DIY kengät ja muut nahkahommat

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42641
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#121 Post by dillen aspen » 18 May 2020, 12:04

ei naurata wrote:
17 May 2020, 11:23
Tätä topikkia selanneena innostuin itekin nahkahommista, oisko vinkkejä mistä aloittelijalla työkalut/nahkaa halvalla, jotain härpäkkeitä löytyy omasta takaa. Jos löytää jostain kirppikseltä halvalla nahkatakin tahi housut kannattaako ostaa pois ja laittaa lihoiks?
Jos ei haittaa tilata kiinasta halpaa riistotuotetta niin ebaystä löytyy ihan ok työkaluja halvalla.

Nahkaa saa edullisesti esim. https://buyleatheronline.com/en/ tai https://www.lederversand-berlin.de/. Suomestakin saa varmaan jostain, mutta itse en ole kenkiin sopivia nahkoja juuri löytänyt (tai onhan niitä mutta tarvii y-tunnuksen että voi ostaa).

Riippuu vähän mitä meinaat tehdä, mutta itse en jaksaisi noiden kirpparitakkien kanssa säätää. Niiden nahka on ohutta, pehmeää ja usein heikkolaatuista. Kai niistä jotain pussukoita voi ommella, mutta lompakot jne. vaatii vähän tukevampaa mielellään kasviparkittua nahkaa.

User avatar
ManowaRäiä
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 24177
Joined: 20 Aug 2015, 12:18
Location: Joey DeMaio Spoken Word Tour

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#122 Post by ManowaRäiä » 14 Aug 2020, 11:04

Mikä on hyvää ruskeeta lankkia? Musta armeijan lankki on tosi hyvää kamaa ja peittää hyvinkin pahat naarmut, mutta ainakin toi omistamani ruskea on aivan paskaa litkua.
Ever hear about Vlad the Impaler? Awesome dude with the spikes? He's my hero!

Image Image
Image

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42641
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#123 Post by dillen aspen » 14 Aug 2020, 11:52

Ite oon käyttänyt Saphirin ja Kiwin lankkeja ja Saphirin voiteita (melkein suosittelen mieluummin tällasta voidetta jos ei tarvi mitään spit-shine -kiiltoa). Mustasta saa helposti peittävää kun siihen voi tunkea pigmenttiä niin paljon kun haluaa (musta on aina mustaa). Ruskeita sävyjä on hemmetisti enemmän ja pigmentti ei ole yhtä peittävää niin niillä on hankalampi peittää naarmuja.

Saphirin tuotteita saa Mansesta ainakin suutari Tomi Järvenpäältä.

virtuaali-pekka
Posts: 47
Joined: 06 Mar 2007, 20:40
Location: JKL

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#124 Post by virtuaali-pekka » 08 Oct 2020, 14:28

Image

Nämä on kyllä upean näköiset kengät, tuliko niistä koskaan valmiit??

Itsellä ollut vähän kaikennäköistä projektia tässä viime kuukausina nahkatöiden puolella. Jännästi nää tuntuu menevän sykleissä että välillä saa tehdä lompakoita kasapäin, seuraavaksi vöitä ja nyt taas on tullut muutamia laukkutilauksia. Hyvä näin.

Erilaisia nahkoja tekisi mieli tilata hyllyt pullolleen mutta liekö se sitten järkevää vai ei, sitä en osaa sanoa. Valinnanvaraa nahkoissa on kyllä ihan helvetisti ja kyllähän toi materiaalien paljous ja erilaisuus ainakin tiettyyn pisteeseen asti ruokkii mielikuvitusta ja tulee tehtyä uusia juttuja kun sopiva materiaali sattuu kohdalle. Eka lompakkokurssikin, jonka järjestän, olisi tossa parin viikon päästä, katotaan kuinka sellanen homma sujuu.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42641
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#125 Post by dillen aspen » 08 Oct 2020, 22:21

virtuaali-pekka wrote:
08 Oct 2020, 14:28
Image

Nämä on kyllä upean näköiset kengät, tuliko niistä koskaan valmiit??

Itsellä ollut vähän kaikennäköistä projektia tässä viime kuukausina nahkatöiden puolella. Jännästi nää tuntuu menevän sykleissä että välillä saa tehdä lompakoita kasapäin, seuraavaksi vöitä ja nyt taas on tullut muutamia laukkutilauksia. Hyvä näin.

Erilaisia nahkoja tekisi mieli tilata hyllyt pullolleen mutta liekö se sitten järkevää vai ei, sitä en osaa sanoa. Valinnanvaraa nahkoissa on kyllä ihan helvetisti ja kyllähän toi materiaalien paljous ja erilaisuus ainakin tiettyyn pisteeseen asti ruokkii mielikuvitusta ja tulee tehtyä uusia juttuja kun sopiva materiaali sattuu kohdalle. Eka lompakkokurssikin, jonka järjestän, olisi tossa parin viikon päästä, katotaan kuinka sellanen homma sujuu.
Kiitti, nämä on olleet pohjien ompelua vaille valmiit pari kuukautta :D Meikän harrastukset menee vähän sykleissä ja kenkähommat on ollu jäähyllä jonkin aikaa.

