Kotipuutarhurit

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21855
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4246 Post by delirium8 » 13 Oct 2019, 16:05

Täällä ei vielä onneksi ole kovin kiire valkosipulin istutukselle, päivisin on vielä 5-10 astetta plussalla niin nythän ne alkaisi varmasti vielä kasvamaan ja ensi vuoden sato olisi siinä. Hiukan myös oottelen vielä et josko joskus herkeäisi satamasta niin saisi tehtyä näille penkinkin vähän paremmin.

User avatar
ahh, yes yes
3k
Posts: 3768
Joined: 25 Aug 2011, 11:33
Location: pyörä kellari

Re: Kotipuutarhurit

#4247 Post by ahh, yes yes » 13 Oct 2019, 16:14

Kertokaa minulle valkosipulin kasvatuksesta.

Tällä hetkellä mulla on valkosipulit vielä nostamatta (niitä on tullut napattua maasta sitä tahtia kun tarvetta on ilmennyt.) Maasta löytyy sellaisia monikyntisiä valkosipuleita ja käsittääkseni talikolla saisi esiin myös itusilmusta kasvatettuja yksikyntisiä versioita. Voinko vaan penkoa kaiken esiin ja istuttaa riittävästi noita yksikyntisiä uudelleen ja tarvittaessa lisätä sadon määrää repimällä monikyntiset auki ja istuttamalla niitä yksittäisinä kynsinä? Netissä on valtavasti ohjetta aiheesta, mutta maallikolla on pää pyörällä.

Lisäksi kasvimaalla on kohopenkeistä ravinteet loppuneet ja vuoroviljelyä on hoidettu vähän mututuntumalta. Ajattelin ensi kasvukaudesta eteenpäin siirtyä järkevään vuoroviljelyyn eli tutkia mihin penkkeihin kannattaisi laittaa nälkäisimmät kasvit jne. Tämä hoitunee jotenkin helposti excelin avulla, mutta nyt tarvitsisin jonkun kokeneemman visiota siihen miten lannoitushommat kannattaisi tässä kohtaa hoitaa? Eli varmaan kannattaisi iskeä johonkin penkkiin stydi lannoitus ja nälkäisimmät kasvit siihen, mutta mites ne muut...

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21855
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4248 Post by delirium8 » 13 Oct 2019, 17:18

Valkosipulit kannattaa nostaa aina silloin kun varret kellastuu, sen jälkeen ne maassa kynsien ympärillä olevat kuoret alkaa lahoamaan sinne ja lopputuloksena on vain likaisia ja multaisia paljaita kynsiä. Olisinkohan itse nostanut joskus elokuussa nämä omani.
Itusilmuja istuttaessa ensimmäisenä vuotena saa yksikyntisiä ja kun ne nostaa ja istuttaa uudelleen niin seuraavan vuonna saa sitten jakautuneita sipuleita. Itse tosiaan tuossa välissä nostaisin itusilmuistakin kasvatetut maasta, koska valkosipuli tykkää hyvin lannoitetusta maasta eikä oikein halua kilpailla rikkaruohoja vastaan niin aina nostamalla saa siirrettyä samalla parempaan penkkiin. Ja samalla tulee tietysti raakattua pois jotenkin tautiset tapaukset.
Nostetut sipulit kuivataan tietysti ja uudelleen istutettavat kynnet kannattaa valkata sieltä isommasta päästä jotta tulevallakin sipulilla on sitten varalla energiaa josta lähteä keväällä liikkeelle.
Penkki kannattaa parantaa ja lannoittaa hyvin ja syksyllä istutettu valkosipuli peitellä aika paksusti vielä oljella, lehdillä tms. etteivät palellu niin herkästi talvella.
Keväällä sitten kun lumet lähtee niin katteet kannattaa ottaa pois niin maa pääsee lämpenemään mahdollisimman pian. Sitten voi heitellä sekaan vielä tuhkaa ja kitkeä. Itse katan valkosipulit oljella tai heinäsilpulla kesäksi ettei tarvitse olla kokoajan kastelemassa, etenkään kun valkosipuli ei kuivuudestakaan niin tykkää.
Ja kerään aina kukkakiehkurat heti kun ne nousee niin eivät turhaan tuhlaa energiaa itusilmujen tekoon. Varmasti nyt unohtui jotain mutta joku varmaan korjaa....

User avatar
ahh, yes yes
3k
Posts: 3768
Joined: 25 Aug 2011, 11:33
Location: pyörä kellari

Re: Kotipuutarhurit

#4249 Post by ahh, yes yes » 13 Oct 2019, 20:39

delirium8 wrote:
13 Oct 2019, 17:18
Nostetut sipulit kuivataan tietysti ja uudelleen istutettavat kynnet kannattaa valkata sieltä isommasta päästä jotta tulevallakin sipulilla on sitten varalla energiaa josta lähteä keväällä liikkeelle.
Ei kai niitä uudelleen istutettavia tarvitse kuivata välissä?

