Kotipuutarhurit

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21851
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4216 Post by delirium8 » 25 Aug 2019, 09:44

Ootteko miten lisänneet valkosipulia itusilmuista? Mulla kävi nyt niin että ilmeisesti talven pakkaset sai nuo pehmeäkaulaisetkin sipulit tuottamaan itusilmuja tuonne alas varteen ja osa on niin hyvän kokoista että mielelläni käyttäisin niitä lisäykseen. Onnistuisikohan homma maahan upotetuissa 64 paikkasissa plantekeissa? Muuten luulen että helposti häviää tommoset pienet pallurat vuodessa. Yhden kennon koko on kuitenkin 5x5x5cm ja pohja avoin, joten luulisi että siitä olisi helppo pienen sipulin ponnistaa.

8x 64-paikkaista plantekkia= 512 itusilmua, eli saisin aika kivan lisäyksen valkosipulille näin.

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21851
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4217 Post by delirium8 » 25 Aug 2019, 10:55

Noh, laskeskelin tossa ja vähän vajaaksi jää plantekit omilla itusilmuilla. Jos nyt jollakulla pyörii ylimääräisiä itusilmuja niin otan vastaan mieluusti!

User avatar
mutavelho
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12463
Joined: 14 Mar 2004, 00:54

Re: Kotipuutarhurit

#4218 Post by mutavelho » 25 Aug 2019, 16:14

Ite pyrin jättämään joka vuosi muutaman valkosipulin kukkimaan itusilmuille asti. En oo kummemmin stressaillut siitä, mistä niitä nousee, koska valkosipuli nyt sopii lähes kaiken kaveriksi. Nyt koitin laittaa tarkoituksellisesti yhden penkin pelkkiä itusilmuja niin, et antaisin saman penkin olla koskemattomana ensi kesän, mut katotaan miten käy.
It shouldn't just be one person in the crowd's responsibility to deal with fuckers.

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21851
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4219 Post by delirium8 » 25 Aug 2019, 20:12

Oma palsta tulee jyrsittyä kuitenkin joka vuosi, joten ainahan ne on nostettava kuitenkin.

Kävin pellolla ja siellä oli joku vitun paskanaama käynyt pöllimässä multa kukkakaalin :x Isomman ja hienoimman tietysti. Sattuispa joskus yhyttämään tommosen tyypin, lapiosta tulisi että kolahtaa.

Kieppi
9k
Posts: 9091
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4220 Post by Kieppi » 26 Aug 2019, 22:36

Palstavarkaat yök :x

Mä oon tässä suojannut tammen taimia peuroilta ja kauriilta. Tulee hieno tammimetsä jos saavat kasvaa rauhassa ja riittää valoa + vettä. Tekee mieli myös mm. istuttaa puita hirveällä vauhdilla. Kai tää on joku vastareaktio Amazonin tilanteesta johtuvaan ahdistukseen.

User avatar
mutavelho
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12463
Joined: 14 Mar 2004, 00:54

Re: Kotipuutarhurit

#4221 Post by mutavelho » 27 Aug 2019, 13:14

Kelasin tässä vielä tilata jäätävän läjän luonnonkukkiensiemeniä Suomen niittysiemeneltä, tavoitteena lisää niittymäisiä alueita ens vuodeksi pihaan ja enemmän mesikasveja. Mitäs muita hyviä loppukesän kukkijoita ois kuin kultapiisku? Erityisesti varjoisa/puolivarjoisa-akselin toimijat kiinnostaa.

Kuinkahan uiveloa touhua ois vaan heitellä nurmikon sekaan noita ja toivoa parasta? Sammaleisemmilta alueilta ajattelin raapia sammalet sivuun toki.

Lisäksi ruusujuurta ja väinönputkea laitan valvotumpiin olosuhteisiin kasvamaan, ettei sekoita karhunputkeen ja tajuaa et jotain ehkä kasvaa tai ei.
Luin jostain, että karhunputki kasvais 10v ennen kukintoa, ja suhtaudun uudella lämmöllä pihani karhunputkiin.

Pihalla loikkii peukalonpään kokoisia sammakoita ja niiden puolesta toivon, et nää lämmöt jatkuis vielä jonkun aikaa.
It shouldn't just be one person in the crowd's responsibility to deal with fuckers.

Kieppi
9k
Posts: 9091
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4222 Post by Kieppi » 29 Aug 2019, 19:35

delirium8 wrote:
25 Aug 2019, 09:44
Ootteko miten lisänneet valkosipulia itusilmuista? Mulla kävi nyt niin että ilmeisesti talven pakkaset sai nuo pehmeäkaulaisetkin sipulit tuottamaan itusilmuja tuonne alas varteen ja osa on niin hyvän kokoista että mielelläni käyttäisin niitä lisäykseen. Onnistuisikohan homma maahan upotetuissa 64 paikkasissa plantekeissa? Muuten luulen että helposti häviää tommoset pienet pallurat vuodessa. Yhden kennon koko on kuitenkin 5x5x5cm ja pohja avoin, joten luulisi että siitä olisi helppo pienen sipulin ponnistaa.

