Mehiläistarhaus

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Message
Author
User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#166 Post by mähöne » 14 Jul 2019, 21:00

punks, those bastards. kuhnurikakkujen leikkaus on kyllä tehokas keino vähentää noita. nyt kun oon siirtynyt pääosin lg kokoon niin on helppoa kun on nastalla merkattu f kehä siellä sikiöalan reunassa niin voi taltalla vaan pyyhkäistä kehälistan alapintaa pitkin peitetyt kuhnurikennot punkkeineen kompostiin.

ite en oo ikinä tehnyt elokuun torjunnan(vuorovuosina tymolia ja muurahaishappoa), oksaalihapotuksen ja kuhnureiden leikkuun lisäksi muita torjuntoja. oon seurannut määrää lähinnä noista peitetyistä kuhnurikennoista ja on toistaiseksi pysynyt kannat olemattoman pienenä. monet tekee oksaalihapotuksen myös keväällä. pitää tarkkailla tilannetta ja toimia sen mukaan.

käsittääkseni ne on noi punkkien kantamat, lisääntyneet virustaudit mitkä pesää heikentää ja pahimmillaan tappaa.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#167 Post by mähöne » 14 Jul 2019, 21:02

hapotus tässä vaiheessa hyvä juttu jos et ota hunajaa sieltä. jos pesään jäi peittosikiöitä niin tee vielä uudelleen kun ne on kuoriutunut.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#168 Post by mähöne » 14 Jul 2019, 21:17

oli vajaan kk:n vittumainen jakso parveilukuumeisten pesien kanssa. joku viikko sitten onneks loppui moiset hullutukset ja on taas mukavampi kiertää tarhoja ja lähinnä tarkistaa että on tilaa mihin kerätä hunajaa. joka ikisen pesän sikiöalan jokaisen kehän läpikäyminen oli helvetin työlästä ja aikaavievää. jokunen parvi päässyt karkuun ja muutaman saanut napattua kiinni. harhautuksia yms.

pesämäärä tällä hetkellä jotain 130-140.

loppui kalusto kesken ja oon tehnyt välilinkouksia että saa osastoja kierrätettyä ja ettei kasva tornit liian korkeiksi. parhaimmista pesistä oon ottanut jo 2 täyttä lg ja ovat tällä hetkelläkin vielä 6:lla osastolla. eli toista sataa kiloa tuotetta tässä vaiheessa. osasta pesiä ei ole ollut kuin harmia ja suurin osa on jotain näiden väliltä. kokonaisuutena ollaan varmaan jossain koko kesän keskisadon paikkeilla. rypsistä tulee tällä hetkellä eniten tavaraa. horsmalle ollut vähän liian viileetä. ens viikolla lämpenee niin saas nähdä mitä tapahtuu.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#169 Post by mähöne » 14 Jul 2019, 21:24

Image
joku 900kg hunajaa tullut näissä välilinkouksissa. puolukkahunajaa ja kotipihan hunajaa oon ottanut pieniä määriä erikseen.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#170 Post by mähöne » 14 Jul 2019, 21:27

Image
parvi marssimassa uuteen pesään.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#171 Post by mähöne » 14 Jul 2019, 21:34

Image
käytin alkukaudesta innokkaasti hivelog pesäkirjanpitoa mutta vähitellen kirjaukset väheni ja lopulta loppui. autot ja työpöytä on taas täynnä lippulappusia. nyt alotin tämmösen tussilla välikattopleksiin jos jotain erikoista viestittelyn.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#172 Post by Ruutari » 15 Jul 2019, 08:22

mähöne wrote:
14 Jul 2019, 21:02
hapotus tässä vaiheessa hyvä juttu jos et ota hunajaa sieltä. jos pesään jäi peittosikiöitä niin tee vielä uudelleen kun ne on kuoriutunut.
En ole tosta pesästä ottamassa. Teen varmaan toisen torjunnan noin kk päästä samalla kun muutkin pesät sadonkorjuun yhteydessä.

Taidan pistää vahaksi noi kaikki tosta pesästä otetut kakut varmuuden vuoksi. Ihan liikaa panoksia siihen jo laitettu.

Mulla loppui vahapohjukkeet ja pitäisi kehiä askarrella, jos meinaa lisäyksiä vielä tehdä.

