaviin ulkovaraston nurkalta.

User avatar
mutavelho
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12443
Joined: 14 Mar 2004, 00:54

Re: Kotipuutarhurit

#4085 Post by mutavelho » 31 May 2019, 11:17

:salut:

Videon nimi tuo mieleen kyl jonkun muun XXX-matskun :P
It shouldn't just be one person in the crowd's responsibility to deal with fuckers.

User avatar
Raaka-aineen kerääjä (henkilö)
1k
Posts: 1693
Joined: 16 Feb 2017, 12:58

Re: Kotipuutarhurit

#4086 Post by Raaka-aineen kerääjä (henkilö) » 01 Jun 2019, 22:22

Hans Normaali wrote:
29 May 2019, 09:06
kai se vaan pitää mennä kahlaan mutaan ja viskoon paskaa.
+ vesimelonin taimet johonkin isompiin astioihin.

User avatar
☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 82657
Joined: 22 Feb 2016, 15:20

Re: Kotipuutarhurit

#4087 Post by ☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤ » 01 Jun 2019, 23:35

onko kellään sarjahopeapensasta? kuinka korkeeks kasvanu ja mimmosella paikalla/maalla ja onko kummonen tuulensuojana?
Image

Kieppi
9k
Posts: 9081
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4088 Post by Kieppi » 02 Jun 2019, 09:22

Hansille ja puolisolle ihan hemmetisti tsemppiä! Saatteko apukäsiä mistään? Koittakaa jaksaa ja ajatella sitä fiilistä kun koko paska on paketissa talveksi. Ja että ens vuonna on piirun verran helpompaa. Täällä on satanut niin vähän, että olen kiitollinen joka ikisestä pisarasta, mutta tuolla Keski-Suomi / Savo- akselilla piipahtaessani oli kyllä sateista, kylmää ja kunnolla märkää useamman päivän, joten ymmärrän sekä sinun että Timo Jutilan Maksan vitutuksen (eikös sulla TJM ollut pohjoisemmassa puutarhahommat?).

Mä oon laittanut kylvöksiä, pottuja, daalioita, katteita. Niittänyt ja kitkenyt. Vähän jännittää miten hommien kanssa käy, kun saatan joutua semmoseen operazioneen ettei saa hetkeen tehdä mitään puutarhajuttuja(kaan), mutta sen tiedän vasta tulevalla viikolla.

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21826
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4089 Post by delirium8 » 02 Jun 2019, 09:58

Parvekkeen tomaattitilanne on aika hyvä! Melkein jokaisessa alkaa olemaan jo tuloillaan jotain ja nyt alkaa ensi viikolla lämpimämpi sää niin saavat vielä lisää potkua.

ImageImage

Tommosta oli nyt muuten vähän aikaa sitten:

Image

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65685
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Kotipuutarhurit

#4090 Post by Timo Jutilan maksa » 02 Jun 2019, 10:01

Kieppi wrote:
02 Jun 2019, 09:22
Hansille ja puolisolle ihan hemmetisti tsemppiä! Saatteko apukäsiä mistään? Koittakaa jaksaa ja ajatella sitä fiilistä kun koko paska on paketissa talveksi. Ja että ens vuonna on piirun verran helpompaa. Täällä on satanut niin vähän, että olen kiitollinen joka ikisestä pisarasta, mutta tuolla Keski-Suomi / Savo- akselilla piipahtaessani oli kyllä sateista, kylmää ja kunnolla märkää useamman päivän, joten ymmärrän sekä sinun että Timo Jutilan Maksan vitutuksen (eikös sulla TJM ollut pohjoisemmassa puutarhahommat?).

Mä oon laittanut kylvöksiä, pottuja, daalioita, katteita. Niittänyt ja kitkenyt. Vähän jännittää miten hommien kanssa käy, kun saatan joutua semmoseen operazioneen ettei saa hetkeen tehdä mitään puutarhajuttuja(kaan), mutta sen tiedän vasta tulevalla viikolla.
Juuh, Kuopiossa olen. Ja olihan tuon toukokuun kelit aika masentavat. Ei montaa lämmintä päivää ollut.
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

Kieppi
9k
Posts: 9081
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4091 Post by Kieppi » 02 Jun 2019, 11:04

Timo Jutilan maksa wrote:
02 Jun 2019, 10:01
Kieppi wrote:
02 Jun 2019, 09:22
Hansille ja puolisolle ihan hemmetisti tsemppiä! Saatteko apukäsiä mistään? Koittakaa jaksaa ja ajatella sitä fiilistä kun koko paska on paketissa talveksi. Ja että ens vuonna on piirun verran helpompaa. Täällä on satanut niin vähän, että olen kiitollinen joka ikisestä pisarasta, mutta tuolla Keski-Suomi / Savo- akselilla piipahtaessani oli kyllä sateista, kylmää ja kunnolla märkää useamman päivän, joten ymmärrän sekä sinun että Timo Jutilan Maksan vitutuksen (eikös sulla TJM ollut pohjoisemmassa puutarhahommat?).

