Talojen ja tilojen remontointi

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
mutavelho
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12474
Joined: 14 Mar 2004, 00:54

Re: Talojen ja tilojen remontointi

#151 Post by mutavelho » 14 Sep 2018, 21:53

Woody wrote:
04 Sep 2018, 00:16
paskakierros wrote:
23 Sep 2017, 21:24
Miten ton pönttöuunin kanssa kävi? Löytyykö kuvia? Himottas mökillä uusia wanha vähän "vetävämpään" malliin tai vaihtaa tilalle kamina.
Nyt on uusi uuni pystyssä. Muurari-äijä oli hommissa ja ite apurina.
Image
Hemmetin komea uuni!
It shouldn't just be one person in the crowd's responsibility to deal with fuckers.

User avatar
Woody
2k
Posts: 2644
Joined: 21 Feb 2005, 13:26
Location: Aitoo

Re: Talojen ja tilojen remontointi

#152 Post by Woody » 21 Oct 2018, 07:22

Image
Seinien levytystä ja paperointia, sekä sisäkaton maalausta. Kaikki on vähän kesken. :D
Kävi aiempi asukas kylässä ja selvis, et talo vuodelta 1927. Seinän välistä löytyikin v.-26 sanomalehteä, et jotain sen suuntaista arvelin, mut tiedossa oli vaan et 20-luvulta.
Kuistia korjailtiin tuossa vähän ex-tempore ja imuauto kävi putsaan ryömintätilan. Talvea vasten ihan ok tilannen nyt.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Talojen ja tilojen remontointi

#153 Post by dillen aspen » 20 Jan 2019, 17:36

Oon vähän yllättäen tupsahtamassa tähän skeneen kun tajuttiin että vaimon ASP-tili on kypsänä pomittavaksi. Keskiviikkona pankkiin ja torstaina katsomaan rintamamiestaloa. Pari muutakin taloa on kiikarissa.

Nyt kun annoin siimaa ajatukselle vanhasta talosta, ei kerrostalokämpän ostaminen tule kysymykseen. Kunnon kenkäverstas voimavirralla ja vapaus tehdä tiloille mitä haluaa on sellasia asioita mistä oon haaveillut jo aika pitkään.

User avatar
Summertime_skinhead
3k
Posts: 3155
Joined: 28 Apr 2008, 09:45
Location: Salilla

Re: Talojen ja tilojen remontointi

#154 Post by Summertime_skinhead » 10 Mar 2019, 13:21

Seurantaan tämä topic. Remonttia nimittäin todennäkösesti: tulossa.
:prr:

User avatar
Janski
5k
Posts: 5811
Joined: 11 Nov 2004, 18:26
Location: Hoodz

Re: Talojen ja tilojen remontointi

#155 Post by Janski » 27 Apr 2019, 18:20

Remonttia ois ollu tulossa koko loppu elämäksi talon, pihasaunan ja muutaman muun ulkorakennuksen merkeissä, mutta myöhästyin kaks päivää kun toinen tarjous hyväksyttiin. Korjaussunnitelmat ja kaiken näköstä olin jo siitä kiinteistöstä tehnyt, mut meni nenän edestä Aika paska fiilis mutta jatketaan etsintää.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Talojen ja tilojen remontointi

#156 Post by dillen aspen » 17 Jun 2019, 00:27

Ois aivan saakelin siisti talo piharakennuksineen kiikarissa, mutta tajusin juuri että 1965 rakennettu piharakennus (150m2) on piirustuksien mukaan vuorattu sisältä kokonaan Lujalevyllä. Tämähän on 60-luvulla sisältänyt varmasti asbestia. Tiedän ettei se sinänsä haittaa seinärakenteessa kunhan sitä ei häiritse, mutta itseä harmittaisi ajatus asbestiseinistä liikaa. Piharakennukseen olisi tulossa mm. verstas jossa tulisi vietettyä paljon aikaa ja onhan siinä saunakin.

Onkohan tollasen levytyksen purkaminen itse turvallisesti järkevää, vai kannattaako unohtaa koko homma? Oon ymmärtänyt että pieniä purkuja omakotitalossa saa tehdä itse laillisestikin. Ulkopuolisella teettynä olisi varmasti liian kallista.