Kiitos vinkeistä! Juu, tajusin aika monta valkosipuliin liittyvää juttua tässä syksyn melankoliassa. Muuten kasvatushommat menneet aika hyvin tänä kesänä ottaen huomioon, että oli eka vuosi bisneksessä. Ensi vuonna lisää lajeja ja paremmalla tiedolla taisteluun jäniksiä yms. vastaan :himpatti:

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21855
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4250 Post by delirium8 » 13 Oct 2019, 21:09

ahh, yes yes wrote:
13 Oct 2019, 20:39
delirium8 wrote:
13 Oct 2019, 17:18
Nostetut sipulit kuivataan tietysti ja uudelleen istutettavat kynnet kannattaa valkata sieltä isommasta päästä jotta tulevallakin sipulilla on sitten varalla energiaa josta lähteä keväällä liikkeelle.
Ei kai niitä uudelleen istutettavia tarvitse kuivata välissä?

Kiitos vinkeistä! Juu, tajusin aika monta valkosipuliin liittyvää juttua tässä syksyn melankoliassa. Muuten kasvatushommat menneet aika hyvin tänä kesänä ottaen huomioon, että oli eka vuosi bisneksessä. Ensi vuonna lisää lajeja ja paremmalla tiedolla taisteluun jäniksiä yms. vastaan :himpatti:
Kyllä siinä se pari viikkoa suositellaan että kuivaisi vaikka menisikin uudelleen maahan.
Ja tosiaan, valkkaan kuivuneistä sipuleista sit maahan menevät kynnet ja loput menee ruuaksi, eli kuivata tarttis jokatapauksessa.

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#4251 Post by Kieppi » 13 Oct 2019, 23:29

delirium8 wrote:
13 Oct 2019, 16:05
Täällä ei vielä onneksi ole kovin kiire valkosipulin istutukselle, päivisin on vielä 5-10 astetta plussalla niin nythän ne alkaisi varmasti vielä kasvamaan ja ensi vuoden sato olisi siinä. Hiukan myös oottelen vielä et josko joskus herkeäisi satamasta niin saisi tehtyä näille penkinkin vähän paremmin.
Mä laitan joka vuosi näihin samoihin aikoihin, yleensä mun istutuspäivä määräytyy lähinnä sen mukaan milloin vaan kerkiän :lol: Eli vaikka sipulien puolesta ei olisi kiire, niin mulla välillä on! Välillä istutan ja kylvän muutenkin useammassa erässä, ja jokusen sipulin säästän aina keväällekin, jos käykin talven aikana joku katastrofi. Onneksi ei ole vielä käynyt. Ihan hyvin nämä ovat lähteneet keväällä, ja satoa on tullut ihan ok milloin naakat eivät ole nyppineet alkuja... :) Tänä vuonna tuottivat erityisen hyvin (kunnia kuuluu varmaan edelleen Timo Jutilan Maksan isän katevinkille!). Mä istutan ne melko syvään, en tiedä onko sillä vaikutusta mihinkään.

Säätiedotusta katselin kuluneella viikolla, kylmenevää lupasi, mutta nyt näkyy olevan kuitenkin tulossa lämpimämpää. Nämä vaihtelee niin ettei perässä pysy. Pakkasöitä on ollut täällä jo useampi, ja nyt on luvattu ma-ti yölle lähikaupunkiin useampi aste miinusta, täällä on tavallisesti siitä vielä pari astetta kylmempää. Sitten taas näköjään lämpiää yötkin. Katsellaan mitä tulee.
Last edited by Kieppi on 13 Oct 2019, 23:33, edited 1 time in total.

User avatar
Kyy povellasi
Turha ehdottaa, mikään ei kelpaa kuitenkaan.
Posts: 89660
Joined: 18 Feb 2007, 13:22
Location: Ryynänen

Re: Kotipuutarhurit

#4252 Post by Kyy povellasi » 13 Oct 2019, 23:30

Deli tossa antoikin kattavan infopaketin. Valkosipulit on ravinnesyöppöjä ja niitä kannattaa pitkin kesää lannotella sillon tällön. Ite oon tykänny käyttää katteena ruohosilppua tai muuta viherkatetta. Tänä vuonna kokeilin osalle sipuleista elävänä katteena vihanneskrassia ja se tuntu toimivan aivan hyvin.

Itellä jäi tänä vuonna ekaa kertaa oikein kunnon sato ruoanlaittoonkin istukassipuleiden raakkauksen jälkeen, notta oon valkosipuleiden suhteen omavarainen varmaan ainakin vappuun asti :love2: Viikon päästä saatan laittaa kynnet maahan, riippuen nyt vähän miten toi sääennuste tossa kehittyy.
Hans Normaali wrote:
Mortal Kombat wrote: Plotko taas kerran aivan oikeassa tässä.
^vanha pif-viidakon sananlasku siinä.
Kake Randelin Fan Club #1

vox sipuli
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11894
Joined: 30 Jan 2017, 17:35

Re: Kotipuutarhurit

#4253 Post by vox sipuli » 13 Oct 2019, 23:33

meillä menee palstasta tyyliin puolet valkosipulimakumaailmalle kun on ostettua siemensipulia, omia sipuleita, omia itusilmuja ja sitten vielä pussillinen karhunlaukan siemeniä joka olis varmaan hyvä käyttää. onneksi olen kova syömään kaikkia mahdollisia sipuleita
Muukalaiset täältä pois wrote:
02 May 2019, 22:39
No, minulla oli tässä kuitenkin järkevä pointti joka oli kohdistettu oikein eikä jotain harhaista olkinukkeilua.
Laku Setä wrote:
11 Feb 2020, 11:38
meitä järjellä tän homman ottavia tuntuu olevan kovin vähän.