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68941
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#126 Post by Rage Kandelin » 11 Oct 2020, 15:12

Helbetti mikä topsu! :salut:
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42641
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#127 Post by dillen aspen » 06 Apr 2021, 10:11

Kenkähommat on olleet pitempään tauolla kun muksun takia jouduin siirtämään koneet varastoon. Aloitin joskus vuosi sitten reppuprojektin kun oli puolikas vuota nahkaa joka oli liian paksua ja jäykkää kenkiin. Aloin ompelemaan sitä tuolla kengänpäällisiin tarkoitetulla tolppakoneella ja tajusin aika pian että ei tule onnistumaan. Vaikka onnistuisi muuten niin tikki on jo visuaalisestikin liian hentoa tuollaiseen 2,2mm nahkaan. Vähän aikaa sitten kaivoin kuitenkin rojektin naftaliinista, leikkasin pois koneella murjotut saumat ja totesin että nahkaa riittää silti aika isoonkin reppuun. Noita Kasperin reppuja olen katsellut himoiten, mutta omasta tulee vähän erilainen, ns. rolltopin sijaan tavallinen läppäreppu (tosin lisäämällä toista ohuempaa nahkaa yläosaa, voisi tuosta tehdä rolltopinkin).

En ole kenkien lisäksi oikein ikinä tehnyt ns. perinteisiä nahkatöitä kuten lompakoita tms joten mulla oli vaan ohuet 3mm rei'ittimet jolla tulee ehkä vähän turhan tiheää tikkiä ja kovin paksua lankaa ei voi käyttää. Nyt hommasin 5mm taltat ja johan alkoi lyyti kirjoittaa. 1,2mm Tiger/Ritza langalla ompelu sujuu hämmästyttävän kivuttomasti. Ohan tuossa hommaa kun ompelee yhteensä joku 2-4 metriä lähes 5mm paksuista nahkasaumaa käsin mutta huomattavasti miellyttävämpää hommaa kuin kuvittelin, ja onhan käsin ommeltu tikki huomattavasti konetikkiä kestävämpi. Ostin lekasta tollaset G-hook soljet jotka vaikuttaisi ihan käteviltä läpän sulkemiseen jne.

User avatar
Kostojevski
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 46009
Joined: 09 Mar 2016, 20:12

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#128 Post by Kostojevski » 07 Apr 2021, 20:43

Rojektia, sitä pitää olla.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42641
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#129 Post by dillen aspen » 08 Apr 2021, 14:44

Vähän hahmottelua. Ison läpän reuna luonnollisesti trimmaamatta, eikä repusta tule noin korkea.

Image

User avatar
Kostojevski
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 46009
Joined: 09 Mar 2016, 20:12

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#130 Post by Kostojevski » 08 Apr 2021, 17:40

[-o<

Joku tollainen reppu olisi upea.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42641
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#131 Post by dillen aspen » 17 Oct 2023, 15:23

Reppurojekti liikahti tuossa maaliin reilun parin vuoden odottelun jälkeen. En oo kerennyt ottaa parempia kuvia vielä, mutta oon lopputulokseen ihan tyytyväinen. On mukava selässä ja läpän sulkeminen toimii aika hyvin. Kenkienkin tekeminen kiinnostaa taas, mutta koneet on edelleen varastossa eikä tässä nyt hetkeen tule olemaan kyllä aikakaan.

Image

Image

User avatar
Olisinpa koira
3k
Posts: 3134
Joined: 12 May 2012, 17:13

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#132 Post by Olisinpa koira » 17 Oct 2023, 17:26

Upea! :shock:
Koira on vitun hyvä eläin

User avatar
Kostojevski
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 46009
Joined: 09 Mar 2016, 20:12

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#133 Post by Kostojevski » 17 Oct 2023, 22:38

Aivan todella hieno. :salut:

User avatar
Ranger
Posts: 280
Joined: 17 Dec 2015, 22:13

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#134 Post by Ranger » 23 Oct 2023, 09:16

Stetson päästä.

User avatar
ManowaRäiä
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 24177
Joined: 20 Aug 2015, 12:18
Location: Joey DeMaio Spoken Word Tour

Re: DIY kengät ja muut nahkahommat

#135 Post by ManowaRäiä » 23 Oct 2023, 09:19

Onko mitään vinkkejä, miten saisi kengistä pahimmat naarmut korjattua?
Ever hear about Vlad the Impaler? Awesome dude with the spikes? He's my hero!

Image Image
Image

Post Reply