Kodin äänentoistoasiat

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
nurkkapöydän sössöttäjä
7k
Posts: 7075
Joined: 28 May 2012, 01:23
Location: korso in my mind

Re: Kodin äänentoistoasiat

#76 Post by nurkkapöydän sössöttäjä » 13 Aug 2014, 21:08

Gary Case wrote:
nurkkapöydän sössöttäjä wrote:Levari vittuilee, apua! Levari mallia Akai AP-D210 suoravedolla, ja ongelmana on, että välillä nopeus hyppii edestakaisin levyjä soittaessa. Tämän tapauhtuessa servo lock-valo vilkkuu, eli ilmeisesti vika liittyy jotenkin siihen(?), mutta miten tällainen vika korjataan?
Selviskö tää homma?

Mulla oli SL-1210 MKII:ssa sama vika, joka onneksi ei kestänyt kuin parin päivän ajan :?: Luin että tollanen voi johtua siitä levylautasen alla olevasta magneetista ja joku oli korjannut vian hiomalla sitä tms. Varaosana tohon teknariin noita on kai aika mahdoton enää löytää. Toivottavasti ongelma ei enää koskaan palaa :pale:
En verran on selvinnyt, että vika ilmeneekin vain 45rpm nopeuksilla. En oikeen oo mitään vinkkejä löytäny ja en uskalla lähteä tuota pelkällä tuurilla räkläämään :pale: Noh, sitten jätetään nopeemmat levyt kuuntelematta...

User avatar
MFFF
7k
Posts: 7020
Joined: 11 Sep 2004, 20:31
Location: He
Contact:

Re: Kodin äänentoistoasiat

#77 Post by MFFF » 19 Aug 2014, 10:59

Kyllästyin DIY-ergonomiaan esivahvistimen osalta, joten hommasin Audiolab 8200CDQ:n joka korvasi samalla CD-soittimen. Lisukkeina se toi mukanaan digiliitännät, eli voin käyttää sen DACia mun Squeezebox-härpättimen kanssa, joten senkin äänenlaatu parani kerralla aika harppauksen. En ois uskonut että CD-soittimen ja esivahvistimen vaihto muuttaisi äänenlaatua näin älyttömästi, kun nuo vanhatkin oli laadukkaat. Töttöröö! Niin ja kuulokevahvistinkin tuli tuon mukana. Siitä on iloa kun on lapsia eikä voi möykätä aina kun huvittaa.
Image
http://www.audiolab.co.uk/ProductDetail ... b2=8200CDQ

Ominaisuuksia on miljona niin kestää hetken että löytyy kaikki vipstaakit. Löytyy digitaalinen ja analoginen esivahvistin erikseen ja muutama vaihtoehto DACin suotimia. Levysoittimen saan kiinni analogiseen sisäänmenoon kunhan siirrän mun levysoitinesivahvistimen uuteen koteloon tuosta vanhasta esivahvistimesta.

Huuman keskellä tein myös modauksia Squeezeboxin digiulostuloon, mutta sen vaikutuksesta en ole ihan varma. Ainakin ääni kuuluu että ei se modailu sitä rikkonutkaan vaikka nettiohjeet vaikutti aika radikaaleilta. Digilähtö siepattiin suoraan jonkun mikropiirin jalasta ja ohitettiin ties mitä komponentteja. Heräsi kyllä kysymys että miksi sinne oli lykätty alunperin sitten jotain monimutkaisempaa? Pitää ristikuunnella vielä toisen alkuperäisen boksin kautta kun niitä löytyy 2 kpl.

Ihan emähyvä vehje!
Ah, umaamia.

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Kodin äänentoistoasiat

#78 Post by Herra Aasi » 02 Dec 2014, 19:04

Enää ei tunnuta myyvän sellasia soittimia, mihin sais niillä napsuttimilla kaiuttimia kiinni, niin olisko jotain sellasta RCA-päätä, joihin sais nipsuttimilla kaiutinpiuhat päähän, vai pitääkö kolvailla ne plussat ja miinukset RCA-piuhasta leikattuihin päihin? Kun on useammat ihan eri läjästä otetut kaiuttimet, vähän eri pituisilla piuhoilla niin tää vaihtoehto ahdistaa? :D

User avatar
Keijo Ihmiskilpi
vene äiä
Posts: 14424
Joined: 01 Jan 2012, 09:04
Location: Etelä-kallaveden saaristo

Re: Kodin äänentoistoasiat

#79 Post by Keijo Ihmiskilpi » 04 Dec 2014, 20:09

Herra Aasi wrote:Enää ei tunnuta myyvän sellasia soittimia, mihin sais niillä napsuttimilla kaiuttimia kiinni, niin olisko jotain sellasta RCA-päätä, joihin sais nipsuttimilla kaiutinpiuhat päähän, vai pitääkö kolvailla ne plussat ja miinukset RCA-piuhasta leikattuihin päihin? Kun on useammat ihan eri läjästä otetut kaiuttimet, vähän eri pituisilla piuhoilla niin tää vaihtoehto ahdistaa? :D
Mitä.
Coolest Retard wrote:Mun muussi nuijaa voit tulla vatkaamaan millon vaan. :P