Hunajalaatikoita mulla on kolmesta viiteen per pesä. Sen lisäksi 2-3 laatikkoa sulun alla. Ihan kelpo sato tulossa, vähän viileämpi ajanjakso taisi hillitä noiden viimeiseksi lisättyjen laatikoiden satoa, mutta kait ne siitä. Odotan noin 40-80kg satoja per pesä mikä mun tarpeisiin riittää oikein hyvin.

Vain yhden jaokkeen tein nyt ton probleemapesän lisäksi, johon kulutin kyllä kahden jaokkeen kakut.

Mukava kuulla muuten että sulla on fyysiset ongelmat jossain määrin selätetty tai olet keksinyt tavan hoitaa nostot eri tavalla.

User avatar
Vasuri Kabala
Posts: 89
Joined: 12 Feb 2016, 09:00

Re: Mehiläistarhaus

#173 Post by Vasuri Kabala » 22 Jul 2019, 14:19

Mites täällä menee helteillä?

Itsellä nyt neljä pesää, yksi tuli parveilun myötä ja toisen jaoin itse. Tuossa, mistä tein jaokkeen, on nyt ollut pari päivää aikamoinen kuhina oviaukolla, mutta mitään parvikennoja ei näy, joten en ole hötkyillyt asian suhteen. Voi olla, että olin itsekin osasyyllinen, koska olin vahingossa laittanut kaksi sulkuristikkoa (toinen oli pöntön pohjassa kiinni ja toisen laitoin sitten itsekseni). Ehkä mehiläiset eivät ole päässeet kunnolla ylempiin osioihin parin viikon aikana, eivätkä mahtuneet sitten enää kaikki sisään. Eilen tein kolmesta rimasta tähän ja toiseen isoon pesään toisen lentoaukon sulkuristikon yläpuolelle, josko vähän helpottaisi ruuhkaa, mutta saa nähdä oliko tuossa operaatiossa mitään järkeä.

Kahdeksan kiloa olen maistiaisia lingonnut kesän aikana, joku ehkä 60 kg oli viikko sitten pesissä arviolta hunajaa + sitten tämä, mitä nyt helteillä tulee.

Erämökin veisto- ja mehiläisstriimiä voi edelleen katsella täältä: http://twitch.tv/lavilat - sisältää sekoilua molemmissa aiheissa, kun ei tuota kokemusta oikein vielä ole.

User avatar
sössön sössön
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 57219
Joined: 19 Mar 2014, 14:16

Re: Mehiläistarhaus

#174 Post by sössön sössön » 22 Jul 2019, 16:07

ostin Teiskon markkinoilta jonkun jorkin jossain päin Ruovettä olleista pesistä tullutta juoksevaa metsäkukka hunajaa, viikko sitten lingottua. hemmetti mitä mässyä oli :salut: toinen kiteisempi oli sit jotain viime vuotista sekotetta ja sekin aivan hyvää kyl :salut: noi makso 6 egee/350g, kilon ois saanu 15 egellä mikä olis ollu erittäin kohtuu hintastakin mut tulee käytettyä sen verran vähän makeutusta jutskissa et viimevuotistakin hunalaa on jäljellä.
om shanti shanti shanti
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः

User avatar
Vasuri Kabala
Posts: 89
Joined: 12 Feb 2016, 09:00

Re: Mehiläistarhaus

#175 Post by Vasuri Kabala » 23 Jul 2019, 14:54

Mitäs sanoo raati kaupallisuudesta, onko tuo 6 euroa 350 g lasipurkki sopiva hinta tälle kesälle vai millä myytte?

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#176 Post by mähöne » 23 Jul 2019, 15:13

pääosa omasta tavarasta menee tukkuportaalle jossa hinta pyörinyt viime vuosina siinä 5-6€/kg.

kaupoissa meikän 450g kuningatarhunaja 6,90-6,99€ ja suoraan multa ostettuna 6€. 10prk laatikkoa oon myynyt 50€.

satokausi vielä pahasti kesken ja helteiden myötä näyttäisi tavaraa kertyvän vielä ihan kivasti. koko kalusto käytössä ja tän hetken ohjelmassa jatkuvaa linkousta ja osastojen takaisin pesille vientiä. jahka ilmat tän jakson jälkeen viilenee niin se oli varmaan sit siinä.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#177 Post by Ruutari » 23 Jul 2019, 15:32

Vasuri Kabala wrote:
23 Jul 2019, 14:54
Mitäs sanoo raati kaupallisuudesta, onko tuo 6 euroa 350 g lasipurkki sopiva hinta tälle kesälle vai millä myytte?
Halpaa, mutta tohon olen myös myynyt. Nappikaupassa aina vähän isompi hinta IMO. Ja tuore hunaja aina kaliimpaa, mitä myöhempi.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Mehiläistarhaus

#178 Post by Ruutari » 23 Jul 2019, 17:17

Ei tapahdu isompaa kehitystä pesillä. Uusiin pohjukkeisiin ei oikein rakennella. Vaihdoin nyt yhden laatikon toisen ylle, kun ei toisessa mitään tapahdu.