8x 64-paikkaista plantekkia= 512 itusilmua, eli saisin aika kivan lisäyksen valkosipulille näin.
Mä oon jättänyt myös noita kukintoja joihinkin valkosipuleihin, niitä itusilmuista syntyneitä sipuleita putkahtelee sitten milloin mistäkin tulevina vuosina. Varsinaiset valkosipulit kyllä lisään kynsistä, koska kokemukseni mukaan itusilmusta lisätystä ei tuu oikein kunnollista. Mutta kuten oon sanonut monesti ennenkin, mä en oikein oo kummoinen sipulinkasvattaja.

Kieppi
9k
Posts: 9091
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4223 Post by Kieppi » 29 Aug 2019, 20:12

korpikolva wrote:
27 Aug 2019, 13:14
Kelasin tässä vielä tilata jäätävän läjän luonnonkukkiensiemeniä Suomen niittysiemeneltä, tavoitteena lisää niittymäisiä alueita ens vuodeksi pihaan ja enemmän mesikasveja. Mitäs muita hyviä loppukesän kukkijoita ois kuin kultapiisku? Erityisesti varjoisa/puolivarjoisa-akselin toimijat kiinnostaa.

Kuinkahan uiveloa touhua ois vaan heitellä nurmikon sekaan noita ja toivoa parasta? Sammaleisemmilta alueilta ajattelin raapia sammalet sivuun toki.

Lisäksi ruusujuurta ja väinönputkea laitan valvotumpiin olosuhteisiin kasvamaan, ettei sekoita karhunputkeen ja tajuaa et jotain ehkä kasvaa tai ei.
Luin jostain, että karhunputki kasvais 10v ennen kukintoa, ja suhtaudun uudella lämmöllä pihani karhunputkiin.

Pihalla loikkii peukalonpään kokoisia sammakoita ja niiden puolesta toivon, et nää lämmöt jatkuis vielä jonkun aikaa.
Mä tykkään tästä sun tyylistä :salut:

Hyviä loppukesän / syksyn kukkijoita pölyttäjille (luonnonkasveja, yksivuotisia, perennoja):
- Auringontähti (leviää helposti siemenestä, ite leikkaan kukkineet kukkavarret pois)
- Isohirvenjuuri
- Purppurapunalatva
- Rohtopähkämö (tää on super!)
- Nukkapähkämö (tämä myös!)
- Isot maksaruohot
- Ruiskaunokki
- Pallerokiurunkukka
- Yrtti-iiso (erittäin hyvä)
- Mäkimeirami (erittäin hyvä)
- Hunajakukka (erittäin hyvä)
- Korallikeijunkukka
- Kaunokit, esim. nurmikaunokki ja ahdekaunokki (nämäkin on loistavia)
- Kurkkuyrtti
- Pienikukkaisissa daalioissa voi olla hyviä, yksinkertainen kukka, ei kerrottu
- Karstaohdake (kuivana kesänä kukinta kyllä menee ohi melko äkkiä)
- Erilaiset apilat kukkii pitkään, esim. puna-apila on hyvä
- Päivänhatut
- Syksyllä kukkivat asterit on joidenkin ötököiden suosiossa
- Pensaista hanhikki on ainakin perhosille mieluinen
- Punatähkät

Oman kokemuksen mukaan nurtsi on liian vahvaa useimmille niitty / ketokasveille, eikä ne pääse läpi. Mä oon kasvatellut näitä vuosittain aluksi purkissa, istuttanut sopivaan kasvupaikkaan ja -alustaan (vähän kukkapenkkityyliin kunnollisen paikan tehden), mahdollisesti useampaan paikkaan, ja sitten ne leviää siitä jos on levitäkseen. Harvemmin viskon vaan siemeniä mihinkään, ne ei oikein tuppaa lähtemään, ellei ole kunnolliset olosuhteet.