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Kodin äänentoistoasiat

#80 Post by Ceijo Succula » 04 Dec 2014, 22:37

Benjamin Joululohkare wrote:
Herra Aasi wrote:Enää ei tunnuta myyvän sellasia soittimia, mihin sais niillä napsuttimilla kaiuttimia kiinni, niin olisko jotain sellasta RCA-päätä, joihin sais nipsuttimilla kaiutinpiuhat päähän, vai pitääkö kolvailla ne plussat ja miinukset RCA-piuhasta leikattuihin päihin? Kun on useammat ihan eri läjästä otetut kaiuttimet, vähän eri pituisilla piuhoilla niin tää vaihtoehto ahdistaa? :D
Mitä.
Minulla on äänipiuhojen ammattitutkinto enkä ymmärtänyt sanaakaan :soth:
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

eri nimimerkki

Re: Kodin äänentoistoasiat

#81 Post by eri nimimerkki » 08 Dec 2014, 19:58

e: tilanne ohi
Last edited by eri nimimerkki on 08 Dec 2014, 21:41, edited 1 time in total.

kaikki eikä mitään
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19697
Joined: 09 Mar 2011, 19:32
Location: maalla

Re: Kodin äänentoistoasiat

#82 Post by kaikki eikä mitään » 08 Dec 2014, 20:01

Nyt ku on vakituinen palkkatyö ni ajattelin tässä alkaa päivittämään pikkuhiljaa uusia soittovehkeitä himaan. Oon ihan pihalla tästä skenestä, neulan oon tohon faijan vanhaan soittimeen kyllä ostanu uuden. Voisitteko suositella jotain vahvistinta ja levysoitinta? Edullisia, mutta ei oo pakko olla ihan kaikista halvimmatkaan

Huliväikkä
ööööööö tota
Posts: 13185
Joined: 17 Mar 2005, 18:52
Location: Mahlamäki

Re: Kodin äänentoistoasiat

#83 Post by Huliväikkä » 09 Dec 2014, 20:49

Edullinen on suhteellinen juttu. Helpottais jos sanoisit, mitä saa enimmillään maksaa.

kaikki eikä mitään
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19697
Joined: 09 Mar 2011, 19:32
Location: maalla

Re: Kodin äänentoistoasiat

#84 Post by kaikki eikä mitään » 11 Dec 2014, 16:45

No vahvistin ja soitin vois olla siinä 200e pintaan, 300 ehdoton yläraja. Siis erikseen tietty

User avatar
Gary Case
1k
Posts: 1118
Joined: 26 Jun 2012, 11:16
Location: Helsinki

Re: Kodin äänentoistoasiat

#85 Post by Gary Case » 19 Dec 2014, 19:16

krokodil dundee wrote:Nyt ku on vakituinen palkkatyö ni ajattelin tässä alkaa päivittämään pikkuhiljaa uusia soittovehkeitä himaan. Oon ihan pihalla tästä skenestä, neulan oon tohon faijan vanhaan soittimeen kyllä ostanu uuden. Voisitteko suositella jotain vahvistinta ja levysoitinta? Edullisia, mutta ei oo pakko olla ihan kaikista halvimmatkaan
Sulla on ilmeisesti jo jotkut skobet? Millaset?

kaikki eikä mitään
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19697
Joined: 09 Mar 2011, 19:32
Location: maalla

Re: Kodin äänentoistoasiat

#86 Post by kaikki eikä mitään » 19 Dec 2014, 19:18

Gary Case wrote:
krokodil dundee wrote:Nyt ku on vakituinen palkkatyö ni ajattelin tässä alkaa päivittämään pikkuhiljaa uusia soittovehkeitä himaan. Oon ihan pihalla tästä skenestä, neulan oon tohon faijan vanhaan soittimeen kyllä ostanu uuden. Voisitteko suositella jotain vahvistinta ja levysoitinta? Edullisia, mutta ei oo pakko olla ihan kaikista halvimmatkaan
Sulla on ilmeisesti jo jotkut skobet? Millaset?
On joo tommoset mitkä oon ite tehny, ei mitään muistikuvaa mitä osia niissä on :P Ihan kelpo tornit että niillä ei niin kiirettä oo

User avatar
Gary Case
1k
Posts: 1118
Joined: 26 Jun 2012, 11:16
Location: Helsinki

Re: Kodin äänentoistoasiat

#87 Post by Gary Case » 19 Dec 2014, 20:25

krokodil dundee wrote:
Gary Case wrote:
krokodil dundee wrote:Nyt ku on vakituinen palkkatyö ni ajattelin tässä alkaa päivittämään pikkuhiljaa uusia soittovehkeitä himaan. Oon ihan pihalla tästä skenestä, neulan oon tohon faijan vanhaan soittimeen kyllä ostanu uuden. Voisitteko suositella jotain vahvistinta ja levysoitinta? Edullisia, mutta ei oo pakko olla ihan kaikista halvimmatkaan
Sulla on ilmeisesti jo jotkut skobet? Millaset?
On joo tommoset mitkä oon ite tehny, ei mitään muistikuvaa mitä osia niissä on :P Ihan kelpo tornit että niillä ei niin kiirettä oo
Okei :D En itekään hirveesti tajuu mistään mitään, mutta käsittääkseni skobejen ja vahvarin tarttis ees suunnilleen täsmätä joidenkin wattien sun muiden osalta.