Vähän huono tilanne, kun mun yksi pesä tuottaa tuplat muihin verrattuna. Jostain syystä viime vuoden jaokkeet eivät ole päässeet kunnolla vauhtiin ja ne tuottaa arviolta 30-40kg per pesä. Täytyy tehdä tuplaten varroatorjunta syksyllä tms.

Piti punkkipohjia tilata, mutta olivat loppuneet :/

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#179 Post by mähöne » 23 Jul 2019, 22:20

pohjukkeiden rakennusinto näyttäisi täälläkin olevan suurimmaksi osaksi ohi ja sikiöinti on hiipunut. lingotut kakut täyttyvät kuitenkin vielä huimaa vauhtia. mulla on nyt jatkuva rumba päällä että päivisin tarhoilta osastojen keruuta, illalla linkous ja seuraavana päivänä takaisin.

mun hinnoittelu perustuu aika pitkälti tohon kaupan hintaan. laskin sille sellaisen aika lailla alhaisimman hinnan jolla mun on järkevää myydä, ja oman katteensa jälkeen hinta asettui tohon n. 7 euruun. alueen muut tarhaajat myyvät kaupalle halvemmalla ja hinta niiden 450g ja 500g purkille on hyllyssä 0,50-1€ halvempi.

suoraan multa ostettuna haluan myydä selvästi halvemmalla kuin kaupan hinta +haluan antaa ihan reilun paljousalennuksen koska en halua myydä yksittäisiä purkkeja. tarhapaikkojen maanomistajille annan vuosittain jonkin verran hunajaa vuokrana ja lisäksi myyn heille vielä halvemmalla jos tahtovat ostaa lisää.

jotta touhu olisi työmäärään nähden järkevää niin hintojen soisi olla korkeammat. pesämäärän kasvaessa ajankäyttö per pesä kuitenkin tehostuu huomattavasti ja sitä kautta saa työlleen paremmin kannattavuutta. mitä vähemmän pesiä sitä kalliimmin tuotettua hunajaa.

ja kun tuotto on tuhansia kiloja niin kaikkea ei edes pystyisi hukkaamaan suoramyynnillä tai kauppoihin, vaan suurin osa menee väistämättä noille isoille pakkaamoille.

tehdessäni kannattavuuslaskelmia käytin niissä pelkkää tukkuhintaa. eli homman tuli olla kannattavaa vaikka myisi kaiken hunajan pakkaamoon.

User avatar
mähöne
1k
Posts: 1106
Joined: 24 Dec 2015, 16:08

Re: Mehiläistarhaus

#180 Post by mähöne » 23 Jul 2019, 22:32

Rutger Hauer wrote:
15 Jul 2019, 08:22
Mukava kuulla muuten että sulla on fyysiset ongelmat jossain määrin selätetty tai olet keksinyt tavan hoitaa nostot eri tavalla.
no niin no, just viime viikolla käsikirurgi oli sitä mieltä että siirtyminen kynähommiin ois tässä kohtaa fiksuinta ja kirjoitti uudelleenkoulutusta puoltavan lausunnon. eli mulla saattaa tää ammattitarhaus (+monet muut fyysisen tason suoritteet) jäädä kokonaan pois repertuaarista. mulla on tänä kesänä ollut jonkin verran ulkopuolista apua tarhauksessa, mutta ei sekään oo pitkässä juoksussa kannattava kuvio. ilmeisesti olis vaan paras ajaa homma hallitusti alas jos haluaa että käsi säilyisi nykyisessä toimintakunnossa ja näillä särkyleveleillä.

oon ihan sinut asian kanssa, musta on aina ihan kiva kun vaihtoehdot supistuu. on helpompi päättää mihin laittaa fokustaan. opinnot ollut muutenkin askelmerkeissä, niin sen puoleen tää on ihan linjassa omien aikeiden kanssa. pitää katella talven yli ja tunnustella miten tän tarhauksen kanssa jatketaan vai jatketaanko.

Post Reply