User avatar
Raaka-aineen kerääjä (henkilö)
1k
Posts: 1693
Joined: 16 Feb 2017, 12:58

Re: Talojen ja tilojen remontointi

#157 Post by Raaka-aineen kerääjä (henkilö) » 17 Jun 2019, 00:56

Eräs tuttu purki juuri talostaan asbestikuistin, kasteli vaan seinät ja suojautui. Ei sillä että se välttämättä hyvä idea olisi, mutta noh.

User avatar
hailander
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 24178
Joined: 06 Jan 2009, 02:10
Location: Hima

Re: Talojen ja tilojen remontointi

#158 Post by hailander » 19 Jun 2019, 10:15

Ökymökki wrote:
17 Jun 2019, 00:56
Eräs tuttu purki juuri talostaan asbestikuistin, kasteli vaan seinät ja suojautui. Ei sillä että se välttämättä hyvä idea olisi, mutta noh.
Eipä tossa mitään vaaraa ole jos ei ole pahemmin pölisevää kamaa, putkieristeitä en lähtis repimään, mutta parit lujalevyt tai varttikatteet on MIELESTÄNI ihan ok napsia omalla riskillä irti. Myöskään liimoje rälläköiminen lattiasta ei liene järkevää jos ei tiedä mitä kamaa se liima on.

Ja siis jos haluaa lain mukaan mennä, niin sitä lujalevyä saa vaikka hioa ja hengittää niin paljon ku haluu, mutta tontille ei saa päästää muita sillä aikaa. Ite purin lujalevyt pois ennen asbestiukkojen tuloa ja jätin kasaan, ne sitte pussitti ne samalla ku irrotti putkieristeitä.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Talojen ja tilojen remontointi

#159 Post by Ruutari » 27 Jun 2019, 08:00

Onko kokemuksia korkkilattioista? Vinyylikorkki ei siis kiinnosta, vaan sellainen korkkilattia, jossa se muoviosuus on siellä pohjalla ja päällä korkkia. Myös 100% korkkimatto kiinnostaisi, mutta saakohan sellaista edes enää?

Tarkoitus olisi keittiön kaakelilattian päälle vaalea korkkilattia laittaa ja meinaan sen liimata kiinni.

Kestääkö tollanen nykyajan korkkilattia (jossa on siis ite korkkia joku 3mm päällä vaan) minkäänlaista painetta, esim keittiötuoleista?

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Talojen ja tilojen remontointi

#160 Post by Kieppi » 02 Jul 2019, 20:42

tee se itse mies (official) wrote:
17 Jun 2019, 00:27
Ois aivan saakelin siisti talo piharakennuksineen kiikarissa, mutta tajusin juuri että 1965 rakennettu piharakennus (150m2) on piirustuksien mukaan vuorattu sisältä kokonaan Lujalevyllä. Tämähän on 60-luvulla sisältänyt varmasti asbestia. Tiedän ettei se sinänsä haittaa seinärakenteessa kunhan sitä ei häiritse, mutta itseä harmittaisi ajatus asbestiseinistä liikaa. Piharakennukseen olisi tulossa mm. verstas jossa tulisi vietettyä paljon aikaa ja onhan siinä saunakin.

Onkohan tollasen levytyksen purkaminen itse turvallisesti järkevää, vai kannattaako unohtaa koko homma? Oon ymmärtänyt että pieniä purkuja omakotitalossa saa tehdä itse laillisestikin. Ulkopuolisella teettynä olisi varmasti liian kallista.
Ottamatta kantaa varsinaisesti asbestiin, tai siihen mikä on fiksua / kannattavaa tehdä itse ja mikä ei: jos purkuhommia (tai mitä vaan juttuja mitkä pölisee) tekee, niin moottorimaski on ihan älyttömän hyvä sijoitus. Voi vuokratakin, mutta jos tietää että käyttöä on enemmänkin, niin kantsii ostaa omaksi. Perussuodattimet ei itsessään ole kauhean kalliita, ja on niitä semmoisiakin mitkä soveltuu esim. just tolle asbestille.