Käänsin valkosipulimaaksi yhtä vanhaa laitumena ollutta, alunperin niittykasveja kasvanutta paikkaa, ja sieltä on nyt lähtenyt kukkimaan mm. kohokkeja. Jos ne ovat sitä vanhaa lähtöä, eikä lisätyn kasvualustan mukana tulleita, niin vanhoja vielä kasvamaan lähteviä siemeniäkin voi kyllä olla maaperässä, kun niille vaan tulee suotuisat olosuhteet. Samoin yksi paikka alkoi kasvaa mm. karhiaista ja pölkkyruohoa kun se käännettiin vähän syvemmältä, päättelin siinä maassa olleen näitä muuten vähentyneiden lajien siemeniä kun muualla meillä ei niitä (enää) kasvanut. Otin ne sitten lisäykseen, ja nyt mulla kasvaa kukkapenkissä vuosittain komeita karhiaisia, ja "pölkkiksetkin" alkaa päästä pikkuhiljaa pihaan asti. Oon lisäksi onnekseni saanut täältä "kiinni" myös mm. nätin paikallisen ketoneilikan, ja nyt koitan myös näissä nurkissa hyvin harvalukuisen käenkukan lisäämistä. Aika montaa lajia olen saanut pärjäämään täällä, joten tuleehan tän värkkäämisen seurauksena sitten vähän palkintoakin kun joku menestyy. Niin ja siemeniä kyllä koitan saada kaikista näistä vuosittain talteen ja jakoon.

Mulla on tää ikuisuusprojekti, että palauttaisin laidunnuksella tän niittyhomman johonkin malliin. Monimuotoisuuden suojeleminen ja lisääminen kiinnostaa kovasti. Tänä keväänä näin tuolla "niittymäisellä" pellolla mm. isotoukohärkiä, joille laidunnus olis hyvä homma. Saa lisää pontta hommaan kun onnistuu lisäämään jotakin vaikka vähän harvinaisempaa, tai mahdollisesti omien toimien ja sattumankaupan iloisena seurauksena ilmaantuu jotakin uutta ja toivottua lajia pihaan. En oikein tiedä mitä mä harrastaisin, jos en tätä.

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21851
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4224 Post by delirium8 » 29 Aug 2019, 20:45

Kaksi päivää takana maan kaantöä/kitkemistä ja ei tässä montaa neliötä ole perattu. Ehkä just ja just 4. Maa on aika kovaa ja heinänjuuret tiukassa ja haluaisin saaha ton palstani reunan tosi puhtaaksi ja jyrsimiskuntoon vielä tässä syksyn aikana. Keväällä voisin sitten laittaa sinne muovit ja viiniköynnökset rikattomaan ja parannettuun maahan. Jotenkin oon nyt aivan helvetin innostunut tästä puutarhuroinnista taas, ideoita ois vaikka miten! Oispa vaan aikaa samalla lailla...

Nyt meinaan myös alkaa varautumaan brexittiin ja tilaan itelleni ison varaston siemeniä www.jungleseed.co.uk :sta, koska aika harvasta paikasta saa kaikkia niitä mitkä mua kiinnostaa. Kyllähän monet siemenet kestää hienosti reilusti yli parasta ennen-päiväyksen jälkeenkin, monet useamman vuodenkin yli. Oon koukussa vähän hassun värisiin vihanneksiin :oops:

User avatar
☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 82726
Joined: 22 Feb 2016, 15:20

Re: Kotipuutarhurit

#4225 Post by ☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤ » 29 Aug 2019, 20:57

delirium8 wrote:
29 Aug 2019, 20:45
Nyt meinaan myös alkaa varautumaan brexittiin ja tilaan itelleni ison varaston siemeniä www.jungleseed.co.uk :sta
ainiin :o millos nää alkaa vaikuttaa
Image

User avatar
☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 82726
Joined: 22 Feb 2016, 15:20

Re: Kotipuutarhurit

#4226 Post by ☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤ » 29 Aug 2019, 21:01

tuli päästyä hortonomi: puutarhataloukseen ja eka viikko menossa monimuoto-opetuksella

jänskättää miten tietyt kasvit talvehtii ja mimmosella systeemillä, kun suoja toisaalta jeesaa, mutta jos jäätyy pitkään niin huono homma ja lumipeite auttas. ootteko miten suojannu vyöhykkeellä just ja just menestyviä kasveja tai kasveja joiden ei pitäs menestyä sillä vyöhykkeellä?
Image

Kieppi
9k
Posts: 9091
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4227 Post by Kieppi » 29 Aug 2019, 22:47

☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤ wrote:
29 Aug 2019, 21:01
tuli päästyä hortonomi: puutarhataloukseen ja eka viikko menossa monimuoto-opetuksella

jänskättää miten tietyt kasvit talvehtii ja mimmosella systeemillä, kun suoja toisaalta jeesaa, mutta jos jäätyy pitkään niin huono homma ja lumipeite auttas. ootteko miten suojannu vyöhykkeellä just ja just menestyviä kasveja tai kasveja joiden ei pitäs menestyä sillä vyöhykkeellä?
Onnea koulutuspaikan johdosta! Olis mielenkiintoista opiskella hortonomiksi.

