Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
Kyy povellasi
Turha ehdottaa, mikään ei kelpaa kuitenkaan.
Posts: 89660
Joined: 18 Feb 2007, 13:22
Location: Ryynänen

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#466 Post by Kyy povellasi » 20 Nov 2015, 21:41

WANTED! PK-seudulta joku puuseppä/entisöijätyyppelö/tms. joka osais tehä uudet pinnat katkenneiden tilalle mun Tapiovaaran pinnatuoleihin. YV, kiitos.
Hans Normaali wrote:
Mortal Kombat wrote: Plotko taas kerran aivan oikeassa tässä.
^vanha pif-viidakon sananlasku siinä.
Kake Randelin Fan Club #1

User avatar
creature
2k
Posts: 2221
Joined: 14 Apr 2008, 19:01
Location: Tampere

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#467 Post by creature » 21 Nov 2015, 03:19

Lyyrinen ulostulo wrote:
sössön sössön wrote:
creature wrote:Löytyykö hajutonta tärpättiä rautakaupoista vai pitääkö jostai taidetarvike liikkeestä hakea? En muistanukkaan kuin hirvee tärpätin haju on..
se taitaa olla daidelijalaatua elikkäs.

tosin ei sekään mitään hajutonta varsinaisesti oo mut ei se nyt ihan yhtä paha oo.
Juu. Eikä yhtään sen terveellisempää, eikä yleensä ole sekään tärpättiä vaan vähän tarkemmin tislattua teollisuusbensiiniä. Olen muuten nähnyt jossain rautakaupassakin. En tiedä mitä olet puuhaamassa, mutta esim. pensselinpesuun yleensä riittää mäntysuopa (öljymaalit). Alkydimaaleissa ehkä toimii paremmin esim. lamppuöljy tai grillinsytytysneste. Omaan nenääni ei mineraali-"tärpätti" tai joku Oulun puutärpätti varsinaisesti ota, mutta päänsäryn lisäksi rupeaa pistämään keuhkoon tai/ja johonkin muuhun sisäkaluun.
E: Itse ohennan värit balsamitärpätillä, jossa on ihan "hyvä" haju, muttei sillä viitsi lutrata muutenkaan, kun hinta on se mikä on.
Joo pensselien pesuun lähinnä, sytytysnestettä itseasiassa on jo valmiina, kiitti vinkistä! Maalin ohentamiseen mulla on jotain pienosmalli maaleille tarkotettuu pieni purkki ja se haisee iha tärpätille, thinner siin näyttäs lukevankin.

User avatar
Muina miehinä muitten joukossa
Posts: 746
Joined: 08 Feb 2014, 09:41

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#468 Post by Muina miehinä muitten joukossa » 22 Nov 2015, 09:46

^Juu, sehän se pienoismalliohennekin lienee jonkin sortin petrolia niin kuin nuo muutkin. Semmoinen tuli mieleen, että sytytysneste tms. voi olla vähän rasvaisempaa kuin mineraalitärpätti, joten ei ainakaan haittaa, jos pensselin vielä sitten pesaisee vaikka sillä mäntysuovalla ja vedellä (mitä kai suositellaan ihan sen mineraalitärpätti-/lakkabensiini-/teollisuusbensiinipesunkin jälkeen). Tosiaan jotenkin muistelisin, että alkydimaalit (esim. Miranol ja vissiin suurin osa pienoismallimaaleista) eivät ihan suoraan sen mäntysuovan kanssa puhdistuisi, mutta voisit kai sitäkin kokeilla. Öljymaalien kanssa muuten voinee ainakin kädet esiputsata ihan ruokaöljyllä (jonka avulla muuten myös taisin saada aika hyvin rapsuteltua linoleumlattiasta pois kohtuullisen kuivan köntin polyesterihartsia :o).

User avatar
kjs
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11979
Joined: 05 Mar 2004, 14:33
Location: Kuusamo city boy
Contact:

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#469 Post by kjs » 04 Jan 2016, 00:57

Millä sais helpoiten kasetin kotelosta sitkaan tarran pois? Kansia on ns. vitusti elikkäs joku liotuskikka olis tarpeen.

eri nimimerkki

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#470 Post by eri nimimerkki » 04 Jan 2016, 01:45

Laittaisin vaan tiskiaineveteen yön yli likoamaan. Tiukassa oleviin on auttanut myös rasvalla sively (voi ja ruokaöljy olleet käsien ulottuvilla) ja sama odottelu.