Vahvarissa pitäs sit tietty olla phono-liitäntä tai vaihtoehtosesti välissä riaa-korjain joka maksaa joitain kymppejä. Joissain nykylevareissa on tuo edellämainittu valmiiks, esim: http://www.hhv.de/shop/en/item/pro-ject ... usb-328163

Jos yhtään on fiilistä et jatkossa kiinnostais leikkiä dj:tä niin kantsii säästää suoraan johonkin vähän kalliimpaan suoravetoseen.

kaikki eikä mitään
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19697
Joined: 09 Mar 2011, 19:32
Location: maalla

Re: Kodin äänentoistoasiat

#88 Post by kaikki eikä mitään » 20 Dec 2014, 11:29

Gary Case wrote:
krokodil dundee wrote:
Gary Case wrote:
krokodil dundee wrote:Nyt ku on vakituinen palkkatyö ni ajattelin tässä alkaa päivittämään pikkuhiljaa uusia soittovehkeitä himaan. Oon ihan pihalla tästä skenestä, neulan oon tohon faijan vanhaan soittimeen kyllä ostanu uuden. Voisitteko suositella jotain vahvistinta ja levysoitinta? Edullisia, mutta ei oo pakko olla ihan kaikista halvimmatkaan
Sulla on ilmeisesti jo jotkut skobet? Millaset?
On joo tommoset mitkä oon ite tehny, ei mitään muistikuvaa mitä osia niissä on :P Ihan kelpo tornit että niillä ei niin kiirettä oo
Okei :D En itekään hirveesti tajuu mistään mitään, mutta käsittääkseni skobejen ja vahvarin tarttis ees suunnilleen täsmätä joidenkin wattien sun muiden osalta.

Vahvarissa pitäs sit tietty olla phono-liitäntä tai vaihtoehtosesti välissä riaa-korjain joka maksaa joitain kymppejä. Joissain nykylevareissa on tuo edellämainittu valmiiks, esim: http://www.hhv.de/shop/en/item/pro-ject ... usb-328163

Jos yhtään on fiilistä et jatkossa kiinnostais leikkiä dj:tä niin kantsii säästää suoraan johonkin vähän kalliimpaan suoravetoseen.
Joo kyllä vähän oon aina välillä leikitelly ajatuksella että olis ihan mukavaa varmaan soitella hyvää musaa jengille jossain, mutta tuskin tulee koskaan tapahtumaan. Täytyypä alkaa nyt perehtymään vähän tähän wattimaailmaan :P

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Kodin äänentoistoasiat

#89 Post by Herra Aasi » 20 Dec 2014, 22:27

Ceijo Succula wrote:
Benjamin Joululohkare wrote:
Herra Aasi wrote:Enää ei tunnuta myyvän sellasia soittimia, mihin sais niillä napsuttimilla kaiuttimia kiinni, niin olisko jotain sellasta RCA-päätä, joihin sais nipsuttimilla kaiutinpiuhat päähän, vai pitääkö kolvailla ne plussat ja miinukset RCA-piuhasta leikattuihin päihin? Kun on useammat ihan eri läjästä otetut kaiuttimet, vähän eri pituisilla piuhoilla niin tää vaihtoehto ahdistaa? :D
Mitä.
Minulla on äänipiuhojen ammattitutkinto enkä ymmärtänyt sanaakaan :soth:
:lol:

Niin siis lähinnä ihmettelin riviliittimiä ja sitä, että voiko tavallaan mitkä tahansa kaiutinpiuhat (ne plus-miinuspiuhat) kolvailla kiinni RCA-piuhojen päihin, jotta saisin nuo vanhat kaiuttimet johonkin Clas ohlsson-myllyyn kiinni, vai onko ne edes samoja johtoja? Kun ei tuolla näy olevan sellaisia soittimia, missä olisi tuollaiset riviliittimet, RCA-piuhojen paikkoja taas oli.. :scratch:

Nimim. En ymmärrä asiasta hevon vittua. :P

User avatar
zutonFever
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21758
Joined: 09 Jan 2010, 02:54
Location: hämärissä olosuhteissa, enemmän tai vähemmän kuolleena ja huumeneuloja perseessä.

Re: Kodin äänentoistoasiat

#90 Post by zutonFever » 20 Dec 2014, 23:04

^ Jonkun vahvistimen tarvii siihen soittimen (lp/cd/mp3/tietokone/telkkari jne) ja kajareitten väliin. Tai aktiivikaiuttimet, joissa on vahvistin itsessään.

En kyllä oo varma ymmärsinkö itsekään mitä tässä haetaan... :?
“It’s all about the sound,” said Stubbs. “You know, making the guitar go, AAAAARRRRRAAAARRRRGH!”

Post Reply