Ite oon yhdessä sun toisessa rytöhommassa joutunut rypemään: ulkorakennuksia, liitereitä, latoja, kellareita, vinttejä, arkistoja, hiirten peluamia komeroita, hamstraajien kämppiä, nokisia hallien pannuhuoneita ym ym. ja toi maski on ollut tosi hyödyllinen. Tai jos pölyisempiä remontteja tms. tekee niin ei muuta ku kuuppa päähän ja menoksi.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Talojen ja tilojen remontointi

#161 Post by Ruutari » 03 Jul 2019, 18:58

Speedheater-hommia


Tällästä hommaa. Pistin nivelvarren tilaukseen myös. Huippulaite.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Talojen ja tilojen remontointi

#162 Post by dillen aspen » 04 Jul 2019, 00:07

Asbestihommaan liittyen, aiemmin mainitsemani talo meni ohi, mutta nyt ois toisesta tarjous hyväksytty. Tässäkin asbestia, päärakennuksen mineriittiverhouksen muodossa. Kyselin jo AVI:sta että saako itse purkaa ja kuulemma kukaan ei voi sitä estää kunhan huolehtii jätteiden käsittelystä kunnolla eikä heittele levynpalasia naapurin pihaan. Myyjä oli tosin kysellyt jo tarjouksia julkisivun purkamisesta ja ne oli sen verran edullisia että eipä varmaan kannata itse alkaa purkamaan. Julkisivu on tosin hämmästyttävän hyvässä kunnossa ollakseen 45 vuotta vanha ja asbestikartoituksen mukaan turvallisessa kunnossa, joten erityinen kiire sen purkamisella ei ole.

Jos päädyn itse purkamaan niin ostan ilman muuta moottorimaskin jne. mutta eipä tuo varmaankaan kannata, varsinkaan kotitalousvähennyksen jälkeen.

User avatar
zutonFever
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21758
Joined: 09 Jan 2010, 02:54
Location: hämärissä olosuhteissa, enemmän tai vähemmän kuolleena ja huumeneuloja perseessä.

Re: Talojen ja tilojen remontointi

#163 Post by zutonFever » 16 Aug 2019, 12:52

Noi mineriittijulkisivuthan on siitä ihania, että ne kestää aikaa ja säänvaihteluita helvetin hyvin. Eihän ne mitään maalaisromanttisen kauniita yleensä ole, mutta toimivia.

Tuohon aiempaan lujalevyllä sisäverhoiltuun työtilaan, niin en tiedä miksi tuollaista kannattaisi pelkästä purkamisen ilosta tai asbestin pelosta lähteä purkamaan? Lujalevykin on hyvä materiaali, etenkin tuollaisessa ulkorakennuksessa.
“It’s all about the sound,” said Stubbs. “You know, making the guitar go, AAAAARRRRRAAAARRRRGH!”

User avatar
hailander
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 24178
Joined: 06 Jan 2009, 02:10
Location: Hima

Re: Talojen ja tilojen remontointi

#164 Post by hailander » 16 Aug 2019, 12:58

Tommosen julkisivun varman tulee tonnilla virolainen purkamaan ilman maskeja, eipä siinä ulkoilman pitoisuudet juuri muutu vaikka paria naulaa nirskuttelee. Vaikein homma on se pussitus ja kaatikselle kuskailu. Tekisin tonkin itse, mutta toki jos on muutakin tekemistä ni joku firma tekee sen parissa päivässä. Lisäksi tossa ei tarvi maksella ilmamittauksista varmaan mitään ku ei ulkoilmaa tarvinne mittailla.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Talojen ja tilojen remontointi

#165 Post by dillen aspen » 16 Aug 2019, 15:40

Meni toi toinenkin asbestitalokauppa puihin (uudeksi mainostettu VILP olikin vaihtokunnossa, onneksi selvisi ennen kauppoja). Nyt on taas tarjous hyväksytty rintamamiestalosta. Tässä on runkona kierrätetty riihi tms 1800-luvulta. Tällä kertaa ei pitäis olla pelkoa asbestista kun missään ei ole ikinä ollut edes muovimattoa ja putketkin on uusittu pari vuotta sitten. Parhaan tuoksuinen talo mitä tähän mennessä on tullut vastaan ja kellari on eristämätöntä varastotilaa niin se perinteinen kellaripommi on vältetty.

Post Reply