User avatar
sössön sössön
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 57219
Joined: 19 Mar 2014, 14:16

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#471 Post by sössön sössön » 04 Jan 2016, 01:55

zippobensalla pääsee myös tarroista eroon ja huomattavasti nopeemmin kuin tiskaamalla. Tiskivedessä siitä tarrasta voi myös jäädä lähmänen jälki, se ei oo aina ollu nii tehokas ku toi bensa jutska :dontknow: mut jos kansia on tosiaan hemmetisti nii sit voi myös liottaa pitkään koska kuka tommosta hinkkaamista jaksaa.
om shanti shanti shanti
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः

User avatar
Cactiin se semmonen siesta muumi
Masentaja
Posts: 50377
Joined: 21 Feb 2006, 01:35
Location: Södermalm/Tunnelbana

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#472 Post by Cactiin se semmonen siesta muumi » 04 Jan 2016, 02:01

^ Olisin myös ehdottanut zippobensaa mutta sitten aattelin että saattaisi sulattaa/himmentää sitä muovin pintaa?
”Jäbät on käyny salilla.. Hyvä! Treenatkaa!

..Mun sali on katu.”

User avatar
maiu
1k
Posts: 1234
Joined: 21 Dec 2005, 22:30
Location: 00530

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#473 Post by maiu » 20 Feb 2016, 21:52

Bensiiniä apteekista. Tällä on lähteny kaikki teippi yms. liimatahrat vähän joka paikasta.

Image

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21853
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#474 Post by delirium8 » 21 Feb 2016, 13:25

Tarrahommat usein lähtee ruokaöljyn kanssa, rapsuttelee paperiosuudet pois ensin. Antaa liota ja sitten tiskiaineella pesee pois.

User avatar
Sari Kalmelainen
2k
Posts: 2239
Joined: 25 Aug 2011, 17:20
Location: 60100

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#475 Post by Sari Kalmelainen » 13 Mar 2016, 20:31

Zineilijöille kysymys! Pärjääkö Wordilla vai pitäskö olla joku taitto-ohjelma tai jotain muuta?

User avatar
Sari Kalmelainen
2k
Posts: 2239
Joined: 25 Aug 2011, 17:20
Location: 60100

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#476 Post by Sari Kalmelainen » 13 Mar 2016, 20:40

Sari Kalmelainen wrote:Zineilijöille kysymys! Pärjääkö Wordilla vai pitäskö olla joku taitto-ohjelma tai jotain muuta?
Vastaan itselleni:
Tollanen Scriptus näyttää ainaki olevan. Et sitä vois opetella käyttämään.

aidosti
Posts: 283
Joined: 04 Apr 2016, 11:57
Location: Ulkona

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#477 Post by aidosti » 18 May 2016, 17:11

Oon niin tyhmä, etten ole varma, oonko edes oikeassa topikissa. Mut häpeämättömästi kysyn kuitenkin:

Jos vaate kerää itseensä JUMALATTOMAN määrän pölyä, lemmikin karvoja ym, niin voiko homman korjata jollakin kotikonstilla ilman hirveitä myrkkyjä?

Pesu 95:ssa? Steariininn tms. hinkkaaminen pintaan? Kokemuksia?
Punkkitilanne 2016: 6+26

User avatar
baablo
Posts: 609
Joined: 09 Jan 2014, 22:04
Location: Turku

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#478 Post by baablo » 31 May 2016, 00:40

Mistä löytyisi hyvää tuputusväriä joka kestäisi vähän säätäkin? Saa olla spraymalliakin. *problem solved*



Juu nää löytykin. Vielä toi kangashomma.

Entä mikä kangas sopisi hyvin pätsien tekoon nyt kun tuo hätäapukin lopetti?

User avatar
Paul Di'Anneli
Skepu dosentti
Posts: 77335
Joined: 16 Sep 2010, 22:28
Location: Vaihtopenkillä
Contact:

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#479 Post by Paul Di'Anneli » 01 Jun 2016, 17:17

baablo wrote: Entä mikä kangas sopisi hyvin pätsien tekoon nyt kun tuo hätäapukin lopetti?
Mää ulkoistin aikanaan mun tyhmän diy-aiheisen kysymyksen menemällä Eurokankaaseen, revin housuista puoliks irti olleen pätsin ja annoin myyjälle, tokasten "tämmöstä pari metriä". En tiiä mitä se mulle anto mutta hyvin on toiminu! Kai tuo jotain puuvillasysteemiä on.

User avatar
baablo
Posts: 609
Joined: 09 Jan 2014, 22:04
Location: Turku

Re: Tyhmät D.I.Y aiheiset kysymykset...

#480 Post by baablo » 02 Jun 2016, 08:14

Anneli Mökkimopo wrote:
baablo wrote: Entä mikä kangas sopisi hyvin pätsien tekoon nyt kun tuo hätäapukin lopetti?
Mää ulkoistin aikanaan mun tyhmän diy-aiheisen kysymyksen menemällä Eurokankaaseen, revin housuista puoliks irti olleen pätsin ja annoin myyjälle, tokasten "tämmöstä pari metriä". En tiiä mitä se mulle anto mutta hyvin on toiminu! Kai tuo jotain puuvillasysteemiä on.
Oloni tässä vaiheessa #-o

Pitänee tehdä noin.

Post Reply