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21855
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4254 Post by delirium8 » 16 Oct 2019, 08:27

Voi hittolainen, mulla on jo täysi siemenpsykoosi päällänsä kevättä odotellessa. Musta tuntuu että tätä mä haluan:

Image

User avatar
ahh, yes yes
3k
Posts: 3768
Joined: 25 Aug 2011, 11:33
Location: pyörä kellari

Re: Kotipuutarhurit

#4255 Post by ahh, yes yes » 16 Oct 2019, 14:08

VIimeinen tivaukseni valkosipuleista:
Nostin kaikki ylös, mutta helkkarin moni kynsihän olikin alkanut jo itää. Onko mitään järkeä istuttaa noita yksilöitä jo nyt sen sijaan, että leikkaa itäneet osat pois, kuivattelee, jne.

Kiitos pif :oops:

User avatar
Kyy povellasi
Turha ehdottaa, mikään ei kelpaa kuitenkaan.
Posts: 89660
Joined: 18 Feb 2007, 13:22
Location: Ryynänen

Re: Kotipuutarhurit

#4256 Post by Kyy povellasi » 16 Oct 2019, 14:22

en tiä jos niiden ei anna kuivahtaa välissä että mätäneekö ne vaan sinne maahan. Kaikkee voi tietty aina kokeilla!
Hans Normaali wrote:
Mortal Kombat wrote: Plotko taas kerran aivan oikeassa tässä.
^vanha pif-viidakon sananlasku siinä.
Kake Randelin Fan Club #1

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21855
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#4257 Post by delirium8 » 16 Oct 2019, 14:42

Pistä vaan takaisin sitten, leikkaaminen ei ainakaan auta. Toivottavasti eivät ehtisi itää liian pitkälle, silloin ne voi heittää henkensä talvella. Eli erottelee itäneet kynnet varovasti ja istuttaa takaisin. On vähän siinä ja siinä että miten semmoiset about itämään alkaneet säilyy edes ruokatarpeina.

vox sipuli
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11894
Joined: 30 Jan 2017, 17:35

Re: Kotipuutarhurit

#4258 Post by vox sipuli » 16 Oct 2019, 14:44

delirium8 wrote:
16 Oct 2019, 14:42
On vähän siinä ja siinä että miten semmoiset about itämään alkaneet säilyy edes ruokatarpeina.
joo melkein kannattaa mieluummin hapattaa tai muuten säilöä ne itäneet
Muukalaiset täältä pois wrote:
02 May 2019, 22:39
No, minulla oli tässä kuitenkin järkevä pointti joka oli kohdistettu oikein eikä jotain harhaista olkinukkeilua.
Laku Setä wrote:
11 Feb 2020, 11:38
meitä järjellä tän homman ottavia tuntuu olevan kovin vähän.

User avatar
$wag artisti
1k
Posts: 1032
Joined: 04 May 2011, 21:45
Location: Helsinki

Re: Kotipuutarhurit

#4259 Post by $wag artisti » 27 Oct 2019, 17:27

Mökillä on nyt muutama neliömetri kohopenkkiä pyhitetty valkosipulille.

Riskejä on otettu:

Kynnet ja itusilmut menivät samoihin penkkeihin, saas nähdä onko viljelykierrolla miten suuri merkitys kasvuun.

Ne paremmat valkosipulinkynnet loppuivat ja piti ottaa ruokakaapista jotain sattumanvaraista valkosipulia jatkeeksi.


Ensi viikolla ehkä toisaalle valkosipuleita sitten lisää.

User avatar
Hans Normaali
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 53030
Joined: 09 Mar 2004, 13:52
Location: Keputopia

Re: Kotipuutarhurit

#4260 Post by Hans Normaali » 03 Nov 2019, 20:11

Aika viime hetkille meni, mutta tänään saatiin toinen n. 50m penkki istutettua valkosipulia. Sinne jäisten paakkujen väliin ja alle sai ne miten kuten tungettua. Vielä jäi 5kg säkki mitä ei keritty saamaan maahan, mutta täytyy vetää penkin päälle keväällä musta muovi, ja tunkee ne maahan välittömästi kun saa vähän maata sulaksi. Jos se onnistuu, niin meillä onkin ihan mukava määrä valkosipulia tulossa ensi kaudelle, ja saa sitä vihdoin myös myyntiin. Yhteensä 18kg istukkaita, mistä 8kg omia Alexandroja viime kesältä, ja 10kg Thermidromee tilattuna. Varmaan Thermit myyntiin, ja jatketaan ton Alexandran monistusta.
NINJA PO VENSKA!

Post Reply