Oon täräyttäny talvenaroille helvetinmoisen kasan tammenlehtiä päälle, ja ruopinut sitten keväällä aika myöhään esille. Hyvin on pärjänneet, tosin mulla ei kovin montaa kylmänarkaa ole kun en jaksa hyysätä niitä. Puuvartisia ei taida olla oikein lainkaan. Kaikkein arimmat / lähes varmasti ulkona tuhoutuvat / rantakasvit on mulla ruukuissa kasvukaudellakin, ja talvetan ne +2-5 asteisessa hallissa. Hallissa talvehtii myös daalian mukulat hiirten iloksi. Rantakasveilla on iso raksasaavi, mihin laitan pohjalle vettä, ja ruukut saa olla siellä kevääseen asti. Pasuunakukat on niin pitkään ulkona kuin voi, ja sit ulkoeteisessä, ja lopulta kun tulee tarpeeksi kylmä niin ikkunallisessa välieteisessä n. +10 asteessa.

User avatar
Hans Normaali
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 53029
Joined: 09 Mar 2004, 13:52
Location: Keputopia

Re: Kotipuutarhurit

#4228 Post by Hans Normaali » 31 Aug 2019, 14:27

Kieppi wrote:
24 Aug 2019, 10:16
Edit. Niiiiiin ja hei, mites meni MTK:n vierailu??
No se meni ihan hyvin. Koko viikon paukkui tilauksia semmoista tahtia, ettei keritty siivoileen nurkkia: yhtään, joten paikka oli kuin pommin jäljiltä, mutta onneksi ne vieraat oli itsekin viljelijöitä, joten ymmärsivät että se on semmosta. Nää oli siis MTK:n Luomuvaliokuntien yhteyshenkilöitä tjs. Saatiin kuulla että ollaan ilmeisesti ainoa kaupallinen puutarha Suomessa mikä viljelee maapohjassa uusien tulevien luomusäädösten mukaan. Mut joo, ihan kivasti meni, vaikka ressas ihan vittuna.
NINJA PO VENSKA!

User avatar
Hans Normaali
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 53029
Joined: 09 Mar 2004, 13:52
Location: Keputopia

Re: Kotipuutarhurit

#4229 Post by Hans Normaali » 02 Sep 2019, 21:30

Tuli tilattua tämmönen vehje: https://www.taloon.com/monitoimileikkur ... katsoimyos

Tolla pitäis noitten mikroversojen keräys nopeutua aika paljon, ja tolla on kätevä suorittaa myös "pikakitkentää" avomaalla.

Tänään laitettiin taas uus satsi versoja tulemaan, kun niille taas vaihteeksi on kysyntää. Mun yks nuoruus-heila on jonkunsortin keittiöpäällikkönä yhessä hienommassa raflassa, ja se oli noista kiinnostunut. Versoissa on kyllä kova potentiaali, kun saa vaan tilaukset vakiintumaan ja homman pyörimään. Uskaltaisin väittää että noi meidän versot on laadukkaampia kuin Mimis-versot, jotka kasvatetaan jollain kivivilla/hydro-meiningillä. Turpeessa tulee enemmän makua ja parempi säilyvyys.
NINJA PO VENSKA!

Kieppi
9k
Posts: 9091
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4230 Post by Kieppi » 02 Sep 2019, 22:14

Hans Normaali wrote:
31 Aug 2019, 14:27
Kieppi wrote:
24 Aug 2019, 10:16
Edit. Niiiiiin ja hei, mites meni MTK:n vierailu??
No se meni ihan hyvin. Koko viikon paukkui tilauksia semmoista tahtia, ettei keritty siivoileen nurkkia: yhtään, joten paikka oli kuin pommin jäljiltä, mutta onneksi ne vieraat oli itsekin viljelijöitä, joten ymmärsivät että se on semmosta. Nää oli siis MTK:n Luomuvaliokuntien yhteyshenkilöitä tjs. Saatiin kuulla että ollaan ilmeisesti ainoa kaupallinen puutarha Suomessa mikä viljelee maapohjassa uusien tulevien luomusäädösten mukaan. Mut joo, ihan kivasti meni, vaikka ressas ihan vittuna.
Hyvä että meni kivasti! Jaksatko vielä selvittää noi tulevat luomusäädökset ja maapohjahommat, miten ne on nykyään? Muistelen, että kun oon käyny koulut ja hankkinut pätevyydet 2009-12, niin näistä oli silloinkin jo jotakin epäselvää. Oliko niin, että kasvihuonevihannes ei kelvannut luomuksi, jos kasvualusta ei ollut maapenkki tms. jotakin ihme huttua. Tää kiinnostaa, ja kiinnostaa myös miksi olette ainoat jotka viljelee sitten maapohjassa?

Post Reply