Mä oon laittanut kylvöksiä, pottuja, daalioita, katteita. Niittänyt ja kitkenyt. Vähän jännittää miten hommien kanssa käy, kun saatan joutua semmoseen operazioneen ettei saa hetkeen tehdä mitään puutarhajuttuja(kaan), mutta sen tiedän vasta tulevalla viikolla.
Juuh, Kuopiossa olen. Ja olihan tuon toukokuun kelit aika masentavat. Ei montaa lämmintä päivää ollut.
Näinhän se olikin joo! Kuopio-Pielavesi-Keitele-akselilla tuli just enimmäkseen häärättyä.

Edit. Niin joo olihan se semmosta kun päivälämpötila oli päivänä eräänäkin 4,5 astetta..

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65685
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Kotipuutarhurit

#4092 Post by Timo Jutilan maksa » 02 Jun 2019, 11:59

^tuon tyyppisiä päivälämpötiloja täällä on tosiaan ollut. Kasvihuoneessa pysyy kasvit hengissä mutta eipä juuri muuta. Ensi viikolla pitäisi onneksi tapahtua täyskäännös, sitä odottelee itse jos toinenkin kuin kuuta nousevaa.

Porukat ovat onneksi saaneet omilla tiluksillaan tehtyä peltohommat kun niillä on rinnepelto eikä vesi jää seisomaan. Mutta on nekin noita lämpöjä kironneet.
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
Hans Normaali
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 53003
Joined: 09 Mar 2004, 13:52
Location: Keputopia

Re: Kotipuutarhurit

#4093 Post by Hans Normaali » 02 Jun 2019, 23:28

Kieppi wrote:
02 Jun 2019, 09:22
Hansille ja puolisolle ihan hemmetisti tsemppiä! Saatteko apukäsiä mistään?
Pidettiin talkoot tossa eilen, ja saatiin rysäytettyä avomaan hommia eteenpäin varsin mukavasti. Ensi viikonloppuna on toiset talkoot, ja toivon mukaan sen jälkeen jo helpottaa. Kyllä tää tästä. [-o<

Syötävät kukat on nyt alkaneet puskeen kukkia, ja saadaan ekat näyte-erät lähteen pian. Todella nättejä ja myyvän näköisiä, ja on mielenkiintoista nähdä että kuinka lähtevät liikkumaan. Tukun tyyppi meille noita ehdotti, koska kuulemma kysyntää on mutta ei tuottajia.

Lämpöä luvassa. Se tietää rahansäästöä öisin, mutta myös ongelmia lämpöjen kanssa päivällä. Täytynee tehdä erinäisiä tuuletusta edistäviä toimenpiteitä isossa kasvarissa.
NINJA PO VENSKA!

User avatar
$wag artisti
1k
Posts: 1032
Joined: 04 May 2011, 21:45
Location: Helsinki

Re: Kotipuutarhurit

#4094 Post by $wag artisti » 03 Jun 2019, 12:22

Tarvitseeko joku kauraa maanparannukseen tai muuhun vastaavaan? Ötököitä löytyy eikä mulla ole myllyä eli siksi ostan mieluummin jauhot kaupasta.

Jos haluat noutaa Helsingistä niin pistä yv ja käyn loppuviikosta katsomassa miten paljon ja milloin voin antaa viljoja.

Kieppi
9k
Posts: 9081
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4095 Post by Kieppi » 03 Jun 2019, 20:11

Hans Normaali wrote:
02 Jun 2019, 23:28
Kieppi wrote:
02 Jun 2019, 09:22
Hansille ja puolisolle ihan hemmetisti tsemppiä! Saatteko apukäsiä mistään?
Pidettiin talkoot tossa eilen, ja saatiin rysäytettyä avomaan hommia eteenpäin varsin mukavasti. Ensi viikonloppuna on toiset talkoot, ja toivon mukaan sen jälkeen jo helpottaa. Kyllä tää tästä. [-o<

Syötävät kukat on nyt alkaneet puskeen kukkia, ja saadaan ekat näyte-erät lähteen pian. Todella nättejä ja myyvän näköisiä, ja on mielenkiintoista nähdä että kuinka lähtevät liikkumaan. Tukun tyyppi meille noita ehdotti, koska kuulemma kysyntää on mutta ei tuottajia.

Lämpöä luvassa. Se tietää rahansäästöä öisin, mutta myös ongelmia lämpöjen kanssa päivällä. Täytynee tehdä erinäisiä tuuletusta edistäviä toimenpiteitä isossa kasvarissa.
Hyvä hyvä hyvä! Tommoset talkoot kyllä on parasta mitä väsynyt ihminen toivoa saattaa, hienoa kun oot saanut jeesiä!

Syötävät kukat kuulostaa hyvältä idikseltä. Mitä teidän kukkiin kuuluu, vai onko se liikesalaisuus? :D Oon nähnyt jopa tossa mun pienessä lähi-Salessa pieniä orvokin kukkia myynnissä syötäväksi viime vuoden puolella. En oo hetkeen nyt katsonut onko niitä saatavilla enää / vielä tälle vuodelle, mutta kesän aikana varmaan selviää onko sitä tänäkin vuonna valikoimassa.

Post Reply